Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: ? (vraag over) Multimaus en CV29  (gelezen 6029 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2019, 14:14:44 »
Ach, voor een paar CVs programmeren is geen PC nodig; kan prima met de MultiMaus.
Wat wil je instellen met CV29, Jan? We rekenen de waarde zo voor je uit!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2019, 14:17:25 »
@Timo: ik geloof onmiddellijk dat dat zou kunnen, zeker als jij het zegt. Maar ik ben van vóór het digitale tijdperk, en mijn aanpassingsvermogen is wat dat betreft niet om over naar huis te schrijven.
Termen als raspberry pie en Arduino heb ik wel opgemerkt, maar het gaat me een beetje net zoals de Indianen die voor het eerste een groot Europees zeilschip zagen: omdat ze geen flauw benul hadden van wat dat nou precies was, besteedden ze er maar geen aandacht aan.
En toch zegt een klein stemmetje in mij: eigenlijk is dat misschien toch wel interessant!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2019, 14:21:27 »
@Jacob: dankzij jullie kan ik dat zelf ook wel uitrekenen, uit m'n hoofd zelfs, omdat de waarden zijn gebaseerd op dat oude "graankorrels-op-een-schaakbord-idee". Als ik maar weet welke bit waar voor staat. En dat is makkelijk op te zoeken.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #18 Gepost op: 24 juli 2019, 14:42:34 »
En als je weet hoe te programmeren met de MultiMaus®, dan staat niets je nog in de weg!
edit;
Zoveel is er ook niet in te stellen met CV29. Misschien volstaat reeds de "Vorslachswert".
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2019, 14:46:36 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2019, 15:32:04 »
Nee, dat is waar. Een enkele keer kan het makkelijk zijn om bit 0 anders in te stellen, bijvoorbeeld omdat je bij het inbouwen van de decoder de grijze en de oranje draad verwisseld hebt*. Met bit 4 kun je misschien nog eens wat experimenteren en bit 5 gaat wel een rol spelen als je nogal wat loks te adresseren hebt (hoewel ik nog lang niet zo ver ben) of, en zover ben ik ook nog niet helemaal, als je je lok tijdens een Fremotreffen in wil zetten.

*Veel maakt dat ook niet uit, na een keer draaien op de draaischijf (of in een keerlus bijvoorbeeld) correspondeert de rijrichting al niet meer met de draairichting van je MM-knop. Het is voor mij altijd een verrassing naar welke kant de lok gaat rijden als ik de knop bedien.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #20 Gepost op: 24 juli 2019, 16:15:24 »
Huh, wat bedoel je daar nou mee ??? ??? ???

Met een MM is vooruit gewoon altijd vooruit. Bij een volledig symmetrisch treinstel weliswaar haast niet te zien en bij diesel en e-loks soms ook wat lastiger als je de cijfertjes 1 en 2 o.i.d niet goed kan zien, maar de voorkant blijft altijd de voorkant. Alleen als je de waarde in CV 29 aanpast worden voor- en achterkant verwisseld.

Groeten,
Bert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2019, 16:36:40 »
Dat komt omdat de oude Fleischmann-slogan "Dreh nach rechts, fahr nach rechts" bij mij nogal ingebakken is. Als je de (analoge) trafo goed aansloot, dan reed je trein naar rechts als je de knop naar rechts draaide, en naar links als je de knop de andere kant op draaide. Ook na een keer draaien op de draaischijf, of na het nemen van een keerlus, en ook als je de lok van de rails nam en omgedraaid weer op de rails zette.
Dat is niet zo met een digitale lok in combinatie met een MM. Als de lok naar rechts rijdt (vooruit, dus zeg even met de schoorsteen of cabine 1 vooruit) wanneer ik de knop van de MM naar rechts draai, en ik draai de lok om (draaischijf, keerlus of met de hand), dan rijdt de lok weliswaar nog steeds met de schoorsteen (of cabine 1) vooruit, maar wel naar links terwijl ik de knop naar rechts draai.

Daarom is het voor mij altijd een verrassing naar welke kant de lok rijdt als ik aan de MM-knop draai.

Overigens, bij Fleischmann's FMZ-systeem kon je instellen hoe je het wilde hebben: rijrichting lok-gerelateerd of rail-gerelateerd.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2019, 16:57:48 »
En toch zegt een klein stemmetje in mij: eigenlijk is dat misschien toch wel interessant!
Haha, nouwja, een Raspberry Pi installeren (en gebruiken) is niet veel anders dan een "normale" PC voorzien van Windows. Waar een Aduino iets meer gericht iets om er "iets" (zowel hardware als software) mee te maken waar je een Pi gewoon kunt gebruiken als een normale computer (alleen met Linux) zoals we al gewend zijn.

Ging er dus vooral om om aan te geven dat het niet veel ruimte hoeft te kosten (y) Maar als je alleen basis instellingen van de decoder wil aanpassen is dat ook nog prima met de MM te doen.


Daarom is het voor mij altijd een verrassing naar welke kant de lok rijdt als ik aan de MM-knop draai.
Afgezien van dat bij een e-loc het vaak op afstand niet te zien is wat cabine 1 is vind ik het juist duidelijker. Goed, voor mijn eigen analoge banen wist ik het natuurlijk ook wel. Maar analoog (2-rail) liet het altijd twee mogelijkheden. Of de knop linksom liet de trein ook linksom de cirkel doen. Of de knop linksom liet de trein op de voorgrond naar links rijden, de cirkel dan juist rechtsom ;D Lag dus altijd aan de smaak van de bouwer.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

locofiel

  • Gast
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2019, 16:58:01 »
44,

Zo'n digibeet ben je ook weer niet ;) Je kent het verhaal van de graankorrels en het schaakbord. Da's de basis van digitale techniek. Je kent cv's en FMZ.
Okay Arduino en Rasp Pi is misschien even achter de oren krabben, maar z21(Z21) is toch ook even nieuw, niet?
Je begrijpt cv29. Als je uit stilstand weg wil rijden, schakel even met de verlichtingsschakelaar en je weet wat voor is. Dan gaat de MM vanzelf de goede kant op.  (y)

Veel plezier  :D

Dirk

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2019, 17:55:38 »
Citaat van: Timo
Ging er dus vooral om om aan te geven dat het niet veel ruimte hoeft te kosten

Ik snap 't. Maar die pc ergens onder de tafel stoppen zal nog wel gaan, maar er moet ook een plekje zijn voor toetsenbord, muis en beeldscherm.

Citaat van: Timo (alweer)
Afgezien van dat bij een e-loc het vaak op afstand niet te zien is wat cabine 1 is vind ik het juist duidelijker.

Dat zou het voor mij ook moeten kunnen zijn. Als ik dat malle "Dreh nach rechts, fahr nach rechts" maar uit m'n systeem zou kunnen krijgen.  ::)

Citaat van: Dirk
Zo'n digibeet ben je ook weer niet

Nou ja, ik loop al wat jaartjes mee in die modeltreintjeswereld, dus af en toe vang je wel eens wat op hier en daar. Maar dat dat schaakbordverhaal de basis is van digitale techniek wist ik niet, maar het viel me op doen ik dit plaatje bestudeerde.
Welke (opgetelde) waarde je ook invult, je kunt (en je z21 ook) altijd deduceren welke bits ingeschakeld zijn of niet. Best wel slim bedacht.

Eén van de redenen waarom ik uiteindelijk, na jaren geweigerd te hebben, overgestapt ben op "digitaal" was dat je je lokomotieven kunt programmeren, dus bijvoorbeeld Vmax instellen, optrek- en afremsnelheid instellen etc. Daar ben ik me dus in gaan verdiepen, maar dat ik cv5 de waarde van 64 (of welke waarde dan ook) kan geven wil nog niet zeggen dat ik me "digitaal mondig" voel. Tja, en FMZ, das war einmal... een vriendje van me had dat systeem, twee centrales, van die handregelaars en de hele mikmak. Ik moest altijd de decoders voor 'm inbouwen, want als hij het zelf deed gingen ze in rook op of ze ontploften.

Citaat van: Dirk
Als je uit stilstand weg wil rijden, schakel even met de verlichtingsschakelaar en je weet wat voor is.

Ja, dat trucje wil wel helpen  (y)
Maar ik heb ook loks die geen verlichte frontseinen (meer) hebben.  :(
Ook daarvan ligt de reden in het (analoge) verleden. Ik sloopt de boel er liever uit dan genoegen te nemen met meer of minder felle lampjes, al naar gelang de snelheid (en de spanning die je met de trafo op de rails zette). En omdat die frontlantaarns het toch niet deden, verving ik ze wel door lantaarns van Weinert. Van massief messing, en daar komt ook bar weinig licht uit.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2019, 18:22:11 »
Citaat
Als ik dat malle "Dreh nach rechts, fahr nach rechts" maar uit m'n systeem zou kunnen krijgen

dan wordt het tijd voor een nieuw mantra: "Dreh nach rechts, fahr vorwärts"  ;D ;D ;D ;D

Groeten,
Bert

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli 2019, 18:25:52 »
 ;D ;D

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5641
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #27 Gepost op: 24 juli 2019, 19:04:56 »
Ik heb datzelfde met de rijrichting als Jan.
Ik heb de "voorkant" van de loc meestal naar links op een testspoortje en moet er dan om denken dat rechtsom draaien naar links rijden oplevert   :)
Geen groot probleem maar wel grappig dat anderen dat ook hebben.

Citaat
je kunt altijd deduceren welke bits ingeschakeld zijn of niet
Yup; het getal binair uitgeschreven levert de bits.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #28 Gepost op: 24 juli 2019, 21:17:17 »
Ah! Ik ben dus niet de enige  :)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: ? (vraag over) Multimaus en CV29
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2019, 22:42:56 »
Toen ik als jongetje voor het eerst bewust kennis maakte met deze hobby en er actief aan mocht deelnemen had mijn vader een analoge baan met werkende bovenleiding zodat we met twee trafo's onafhankelijk van elkaar en dus ook tegen elkaar in konden rijden. Ik heb dus nooit een andere associatie gehad dan naar rechts met de regelaar is vooruit en als je dan wagons of rijtuigen achter je lok hebt hangen is het meteen duidelijk wat vooruit is. Zo heeft ieder zijn eigen associaties.

Groeten,
Bert