Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:55:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:41:59
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 07:40:12
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 07:37:53
Neutraal Moresnet in H0 door Wim Vink
Vandaag om 07:35:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door nighttrain1
Vandaag om 07:28:36
Wie doet ermee met BNLSforum modulebaan in het modelbouwweekeind 2&3-nov-2019? door nighttrain1
Vandaag om 07:12:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 07:09:23
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Tulpendaal
Vandaag om 06:54:51
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door henk
Vandaag om 06:43:29
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
19 september 2019, 23:36:51
Decoder instellen Trix Mobile Station door MdBruin
19 september 2019, 23:36:06
Projekt 083-338 door 44
19 september 2019, 23:35:10
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
19 september 2019, 23:28:47
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
19 september 2019, 23:15:20
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
19 september 2019, 23:10:07
USATC-wagentjes in de herkansing door Noordernet
19 september 2019, 23:08:28
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
19 september 2019, 23:06:43
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door phdirk
19 september 2019, 22:31:09
IMA 36/Marklintage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
19 september 2019, 22:10:32
Van Biervliet/B Models 2019 door spoorzeven
19 september 2019, 21:52:22
Märklin/Hamo MotorPost ontspoort op Fleischmann Profi-rails. Suggesties? door Te 2/2
19 september 2019, 21:47:36
1/32 schaal, 'Papier Berken" door Stedahult
19 september 2019, 21:40:43
Duitse loknummers (was: 65 018 van de SSN/VSM) door Ronald81
19 september 2019, 21:29:14
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door JeanR
19 september 2019, 21:23:22
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
19 september 2019, 20:42:53
65 018 van de SSN/VSM door Syb030
19 september 2019, 20:38:51
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Daniels
19 september 2019, 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door WesleyMunnik
19 september 2019, 20:18:36
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door martijn v m
19 september 2019, 19:32:50
  

Auteur Topic: Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena  (gelezen 154 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1882
  • Bruggen-IG:
Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena
« Gepost op: 01 september 2019, 18:21:39 »
Publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, dinsdag 3 september 20:30 h

De Geallieerde Spoorwegen door   Hans Altena

De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan) contact  06 1405 7530

De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriëring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft.  Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 18:40:11 door janw »