Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 02:13:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:45:17
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Syb030
Vandaag om 00:43:38
Doornvliet door cor_b
25 februari 2020, 23:25:07
NS C-4704 coupƩrijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
25 februari 2020, 23:24:33
Projekt 083-338 door jerrytrein
25 februari 2020, 23:00:35
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Michiel 80
25 februari 2020, 23:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
25 februari 2020, 22:58:39
Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd. door Besselspoor
25 februari 2020, 22:44:50
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door NS264
25 februari 2020, 22:37:33
Raadplaatje door KNed
25 februari 2020, 22:27:17
NS 6700 dierenserie etchmodels door Besselspoor
25 februari 2020, 22:26:44
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door 008200
25 februari 2020, 22:18:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
25 februari 2020, 22:10:38
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door AlbertG
25 februari 2020, 22:04:51
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
25 februari 2020, 22:02:08
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
25 februari 2020, 21:57:21
Ergensnergens in H0e door EricZmS
25 februari 2020, 21:50:33
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door Remunj
25 februari 2020, 21:42:14
Open rijden wissels door johanw
25 februari 2020, 21:40:38
Railterminal Greenport Venlo door Remunj
25 februari 2020, 21:26:51
Videoritten 2020 door jerrytrein
25 februari 2020, 21:11:59
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Bob R.
25 februari 2020, 21:00:33
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
25 februari 2020, 20:39:25
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door heuvelbaan
25 februari 2020, 20:23:56
Tillig tramspoor door Chris2412
25 februari 2020, 20:04:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
25 februari 2020, 19:44:24
21mtc brugstekker door VAM65
25 februari 2020, 19:38:42
Lichtprobleem Lokpilot 4 decoder door Catweazle
25 februari 2020, 19:27:35
Spelen op de rails..... door tijgernootje
25 februari 2020, 18:56:33
  

Auteur Topic: Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena  (gelezen 305 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
  • Bruggen-IG:
Publiekslezing Den Haag: De Geallieerde Spoorwegen door Hans Altena
« Gepost op: 01 september 2019, 18:21:39 »
Publiekslezing bij de Haagse Modelbouw Club, dinsdag 3 september 20:30 h

De Geallieerde Spoorwegen door   Hans Altena

De Werf, gebouw HFCC Racing, Den Haag (Loosduinen; naast de MacDonalds aan de Escamplaan) contact  06 1405 7530

De bevrijding van Europa had niet mogelijk geworden zonder de inzet en het materiaal van de Military Railway Services of op zijn Nederlands gezegd, de Geallieerde Spoorwegen. Na de aanval op Pearl Harbor raakte Amerika vanaf 7 December 1941, betrokken bij de Tweede Wereldoorlog. Vrijwel direct is men aan de slag gegaan op vele fronten om de vijand te keren. De Amerikaanse industrie werd op grote schaal ingeschakeld om militaire voertuigen te ontwikkelen en produceren, zo ook spoorwegmaterieel. Want men had reeds bedacht was dat de spoorwegen de ruggengraad van alle militaire operaties in de diverse gebieden zouden gaan vormen. De enorme hoeveelheden goederen konden alleen op die wijze door de te bevrijden landen worden getransporteerd. Door middel van calculaties had men berekend 100.000 stuks materieel nodig te hebben voor die taak en rekende men er niet op dat ter plaatse aanwezig materieel nog bruikbaar zou zijn. In samenwerking met Engeland werd de productie van M.R.S. materieel vorm gegeven. Na de oorlog hadden vele landen behoefte aan spoorwegmaterieel waardoor overnames werden gedaan uit de legerdumps die na de oorlog aanwezig waren in diverse landen. De N.S. kocht op die wijze ook diverse stoom- en diesellocomotieven en diverse wagen typen. Een bekend type vormt de Whitcomb diesellocomotief, annex N.S. 2000, waarvan sinds 2018 twee exemplaren weer in Nederland aanwezig zijn. Hans Altena was nauw betrokken bij de repatriĆ«ring van beide locomotieven en kan uit de eerste hand vertellen hoeveel logistieke voeten dit in aarde had. Daarnaast is hij de voorzitter van de Stichting 162. Een stichting die materieel van de Geallieerde Spoorwegen in bezit heeft en gerestaureerd heeft.  Aan de hand van historische en dus ook recente beelden belicht hij dit vergeten stuk geschiedenis.
« Laatst bewerkt op: 01 september 2019, 18:40:11 door janw »