Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:05:55
Raadplaatje door Twinkie
Vandaag om 11:58:11
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:56:21
Piko NS1100, materieelbespreking door Chris
Vandaag om 11:48:37
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door St00mboy
Vandaag om 11:46:51
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door gvandersel
Vandaag om 11:37:31
Very USA: The Slug door NS1220
Vandaag om 11:37:07
Digikeijs DR4018 schakelt verkeerde uitgang door Timo
Vandaag om 11:34:44
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 11:29:04
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Timo
Vandaag om 11:25:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
Vandaag om 11:23:14
Mardec WIDO door gvandersel
Vandaag om 11:20:32
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 11:16:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:10:49
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door rvooyen
Vandaag om 11:02:52
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 11:01:30
Gezocht: Info welke rails, en welke portaalkraan is dit ? door Dash 8
Vandaag om 11:01:14
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Hans Reints
Vandaag om 10:38:40
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door MOVisser
Vandaag om 10:23:54
Wensendraadje Nederlands 2020 door NS8714
Vandaag om 09:52:36
BMB-Module: “Wateringbury” door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:40:15
Aansluiten digiboost van digikeijs door Jimari
Vandaag om 08:35:55
Haardvuurtje in de hut door NL-modelspoor
Vandaag om 08:15:19
Heen, En en Weer door martijn v m
Vandaag om 07:57:54
's-Heer Heinkenspolder door Joran
Vandaag om 07:38:37
Dönsdorfer Bauberichte door Tulpendaal
Vandaag om 06:39:58
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 06:17:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 00:24:49
Frans loodsje door Daniel Caso
Vandaag om 00:12:25
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
11 december 2019, 23:01:05
  

Auteur Topic: Zoutkamp 1921 - 1942  (gelezen 18271 keer)

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #105 Gepost op: 09 november 2019, 19:05:46 »
De luchtfoto van Dotka is binnen (700 x 1050 mm). Op deze foto van 26 december 1944 is het silhouet van de draaischijf duidelijk waarneembaar, dus die is er wel geweest. Nu nog uitvinden of hij 13,5 of 14,5 m doorsnee had. Ik heb ook nog de foto van 3 oktober 1943 besteld. Eens kijken wat deze nog te bieden heeft.
Dit plan laten printen bij Multicopy (1800 x850 mm). (Klikken op +, dan 8975 > nummer 5 en dan de tweede tekening)
Nu het plan zo goed mogelijk in Anyrail. Leuke klus voor de komende weken.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 19:07:28 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #106 Gepost op: 10 november 2019, 22:48:52 »
Nu nog uitvinden of hij 13,5 of 14,5 m doorsnee had.
In die tekening (nummer 5 en dan de tweede tekening) staat: 14,50 als diameter aangegeven. (Doorsnede is een oppervlaktemaat.)
« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 22:51:50 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #107 Gepost op: 11 november 2019, 07:10:10 »
@ Martin Hornis: Deze tekening heb ik in format 1800 x 800 mm laten printen en ik onderschrijf uw bevindingen. De vraag is ook ontstaan door de informatie uit het boek: 'Locomotiefloodsen en tractieterreinen in Nederland 1839 - 1958', waarin gesproken wordt van 13,5 m. In mijn post: '25 oktober 2019, 17:24:19' staat een foto van een archiefstuk uit het archief van de gemeente Het Hogeland en daar is ook sprake van 14,5 m. Vooralsnog ga ik uit van 14, 5 m diameter.
Wat uw taalkundige correctie betreft, u heeft helemaal gelijk! (y) Daarbij zou de doorsnee gegeven moeten zijn in vierkante meter.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #108 Gepost op: 17 november 2019, 10:08:55 »
De 700 van de foto is loc 762, in 1922 gestationeerd in Vlissingen.
Ik vraag me af of deze foto wel in de provincie Groningen is gemaakt.
In 1922 waren in de provincie Groningen van de serie 700 17 locs gestationeerd, 9 in Delfzijl en 8 in Stadskanaal.
Ik verwacht niet dat deze locs in Zoutkamp kwamen.

In Zoutkamp waren op 1 juli 1922 loc 7111 en 7123 gestationeerd, lijkt mij genoeg voor het vervoer tussen Zoutkamp en Winsum en incidenteel naar Groningen.

Nadat het depot in Zoutkamp was opgeheven, hebben ook locs van de serie 5500 op de Marnelijn gereden, de foto van de 5500 die je laat zien is gemaakt tijdens de laatste rit in 1938 in Eenrum.

Toen in het begin van de oorlog de lijn kort werd heropend, en het ongeluk bij Ranum plaatsvond, werd de trein door een 3200 getrokken.

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #109 Gepost op: 17 november 2019, 10:41:01 »
Goedemorgen Piet,

Wel knap, dat u deze informatie weet te achterhalen. Wederom bedankt.
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #110 Gepost op: 17 november 2019, 14:45:08 »
Zilte, dat is te veel eer, het is voor het grootste deel gewoon informatie uit de boekenkast en uit boeken van de openbare bibliotheek.

Ik zou gewoon voor modellen van loc 7111 en 7123 gaan, dit zijn de enige NS locomotieven waarvan bekend is dat ze in de loods van Zoutkamp hebben gestaan.
De messing stoomdommen heb ik al voor je klaar liggen, fabricaat Philotrain.

In 1933 zijn de laatste 7000en afgevoerd, ik verwacht dat tussen 1933 en 1938 de locs van de serie 5500 van depot Groningen hun taak hebben overgenomen.

Piet
« Laatst bewerkt op: 18 november 2019, 19:54:57 door Piet Groot »

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #111 Gepost op: 18 november 2019, 18:37:38 »
Even een overzicht van de stand van zaken om het plan van 1915 over te zetten in Anyrail:
- rails staan erin
- draaischijf staat erin
- klinkerbestrating staat erin
- wegen en perrons met grint staan erin
- gebouwen staan erin
- keerlus aangebracht

Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #112 Gepost op: 18 november 2019, 20:11:59 »
Even een aanvulling betreft het gebruik van een 700 in Zoutkamp.
Er bestaat één foto van het stationsgebouw Zoutkamp met hiervoor een 700.
Voor de loc staat het stations personeel, op de loc de meester en de stoker.
De perronranden zijn van spoorbiels en de ballast tussen de rails en het grint op de perrons zien er maagdelijk uit. Het is dus een foto van vóór of tijdens de opening van de Marnelijn.

De houten perronranden en het grint zijn al spoedig vervangen door gemetselde perronranden en klinkers.

DE-II

  • Online Online
  • Berichten: 3933
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #113 Gepost op: 18 november 2019, 20:29:19 »
Bijgevoegd een print-screen van het 1 op 1 overgenomen spooremplacement in Anyrail:



De lus links is niet bestaand en van oorsprong de lijn naar het dorp Ulrum. Aangezien ik de draaischijf wil gebruiken voor waar hij opgenomen is in emplacement, namelijk het keren van de loc, moet er ook een mogelijkheid zijn de 'verkeerd' aan te laten komen. De lus geeft mij deze mogelijkheid, maar creeërt - besef ik nu - ook een probleem, want hij gaat natuurlijk sluiting geven. Dus ik moet iets bedenken om de isoleren, maar ook om de stroomrichting te wijzigen. Daar zal vast wel iets voor te vinden zijn.

Ha Zilte,

Die keerlus...... mij ging dat gauw vervelen. Voor je het weet is de trein weer terug èn heb je dezèlfde trein weer terug.
'Verkeerd' aankomen kan ook door 'verkeerd' te laten vertrekken. Heb je daarnaast nog wat ruimte voor een opstelterreintje, dan zou ik daar zeker voor kiezen. ik kan je uit ervaring vertellen dat dat een veel leuker spel oplevert ;)

Groet
Huibert

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #114 Gepost op: 18 november 2019, 20:44:40 »
Hoi,

Leuk project dit.

In plaats van een keerlus zou je ook nog kunnen overwegen om dan een Schaduwstation onder Zoutkamp te maken. Met of zonder rond rij mogelijkheden. Dan kun je wellicht een gevarieerder treinloop simuleren.

Arjan
NL baan in Canada

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 617
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #115 Gepost op: 18 november 2019, 21:04:27 »
Kijk, het wordt mooi concreet.

Ik ben persoonlijk niet gecharmeerd van treinen die in dezelfde samenstelling terugkeren. Wil je geen fiddle yard of iets dergelijks proberen?

Wolter

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #116 Gepost op: 18 november 2019, 21:47:56 »
je zou de keerlus kunnen handhaven,maar dan links boven ook een aftakking kunnen maken naar een aantal opstelsporen die dan achter een huizenrij oid komen.
3 sporen is denk ik genoeg.
dus alles op 1 niveau.
je hebt dan in ieder geval 2 opties.
groet,
bert

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #117 Gepost op: 19 november 2019, 06:00:08 »
Wederom dank voor uw feedback.
 
Voor mij is die keerlus even het minst spannend. In de bedoeling ligt het deze baan te bouwen als modulebaan. Ik ben nu bezig alles van het plan 1 : 1 over te nemen in Anyrail. Daarna de beslissing om de baan wel of niet te gaan bouwen. Als ik wel ga bouwen ook gaan nadenken om de baan dan hier en daar te gaan comprimeren.

Wat het emplacement betreft het volgende:
Het emplacement was voor een plaats als Zoutkamp erg 'overdone'. Veel te veel activiteit mogelijkheden en veel te weinig spoorbewegingen.
De trein reed gemiddeld om de twee uur met een eerste aankomst rond 06.30 uur en een laatste vertrek rond 24.00 uur, dan loskoppelen, naar de draaischijf, bevoorraden en weer vooraan de trein. Vanuit Zoutkamp laatste vertrek rond 23.00 uur.
De locomotievenloods kon 4 locomotieven bergen, maar die hebben er waarschijnlijk nooit gestaan. Soms stond er een stel wagons voor het laden van goederen.
Ik hoop nog te kunnen achterhalen hoeveel locomotieven er maximaal bewogen op het emplacement, maar de conclusie is wel dat het aantal spoorbewegingen wel meevalt.
Ook zal de samenstelling van de combinaties niet echt spannend veel veranderd zijn geweest, aangezien er maar weinig passagiers vervoerd werden.

Maar voor de duidelijkheid: over wat, hoeveel, in welke samenstelling ed. ben ik nog niet echt bezig, hooguit oriënterend. Dus hoe de linkerkant van de baan er uiteindelijk uit komt te zien is voor nu een open eind, waarbij alles nog mogelijk is.

Uw feedback is voor mij waardevol en zal zeer zeker mee worden gewogen bij een mogelijke uitvoering.
« Laatst bewerkt op: 19 november 2019, 07:08:09 door Zilte »
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #118 Gepost op: 20 november 2019, 09:16:58 »
@ Huibert (DE-II): De trein kan natuurlijk wachten in de keerlus. 'Verkeerd' om is voor mij nog niet duidelijk.
    Ik weet niet of de locomotieven, die er gereden hebben, achteruit mochten rijden.
    Gezien het feit, dat zowel Winsum als Zoutkamp een draaischijf hadden, lijkt het mij aannemelijk,
    dat ze altijd 'met de kop naar voren' reden. Maar ik ben nog niet zover om dat uit te zoeken.
    Uw suggestie voor een eventueel opstelspoor vind ik waardevol en hou ik in mijn achterhoofd.

@ ArjanB: De bedoeling is om het te bouwen als een modulebaan.
    Een schaduwstation lijkt mij dan niet handig, maar ik weet niet of er modulebanen zijn, die dat wel hebben.

@ Wolter (Noordernet): Het klinkt misschien onnozel, maar wat is een 'fiddle yard'?
    Als ik de term vertaal, dan vermoed ik een aantal doodlopende sporen parallel.
    Als dat correct is, blijft ik waarschijnlijk zitten met het probleem, hoe de locomotief weer voorop te krijgen.

@ Bert (eitreb): Richting de keerlus ging de lijn het veld in, dus huizen is niet echt een optie.
    In die tijd hadden alleen boerderijen rondom bomen en was de wereld verder leeg en plat. ;D
    De andere optie om de keerlus uit meerdere sporen te laten bestaan, kan ik eventueel mooi combineren met de suggestie van Huibert.

Vooralsnog eerst nog wat landschappelijke elementen aanbrengen in mijn ontwerp en dan kan ik gaan nadenken over de linker kant.

Blijf vooral komen met tips en tops. Ik heb er veel aan.
En..eh...eerlijk, het kost mij ook wel moeite om mijn eigen wijsheid aan de kant te zetten.
(Eigen wijsheid kun je ook lezen als eigenwijsheid ;D 8) :angel:
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 2874
  • is met treintjes aan het spelen
Re: Zoutkamp 1921 - 1942
« Reactie #119 Gepost op: 20 november 2019, 09:28:45 »
Hoi Zilte,

Heb jou draadje een paar keer bekeken , moet zeggen zware kost, om alles zo in detail na te bouwen, maar even over de treinenloop.
een keerlus is natuurlijk een oplossing, maar de trein komt omgekeerd weer terug en dat klopt niet, zoals Wolter beschrijft een fiddle yard zie je veel bij dit soort baantjes (modules) , maar waarom geen omloopspoor of met een draaischijf als de lok altijd met de ketel naar voren reed.


tis maar een idee.

Mvgr Evert en Bas