Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1  (gelezen 2213 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1
« Gepost op: 05 mei 2019, 10:22:25 »
Goedemorgen

Wie aangekondigd een bericht van een bezoek aan Hamburg.
Voor velen modelspoorbouwers is Hamburg een bezoek aan MIWULA, de grootste modelspoorbaan. Daar ben ik natuurlijk ook geweest, maar ik wil ook aandacht geven aan een andere veel oudere spoor 1 baan in het Hamburgs museum https://shmh.de/de/museum-fuer-hamburgische-geschichte
In mijn ogen hoewel kleiner een veel mooiere baan met een geschiedenis en onterecht in een vergeethoekje beland.

Daar ik veel Fotos heb die ik hier wil laten zien in gedeeltes.

Deel 1 MIWULA





wie niet claustrofobisch is, geen probleem met kinderen, lawaai en slechte belichting had en geen probleem heeft met Reizüberflutung, voor die is MIWULA een ideale dagje uit. Voor alle andere na 2 uur is genoeg en probeer maar je kinderen er weer uit te krijgen ;D 8)

Alternatief is een Behind the scene rondgang te boeken, of gelijk alle drie. Dan zie je ook de baan vanuit een andere perspectief, in een groepje van 6 personen en een begeleider die alle verhalen achter de baan en de techniek vertelt en alle vragen beantwoord. 1 tour duurt 1 uur en is een stuk rustiger.
Ik heb de tour achter de banen op de tweede verdieping gemaakt, het oudere stuk van baan.

De kwaliteit van het bouwen is afhankelijk van de bouwfase en de financiële middelen, waarbij de kwaliteit in het laatste stuk Italien een sprong maakt.
Allereerst America:


Achter de baan krijg je een andere blik op de baan en ook andere kleine scenery te zien:


De treinen hebben alle hun eigen parkpositie onder de baan:

Van daar uit starten ze hun ronden en daar staan ze als ze niet rijden. de grootste hoeveelheid km ligt onder/achter de baan die men van voren ziet. Alles is 3 Rail, waarbij de info was, dat de nieuwe rails productie (vanuit CN) niet meer de gelijke kwaliteit had als de oude. De oude rails kan 10 jaren mee, terwijl de nieuwe na 3 jaar vervangen moet worden. Overigens zoeken ze nog iemand die als railsonderhouds monteur een carrière wil maken ;)

De vliegende Hollander, vaart een rondje door een ijsberg en verdwijnt dan uit het beeld achter een andere ijsberg.

Dit is de bovenkant met het tafelreel:




en dit is de techniek onder de tafel, een fietsketting:


Voor het begin van de laatste serie van Game of Thrones is er een GoT Draak opgedoken:




en achter de baan ziet men soms mooier de bouwwijze van sommige gebouwen met veel details:


In de Speicherstad is het grootste lager van Orient tapijten, vandaar dat er een lokaal spreekwoord is "als je in Hamburg geen tapijt vind, leg dan beter laminaat in je huis"
.. hier de handelsroute:


Hamburg heeft de grootste hoeveelheid rails zichtbaar liggen, vandaar dat er geen ruimte was voor bereiken voor onderhoudt op de baan, vandaar dat Hamburg ligbruggen had, waarbij de schoorstenen steunpilaren zijn:


Achter de baan was ook de controlekelder van het baanbesturingspersoneel ;D:


en tenslotte de loods van de vluchthaven:


Na de tour ben ik nog in het nieuwste gedeelte geweest, Italien. De bouwwijze is hier een stuk mooier, met meer details:









en tenslotte Venetië:




Zo dat was deel 1, nu even brunchen en dan komt deel 2.

Gr. Joke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2019, 10:31:54 »
Hoi,

Dit is natuurlijk het ultieme modelspoor gebeuren.
Wacht de 2e aflevering rustig af.
 (y)
Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2019, 10:32:40 »
Mooie reportage Joke! Ik moet er nog steeds een keer heen!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Zoedelaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
  • Den Zoedel; modeltramstad
Re: Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2019, 10:47:48 »
Deel 2 hoef ik niet af te wachten! Mijn zoon en ik zijn 2x in Miniaturwunderland geweest en overwogen om in de herfstvakantie na 3 jaar weer eens te gaan.
Jouw foto's van Italië hebben de doorslag gegeven, zelfs zo dat mijn vriendin nu ook mee wil.

Olafs groeten uit 'Den Zoedel'; modeltramstad in ontwikkeling

* Kijk voor meer op Instagram 'Den Zoedel'

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2019, 11:38:14 »
Jaap na deel 2 wil je ook zeker naar Hamburg ;)
Olaf plan wat langer er is meer dan alleen MIWULA :D

Deel 2: De modelbaan in het Museums für Hamburgische Geschichte

Verstopt in dit museum is een heuse modelbaan die bestaat sinds 1949! Ontstaan uit een hobby van scholieren, is hier het station Hamburg-Harburg historisch getrouw nagebouwd, inclusieve de treincomposities die er gereden hebben door de jaren. Op bepaalde dagen wordt er met 40 treinen gereden in een show die live gesproken wordt. De baan is analoog en rijdt zonder problemen! zelfs met treinen die meer dan 65 jaar oud zijn.
De baan is nog steeds onder het beheer van een vereniging, die helaas ook te kampen heeft met gebrek aan jongeren. Langzaam ook aan ervarene bouwers die het handwerk verder kunnen geven.

Het hout voor de bouw van de tafel was direct na de oorlog moeilijk te krijgen en is met zweden(?) in een deal verkregen, hout in ruil voor een trein. Het huis is met een klein vrachtbootje gehaald. De brug van deze erachter is ook uitgesteld in het museum.

Daarmee krijgt deze baan een eigen karakter en geschiedenis.

Also wat krijg je te zien:
allereerst het gedeelte dat je ziet als je binnenkomt:





Overigens alle signalen werken en de signaalbeelden zijn gelijk aan de werkelijkheid.

Maar dat is nog niet alles, aan de achterkant is ook nog een gedeelte zichtbaar:

en er is nog een niet zichtbaar gedeelte.

De meeste van de 40 treinen staan op de baan geparkeerd, dus die zijn ook zichtbaar als de treinen niet rijden.
De rijshow begint met de oudste, dus stoom, treinen die door Hamburg gereden hebben en worden dan steeds moderner. Alle treinen worden besproken met tijdperk, richting lading en andere details -live-, ik heb een paar videos en als het lukt post ik die ook nog.

Maar hier de fotos van de meest opmerkelijke (velen zijn in de loop der jaren gebouwd door de vereniging)


Het station is nog van de beginperiode van de baan, spreek gebouwd door scholieren!. Overigens toen was Hamburg nog onder het bevrijdingsleger gesteld, en de Canadese militairen hebben geholpen het station op een draagbaar in het museum te transporteren.






















Het museum is gericht op de geschiedenis van Hamburg van de vroegste tijd tot vandaag de dag. Vele delen van de geschiedenis is verteld aan de hand van modellen. In dit geval van een zeer hoge modelbouwkunst. Daarvan wil ik hier nog een paar voorbeelden geven:









en tenslotte een model van een boot met werkende motor:


De modelbaan en het museum is zeker een bezoek waard voor het geld moet je het niet laten 9 Euro voor volwassenen kinderen tot 18 gratis.

Tenslotte nog Hamburg 1:1
Het hoofdstation:


De U baan:




en een kiosk die uit een andere tijd stamt en er uit ziet als of hij vergeten worden is:


Zo ik hoop dat dit bericht ook het bezoek van andere musea stimuleert, er is nog een museum over de Hochbahn -trams en overigen banen en nog een paar andere musea die ik nog wil bezoeken. Hamburg wordt waarschijnlijk deze zomer herhaalt.
(waren nu eigenlijk in Hamburg voor de Marathon gelopen door mijn man (y))

gr en een prettige zondag

Joke

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2993
Re: Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2019, 12:47:59 »
Prachtig verslag met schitterende foto's! Die spoor 1 modelbaan ziet er nog steeds prachtig uit.

Zelf vroeger weleens in een jeugdherberg in Hamburg geweest maar in die periode was de baan helaas gesloten voor onderhoud. Destijds stond er in de Fleischmann Kurier (1984?) een artikel van deze baan, daar was ons de baan van bekend.
Groeten,
Richard

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
Re: Bezoek Hamburg in h0, spoor 1 and 1:1
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2019, 14:17:01 »
Leuk verslag Joke  (y)
Groet van Ben