Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 09:20:45
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:14:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Menno 1846
Vandaag om 08:44:50
Roco 2025 door Bob R.
Vandaag om 08:14:28
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 07:34:24
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:34:00
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martijn193
Vandaag om 05:59:51
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
RTM in 0m door Jan den Haan
24 August 2025, 23:45:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door laurent
24 August 2025, 23:17:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 August 2025, 23:16:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
24 August 2025, 22:58:40
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
24 August 2025, 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
24 August 2025, 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
24 August 2025, 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
24 August 2025, 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
24 August 2025, 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
24 August 2025, 21:42:43
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
24 August 2025, 21:24:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
24 August 2025, 21:01:37
Au bord de la Cèze door Frank 123
24 August 2025, 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
24 August 2025, 20:01:32
Trix DXI van DC naar AC door wob
24 August 2025, 19:49:25
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
24 August 2025, 18:03:55
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
24 August 2025, 17:59:18
  

Auteur Topic: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?  (gelezen 3143 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Gepost op: 29 June 2019, 14:53:56 »
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 04:04:29 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Re: Roco 2019
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2019, 15:31:46 »
Het zijn allemaal wagencodes voor een vierassige zelflosser met sluitbaar dak. Het verschil zit hem in de capaciteit (n betekent meer dan 60 kub) en de maximumsnelheid (s betekent 100 km per uur).

Maar wagencode zegt niet alles. Fabrikanten van goederenwagens maken wagens die voldoen aan een code, maar toch telkens net anders zijn. NS heeft ooit een eigen unieke serie Tals besteld die lang in gebruik is geweest. De Roco lijkt er wel wat op, maar is het toch niet. Van de huidige DB Talns die door Nederland rijdt, bestaat ook geen model.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2019, 15:59:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Re: Roco 2019
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2019, 22:29:02 »
Heb ff de specificatie opgezocht voor Tals

T :   Wagen met oplegbaar sak
a :   op 2 draaistellen van elk 2 assen
l :  zelflosser , niet doseerbare lossing, aan beide zijden   
      gelijktijdig , hoogliggende losopening
s : geschikt voor 100 km/u
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2019, 10:27:01 »
Nog wat info uit het onvolprezen boek over Duitse goederenwagens van Stefan Carstens uit 1998 (moet toch de opvolger nog eens aanschaffen):



Samengevat gaat het om een wagen die voor het eerst in 1959 op de baan verscheen en waarvan er later zijn bij- of omgebouwd. Eind 1997 waren er 360 in dienst.
De wagen is niet geschikt voor 100 km/h zoals ook al door Chris en Henk benoemd. Aannemelijk is daarmee niet een structurele inzet naar NL en dan komen we bij het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen. Nu kijkt menig modelspoorder nagenoeg altijd uit vogelperspectief, dus is het net hoe ver je wilt gaan.

EDIT: Vergeet ik bijna de "n" uit te leggen bij Talns: Wagen geschikt om meer dan 60 ton te laden.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 10:31:27 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #4 Gepost op: 30 June 2019, 11:46:32 »
http://www.dybas.de/index.html 

DB AG goederenwagens van 1994 tot en met 2011, maar ook andere EVU.


Op  de site van dbcargo vind ik dit:


https://gueterwagenkatalog.dbcargo.com/de/gueterwagenkatalog/nach-verwendung/


Maar dat is zoals het nu is.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 12:01:01 door Jeronimos »
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2019, 12:18:38 »
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
Geen idee hoe je zoekt maar als je al een foto van de model Tas hebt moet je zoeken naar foto's van de DB Talns om te kunnen vergelijken. Dan kom je vrij snel bij de buren uit.

het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen.
Redelijke benadering? Ze zijn beide rood met een dakje maar de kopse kant is heel anders van vorm. Ik vind ze juist meer lijken op de NS Tals, alleen ontbreekt het grote bordes op de kop.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2019, 13:24:12 »
#ietsmetbescheidenMENINGenBENADERINGenKONERGER   :-X

Maar je hebt gelijk vwb vorm , ik was die kopse kanten even vergeten.
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 13:26:16 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2019, 13:54:09 »
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2019, 14:00:54 »
In ieder geval zou uit die Tal nog wel een NS Tals look-a-like zijn te maken.

De DB Talns die momenteel naar Nederland komt, is veel moderner en groter. Met als leuk extraatje die metalen plaat waarin de cijfers en letters als openingen zijn aangebracht. Gewone opschriften waren altijd wel een dingetje op kalkwagens.   ;D

Helaas is het een beperkte serie voor zover ik weet, dus een model zal er wel niet komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2019, 14:15:02 »
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?

Nou nou en poe poe. Was het niet genoeg dat ik je gelijk gaf over die kopvorm?

#doeslief
« Laatst bewerkt op: 30 June 2019, 14:16:51 door Arjan6511. Reden: # toegevoegd. Gewoon, omdat het kan. »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT