Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Roco z21 geeft ERROR 2  (gelezen 6673 keer)

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Roco z21 geeft ERROR 2
« Gepost op: 02 juni 2019, 17:39:50 »
Hallo allen,

Vorige week heb ik via marktplaats een locje verkocht.
Omdat hij niet helemaal lekker liep, heb ik hem voor vertrek helemaal schoon gemaakt en opnieuw gesmeerd. Daarna liep hij met de Lenz L100 centrale prima. Hij moest wel geprogrammeerd worden via het register, maar ik heb toen niet meer gekeken wat voor decoder het was.

Nu is hij gisteren bij de koper aangekomen en hij krijgt er met zijn z21 centrale helemaal geen leven in. Enkel de foutmelding ERROR 2.

Ik zit al een poosje te zoeken, maar kan niks vinden wat het zou kunnen zijn. Ik heb al gevraagd of hij de loc analoog kan testen, om wat dingen uit te sluiten.
Ik kan het me haast niet voorstellen, maar kan het zijn dat de decoder te oud is voor de z21?
Ik zou hem eventueel een nieuwe decoder op kunnen sturen om daarmee te testen, maar dacht eerst jullie raad te vragen.

Bij voorbaat vriendelijk dank!

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2019, 21:37:32 »
beste
ik denk niet dat het aan de decoder zal liggen maar eerder aan de programmatie hij kan misschien proberen om  eerst eens te decoder te resetten
MVG
Pascal

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2019, 21:43:36 »
Dat. Daarnaast zou ik ZEKER geen nieuwe decoder opsturen. Wie weet is het een 'stopcontact-hobbyist', die niet al teveel verstand heeft van elektronica en blij was een loc met decoder te vinden en een door jou opgestuurde, nieuwe decoder, onmiddelijk om zeep helpt.

Als je je koper tegemoet wil komen, laat 'm dan zelf een decoder kopen (of ergens inbouwen) en kom iets overeen over de kosten daarvan die jij dan (deels?) vergoed.

Apart overigens dat er inderdaad niets te vinden is over die foutmelding, even vooropgesteld dat wat jou koper meldt, ook klopt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2019, 22:19:36 »
Is er een Maus op de z21 aangesloten? Op de Maus betekent error 2 dat er bij een poging tot programmeren geen terugkoppeling komt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2019, 22:37:50 »
Ja, dat klopt.
In de handleiding van de Multimuis staat het aldus vermeld:
Bij het programmeren/uitlezen werd geen bevestiging van de decoder ontvangen.Controleer of de verbinding naar de decoder door vervuilde rails of wielcontacten verstoord is. Zet de loc in elk geval opnieuw op de rails. Controleer of er ergens in het railsysteem een condensator is ingebouwd.

Leen.

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2019, 23:05:12 »
Hallo allen,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb hem zojuist de vraag gesteld of hij een maus aan de z21 heeft hangen en of andere treinen wel zonder problemen rijden.
Het kan zijn dat het een oude decoder is, maar het kan toch bijna niet dat de z21 deze niet kan aansturen om hem van z'n plek af te krijgen?

Moet je voor het resetten van de decoder niet weten welk merk het is?
Toen ik die uit wilde lezen, sprong mijn Lenz centrale naar de reg-modus.
Maar ik ging er vanuit dat de nieuwere centrales daar (ook) mee overweg konden.

Het is inderdaad een beginner in het wereldje, dus dat communiceert wel wat lastig op afstand.

Vriendelijke groet,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2019, 23:30:08 »
Misschien heeft hij nog wel zo'n ouderwetse aansluitrail uit het stenen tijdperk. Zat daar geen condensator in? Dan kan het misschien wel daardoor komen dat de decoder onzichtbaar is.

......Moet je voor het resetten van de decoder niet weten welk merk het is?.....

Ja, dat is wel beter. Dat kan met CV 8 en dan in de lijst kijken, bijv. hier:
https://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/decoder-fabrikant-nummers-en-het-resetten-van-decoders

Daarna kun je uitvinden hoe je het moet doen. Meestal moet je een waarde in CV8 of 30 invoeren.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2019, 23:37:40 door St00mboy »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2019, 07:00:35 »
De z21 moet iedere dcc decoder kunnen aansturen. De z21 kan tegenwoordig ook in register mode programmeren, maar dat moet specifiek worden gekozen.

En verder blijft het een hoop gissen als je niet weet om welke decoder het gaat.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2019, 09:22:45 »

Hij moest wel geprogrammeerd worden via het register,
Dan is dat waarschijnlijk de reden voor de error. Ik kan het niet in de handleiding van de z21 vinden maar zoals anderen ook opmerkte was dat de melding op een LokMaus voor geen bevestiging.

Maar, programmeren en rijden zijn twee losstaande dingen. Als hij hem toevoegt aan de z21 met het adres (en aantal rijstappen) dat jij hem gegeven hebt zou hij gewoon moeten rijden.

En als jij hem kon programmeren via register dan kan hij dat waarschijnlijk ook.

Hoe om te gaan met de "klacht" is een ander verhaal. Het is natuurlijk wel vervelend om er als koper achter te komen dat er zo'n stokoude decoder in blijkt te zitten maar aan de andere kant, hij heeft er schijnbaar ook niet naar gevraagd. Jij hebt dus niet gelogen. En als hij bij jou reed op de Lenz moet dat bij hem op de z21 ook lukken, ongeacht of programmeren lukt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2019, 12:34:12 »
De z21 moet iedere dcc decoder kunnen aansturen. De z21 kan tegenwoordig ook in register mode programmeren, maar dat moet specifiek worden gekozen.

En verder blijft het een hoop gissen als je niet weet om welke decoder het gaat.  :)

Okee, dus wat dat betreft zou dat moeten kunnen.
Maar dat verklaart nog niet waarom hij hem helemaal niet kan bereiken.


Dan is dat waarschijnlijk de reden voor de error. Ik kan het niet in de handleiding van de z21 vinden maar zoals anderen ook opmerkte was dat de melding op een LokMaus voor geen bevestiging.

Maar, programmeren en rijden zijn twee losstaande dingen. Als hij hem toevoegt aan de z21 met het adres (en aantal rijstappen) dat jij hem gegeven hebt zou hij gewoon moeten rijden.

En als jij hem kon programmeren via register dan kan hij dat waarschijnlijk ook.

Hoe om te gaan met de "klacht" is een ander verhaal. Het is natuurlijk wel vervelend om er als koper achter te komen dat er zo'n stokoude decoder in blijkt te zitten maar aan de andere kant, hij heeft er schijnbaar ook niet naar gevraagd. Jij hebt dus niet gelogen. En als hij bij jou reed op de Lenz moet dat bij hem op de z21 ook lukken, ongeacht of programmeren lukt.


Timo

Ik had inmiddels reactie terug en hij heeft inderdaad een LokMaus aan de z21 hangen.
Hij heeft nog twee andere loks die wel goed rijden, dus het is helaas ook geen condensator die zit te klieren.

Met de Lenz gingen wel per rijstap de lichten aan en uit, dat komt dacht ik omdat dan het aantal rijstappen afwijkt? (sorry, heb al even niets meer met de treinen gedaan, dan zakt dit soort informatie een beetje weg)


Altijd lastig hoe met dit soort dingen om te gaan.
Het uit elkaar halen en schoonmaken heeft me al een goeie avond gekost, dus er zit al een hoop werk in voor een oud lokje van een paar tientjes.
Maar ik wil die man er ook blij mee maken, dus ik vind het wel belangrijk dat ik het goed oplos.

Ik had tijdens de mailwisseling wel genoemd dat het een decoder was van een oudere generatie, maar dat hoeft op zich voor het functioneren geen probleem te zijn lijkt mij.
Dus ik denk dat de kortste klap een andere decoder is, ik ga eens zoeken of ik misschien nog een gebruikte heb liggen.

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #10 Gepost op: 03 juni 2019, 12:39:49 »

Met de Lenz gingen wel per rijstap de lichten aan en uit, dat komt dacht ik omdat dan het aantal rijstappen afwijkt? (sorry, heb al even niets meer met de treinen gedaan, dan zakt dit soort informatie een beetje weg)


Ja, dan komen de rijstappen niet overeen. Bv 14 stappen in de decoder en 28 / 128 in de centrale.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #11 Gepost op: 03 juni 2019, 12:53:49 »

Altijd lastig hoe met dit soort dingen om te gaan.
Het uit elkaar halen en schoonmaken heeft me al een goeie avond gekost, dus er zit al een hoop werk in voor een oud lokje van een paar tientjes.
Maar ik wil die man er ook blij mee maken, dus ik vind het wel belangrijk dat ik het goed oplos.

Ik had tijdens de mailwisseling wel genoemd dat het een decoder was van een oudere generatie, maar dat hoeft op zich voor het functioneren geen probleem te zijn lijkt mij.
Dus ik denk dat de kortste klap een andere decoder is, ik ga eens zoeken of ik misschien nog een gebruikte heb liggen.

Groetjes,
Marten

Netjes, maar ook wel terecht. Decoders die alleen via register zijn te programmeren, zijn serieus oud. Ook als ze nog in orde zijn, hebben ze vaak onhebbelijkheden die je niet zomaar hoeft te verwachten.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2019, 13:11:48 »
Als je nog een decoder over hebt zou dat natuurlijk een nette oplosing zijn.

Je zou nog even kunnen laten proberen om hem te laten rijden. Als hij hem op de z21 gewoon aanstuurt op het door jou ingestelde adres zou hij gewoon moeten rijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

hooidonk

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2019, 12:37:27 »
Ik heb hem vanmorgen een nieuwe decoder opgestuurd en een uitgebreide inbouwhandleiding.
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost!

Groetjes,
Marten
Het aanrechtbaantje: van Gasfornuis Noord tot Gootsteen CS

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Roco z21 geeft ERROR 2
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2019, 12:54:37 »
 (y)