Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg  (gelezen 4613 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Gepost op: 31 maart 2019, 18:27:26 »
Hallo,

ik zit met een vraag. Tot nu toe heb ik me bij Kranenberg hoofdzakelijk bezig gehouden met wat er op de doorgaande hoofdlijnen gebeurt. Die zijn met bezetmelders en seinen uitgerust, zodat ik daar met Koploper automatisch kan rijden. Maar ik heb ook een emplacement deel. Dat valt niet onder de besturing van Koploper. Ik werk daar met een oude Lokmaus R3 en de wissels schakel ik direct met microschakelaars op een bedieningspaneel. Een schematische weergave.



De rode sporen is een dubbelsporige hoofdlijn en speelt voor de vraag geen rol. De blauwe lijnen is een enkelsporige secundaire lijn, die in beide richtingen bereden wordt. Zowel de blauwe als de rode delen zitten onder controle bij Koploper. Het grijze gedeelte is het emplacement dat met de hand bestuurd wordt. Maar om te kunnen rangeren moet het rangeerdeel zich ook op de secundaire lijn kunnen begeven, nl het donkerblauwe deel. Ik weet hoe ik met speciale acties in Koploper het een en ander kan regelen. Echter op de overgangen van het grijze gebied naar het blauwe gebied (de secundaire lijn) zou ik een indicatie willen zetten, nl een rouwbrief.
Er is best wat informatie te vinden, hier op het forum en elders (Seinarm en Klassieke beveiliging). Daaruit leid ik af, dat een rouwbrief een wissel beveiligd. Dus dacht ik dat het voldoende is om een rouwbrief op locatie A en B bij zetten, bij de wissels waar het grijze gebied overgaat naar het donkerblauwe gebied. Helaas is mijn kennis van dit soort spoorse zaken te gering, dus leg ik het toch even aan het forum voor. Overigens ik ben niet van plan om op het grijze gedeelte extra seinen (vaantjes etc) aan te leggen, maar probeer ik het zo simpel mogelijk te houden. Er zal nooit met meer dan 1 locje worden gerangeerd.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2019, 19:58:18 »
Qua beveiliging zit het aan de kant van "B" wel snor: daar kan je met een rangeerbeweging niet zomaar de vrije baan op rijden.
Bij A zou ik zelf een engels wissel plaatsen en er een kopspoortje aan vrutten om te voorkomen dat rangeerdelen onbedoeld de vrije baan op kunnen rijden.  Maar daarbij spreekt misschien teveel m'n kennis van Duitse gewoontes mee. Ik weet niet in hoeverre zich dat naar NL vertaalt.

Zo'n rouwbrief zou op zich niet slecht staan, nèt in het grijze gedeelte voor wissel A.
Daarmee kan de seinhuiswachter aangeven of het OK is om wissel A en evt. de rest van de wisselstraat te berijden met een rangeerbeweging. Dat klopt goed met de omschrijving in de encyclopedie:

Citaat
De rangeerpaallantaarn gaf dus toestemming tot het rangeren over diverse sporen, maar op sommige emplacementen werd deze ook gebruikt om al dan niet toestemming te verlenen om bepaalde wisselstraten te berijden.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2019, 15:32:11 »
Bedankt Reinout.

Het lijkt er dus op, dat de beide posities (A+B) goed zijn. Maar er kwam nog een vraagje bij me op. De rouwbrieven geven dus toestemming aan het rangeerdeel om de hoofdlijn op te gaan. Maar daar staan ook reguliere seinen (dwerg en gewone lichtseinen). Moet het rangeerdeel die lichtseinen opvolgen? M.a.w. als het rangeerdeel aan de gang gaat over de hoofdlijn, moeten dan de seinen op veilig staan om te mogen passeren?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2019, 15:39:35 »
Oei, dat weet ik voor de Nederlandse situatie niet.
In Duitsland gelden de hoofdseinen niet voor rangeerbewegingen, maar ja, da's aan de verkeerde kant van de grens :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2019, 16:56:32 »
Klassieke beveiliging, dan moet ik ook maar eens komen kijken. Dit is op zich een leuke uitdaging. Rechts is niet zo lastig, maar links is toch wel een kleine uitdaging. Ik ga hier even over nadenken en kom er vanavond op terug  ;)
Vriendelijke groet, Servé.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2019, 21:49:49 »
Een rangeersein zoals een 'rouwbrief' kun je m.i. niet gebruiken als uitrijsein richting de hoofdbaan. Die toegang en wissels zullen altijd vooraf moeten worden gegaan door een (uitrij-)sein. Je geeft aan dat daar lichtseinen worden toegepast en daarmee zal er dus een koppeling moeten zijn tussen het klassiek beveiligde rangeerterrein en de hoofdbaanbeveiliging. Anders wordt het als je links ook een uithaalspoor naast de blauwe lijn legt. Bijvoorbeeld door links wissel A te vervangen door een Engels wissel. Dan zou een rouwbrief volstaan om toestemming te geven vanaf het empl. naar dat uithaalspoor te rangeren en omgekeerd.

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 01 april 2019, 21:51:23 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2019, 22:14:05 »
Wim

ik zie de rouwbrief niet als uitrijsein, omdat de blauwe sporen, alhoewel onderdeel van de secundaire lijn, ook tevens rangeer gebied zijn. Mijn idee is om bij de armseinen (inrij seinen voor het station) links en rechts ook een "R" bord te plaatsen. Overigens heb ik geen ruimte meer om op de genoemde plaatsen een engels wissel te maken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2019, 13:56:36 »
Meino,

In tegenstelling tot onze oosterburen moet bij de NS een rangeerdeel normale seinen wel opvolgen. Dus als een rangeerdeel op de hoofdbaan verdwaalt, dan blijven de seinen gewoon gelden.

Wat beterft de plaats. In Nederland staan de seinen rechts. Dus sein B zal op het kopje moeten komen, terwijl sein A ergens aan de binnen kant van de kromming van het wissel zou moeten komen. Overigens heb ik nog nooit dit soort combinerende seinen in Nederland gezien.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2019, 14:01:31 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Ronald1974

  • Gast
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2019, 14:09:56 »
Citaat
Overigens heb ik nog nooit dit soort combinerende seinen in Nederland gezien.

Meino,

Hier een voorbeeld met armseinen en lichtseinen door elkaar gebruikt.
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenUtGE.htm

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2019, 15:05:23 »
@Gerard
Bedankt voor je antwoord. Het was niet wat ik gehoopt had, want bij klassieke beveiliging - armseinen - is het bij palen die rood-wit zijn, dat die ook voor rangeren gelden. Dus was mijn conclusie dat voor seinen met zwart-witte palen dat dat niet gold (waarom anders rood-witte palen). Maar bij lichtseinen ben ik dat (rood-witte palen) tot nu toe nog niet tegen gekomen, vandaar mijn vraag. Overigens seinen staan in het algemeen rechts, maar niet altijd en mijn indruk bij de rangeerpaallantaarn (rouwbrief) als ik allerlei emplacementen bekijk (Boskoop, Kampen etc) dan krijg ik toch sterk de indruk dat de plaatsing daarvan toch ook vaak links van een spoor is omdat dat bewuste sein niet een spoor maar een wissel beveiligt.

@Ronald
Bedankt voor dat voorbeeld, daar kan ik ook nog eens op studeren.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2019, 18:59:20 »
In het algemeen was bij klassieke beveiliging wegbekendheid nog wel een dingetje, omdat nummering van seinen ook direct gerelateerd is aan de nummering van de sporen. Niet altijd zijn seinen daarom eenduidig en dan is ook een mondelinge opdracht nadrukkelijk vereist. Bij de klassieke hoofdseinen op emplacementen waar direct vertrokken mocht worden waren er niet voor niets vertrek "wybertjes" geplaatst. Rangeerstoplantarens kennen niet voor niets pijlen. ;)  Pijl bordjes onder rouwbrieven is iets wat meer van latere tijd was, omdat er steeds minder klassieke beveiliging was die toch wel om meer eenduidigheid vroeg. In klassieke beveiliging met vervangende lichtseinen stelsel '46 (stelsel '54) vond je niet alleen genummerde seinen (witte nummerplaten met zwarte cijfers), maar ook af en toe seinen met de klassieke Hoofdletters en kleine nummertjes. En o ja, op emplacementen met klassieke beveiliging kon/mocht treinen niet altijd overal zomaar "beveiligd vertrekken" naar de vrije baan, hoewel de wisselverbindingen zoiets misschien wel mogelijk maakten.

Daarom ook is NS bij haar ontwerp van lichtseinstelsel '54 niet voor niets een geheel nieuwe opzet gemaakt om tot zo eenduidige mogelijke ergonomisch verantwoorde seingeving te komen die expliciet voor alle treinbewegingen ging gelden (zwarte nummerplaten met gele cijfers). Daarin was NS in die tijd tamelijk uniek, hoewel nog haken en ogen aan oorspronkelijke stelsel '54 zaten die later aangepast/gerepareerd zijn.
« Laatst bewerkt op: 02 april 2019, 19:05:45 door Jeanne »
Jeanne Kok

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #11 Gepost op: 02 april 2019, 23:30:00 »
Jeanne

Bedankt voor je antwoord. Alleen zit ik nog steeds met het probleem hoe ik dat op mijn emplacement moet inrichten. Overigens ik gebruik armseinen (Versimpeld vertakkingsein) links en rechts op de secundaire lijn en 4 lichtseinen op het emplacement zelf, welke lichtseinen stelsel 46 zijn. Uit je verhaal begrijp ik dat dat ook nog onder de noemer Klassieke beveiliging valt. Klopt dat?

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #12 Gepost op: 03 april 2019, 00:41:57 »
Meino seq. genomen is dat niet klassiek maar in de overgang moet toch iets geconstrueerd worden en dan krijg dus die mengvorm van.

Neem in het verleden bijvoorbeeld de lijn Zwolle – Meppel die al voor de oorlog van automatisch blokstelsel met armseinen was voorzien en na de oorlog werden deze vervangen door Stelsel ’46. De inrijders van Meppel en Zwolle kregen in plaats van bordesseinen dus 3-hoogte seinen net te Herfte aansluiting maar bediening bleef verder eigenlijk klassiek, net als de (later uitschakelbare) post Dedemsvaart die nog  wel een eenrijig elektrische stelknoppen toestel kreeg. De lijn werd dus echt geautomatiseerd maar de stations bleven (min of meer) nog klassiek tot de modernisering aan eind jaren ’70.

Ook vanaf de Veluwe komend kende Zwolle een aantal 3-hoogte seinen maar het alle laatste sein dat toegang gaf tot het station was een hoog geplaatst armsein met strak daarvoor de losse gele lamp voor bezetspoor situaties.

’s Hertogenbosch was het eerste NX beveiligde station met relais-beveiliging (zo uit mijn hoofd gezegd). Pas bij de invoering van stelsel ’54 kwam de eerste serieuze aantallen All Relay stations beveiliging (AR) voor stations beschikbaar, waar alle wissels, seinen etc. nog wel afzonderlijk ingesteld moesten worden in tegenstelling tot de NX.

En verder, bijvoorbeeld in Utrecht kwam wel NX, maar er bleef toch ook nog lange tijd klassieke restanten intact.
« Laatst bewerkt op: 03 april 2019, 01:17:45 door Jeanne »
Jeanne Kok

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #13 Gepost op: 03 april 2019, 16:34:41 »
Hallo, tot nu toe is er veel informatie gedeeld, alleen het is mij nog steeds niet duidelijk hoe ik de beveiliging moet uitvoeren.
Vandaar dat ik het even anders wil proberen. Ik heb een nieuw, wat meer uitgebreid schema gemaakt.



De volgende zaken zijn van belang
- Wissels W1 t/m W12 worden van uit de posten bediend. Electrisch of met trekdraden.
- Seinen S1 t/m S6 worden ook vanuit de posten gezet.
- Sein S1 en S4 zijn armseinen (versimpeld vertakkingssein)
- Sein S3 en S6 zijn dwergseinen, type SA (stelsel 46)
- Sein S2 en S5 zijn eenhoogte seinen, stelsel 46
         Ik ga er even voor het gemak vanuit dat alles nog onder de noemer van "Klassieke beveiliging" valt.

Verder is een deel van het emplacement een Lokdepot en de 2 sporen daarvan eindigen op een draaischijf (niet getekend).

Het probleem waar ik mee zit is hoe beveilig ik de overgang van het emplacement naar de secundaire lijn (blauwe gedeelte). Ik had het idee dat ik dat met 2 rouwbrieven bij wissel W6 en W7 kon doen. Maar daar ben ik nu niet meer zo zeker van. Dus laat ik maar eens vragen hoe de volgende scenarios zijn te beveiligen.

- Scenario 1
Een rangeer deel wil van spoor 5 of spoor 6 naar het spoor 4A om daarna terug te rijden naar spoor 4.

- Scenario 2
Een rangeer deel wil van spoor 5 of spoor 6 naar het spoor 4A om daarna weer terug te rijden naar spoor 5 of 6.

- Scenario 3
Een rangeerdeel wil van spoor 4C naar spoor 4.

- Scenario 4
Een rangeerdeel wil van spoor 4C naar spoor 4 en vervolgens naar spoor 4A.

Er zijn vermoedelijk nog wel meer scenarios te bedenken, maar laten we het eerst hier maar eens bij houden. Mijn vraag is nu, wat wordt er van de posten verlangd, wat zou de stand van de seinen moeten zijn en waar zou de rouwbrief (dubbel zijdig of enkelzijdig) moeten staan bij dit scenario.

Overigens, dit sporenplan is niet optimaal, maar ontstaan binnen de ruimte en het materiaal dat ik had en ik ben niet van plan om dat te gaan aanpassen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 03 april 2019, 16:40:11 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) voor Kranenberg
« Reactie #14 Gepost op: 03 april 2019, 20:31:22 »
Het heeft even wat langer geduurd, maar ik denk dat ik de meest eenvoudige oplossing hebt: 3 rouwbrieven.



Indien alles en iedereen mag rangeren: Rouwbrieven A, B en C op "Rangeren toegestaan".
Indien er van/naar rechts een trein komt/gaat, Rouwbrief B op "Rangeren verboden", A en C op "Rangeren toegestaan.
Indien er van/naar links een trein komt/gaat, Rouwbrief A op "Rangeren verboden", B en C op "Rangeren toegestaan.

Verder nog 1 kleine aanpassing, het wissel rechts heb ik blauw gekleurd, normaal gezien zou dat wissel vanuit het seinhuis bediend worden en geen handwissel zijn, aangezien het toegang geeft tot het hoofdspoor. Verder is het ook realistisch om op de overgang tussen blauw en grijs (links) een stop/ontspoorblok te plaatsen.

Als het niet helemaal duidelijk is, hoor ik het wel ;)
Vriendelijke groet, Servé.