Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
Vandaag om 22:48:57
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 22:47:53
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: Fleischmann BR78 (4078) komt niet over boosterovergang, advies gevraagd  (gelezen 10356 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: BR78 komt niet over boosterovergang, advies gevraagd
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2019, 13:07:46 »
Naschrift, nieuw idee.

De huidige oplossing met diodes werkt.
Uit dit draadje is me duidelijk geworden dat een spanningsverschil tussen twee booster-secties niet al te groot moet zijn.
Misschien is het wel zo, hoe kleiner dit spanningsverschil hoe beter?

Nu zat ik te denken:
Als de baanspanning o.a. afhankelijk is van de uitgangsspanning spanning van de voeding,
zou het dan helpen als ik die met een DC/DC-omzetter zodanig afregel dat ze exact gelijk zijn?

Ik heb nu twee boosters. Het zou er dan voor beiden als volgt uit zien:

230 V AC  ->  roco voeding 10850  ->  DC/DC omzetter  ->  roco 10764  ->  baan.

De DC/DC-omzetter zou  er dan zo een zijn:

https://nl.aliexpress.com/item/32340998757.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dyegyAa

Ik realiseer me dat bij gebruik van zo'n omzetter de uitgangsspanning altijd lager is dan de ingangsspanning.
Nu zijn er mensen die menen dat een iets lagere spanning juist effectief is.

Ik weet niet hoe stabiel die voedingsspanning onder belasting is en wat het effect van enige instabiliteit op de baan is/ kan zijn.

Het is een gedachte, reacties zijn welkom.

Groet, Juroen

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: BR78 komt niet over boosterovergang, advies gevraagd
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2019, 17:33:24 »
Zal waarschijnlijk niet gaan met een DC-DC converter want dan wordt je digitale signaal ook gestabiliseerd dan dus geen digitale info meer.

groet
Harald

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Fleischmann BR78 (4078) komt niet over boosterovergang, advies gevraagd
« Reactie #32 Gepost op: 13 August 2019, 19:26:50 »
Harald,
Dank voor je reactie.

Mogelijk heb ik mijn idee niet duidelijk uitgelegd.

Ik zou de DC/DC/converter in de voedingslijn van de versterker plaatsen.
Dit om de voedingsspanning te beïnvloeden.
Door de verlaagde voedingsspanning zou dan ook de uiteindelijke baanspanning dalen.

In de bedrading tussen multimaus/versterker/baan wijzig ik niks.

Groet, Juroen

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: Fleischmann BR78 (4078) komt niet over boosterovergang, advies gevraagd
« Reactie #33 Gepost op: 13 August 2019, 23:38:21 »
beste
dit kan en werkt heel goed ik gebruik dit systeem om de voeding van de witte start z21 lager te zeten wand ik rij in N en de standaard voeding gaf 19 volt en door zo een verlanger heb ik de spanning verlaagt naar 15 volt dit verandert niks aan de signalen en de rij eigenschapen.  werkt zo al 2 jaar zonder problemen
kijk wel of de transfos nog onder garantie zijn wand als je de draad door snij vervalt je garantie 
« Laatst bewerkt op: 13 August 2019, 23:40:50 door Voske »
MVG
Pascal

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Fleischmann BR78 (4078) komt niet over boosterovergang, advies gevraagd
« Reactie #34 Gepost op: 14 August 2019, 10:04:40 »
Pascal,

Dank, dat ga ik binnenkort eens proberen (eerst op vakantie).

Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
Re: Fleischmann BR78 (4078) komt niet over boosterovergang, advies gevraagd
« Reactie #35 Gepost op: 14 October 2019, 17:16:21 »
Gelijke voedingsspanning van twee versterkers

Ik heb ondertussen enige ervaring opgedaan met een gelijke voedingsspanning op de rails.
Daarvoor heb ik tussen de voedingen en de versterkers een DCDC-converter geplaatst.

De anti-parrallel geschakelde diodes die ik bij één van de versterkers toepaste zijn eruit.
Met de DCDC-converters heb ik ook de spanning iets verlaagd. De multimeter geeft nu 15V (op de rails) aan. Ik ben de oorspronkelijke waardes vergeten maar die waren hoger.

De locomotieven die vroeger problemen gaven bij een booster-overgang rijden nu probleemloos door.
Ervan uitgaande dat dit zo blijft is dit voor mij een nette oplossing. :)

Plaatje ter verduidelijking, in de praktijk heb ik dus twee van deze schakelingen:



Hiervoor heb ik geen draden af hoeven knippen; ik had de juiste connectoren (male/female) nog liggen.

Groet, Juroen