Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma door AB 7216
Vandaag om 17:42:50
Projekt 083-338 door Ronald69
Vandaag om 17:34:35
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Benrail
Vandaag om 17:34:11
Meerkleurige led gezocht, kleuren rood/wit? door Biesje
Vandaag om 17:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 17:31:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:29:34
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt niet geproduceerd. door Sven
Vandaag om 17:14:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:11:54
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 17:11:08
Vraag over aanpassen van een kardan aandrijving door Marco Staartjes
Vandaag om 17:05:22
Calandbrug gerenoveerd, treinverkeer via nieuwe verbinding. door johanw
Vandaag om 17:05:00
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 17:04:06
Model steenkolen maken voor de stoomlok door Karben
Vandaag om 16:54:54
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Erik Baas
Vandaag om 16:48:45
Zonder fouten een Arduino programmeren door Eric B
Vandaag om 16:45:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:42:24
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 16:28:20
NS 2100, zelfbouw door Gert Arkema
Vandaag om 16:27:20
Diverse projecten, vooroorlogs materieel door janw
Vandaag om 16:27:03
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Ronald Koerts
Vandaag om 16:04:59
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door Ronald Koerts
Vandaag om 15:59:57
[H0] De Spoorstraat door spoorijzer
Vandaag om 15:20:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:22
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 14:54:01
Trein stopt op wissel door Ronald Halma
Vandaag om 14:53:38
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:41:00
Aankomst grootste containerschip ter wereld door Hans Reints
Vandaag om 14:19:10
Na de multimaus....hoe verder? door BrightonBelle
Vandaag om 14:11:36
Hookyville (schaal N) door gvandersel
Vandaag om 13:33:39
  

Auteur Topic: Austria Express D 217  (gelezen 1449 keer)

Madelon

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Austria Express D 217
« Gepost op: 19 juni 2019, 13:21:22 »
Beste experts!

Ik ben bezig aan een roman, waarin een personage een reis maakt met de Austria Express D 217 van Rotterdam (vertrek 19:29 uur) naar München en daar overstapt op de Akropolis D 219 naar Thessaloniki. Het speelt zich af in 1972. De reis is eerste klasse en er is ook een slaapwagon van Wagon Lits geboekt.
Graag zou ik nu veel informatie van jullie krijgen over:
1. het uiterlijk van de locomotieven
2. het uiterlijk van de eerste klasse wagon (kleuren vooral)
3. het interieur van de eerste klasse wagon (kleuren van de stoelen, gordijntjes? Indeling? Tafeltje?)
4. Waar wordt de restauratiewagen aangekoppeld? Hoe ziet die er van buiten en van binnen uit?
5. Wanneer mag je in de slaapwagon? Om 20:00 uur 's avonds? Hoe ziet die slaapwagon er van binnen en buiten uit?
6. Tot hoe laat kan je in de restauratie eten? Wat is het menu?
7. Welke taal wordt er door de conducteurs gesproken? Hoe ziet hun uniform eruit?
8. Kreeg je je ontbijt in de eerste klasse-wagon, of moest je daarvoor naar de restauratie?
9. Kwam er ook iemand langs met versnaperingen?

Voor info over mij zie: www.madelondekeizer.nl

Hartelijk dank alvast!

Madelon



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5872
Re: Austria Express D 217
« Reactie #1 Gepost op: 19 juni 2019, 15:11:36 »
Hoi Madelon,

Welkom op de site :) Ik heb er zelf weinig verstand van maar volgens mij zijn er hier wel een aantal mensen die ver ingevoerd zijn in deze treinen. Misschien duurt het even maar er komen vast wel wat reacties.

Met vr. groet, Martijn.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2279
    • foto's op Imgur
Re: Austria Express D 217
« Reactie #2 Gepost op: 19 juni 2019, 15:29:48 »
In 1970/1971 gingen wij naar de wintersport met de Austria Express.

Vertrek vanaf Rotterdam CS, spoor 1.
In die tijd al aardig mensen met eigen ski's.

Loc was een berlijns blauwe 1100.
Alle rijtuigen voor zover ik me herinner ook Berlijns blauw.
Wij hadden een couchetterijtuig, met 6 slaapplaatsen per couchette. Type NS Plan N.
Per rijtuig een Nederlandse steward die een eigen hokje had.
Ski's werden gestald in een toiletruimte.
Wij namen meteen plaats in de slaapwagon, eten hadden we zelf bij ons.

Voor het slapengaan kreeg je van de steward kussenslopen, en een soort lakenhoesjes (wit) die je om de dekentjes (beige, een vrij ruwe stof) moest knopen.
Er ontbraken nogal wat knopen...

Per couchette 1 trapje om aan de bovenste bedden te klappen.
Middelste bed was de rugleuning van de bank, die je omhoog moest klappen.
Het bovenste bed klapte je juist naar beneden.

In Venlo werd er van loc gewisseld.
De 1100 koppelde af, en een Duitse V200 kwam ervoor in de plaats.
In Keulen weer locwissel. Nu kwam er een stoomloc voor (Baureihe 01).

Toen was het bedtijd.
In die tijd reed de Austra Express via Bregenz en Landeck.
In Oostenrijk zat er een donkergroene Oostenrijkse e-loc voor de trein.


Maar in die tijd had de Austria Express volgens mij niet het nummer D217, maar D88:
https://mars1940.wordpress.com/tag/d-trein/


« Laatst bewerkt op: 19 juni 2019, 15:42:05 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Austria Express D 217
« Reactie #3 Gepost op: 19 juni 2019, 19:04:32 »
Beste Madelon,

Als je D217 intoetst op de zoekbalk van het forum, krijg je wat meer info, o.a.:

Re:Samenstelling Austria Express
« Reactie #160 Gepost op: 13 januari 2013, 17:39:26 »
ReageerReageer
CitaatCitaat
Citaat van: Nico Hoogerwerf op 09 januari 2013, 20:15:05
Helaas klopt het bijschrift van Utrechts archief niet: De trein reed niet in 1973 voor het laatst via Nijmegen/Kleve. Dit was ongeveer 15 jaar later...

Nico
Soms zit er toch meer in een bijschrift dan aanvankelijk gedacht. In 1972/1973 reden de treinparen D217/216 "Austria Expres" van Hoek van Holland naar Klagenfurt en D213/D212 van Arnhem via Nijmegen en Krefeld naar München. Deze laatste had doorgaande rijtuigen van Arnhem naar Oostenrijk, en deze rijtuigen werden in Keulen met de "Austria Expres" meegegeven.
Omdat de D213/212 dat jaar voor het laatst tussen Arnhem en Nijmegen reed, klopt het bijschrift toch best aardig.
De term "Austria Expres" is hier wellicht enigszins misleidend, omdat de D217/216 "Austria Expres" tussen 1977/78 en 1986/87 via Arnhem en Nijmegen reed.
Meld dit bericht aan de moderator     Gelogd
mvg, Heinz

In 2007 werd er ook al gesproken over de D217.


Gr,

Dirk
Van duw- via opwind- naar elektrische trein.
Straks naar een rollator 🤪

Rik

  • Mehh..
  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Austria Express D 217
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2019, 21:12:55 »
Ha Madelon,

Ik kan lang niet op al je vragen antwoord geven. Maar een aantal wel.
Je vraagt een aantal dingen over wanneer je de slaapwagen in mocht. Je boekte bij zulke treinen een 1e klas plaats, 2e klas, couchette/ligplaats of een slaapplaats. Ik twijfel echter of er 1e klasse rijtuigen meereden in de Austria express, de mensen betaalden dan namelijk liever voor een lig of slaapplaats en ik zie ze niet terug op fotos. Als je het geld had om een slaapplaats te reserveren in het slaaprijtuig, dan nam je daarin plaats bij het instappen in de trein. Het compartiment stond dan in dagindeling en werd door het treinpersoneel in de avond omgebouwd naar nachtindeling.
De aanwezigheid van een restauratierijtuig is ook niet zeker, er zijn en waren meer nachttreinen zonder dan met een restauratie. De reizigers worden dan ook vriendelijk verzocht om hun eigen ontbijt mee te nemen, want zonder restauratie ook geen ontbijt.
Wat betreft het type slaaprijtuig, dit was in de jaren 80 over het algemeen een rijtuig van het type MU, hoe het in de jaren 70 was weet ik niet. Deze was in dienst bij meerdere spoorwegmaatschappijen in Europa en is van origine ook gebouwd voor de CIWL, ofterwijl Wagons Lits. http://www.railfaneurope.net/pix/it/car/night/WL/MU/interior/pix.html Via deze link vind je een aantal fotos van het interieur en de compartimenten van een dergelijk rijtuig. Het interieur kon in de jaren 70 natuurlijk wel enigszins afwijken hiervan, vooral in de details. Maar dan heb je een idee van de sfeer van zoiets.

Ik hoop dat er iemand is die je hierin nog beter van informatie kan voorzien. Er hangen hier genoeg encyclopedieën, dus de kans is groot dat iemand je van al je gevraagde informatie kan voorzien.

Groet, Rik.
I went to the station that night, And when they were not looking, I got myself a freight train.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 4340
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Austria Express D 217
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2019, 22:23:13 »
U heeft een PB.
Groeten Richard, nighttrain

2012-2019*****

Bouw: Modelbaan & modulebakken

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5872
Re: Austria Express D 217
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2019, 09:29:48 »
En een paar plaatjes voor de sfeer:   https://flic.kr/s/aHsjza75EW   ;)

Madelon

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Austria Express D 217
« Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2019, 09:44:40 »
Dank Martijn,

Hier kan ik zeker iets mee!

H.gr.

Madelon