Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Digitaal beginnen in N.  (gelezen 7824 keer)

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Digitaal beginnen in N.
« Gepost op: 11 augustus 2006, 15:21:14 »
Een goede middag allemaal (Het weer buiten beschouwing gelaten  ;D ),

ik wil een poging wagen met digitaal rijden. Tot nu toe heb ik altijd gereden met een uitgebreide ovaal en analoog.

Nu wilde ik graag weten van de N rijders hoe zij zijn begonnen en wat het beste, makkelijkste is om te beginnen. Een startset of toch alles los.

mvg,
Richard

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:31:13 »
Richard,

Ik begrijp dat je alles qua rails e.d. al hebt...

Dan is het denk ik het voordeligste om te kijken naar een lokmaus setje oid op ebay/marktplaats (even de aanname gemaakt dat je rustig wilt beginnen met digitaal)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:38:46 »
Locmause is zeker een goede instap.

Wil je echter iets meer kunnen zou ik gaan voor de multi-mouse van Roco.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:39:49 »
Is de multi-maus al te verkijgen dan?

Zo ja, dan is inderdaad de multi-maus een stuk beter :)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2006, 15:57:09 »
Ik ben als N rijder begonnen met een IB
Dit omdat ik graag heel veel wil doen,.. En ook Met koploper delen van de baan wil gaan besturen.
Je kan met een IB beginnen maar er zit wel heel veel op. Als je dat niet allemaal nodig hebt (ook later niet) kan je het beter niet doen.
Een locmaus kan je inderdaad voor weinig geld kopen en uitbouwen tot een goed en uitgebreid systeem. (na al die uitbreidingen ben je net zo duur uit als met een IB bijvoorbeeld.) Dus het is maar net wat je wilt kunnen doen. en daarop kan je dan je centrale keuze maken.

Wat voor jou het beste is, is moeilijk te meten omdat iedereen andere wensen heeft en je zal het voor je zelf dus even moeten wegen.

Ik weet niet of er ook N schaal startsets zijn met een Locmous b.v. Maar anders heb je namelijk veel rails, een nieuwe trein, een nieuwe travo, en een locmaus samen, voor een hele redelijke prijs. Die rails kan je dan gebruiken om je baan nog verder uit te bouwen. En de trein er bij is natuurlijk gewoon fijn. De trafo die je nu al hebt kan je dan gebruiken voor verlichting in de scenery bijvoorbeeld, terweil de nieuwe gebruikt voor de lokmaus voeding. Kortom dan heb je veel nieuw en ik denk ook bruikbaar spul voor "weinig" geld.

Een losse locmaus kopen kan ook, Even als een losse IB bijvoorbeeld.

Wat het makkelijkste is vind ik lastig te zeggen. Ik denk dat je je overal wel een beetje in moet verdiepen. En welke keuze je ook maakt, als je gaande weg leert hoe het werkt komt het makkelijke vanzelf.

Wel zal je de trein die je nu hebt, ook moeten uitrusten met een decoder.
Als je zover bent, vertel ik en andere vast ook wel, meer daarover.

Met vriendelijke groet,

Mark
« Laatst bewerkt op: 23 september 2006, 20:17:40 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Davy

  • Gast
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2006, 16:05:16 »
De mooiste en relatief het meest biedende is de startset van minitrix met twee grote digitale locomotieven (diesel en stoom) en met het nieuwe Trix mobile station.

Zelf ben ik zo ook begonnen met een grote digitale Ho startset met 2 locomotieven. Prijs technisch gezien 1 van de goedkoopste oplossingen.

http://www.henhmodelbouw.nl/Treinen/Minitrix/minitrix_11120.htm

Geen enkele andere set biedt je zoveel trein voor zo weinig geld.

« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2006, 16:55:07 door Davy »

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2006, 16:16:36 »
N-spoor startsets met een LokMaus zijn er helaas niet. Als de IntelliBox je een goede optie lijkt, dan zou je wel kunnen overwegen om een (Fleischmann) startset met TwinCenter te kopen. Het TwinCenter is bijna hetzelfde apparaat als de IntelliBox, maar ondersteunt FMZ in plaats van Märklin/Motorola. Als je nu begint met digitaal in N-spoor zul je beide protocollen waarschijnlijk toch niet gebruiken en dus maakt het niet uit of je een IntelliBox of TwinCenter hebt.

Het ligt er ook een beetje aan wat je al hebt, wat je (uiteindelijk) wilt, en hoeveel geld je op dit moment wilt uitgeven. Een losse IntelliBox kost (nieuw) bijvoorbeeld zo'n 400 tot 450 euro. Voor 100 tot 200 euro meer koop je echter een Fleischmann startset met daarin naast het TwinCenter een ovaal met inhaalspoor en een digitale loc met daarachter een goederentrein of dubbeldekker. Als je nog niet zoveel hebt, kan dit meteen een mooie uitbreiding zijn. Als je budget echter wat beperkter is, zou je ook kunnen kiezen voor een tweedehands LokMaus die voor minder dan 100 euro te krijgen moet zijn. Je moet er dan nog wel een decoder bij kopen en deze in je loc (laten) bouwen.

Als je handig bent met het zelf bouwen van elektronica, zou je ook nog kunnen overwegen om MRdirect te gebruiken. Dit is een programma wat draait op een (oude) PC en samen met een zelfgebouwde booster (ook als bouwpakket te krijgen) kun je dit gebruiken in plaats van een IntelliBox. Met een trafo, booster bouwpakket en decoder moet je dan voor zo'n 80 euro klaar kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2006, 16:20:32 door Talent »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2006, 16:19:19 »
Locmause setjes is op dit moment de goedkoopste oplossing.
Voor pakweg 50 euro heb je die al te pakken.

Je kan met deze setjes perfect de instap maken om naar digitaal te snuffelen.
Mocht je daarna beseffen dat je hier mee verder wil, dan kan je altijd nog een uitgebreider systeem aanschaffen.

Je locmause setje kan je dan weer verkopen of eventueel, net als ik, houden voor reserve zodat je bij mankementen van je centrale iets hebt om op terug te vallen zodat je in elk geval kan rijden, zij het beperkt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

johanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2006, 21:44:12 »
Hallo,
Ik ben ook ooit eens begonnen met de lokmuis heel mooi systeem lekker eenvoudig en snel te begrijpen. Alleen ik wilde toch wat meer zoals mijn wissels aansturen e.d. en dan wordt de lokmuis toch wat lastiger. En als je dan meer dingen uit het digitaal wil halen zoals afremmen voor een sein e.d. en via de pc aan sturen wordt het opeens wel een duur systeem met alle extra's die je moet gaan kopen.
Het is gewoon wat je wilt alleen digitaal rijden en lekker alles zelf verder handmatig doen is de lokmuis de beste en voordeligste keuze.
Omdat ik toch wat meer wilde heb ik de centrale van Tams besteld deze is de helft goedkoper als de IB en je kan er net zoveel mee. Alleen zit hier maar een regelaar op.
De prijs is totaal 258 euro incl. 2,5 Ampere booster.

Groetjes Johan

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2006, 01:19:45 »
Hallo iedereen,

bedankt voor de reacties.
In eerste instantie wil ik rustig beginnen, besturing met koploper zal in de toekomst wel komen.

Heeft iemand de Mobile Station van trix in gebruik? Zat zelf hier aan te denken omdat ik met minitrix ben begonnen. De uitbreidingsset is rond de 200 euro, hier zit dan een trafo, mobile station en 2 decoders in.

De lokmuis zal ik ook eens naar gaan kijken.

mvg,
Richard

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 897
  • Eschburg
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2006, 10:30:23 »
Let wel op dat als je later met een PC de boel wil besturen, er nog geen programma's zijn die met het Mobile Station samen werken. Je kan dus beter voor een systeem gaan wat wel communiceerd met software programma's, b.v. Lenz, Twin Center, IB.

Koos Jabaaij.

Davy

  • Gast
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2006, 17:01:40 »
Hallo iedereen,

bedankt voor de reacties.
In eerste instantie wil ik rustig beginnen, besturing met koploper zal in de toekomst wel komen.

Heeft iemand de Mobile Station van trix in gebruik? Zat zelf hier aan te denken omdat ik met minitrix ben begonnen. De uitbreidingsset is rond de 200 euro, hier zit dan een trafo, mobile station en 2 decoders in.

De lokmuis zal ik ook eens naar gaan kijken.

mvg,
Richard

Nee zo'n mobile station kan niet met een computer worden gebruikt. Wel kan men hem updaten via een zogenaamd central station. Er gaat ook een update komen voor het Trix mobile station. Daarna kunnen er in de loklijst tot 40 locomotieven worden ingevoerd.

http://www.trix.de/produkte/mobilestation.php
http://www.maerklin-info.de/trix/TRSystems.pdf

Ik heb zelf een mobile station van Marklin. Het is een digitale rijregelaar met mogelijkheden tot programeren. Zeer simpel en makkelijk in gebruik. En wat niet onbelangrijk is hij is in het Nederlands. In elk geval wel de Marklin variant.

Wil je later via een computer gaan rijden kan je nog altijd beslissen welke grote centrale je dan wilt kopen. Want er gaan een heleboel nieuwe centrales het komend jaar op de markt komen. Bijvoorbeeld de Ecos van Esu, de Viesmann commander en als laatste het Trix central station. Ik zou zeggen kijk eerst even rond en wacht de komst van deze centrales of voordat je een centrale koopt.

En als Uhlenbrock ook niet met een nieuwe centrale gaat komen dan is het IB verhaal over 2 jaar afgelopen.


« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2006, 17:20:05 door Davy »

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2006, 18:24:49 »
Heeft iemand de Mobile Station van trix in gebruik? Zat zelf hier aan te denken omdat ik met minitrix ben begonnen. De uitbreidingsset is rond de 200 euro, hier zit dan een trafo, mobile station en 2 decoders in.
Als die set is zonder locs, rails, wagens of iets dergelijks vind ik het flink aan de prijs. Dan kan je volgens mij net zo goed een Roco-startsetje (met Multimaus) en wat decoders kopen en dan ben je nog goedkoper uit. Zeker als je de loc, wagens en rails ook nog eens verkoopt (zoals ik het lees is de kans groot dat je N-rijder bent).

Grtz Henk
p.s. Ik ben zelf met Fleischmann begonnen, maar om dan nu een Twin-center te kopen... Tis me te duur en te onpraktisch.
K.Bay.Sts.B

Davy

  • Gast
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2006, 19:13:44 »
Je kan ook de startset met mobile en digitale locs kopen.

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2006, 20:50:07 »
En als Uhlenbrock ook niet met een nieuwe centrale gaat komen dan is het IB verhaal over 2 jaar afgelopen.

Zou je denken? Hoe lang heeft het geduurd voordat Märklin met een nieuwe centrale kwam na het uitkomen van de IntelliBox? En zelfs nu wordt nog door zeer veel mensen het 'oude' Märklin/Motorola systeem gebruikt en voorlopig is het daarmee dus ook nog niet afgelopen.

Als je nu een IntelliBox koopt, dan kun je daar volgens mij nog jaren mee vooruit, vooral omdat de IB volgens het DCC protocol werkt, wat de Mobile Station van Trix volgens mij ook gewoon doet. Met alledrie de centrales (IntelliBox/TwinCenter, Mobile Station en LokMaus of MultiMaus) kun je dus ook in de toekomst goed vooruit. De keuze is dus eigenlijk tussen een IB/TC waar meteen alles in zit (wisselbediening, PC interface, ...) of een centrale die in de toekomst met extra onderdelen verder uitgebreid kan worden. Het Mobile Station kan dan zeker in interessante sets gekocht worden, maar de LokMaus of MultiMaus is goedkoper als je alleen alles wat je nu hebt digitaal wilt laten rijden.

Maar goed, zoals je ziet heeft iedereen een duidelijk andere mening over de beste keuze voor een centrale en kunnen daar aardige discussies over ontstaan. Het is in ieder geval niet zo dat je het beste voor het Mobile Station van Trix kunt kiezen omdat je nou eenmaal met Minitrix bent begonnen. IB/TC, Mobile Station, LokMaus en MultiMaus zijn allemaal goede opties. Welke je kiest is vooral afhankelijk van jouw wensen en jouw budget.

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2006, 20:55:04 door Talent »