Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03

Poll

Wil een Nederlands station bouwen, maar welke

Assen (nieuwe station anno 2019)
0 (0%)
Lelystad
1 (3.7%)
Zaandam
2 (7.4%)
Enkhuizen
8 (29.6%)
Hoofdorp
2 (7.4%)
Tilburg
4 (14.8%)
Leeuwarden
4 (14.8%)
Zwolle
2 (7.4%)
Arnhem
2 (7.4%)
Amersfoort
2 (7.4%)
Groningen (Nieuwe station / situatie anno 2023)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 27

Poll gesloten: 08 mei 2019, 01:36:56

  

Auteur Topic: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?  (gelezen 14736 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #30 Gepost op: 07 mei 2019, 16:05:37 »
@Meppelspoor,

Waarom kijken naar welke treinen er nu op de stations stoppen ? Je kunt als modelspoorder toch ook kiezen voor een Nederlands station wat jij leuk vind en dan treinen van vroeger laten rijden.

SLT is nog niet als serieproduct te koop.
Sprinter vlaflip 1:100....is niet moeders mooiste  ;D
DDM, Artitec heeft de mooiste en goede lengte.

Als je in een wat ouder tijdperk gaat zitten met de treinen van NS is er keuze uit veel meer moois;
1100, 1200, 1300, 2200, 2400, mat 54, mat 64 en nog heel veel meer.

Succes met kiezen.

Vriendelijke groet Ruud B.





Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2019, 19:43:43 »
ik kijk zeker naar het rijdend materieel bij de keuze van het station, maar ik wil ook een klein beetje realisme. Geen TGV in Groningen bv, maar dat klopt niet, ik heb onlangs het boekje "Het spoor in Groningen" kwam ik een TGV tegen richting Groningen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Bartje81

  • Online Online
  • Berichten: 1200
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2019, 19:49:53 »
Ja, zo is er ook ooit eens een ICE naar Enkhuizen geweest. ;) :P ;D

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1911
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2019, 21:19:34 »
Eigenlijk heb ik geen belang bij een nieuw NS station . Maar ik heb toch gestemd voor Leeuwarden . Het gebouw zelf is in de diverse tijdperken uit te voeren . In tijdperk III kwamen alle typen treinen voor op dit station . Heden is het beperkt en geen goederenvervoer meer op een werktrein na . Ook is er nu de werkplaats van de Arriva treinstellen .


mvg Jos
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 16:12:45 door roco »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #34 Gepost op: 07 mei 2019, 21:45:24 »
Hoi Jos,

Het gaat hier niet om een bouwpakket dat uitgebracht zal worden, maar welk station er op een modelspoorweg bij iemand thuis gebouwd moet worden.

Vriendelijke groet, Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Denk er aan een nieuwe nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #35 Gepost op: 08 mei 2019, 13:07:14 »
Hallo Petra,

Even een beetje off-topic. Ik moest even 2 keer lezen, maar zag toen met verbazing dat ik het toch goed las:

... een combi tussen oud en nieuw zoals Amersfoort een geweldig mooi nieuw stationsgebouw, maar hebben ze de perron overkapping bij het oude gelaten, zonde
Zonde dat de oude overkapping niet gesloopt is? Ik denk dat juist veel mensen het zonde vinden dat het oude stationsgebouw destijds is gesloopt. Het nieuwe moderne ding is.... nou ja, ik wil het geen gedrocht noemen.... Het is best aardig, maar kan wat mij betreft niet tippen aan het oude gebouw...  ;D

een mindere punt aan Groningen en dat is de stationsgebouw die vind ik niet mooi
Ook hier moest ik even 2 keer lezen. Ik vind dit toch 1 van de mooiere stationsgebouwen in Nederland  :)

Onze smaken verschillen dus nogal. Gelukkig maar :) anders werd het allemaal eenheidsworst.

Je vraag in de titel van het draadje "Welke is mooi?" is dan ook niet te beantwoorden. Ja, iedereen geeft een antwoord wat hij zelf mooi vindt. Maar het gaat erom wat jij mooi vindt. En dat kunnen wij niet voor je bepalen. (wederom gelukkig maar  ;D )


Daarna lees ik dat je een station zoekt dat qua architectuur bij jouw smaak past (modern) en ook een interessant sporenplan en treinverkeer heeft. Daar begrijp ik uit dat je een bestaand station wilt nabouwen. Maar dan is je lijstje met opties nogal breed.

Neem bv Lelystad. Dat heeft met 4 doorgaande sporen eigenlijk meer de allure van een metrohalte dan een station.
Amersfoort aan de andere kant, heeft een gigantisch emplacement (voor Nederlandse begrippen). Dat gaat met de beste wil van de wereld niet op een gemiddelde modelspoorbaan passen... Ook niet op een bovengemiddelde...

Assen  qwa gebouw mooi, maar station is iets te klein qwa sporen, heeft 2 doorgaande sporen en 1 doodlopende spoor, vind ik te weinig.
Ik denk dat je jezelf teveel beperkt. Ik zou het advies van Klaas (uit reactie 13) opvolgen: kies een gebouw dat je mooi vindt, combineer het met een emplacement dat je interessant vindt en rij dan met de treinen die je leuk vindt.

Succes!
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2019, 15:14:17 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #36 Gepost op: 08 mei 2019, 13:11:37 »
Ik heb destijds her station van Delft weten te bemachtigen,maar ik heb het niet gekocht om station Delft en omgeving na te bootsen.
Ik vond het gewoon een mooi station en ook weer niet super groot


Ik wil er eigen lijk meerdere stations mee uitbeelden,maar zoals het nu gesitueerd is lijkt het sporenplan op Dordrecht.
Alleen op het grote eilandperron wat nog gemaakt moet worden is ook een zakspoor gerealiseerd.






« Laatst bewerkt op: 09 mei 2019, 09:55:19 door Bert van Gelder »

Bartje81

  • Online Online
  • Berichten: 1200
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #37 Gepost op: 08 mei 2019, 14:48:33 »
Dat ziet er (al) gaaf uit, Casmir! :o (y)

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2203
  • Duitsland TP III
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #38 Gepost op: 08 mei 2019, 16:07:23 »
Met alle goede bedoelingen ten spijt maar heb(ben) jij(jullie) al een baanplan? Als je deze eerst eens laat zien dan kunnen wij beter beoordelen wat er wel/niet mogelijk is.
Voorbeeld: Station Zwolle is door een modelbouwvereniging nagebouwd en heeft een lengte van zo'n 25 mtr en is 2,5 mtr breed. Zelfs met deze lengte en breedte hebben ze concessies moeten doen want om alles na te kunnen bouwen hadden ze zo'n 50 mtr nodig.
Grt, Ronald.

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1372
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #39 Gepost op: 08 mei 2019, 18:21:12 »
Het station van Veendam. Aan de ene kant Arriva en de andere de STAR. Met wat dichterlijke vrijheid en toekomst gericht denken kan je zelfs bovenleiding aanleggen. Nog wat goederenvervoer voor Nedmag en desnoods toch wat containers naar Jonker en je bent weken zoet met bouwen.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #40 Gepost op: 08 mei 2019, 18:40:27 »
ik sta op het punt om een Nederlandse baan te gaan bouwen, maar ik vind de keus van een Nederlands station lastig, het moet niet te klein station zijn, moet in de Nederlandse landschap passen die ik mooi vind zoals boerderijen , weilanden enz, ik hoop via deze poll een keuze te kunnen maken, ruimte geen gebrek


Je begrijpt hoop ik dat alle stations in de poll dan al afvallen?


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #41 Gepost op: 08 mei 2019, 18:41:34 »
Ik heb nog geen baanplan, eerst het station dan een baanplan.

@Luit, Veendam gaat hem niet worden, 2 reden a. op mijn baan komt nooit een treinstel van Arriva en b. ik heb niks met stoomloc's en verder kan je dan geen NS treinen laten rijden.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #42 Gepost op: 08 mei 2019, 18:42:48 »
@Arjan6511 , hoezo dan?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #43 Gepost op: 08 mei 2019, 18:48:20 »
@Casmir ziet er super uit, ze hadden naast Delft station Groningen moeten uitbrengen, heeft wel iets van Delft op aantal punten na dan. En met de nieuwe sporenplan die na 2023 van kracht word is Groningen na te bouwen, richting Groningen Europapark krijg je 4 spoors , waarvan 2 gescheiden van elkaar 2 voor Arriva en 2 voor NS. Busstation verhuist naar de achterkant van het station.

in de toekomst zou het een optie zijn, maar ze zijn in de gemeenteraad al weer aan het steggelen dus is weer de opleverdatum naar voren geschoven.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Denk er aan een nieuw Nederlands station te bouwen, welke is mooi?
« Reactie #44 Gepost op: 08 mei 2019, 18:48:52 »
@Arjan6511 , hoezo dan?

Nou, als je rondom de genoemde stations kijkt (bijvoorbeeld via Google Maps) duurt het even voor je boerderijen en weilanden tegenkomt. Om dat enigszins realistisch in 1:87 na te bouwen heb je aardig wat ruimte nodig.

Beter zweef je eens via Google Maps boven wat spoorlijnen tot je iets van je gading tegenkomt. Hoogeveen ofzo.....


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT