Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 20:05:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 20:04:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 19:57:19
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Quinzeedied
Vandaag
om 19:46:57
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:46:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 19:41:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
Vandaag
om 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
Vandaag
om 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed
door
N-Sven
Vandaag
om 19:14:29
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:04:28
Acme nieuwe ICNG
door
Edwin2121992
Vandaag
om 18:49:17
Pendelbetrieb
door
Ronvgs
Vandaag
om 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
R1954
Vandaag
om 17:59:56
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Sven
Vandaag
om 17:41:03
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 17:35:03
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:32:36
Verkoper beurs Houten
door
Wies
Vandaag
om 16:32:28
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:26:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:18:55
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
Vandaag
om 15:53:08
Update: baan in de tropen
door
Jelmer
Vandaag
om 15:38:16
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 14:35:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 13:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 13:25:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 12:40:12
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:44:18
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:18:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Kalender
|
Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena (gelezen 877 keer)
janw
Offline
Berichten: 2225
Bruggen-IG:
Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena
«
Gepost op:
01 September 2019, 18:21:39 »
Publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, dinsdag 3 september 20:30 h
De Geallieerde Spoorwegen
door
Hans Altena
De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan) contact 06 1405 7530
De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriƫring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft. Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.
«
Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 18:40:11 door janw
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Kalender
|
Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena