Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Waalhaven kreupel gemaakt  (gelezen 2873 keer)

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2019, 13:12:12 »
Dit is wat Prorail er zelf over naar buiten brengt.

Het rangeren met gevaarlijke stoffen op emplacement Waalhaven is vrijdagmiddag per direct stilgelegd. ProRail heeft dit gedaan nadat duidelijk werd dat de bluswatervoorzieningen niet voldoen aan de veiligheidseisen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur meldde dit vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer. Doordat de blusvoorzieningen niet goed functioneren kunnen de brandweer en de incidentenbestrijding van ProRail het werk niet veilig uitvoeren.

Hinder voor vervoerders
ProRail meldt op zijn website zich te realiseren dat het spoorgoederenvervoer veel hinder ondervindt van de beslissing om het rangeren met gevaarlijke stoffen stil te leggen. De spoorbeheerder geeft aan hard aan een nieuwe oplossing te werken, “om klanten zo snel mogelijk weer te kunnen laten rangeren met gevaarlijke stoffen”. Doorgaand treinverkeer kan wel rijden.
Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood zegt dat het belangrijk is dat verladers en goederenvervoerders de komende weken en maanden zo goed mogelijk worden bediend in “een crisismanagementbenadering met ProRail en de haven van Rotterdam”. “Dit mag nooit een tweede Rastatt zijn. ProRail moet hier snel lessen uit trekken en toepassen om herhaling te voorkomen.”
“De infra moet op orde zijn. Dat is nog veel belangrijker dan een lagere gebruiksvergoeding. Het spoorproduct van de Rotterdamse haven staat in heel Europa voor schut. Het vertrouwen bij verladers erodeert weg”, stelt hij.

Bluscapaciteit
ProRail werkt al een tijd aan een oplossing die onder meer de bluscapaciteit op emplacement Waalhaven moet verbeteren. Deze oplossing moet begin 2020 klaar zijn. Voor de tussenliggende periode heeft ProRail tijdelijke maatregelen genomen. “Bij een test op 13 september bleken die maatregelen echter niet afdoende”, aldus ProRail.
Van Veldhoven meldt in haar brief dat naast de Waalhaven Zuid ook op Europoort een spoor vanwege de huidige onderhoudssituatie buiten dienst is geweest “waardoor rangeerwerk moest worden verplaatst en een aantal terminals enkele dagen niet bereikbaar is geweest”. Het spoor op Europoort is in september volledig vernieuwd en opnieuw in gebruik genomen.

Infrastructuur op orde
De situatie op de emplacementen laat volgens de bewindsvrouw zien “hoe belangrijk het is dat infrastructuur en veiligheidsvoorzieningen op orde zijn”. Eerder dit jaar heeft het ministerie van IenW 30 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het project ‘Infra op Orde Havenspoorlijn’.
Dit budget zou in eerste instantie pas vanaf 2020 beschikbaar worden gesteld. Op verzoek van onder andere RailGood wordt dit geld nu eerder besteed. Volgens de belangenorganisatie is er veel meer budget nodig om de emplacementen aan te pakken. Er zou minstens 100 miljoen euro nodig zijn. Een van de redenen is volgens  RailGood de verhoging van de gebruikersvergoedingen voor treinpaden en het opstellen in de Rotterdamse haven.
ProRail heeft onlangs een taskforce ingericht die inventariseert welke plekken met voorrang kunnen worden aangepakt. Er is een versneld proces ingericht om noodzakelijke vervangingen te kunnen doen. “De meest urgente vervangingswerkzaamheden worden nog dit jaar uitgevoerd en afgerond. Daarnaast werkt ProRail nu aan een voorstel voor de aanpak van de resterende locaties”, schrijft Van Veldhoven in haar brief.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 13:14:21 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2019, 13:33:55 »
Prorail is nou niet echt betrouwbaar meer als nieuwsbron helaas

Citaat
Van Veldhoven meldt in haar brief dat naast de Waalhaven Zuid ook op Europoort een spoor vanwege de huidige onderhoudssituatie buiten dienst is geweest “waardoor rangeerwerk moest worden verplaatst en een aantal terminals enkele dagen niet bereikbaar is geweest”. Het spoor op Europoort is in september volledig vernieuwd en opnieuw in gebruik genomen.
Dit is een totaal onvergelijkbare situatie, gaat over een spoortje en een veel kleiner vervoersaanbod.
De Waalhaven zuid draait denk ik voor 90% op het RSC en ik denk dat van de meeste treinen die daar vanaf komen dat er wel gevaarlijks stoffen in zitten. Dus deze kunnen niet meer op de Whz geplaatst worden of mee gerangeerd of een locwissel en deze situatie gaat minimaal maanden duren.
Plus dat de Kijfhoek een tijdelijke capaciteits vermindering van 30% krijgt, waar moeten de vervoerders dan heen met hun treinen?

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2019, 14:10:33 »
Tja, locwissel is schijnbaar ook een rangeerbeweging tegenwoordig....
Was wel leeg zateradg...

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2019, 14:32:09 »
Het rangeerterrein emplacement Waalhaven-Zuid blijft mogelijk tot het einde van dit jaar gesloten. Dat zegt ProRail.

Vorige week werd het rangeerterrein na een oefening gesloten. Er zit te weinig waterdruk op de blusvoorziening.

Volgens een woordvoerder komt het er daardoor op neer dat de brandweer bij eventuele calamiteiten te dicht bij bijvoorbeeld een brand moet staan om te blussen. En dat is gevaarlijk. Daarom mag het terrein niet meer worden gebruikt.

Er wordt nog gezocht naar een snelle oplossing, maar het kan dus ook tot het einde van het jaar duren. Er wordt overlegd met de milieudienst DCMR en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.

Normaal rangeren er dagelijks rond de twintig treinen op het terrein. Rangeren gebeurt nu tijdelijk ergens anders.

Bron: www.rijnmond.nl

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1842
    • Flickr pagina
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2019, 15:30:54 »
Omroep Rijnmond heeft kennelijk weer ergens een klok gehoord maar niet precies gezien waar ie hing....  ;D
Treinen met gevaargoed mogen max. vier uur blijven staan.
Rangeren is verder verboden, ook af en aankoppelen van locomotieven horen hierbij (volgens Prorail).
Geen idee hoeveel treinen er in totaal gebruik maken van de Waalhaven maar 20 is wel heel erg weinig.
Het wordt tijd voor een enorme watertoren...  ;D

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #6 Gepost op: 17 september 2019, 17:21:35 »
Omroep Rijnmond heeft kennelijk weer ergens een klok gehoord maar niet precies gezien waar ie hing....  ;D
Geen idee hoeveel treinen er in totaal gebruik maken van de Waalhaven maar 20 is wel heel erg weinig.
Het wordt tijd voor een enorme watertoren...  ;D

Ik hoorde op de radio de woordvoerder van Prorail ook zeggen dat het om ca 20 treinen per dag ging!
« Laatst bewerkt op: 18 september 2019, 11:52:53 door Bert van Gelder »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Waalhaven kreupel gemaakt
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 19:45:42 »
Als het tegenwoordig bijna alleen een parkeerplaats is voor het RSC, zoals Remco zegt, zou dat best wel eens kunnen DENK ik. Veel treinen zullen een stukje doorrijden richting de nieuwere havens.

Groeten, Alexander.