Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2  (gelezen 2966 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Gepost op: 22 maart 2019, 12:39:34 »
Beste allen

Graag jullie aandacht voor het volgende probleem. Hieronder is schematisch onze digitale baan getekend. Links bovenaan bevindt zich een dubbele lus, waarin treinen tijdelijk kunnen worden geparkeerd zodat er gepasseerd via de andere lus kan worden.  Omdat wij alle sporen van het station met elkaar verbonden wilde hebben en ze daarom gelijk gepoold moesten worden, hebben wij keerlussen aan moeten leggen. Omdat wij dan de eerder genoemde dubbele lus van 2 keerlusmodules hadden moeten voorzien, hebben wij besloten dat te vermijden door een gestrekte keerlus (Groene 1) in de baan te leggen. Links onderaan bevindt zich de 2e keerlus (groene 2).



De baan wordt bestuurd met een IB2 en een laptop met iTtrain. Voor de 2 keerlussen maken wij gebruik van 2 stuks Lenz LK200, die hun voeding vanuit de IB2 ontvangen.  Voor de terugmeldingen maken wij gebruik van de bekende Digirail/Digikeijs kastjes, die werken op basis van stroomdetectie, en die de terugmeldingen via Loconet aan de IB2 en daarmee aan iTrain doorgeven.  Nog niet de hele baan is voorzien van terugmeldkastjes, we zijn gevorderd van de grote dubbele lus tot net rechts van het station.

We hebben de baan in een aantal blokken verdeeld, en elk blok bestaat uit 3 secties (start, midden en stop). De treinen rijden perfect, de keerlusmodules werken ook perfect, maar we hebben alleen hardnekkige problemen met 2 spookmeldingen in iTrain. Daar zit een vast patroon in, maar desondanks krijgen we het niet opgelost.

Dat patroon lijkt te worden veroorzaakt door de LK200’s. Als we een loc laten rondrijden over de baan, en hij rijdt in de gestrekte keerlus 1, dan hebben we spookmeldingen bij punt 3 (dat is 1 melding van 1 sectie) en bij punt 4 (dat is een spookmelding van 3 secties, dus je zou kunnen zeggen, dat zijn 3 spookmeldingen).  Zodra de lok de gestrekte keerlus 1 uitrijdt, dan verdwijnen zowel de rode als de paarse spookmeldingen.

De loc rijdt door het station heen, en rijdt vervolgens keerlus 2 in. Op dat moment krijgen en houden we een spookmelding op punt 3! De trein rijdt weer door het station (op de tekening naar rechts en komt uiteindelijk op het stuk spoor dat paars (4) is getekend. Op dat moment gaat de spookmelding van punt 3 uit!  De loc rijdt weer door, gaat door de buitenste grote lus links (en geeft een terechte bezetmelding op het moment dat hij punt 3 passeert). Die melding verdwijnt terecht weer als de loc  nog wat verder is, en dan begint bij het binnenrijden van de gestrekte keerlus 1 de ellende weer van voor af aan, dus spookmeldingen in zowel punt 3 als railstuk 4.

We hebben echt alles al gecontroleerd en geprobeerd. De bedrading is OK, voldoende afgeschermd, we hebben de LK200’s zelfs een aparte voeding gegeven (Uhlenbrock Power 4), zodat beide keerlussen een andere voeding hebben dan de rest van de baan. Ook hebben we de oorspronkelijke, rijwegen die in de IB2 zaten, volledig gewist , zodat die niet overeen zouden kunnen komen met adressen in iTrain, , maar allemaal noppes.

Omdat uiteindelijk alles (ook vanuit de Power 4) toch via Loconet bij elkaar komt in de IB2, en we de spookmeldingen ook op het display van de IB2 zien, verdenken we toch de IB2 i.c.m. met de LK200’s ervan. Alsof het ompolen van de LK200’s een rare feedback (via Loconet) en daarmee een bezetmedling aan de IB2 geven.

Wie herkent iets / heeft suggesties?

Dank en groeten,
Marco

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2019, 12:50:09 »
Ik vermoed toch een bedradingsprobleem.
Je bezetmelders uit de keerlussen moeten volledig gescheiden zijn van de overige bezetmelders.
De terugmelder waarop je de bezetmelders uit de keerlussen aansluiten mag je nergens anders voor gebruiken.
Stel je het een terugmelder met 8 ingangen en je gebruikt maar 2 bezetmelders in je keerlus dan zijn de overige zes ingangen niet te gebruiken. Helaas maar waar.

Denk dat daar jullie fout zit.
Er lopen dan nl. onverwachte retourstromen.
Gr.
Eric

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2019, 16:13:29 »
Nee, helaas, dat zijn ze al. De terugmeldkastjes zijn voorzien van 2 van elkaar gescheiden groepen met 8 aansluitingen elk. Keerlus 1 bevat 6 bezetmeldpunten, en die hebben we uiteraard op 1 groep aangesloten, en de 2 resterende anslu8itngen van die groep vrijgelaten. Overigens, als we dat niet gedaan zouden hebben, dan zouden we (voortdurend) kortsluiting hebben. Desalniettemin dank voor het meedenken.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2019, 16:22:39 »
Ok, kunnen we dat alvast uitsluiten  ;D

Het is verder een vrij standaard baanplan qua opbouw.
Lijkt veel op mijn baan. Ook een station met links en rechts een keerlus en keerlusschakeling.
In ieder geval niet iets waar ongemerkt meer problemen in kunnen zitten.

Hebben jullie geen andere centrale waar je mee kan testen of het probleem blijft?
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 16:24:16 door Remunj »
Gr.
Eric

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2019, 20:26:02 »
a) Dat patroon lijkt te worden veroorzaakt door de LK200’s.
b) Als we een loc laten rondrijden over de baan, en hij rijdt in de gestrekte keerlus 1, dan hebben we spookmeldingen bij punt 3 (dat is 1 melding van 1 sectie) en bij punt 4 (dat is een spookmelding van 3 secties, dus je zou kunnen zeggen, dat zijn 3 spookmeldingen).
c) Wie herkent iets / heeft suggesties?
Nee, helaas, dat zijn ze al. De terugmeldkastjes zijn voorzien van 2 van elkaar gescheiden groepen met 8 aansluitingen elk. Keerlus 1 bevat 6 bezetmeldpunten, en die hebben we uiteraard op 1 groep aangesloten, en de 2 resterende anslu8itngen van die groep vrijgelaten.
a) De LK200's al eens verwisseld?
b) c):
1. Graag baanplan hier plaatsen. Dan kijk ik er morgenavond naar.
2. Het kan zijn dat bepaalde blokken of blokelementen gekopieerd zijn en daarna vergeten om 'Ken aan groep toe' uit te schakelen en/of in te schakelen aan de hand van de nieuwe situatie. Klik in de Schakelbordeditor op een blokelement en klik op 'Ken aan groep toe'. Zijn er dan andere baandelen die ook oranje worden?
3. Heb je overal eens extra VA (= Vul automatisch) gedaan?
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 20:29:01 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2019, 18:27:15 »
Heb je niet voldoende aan de schets, of wil je het itrain-bestand hebben?

De door jou genoemde instellingen zal ik volgende week op de club nakijken.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2019, 19:56:35 »
Aan de schets heb ik niet voldoende gegevens. Daarom wil ik het iTrain-bestand hebben. Dan kijk ik de punten 2 en 3 na. Daarnaast heb ik een controleprogramma om iTrain-bestanden na te kijken. In een uitdraai van dat programma zie ik allerlei gegevens in min of meer één oogopslag. Het is een kwartiertje werk, maar dan zijn veel zaken wel helder.

Heb je ook in de Diagnose van iTrain gekeken? Daarin worden 'raadgevingen' gegeven op een drietal niveaus.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2019, 20:02:05 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2019, 20:57:33 »
Dank voor je aanbod. Kun je me even je e-mailadres per PB sturen?
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 08:59:57 door VAM65 »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #8 Gepost op: 23 maart 2019, 22:32:19 »
PB is verstuurd.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2019, 09:02:12 »
Mail verstuurd  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2019, 15:14:33 »
Nog niet de hele baan is voorzien van terugmeldkastjes, we zijn gevorderd van de grote dubbele lus tot net rechts van het station.
Dan moet je in het station en in lus 2 nog geen treinen laten rijden. Problemen als gevolg van het rijden in het station en in lus 2 zijn onvoorspelbaar. In de Diagnose staan 285 meldingen. Veel van die meldingen hebben betrekking op railvoertuigen. Een zeer groot deel heeft betrekking op blokken, terugmelders en wissels. Via e-mail geef ik een uitgebreider verslag.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2019, 16:08:17 »
Heb je ook in de Diagnose van iTrain gekeken? Daarin worden 'raadgevingen' gegeven op een drietal niveaus.
285 meldingen. Er is dus nog veel te doen. Zie e-mailbericht.
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 16:09:55 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Onverklaarbare spookmeldingen in iTrain / op de IB2
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2019, 16:31:58 »
Ha Martin,

Hartelijk dank voor de mail, je uitgebreide diagnose en de waardevolle tips.  We gaan er komende week op de club mee aan de gang. Uiteraard laat ik je tzt weten hoe we gevaren zijn. Ook zal ik op het forum het eea aan do's and don'ts posten.

Groeten,

Marco