Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 01:01:42
BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door prutser
Vandaag om 00:48:25
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:30:24
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door BrightonBelle
Vandaag om 00:25:50
En de boer hij ploegde voort door Hans Grasmaijer
Vandaag om 00:02:51
Arduino voor verlichting boven de baan door 72sonett
22 oktober 2019, 23:57:56
Welk rijtuig te gebruiken voor WRmz134.5 door Thom
22 oktober 2019, 23:56:08
Erik de Zwart lanceert platform over treinen. 24trains.tv door Ronald Halma
22 oktober 2019, 23:50:17
Roco Hippel (nieuw), kapotte koppelstangverbinding door station haarlem
22 oktober 2019, 23:49:14
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
22 oktober 2019, 23:43:22
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door Wim Vink
22 oktober 2019, 23:09:39
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
22 oktober 2019, 23:08:33
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
22 oktober 2019, 23:05:51
Welke besturingssoftware kies ik? door 1200blauw
22 oktober 2019, 22:41:09
En de boer hij ploegde voort door phdirk
22 oktober 2019, 22:35:29
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
22 oktober 2019, 22:26:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
22 oktober 2019, 22:14:44
YouTube films met extraatje door Peter Kleton
22 oktober 2019, 22:10:41
Frans loodsje door Noordernet
22 oktober 2019, 22:00:53
Marklin 2019 door Fritsprt
22 oktober 2019, 21:57:00
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
22 oktober 2019, 21:42:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 oktober 2019, 21:33:28
Raadplaatje door eemstede
22 oktober 2019, 21:20:18
Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door Thom
22 oktober 2019, 21:01:02
Mat 54 in Schaal 0 door Mitchell
22 oktober 2019, 20:44:48
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door eitreb
22 oktober 2019, 20:39:18
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door DE-II
22 oktober 2019, 19:55:52
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door puntenglijder
22 oktober 2019, 19:38:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
22 oktober 2019, 19:11:23
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door **Jelle**
22 oktober 2019, 19:05:08
  

Auteur Topic: Vensterbankbaan (H0-Märklin)  (gelezen 2875 keer)

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Gepost op: 14 september 2019, 20:38:55 »
Hallo,

Mijn naam is Nils, ik ben onlangs na een aantal jaren in het buitenland te hebben gewoond weer in Nederland teruggekomen. Ik wil weer een beetje beginnen aan de hobby en een klein baantje maken in een vensterbank van mijn appartement. De ruimte die ik heb is 240x50cm, niet heel groot, dus ik wil iets van een diorama, rangeerpuzzel, oid maken.



Het plan is om zoveel mogelijk van mijn oude Märklin spullen te gebruiken, om de kosten wat omlaag te houden. K-rail en initeel nog met ouderwetse Delta decoders rijden. Ik heb nog een Faller "Alte Kohlenmine" liggen en die wil ik er mogelijk ook in verwerken.



Ik heb al een beetje zitten stoeien in Anyrail met een baanplan. Ik wil de baan modulair maken, zodat ik hem ook weer kan opbergen (een dealtje dat ik met mijn vriendin heb gemaakt). Dus het plan is 2 modules van 120x50cm en een kleine fiddleyard die aan de linkerzijde langs de muur loopt (zal om en nabij 60x15cm zijn).

Dit is wat ik tot nu heb, maar ik ben er nog niet echt tevreden over. Wat loze ruimte en het spoor naar de fiddle yard loopt m.i. iets de dicht langs het spoor naar de mijn.



Als jullie op of aanmerkingen hebben hoor ik het graag, ik ga nog even verder puzzelen!
« Laatst bewerkt op: 19 september 2019, 18:50:41 door Nils »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2019, 21:33:17 »
hoi Nils,
een wisselcombinatie op een scheiding van modules is over het algemeen niet echt.handig en dan zeker geen engels wissel .
ik zou de aftakking naar het station maken vlak na de tunnelingang in het midden dmv een links wissel.
rechtdoor gaat dan naar de sporen vanaf de mijn.
eigenlijk worden dan de opstelsporen van de mijn gescheiden van de stationssporen.
het station kun je dan in de nu open ruimte invullen met omloop-en opstelsporen.
van de opstelsporen van de mijn kun je een inglenook (=een rangeerpuzzel) maken.
google maar op inglenook modelrailroad.
is denk ik heel geschikt voor jouw baan.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 14 september 2019, 22:01:57 door eitreb »

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #2 Gepost op: 15 september 2019, 08:10:39 »
Misschien de .any ook even plaatsen, zodat goedwillende mede-spoorders er ook mee kunnen stoeien.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #3 Gepost op: 15 september 2019, 08:19:04 »
Je kunt geen andere bestanden dan afbeeldingen uploaden.

Gr, Bert
Team moderatoren.

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #4 Gepost op: 15 september 2019, 08:37:39 »
Dat is wel jammer en een tekortkoming. Dan een afbeelding met de onderdeel-nummers en dan maar overtypen.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2019, 08:53:56 »
Het is te riskant voor wat betreft virussen e.d. We hebben het even geprobeerd en weer uitgeschakeld.

Je kunt het beste een screenshot plaatsen. Of eventueel per email het bestand uitwisselen.

Gr, Bert
Team moderatoren

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2019, 09:51:51 »
Hoi Bert,

Bedankt voor de input. Dat van Engelse wissel heb ik inderdaad over het hoofd gezien, die wordt veranderd. Inglenook is inderdaad leuk om toe te passen, ga ik nog naar kijken vanmiddag!

Groeten,

Nils

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #7 Gepost op: 17 september 2019, 08:12:06 »

Die twee engelse wissels zou ik weglaten. Het is een klein station en ze voegen niets toe. Op bovenstaand voorstel zie je het alternatief, het rangeren wordt op deze manier leuker.

Groet,
michel

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2019, 08:44:36 »
Dat ziet er ook mooi uit, niet te complex, waar ik zelf wel van hou. Ik ben zelf ook nog een beetje aan het puzzelen geweest, maar het wil nog niet helemaal lukken.

Ondertussen heb ik ook weer de trein uit de opslag gehaald en ook wat oude boeken gevonden die ik als klein jochie helemaal heb uitgeplozen.



Erg leuk om het allemaal weer door te kijken en herinnering op te halen.
« Laatst bewerkt op: 19 september 2019, 18:47:09 door Nils »

André 1976

  • Neutraal Moresnet, het Monaco van de Ardennen.
  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • Neutraal Moresnet is reeds in aanbouw.
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2019, 11:26:30 »
Nils,

Het plan dat jij wilt bouwen lijkt mij erg leuk.
Helaas zie ik niet alle plaatjes, dus ik denk dat jij bestanden gebruikt die hier niet toe gestaan zijn.
Wellicht kun je dat nog aanpassen, dan kunnen we het beter volgen :)
Overigens zie ik ook dat je twee draadjes met dezelfde naam hebt.
Vraag aan de moderatoren of ze de twee draadjes kunnen samenvoegen, hebben ze voor mij ook gedaan.
Buiten dat, succes met bouwen, en ik blijf graag volgen. (hopelijk wel met plaatjes  ;) )

Met vriendelijke groet,

André

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
  • BMB
    • Mijn Flickr pagina
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2019, 11:44:59 »
Om wat spoorlengte in het station te winnen zou je het station van linksboven naar rechtsonder kunnen leggen. Dat scheelt weer een tegenboog. De eerste wissel van het station kan dan veel dichter bij de boog naar het schaduwstation. Je zorgt er dan ook voor dat de wissels wat verder van de modulescheiding komen te liggen.

Groeten,
Werner
Tregonissey Dries, China clay in Cornwall (1/76).

Mijn Flickr-pagina

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #11 Gepost op: 21 september 2019, 17:09:26 »

Ik heb gisteren eens een baanplan gemaakt met jouw voorstel. Aantrekkelijk gezien de lengte van het station en wat makkelijkere overgang tussen de modules. Het klikt nog niet helemaal voor mij, maar het was iig interessant om eens een andere opstelling te proberen, bedankt daarvoor!


(ja inderdaad de onderste wissel ligt op de overgang tussen de modules, maar dit was maar een snel probeersel)
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 18:36:44 door Bert van Gelder »

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2019, 17:39:31 »
Spiegel de rechter wisselcombinatie eens. Dan krijg je een mooier omloopspoor.

Nog een optie kan ook zijn om de bovenste wissel links, direct na de (onzichtbare) bocht te zetten en dan met twee sporen met versprongen tunnelbogen uit de 'berg' te komen.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Nils

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #13 Gepost op: 23 september 2019, 17:35:25 »
Weer aan het stoeien geweest in Anyrail. Weer een beetje terug gegaan naar het eerste plan, met wat aanpassingen naar de suggesties van Michel. Lever wat lengte in het station in, maar ik vind het zo wel wat interessanter lopen. Geen Engelse wissels meer en wat meer gebruik van flexrail om een wat vloeiender verloop te krijgen. Wat denken jullie?


Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Vensterbankbaan (H0-Märklin)
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2019, 18:45:38 »
Tja, het ligt er ook aan, wat je met de 'lege' ruimte wil gaan doen. Persoonlijk vind ik de twee kopspoortjes rechtsboven wat kort en de wissels van deze twee weer te dicht op de slanke wissels onder. Hierdoor is een station met een dergelijke wisselstraat voor de neus niet niet echt mooi.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942