Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?  (gelezen 2702 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Gepost op: 29 juni 2019, 14:53:56 »
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 04:04:29 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Re: Roco 2019
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2019, 15:31:46 »
Het zijn allemaal wagencodes voor een vierassige zelflosser met sluitbaar dak. Het verschil zit hem in de capaciteit (n betekent meer dan 60 kub) en de maximumsnelheid (s betekent 100 km per uur).

Maar wagencode zegt niet alles. Fabrikanten van goederenwagens maken wagens die voldoen aan een code, maar toch telkens net anders zijn. NS heeft ooit een eigen unieke serie Tals besteld die lang in gebruik is geweest. De Roco lijkt er wel wat op, maar is het toch niet. Van de huidige DB Talns die door Nederland rijdt, bestaat ook geen model.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2019, 15:59:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Re: Roco 2019
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2019, 22:29:02 »
Heb ff de specificatie opgezocht voor Tals

T :   Wagen met oplegbaar sak
a :   op 2 draaistellen van elk 2 assen
l :  zelflosser , niet doseerbare lossing, aan beide zijden   
      gelijktijdig , hoogliggende losopening
s : geschikt voor 100 km/u
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #3 Gepost op: 30 juni 2019, 10:27:01 »
Nog wat info uit het onvolprezen boek over Duitse goederenwagens van Stefan Carstens uit 1998 (moet toch de opvolger nog eens aanschaffen):



Samengevat gaat het om een wagen die voor het eerst in 1959 op de baan verscheen en waarvan er later zijn bij- of omgebouwd. Eind 1997 waren er 360 in dienst.
De wagen is niet geschikt voor 100 km/h zoals ook al door Chris en Henk benoemd. Aannemelijk is daarmee niet een structurele inzet naar NL en dan komen we bij het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen. Nu kijkt menig modelspoorder nagenoeg altijd uit vogelperspectief, dus is het net hoe ver je wilt gaan.

EDIT: Vergeet ik bijna de "n" uit te leggen bij Talns: Wagen geschikt om meer dan 60 ton te laden.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 10:31:27 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #4 Gepost op: 30 juni 2019, 11:46:32 »
http://www.dybas.de/index.html 

DB AG goederenwagens van 1994 tot en met 2011, maar ook andere EVU.


Op  de site van dbcargo vind ik dit:


https://gueterwagenkatalog.dbcargo.com/de/gueterwagenkatalog/nach-verwendung/


Maar dat is zoals het nu is.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 12:01:01 door Jeronimos »
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #5 Gepost op: 30 juni 2019, 12:18:38 »
https://webshop.pijplines.nl/Roco-75938-6-delige-set-DB-AG-kalkwagens-Type-Tal

Bovenstaande wagens zijn van het type Tas. In kalktreinen naar NL, worden type Talns ingezet. Weet iemand het verschil tussen die wagens?
Zoekresultaten als DB Tas, kalk zug, wagonnummers leveren te weinig op.
Geen idee hoe je zoekt maar als je al een foto van de model Tas hebt moet je zoeken naar foto's van de DB Talns om te kunnen vergelijken. Dan kom je vrij snel bij de buren uit.

het eeuwige dilemma van de modelspoorder die een kalktrein naar Beverwijk wil uitbeelden: Zijn deze wagens acceptabel of niet? Nu moet iedereen dat dus voor zichzelf uitmaken, als ik een bescheiden mening mag geven is dit best een redelijke benadering van de wagens Talns die nu worden ingezet, grootste verschil zijn de draaistellen.
Redelijke benadering? Ze zijn beide rood met een dakje maar de kopse kant is heel anders van vorm. Ik vind ze juist meer lijken op de NS Tals, alleen ontbreekt het grote bordes op de kop.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #6 Gepost op: 30 juni 2019, 13:24:12 »
#ietsmetbescheidenMENINGenBENADERINGenKONERGER   :-X

Maar je hebt gelijk vwb vorm , ik was die kopse kanten even vergeten.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 13:26:16 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2019, 13:54:09 »
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2019, 14:00:54 »
In ieder geval zou uit die Tal nog wel een NS Tals look-a-like zijn te maken.

De DB Talns die momenteel naar Nederland komt, is veel moderner en groter. Met als leuk extraatje die metalen plaat waarin de cijfers en letters als openingen zijn aangebracht. Gewone opschriften waren altijd wel een dingetje op kalkwagens.   ;D

Helaas is het een beperkte serie voor zover ik weet, dus een model zal er wel niet komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tas of Talns wagen, wat is het verschil?
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2019, 14:15:02 »
En naar mijn mening lijken de wagentypes niet op elkaar maar ik was even vergeten dat meningen heilig zijn en daarop niet gereageerd mag worden.  :-X

Zullen we voortaan maar niet met hashtags en hoofdletters posten maar normale reacties geven?

Nou nou en poe poe. Was het niet genoeg dat ik je gelijk gaf over die kopvorm?

#doeslief
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2019, 14:16:51 door Arjan6511. Reden: # toegevoegd. Gewoon, omdat het kan. »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT