Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Er ook ingerold  (gelezen 6111 keer)

Zilte

  • Gast
Er ook ingerold
« Gepost op: 18 augustus 2019, 08:04:24 »
Goedemorgen,

Zonder dat u het weet, heb ik oa. dit forum regelmatig bezocht als gast. Ik ben geen zij-intreder of herintreder, maar gewoon nieuw. Eigenlijk nooit echt mijn interesse geweest, maar oa. fysiek ongemak heeft er voor gezorgd, dat ik op zoek was naar een invulling van mijn schaarse vrije tijd.
Waarom dan modelspoor zult u zich afvragen? Er is zoveel anders. Dat is waar en er is ook zoveel anders. Het is een achterneef van mij geweest, die mij een inkijkje heeft gegeven in de modelspoorwereld. Oa. heeft hij mij meegesleept naar het Leeraner Miniaturland. Daar heb ik mogen zien, dat modelspoor meer kan zijn dan treintjes, die rondjes rijden. Het is een hele wereld op zich.
Ik ben mij wat gaan verdiepen en heb de diverse fora regelmatig bezocht als gast en gekeken naar hetgeen de fora te bieden had. Ook heb ik mij verdiept in de diverse systemen, die er in de omloop zijn. Ik heb het volgende mogen leren: 'de keuze is reuze'. Zoveel verschillende schalen, stijlen, enz. Het lijkt wel of de mogelijkheden onbegrensd zijn. In ieder geval intrigeert het mij.
In eerste instantie zag ik wel wat in spoor I. Heb ook even rondgeneusd op het Spoor 0 forum, maar daar mogen leren, dat het verschrikkelijk mooi is, maar zowel een grote ruimte vraagt als een grote portemonnee en beide heb ik maar gedeeltelijk.
Ook gekeken wat ik wil en daar ben ik al wel mee bezig geweest. Tijdens mijn rondgang kwam ik tegen, dat er zelfs software verkrijgbaar is om een baan te ontwerpen. Ik ben nogal grondig en wil graag het naadje van de kous weten en heb uiteindelijk gekozen voor Anyrail.
Aangezien ik bijna op weg ben naar de pensioen speculatieve leeftijd (nog net geen 60), ben ik ook wel geïnteresseerd in een stukje geschiedenis en zo heb ik de gedachte opgevat om het spooremplacement van Zoutkamp te gaan bouwen, zoals het er heeft gelegen van 1921 tot 1942. Dit had ik eerst nagetekend in Anyrail Spoor 1, maar leerde mij, dat ik dan een oppervlak nodig had van 30 bij 3 m en dat heb ik helaas niet. Ook het verkrijgbaar zijn van rijdend materieel uit die periode was nihil. Dus terug aan de tekentafel en het ontwerp getransformeerd naar H0. Geeft nog een tafel van 11 bij 1,4 m, maar op de diverse fora kwam ik het systeem tegen van het bouwen van tafels in segmenten, wat men modulebakken noemt. Dat gaat het dus worden.
Vervolgens moet je nog een keuze maken of je drie-rail gaat gebruiken of twee-rail. Dit vond ik echt een verschrikkelijk lastige keuze. Het is een zoektocht tussen zaken als bedrijfszekerheid, natuurgetrouw, prijs, enz. Uiteindelijk na heel veel plussen en minnen, natuurgetrouw de hoogste prioriteit gegeven en dus gaat het twee-rail worden.
Dan de zoektocht naar welke merk. Ik ben daar wel een paar maanden over aan het dubben geweest, maar mijn keuze is gevallen op PECO Streamline 75. Dit is de status quo.
Ik weet verder verschrikkelijk weinig van het digitaliseren, aansturen, rijdend materieel, enz. van modelspoor en hoop, dat u mijn wil bijstaan in het beantwoorden van mijn vragen, onbevooroordeeld van advies wil zijn en mij niet over de balk gooit, omdat ik doorvraag. Ik heb een aandoening in het autistisch spectrum en kan daarin erg doordraven in mijn vraag; 'Waarom?'
Ik wil dingen erg graag begrijpen, anders kan ik er weinig mee.
Voorafgaand aan mijn aanmelding hier, ben ik al wat om mij heen gaan vragen. Toegang gevraagd tot de archieven van de gemeente Het Hogeland en de diverse historische verenigingen aangeschreven om beeldmateriaal. Ook het kadaster benaderd om kadastrale gegevens uit die periode.

Dit is even wat mijn plannen zijn. Aangezien Zoutkamp vroeger aan zee lag, heb ik de nickname Zilte gekozen. Ik hoop, dat u het kunt respecteren, dat ik het hier even bij laat. Ik weet namelijk niet, wat mogelijke gevolgen kunnen zijn, als ik mijn naam hier zou gaan gebruiken, aangezien ik een kwetsbaar beroep in de publieke sector heb.

Met vriendelijke groet,

Zilte

die ondertussen het topic Zoutkamp 1921 - 1942 is gestart.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 06:49:26 door Zilte »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2958
Re: Er ook ingerold
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2019, 08:30:04 »
Beste Zilte,

Welkom op dit forum.

Ik vind je werkwijze leuk, het onderzoek dat je gedaan hebt en de afwegingen die je gemaakt hebt. Herkenbaar. Het is de moeilijke weg, maar je stapt niet in de valkuil van de impulsieve aanschaf van een beginset die je verdere modelspoorleven bepaalt.

En voorzichtig schat ik in dat je iets hebt met Noordoost-Nederland. Zoutkamp is leuk, niet alleen het emplacement, trouwens.
Laat maar gewoon zien wat je verder aan het doen bent binnen de hobby, dat vinden de meesten op dit forum interessant. En ga gewoon vragen stellen, daar is dit forum ook voor.

Wolter, uit Groningen




Moins mais mieux.

Zilte

  • Gast
Re: Er ook ingerold
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2019, 09:08:58 »
Beste Wolter,

Dank voor uw zorg. Het ligt niet in mijn bedoeling een startset aan te schaffen. In het traject naar de publicatie hier, heb ik wel meegekregen, dat dit niet altijd even handig is.
Wat uw aanname omtrent het 'iets hebben met Noord-Nederland', kan ik u zeggen, dat het gebied mijn ontstaan herbergt. Ik ben er in mijn achterliggende toekomst geboren, maar na enkele jaren door mijn ouders ook weer onttrokken. Ouders ::)
In het traject naar mijn aanmelding toe, ontstond bij mij het idee van een maquette en ik wilde ook graag een draaischijf, rangeren en loc-verzorging. Dan ga je speuren op het internet en daaruit bleek dat kiezen met 'draaischijf' in de zoekopdracht diverse mogelijkheden gaf, maar of het was te groot, te klein, te ingewikkeld, enz. Deductie heeft geleidt tot mijn keuze.
Ik denk, dat ik in de vorige eeuw voor het laatst in Zoutkamp ben geweest, aangezien er sinds die tijd ook geen wortels meer liggen. Hooguit nog op een aantal van de laatste rustplaatsen in de omgeving en deze zijn voor mij bepaald geen bedevaartsoorten.
Ik ben een topic gestart in banenplannen en daar kunt u het plan volgen.

Met vriendelijke groet,

Zilte

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8379
  • Nooit uitgeklust....
Re: Er ook ingerold
« Reactie #3 Gepost op: 18 augustus 2019, 09:17:23 »
Welkom Zilte.

Een heel verhaal, maar begrijpelijk. Ik heb veel waardering voor je openheid. Top.
Hou er wel aub rekening mee dat niet iedereen deze introductie leest. Het kan dus voor komen dat er doorgevraagd word naar je naam.

Ik wens je in ieder geval veel plezier op dit forum en vooral veel lol met het bouwen van je plan.

Met vriendelijke groet,

Edsko Hekman

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Er ook ingerold
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2019, 09:21:44 »
Welkom op dit forum.

Van de lijn Winsum - Zoutkamp zijn veel overblijfselen, alles van deze lijn dateert uit dezelfde periode, dus bij het maken van de baan kan je ook inspiratie opdoen bij oude foto's van deze lijn, ik verwacht b.v. dat de draaischijf in Zoutkamp naar dezelfde tekening gebouwd is als in Winsum, van deze laatste heb ik wel eens foto's gezien.

Veel modelbouwers in H0 korten een emplacement in, zodat de baan minder ruimte inneemt.
Wellicht is bij het model van Zoutkamp een deel weg te laten, zonder dat dit opvalt.
Vergeet ook niet dat je een opstelmogelijkheid in de baan richting Ulrum nodig hebt, anders kan je geen trein het station laten binnenrijden. Een opstelmogelijkheid is b.v. een fiddelyard waar je een trein ook kunt laten keren.

Piet, uit Winsum

Zilte

  • Gast
Re: Er ook ingerold
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2019, 09:37:23 »
Edsko Hekman: Dank voor uw bericht. Ik zal in mijn achterhoofd parkeren, dat niet iedereen een introductie leest. Ik verwacht wel, dat ik lol ga beleven aan het bouwen, maar of het mij gegeven is het af te krijgen...

Piet Groot: Ik heb op de website van Rail trash aan de hand van foto's het traject van Winsum naar Zoutkamp kunnen volgen en de vele sporen gezien. Wat betreft het beeldmateriaal hoop ik het een en ander vanuit de archieven op te duikelen en vanuit de historische verenigingen of verwijzingen daaruit, dus dat gaat vast goed komen.
Het inkorten is een optie, maar ligt ook een beetje aan de bewegingen, die op spoorbaan aanwezig waren. Zo weet ik ondertussen, dat de spoorlijn ingezet is voor het transport van suikerbieten.
In mijn topic 'Zoutkmap 1921 - 1942' heb ik een afbeelding toegevoegd, waarin in de richting Ulrum een keerlus is opgenomen.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: Er ook ingerold
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2019, 09:47:50 »
Ook het kadaster benaderd om kadastrale gegevens uit die periode.
   

Het Kadaster beschikt ook over het historische luchtfoto archief van de voormalige Topografische Dienst. Zo'n foto kan je helpen bij het verdere ontwerp.

Ook de topografische kaarten van de afgelopen 200 jaar zijn beschikbaar. Op topotijdreis.nl zijn deze in te zien en kan je de ontwikeling in de tijd volgen.

Succes met de verdere plannen!

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Zilte

  • Gast
Re: Er ook ingerold
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2019, 10:02:58 »
Overet (Tom): Topotijdreis ken ik en heb ik al uitgeplozen. Hieruit valt nauwelijks op te maken, wat de structuur van sporen op het emplacement was. Op de oude kaarten is het meer een gebiedsweergave. Luchtfoto's zullen hopelijk meer uitwijzen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6112
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Er ook ingerold
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2019, 12:39:45 »
Welkom en succes met de baan en het uitpluizen en zoeken naar gegevens.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Er ook ingerold
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2019, 12:49:53 »
Hi Zilte,

Ook, vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast wel.
Heb plezier in je(onze) hobby.

groet
Harald

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22093
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Er ook ingerold
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2019, 12:53:29 »
Welkom en we zijn benieuwd hoe je baan zich gaat ontwikkelen. Er zullen dan ook wel foto's komen?!
Met vriendelijke groet,
Wim

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5630
Re: Er ook ingerold
« Reactie #11 Gepost op: 22 augustus 2019, 21:57:49 »
Welkom op dit forum!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Er ook ingerold
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2019, 03:01:21 »
Hoi Zilte,

van harte welkom! En schroom niet om al je vragen te stellen.

Groetjes Eeg

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Er ook ingerold
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2019, 13:31:10 »
Hoi Zilte,

Welkom bij de club waar het spoorvirus heeft toegeslagen.

Namen of nicknamen komen hier heel veel voor.
De meeste kennen mij ook als nighttrain, of Richard nighttrain.

Ik wens je heel veel succes en net als anderen al schreven, vragen staat vrij.
Binnenkort jou draad "Zoutkamp" maar eens lezen
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken