Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:12:45
US diorama in H0 door Bert55
Vandaag om 16:57:54
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 16:48:33
Doornvliet door Daan de leeuw
Vandaag om 16:41:21
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
Vandaag om 16:27:22
Titel aangepastL Sik problemen! door Ronald69
Vandaag om 16:16:55
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:03:18
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
Vandaag om 15:57:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:54:49
Foamplaten door basjuh1981
Vandaag om 15:28:53
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 15:13:49
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
  

Auteur Topic: Digitaal beginnen in N.  (gelezen 7860 keer)

Davy

  • Gast
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2006, 21:31:05 »
Dit heeft niets met onderwerp te maken. Maar Uhlenbrock verliest momenteel wel marktaandeel onder de marklinisten.

Vroeger hadden deze de keus tussen Marklin en Uhlenbrock. Dat worden er een heleboel. En het zijn allemaal centrales die het motorola protocol verstaan.

Bovendien misschien ook nog eens centrales die hardware matig misschien zijn voorbereid voor mfx. De huidige IB is dit niet.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2006, 21:33:46 door Davy »

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2006, 10:34:00 »
Hallo

Als ik het goed lees, dan is het het beste om een HO startsetje te kopen met een muis en daarmee alvast een beetje gaan "spelen".

Als dit uiteindelijk iets is waarmee ik verder wil dan een startset van fleischmann N met Twin kopen of een losse IB.

Ik ga een paar winkels af en een beetje rondneuzen.

Vriendelijk bedankt voor de reacties en adviezen.

Richard

 

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2006, 13:02:11 »
Je hoeft niet per se een H0 startsetje te kopen, ik gaf dat alleen maar als voorbeeld om te laten zien wat voor een idiote prijs (in mijn ogen) voor de Trix wordt gevraagd. Zelf kan je een los (tweede hands) Lokmaus-setje voor minder dan 50 euro kopen. Koop daar nog twee Kuehn 025N bij en je bent voor minder dan 100 euro klaar. Tel uit je winst. Wil je de Multimaus (meer bedieningsmogelijkheden, functies, namen geven, aantal adressen) hebben, dan kan je inderdaad beter een startset kopen, omdat die regelaars los 95 euro kosten, maar zelfs dan ben je goedkoper uit.
Wil je wissels gaan aansturen of met de computer, dan moet je toch naar de Twin, IB of 1 van de drie aankomende nieuwe centrales (dus dan zou ik nog even wachten, tenzij je echt heel erg veel haast hebt).

Henk
K.Bay.Sts.B

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:29:41 »
hoi,

haast heb ik niet, dus kan nog wel wachten en sparen.
Ik moet binnenkort toch verhuizen dus wachten is een veel betere optie.

Waar kun je meer info vinden over de nieuw uit te komen centrales ?

Richard

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:48:31 »
Esu EcoS
Viessmann Commander
Trix Central Station
Ik moet zeggen dat ik de eerste twee het interessantste vind. De EcoS vanwege de Sniffer-functie die erop kan (houdt in dat je elke andere digitale centrale erop kan aansluiten). De Viessman heeft een kleurenscherm. ;D
Bovendien hebben ze allebei knoppen die automatisch terugdraaien naar de rijsnelheid van de loc als je deze oproept (dat moet er echt keigaaf uitzien :)).
De Trix Central Station heeft geen van dat. Maar goed, volgens mij zijn ze geen van allen te koop, dus hoe ze in praktijk werken, zal de toekomst ons leren.
En dan ook nog even de Intellibox

Maar wat wil je zelf? Ik heb zelf een klein baantje en met een handregelaar als de Lokmaus ben ik meer dan tevreden. Wissels en seinen heb ik schakelaars voor (veel handiger en sneller te bedienen, je hoeft geen adres te weten, enz...) en aan de computer wil ik niet gaan. Mijn vader heeft een grote baan en de IB maar gebruikt ook lekker schakelaars. Voordeel is voornamelijk het makkelijker programmeren, meer aansluitmogelijkheden heeft voor de toekomst. (99 adressen en maar 5 functies kunnen bedienen zijn beperkingen die alleen voor de LM gelden en niet voor andere handregelaars.) Toch zou ik op mijn baan geen IB willen hebben, waarom? Ik geef dan 300 a 400 euro meer uit en daarvan kan ik een hoop andere leuke dingen kopen, bovendien kan ik met die handregelaars ook nog rondlopen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2006, 20:55:57 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2006, 21:45:38 »


Maar wat wil je zelf? Ik heb zelf een klein baantje en met een handregelaar als de Lokmaus ben ik meer dan tevreden. Wissels en seinen heb ik schakelaars voor (veel handiger en sneller te bedienen, je hoeft geen adres te weten, enz...) en aan de computer wil ik niet gaan. Mijn vader heeft een grote baan en de IB maar gebruikt ook lekker schakelaars. Voordeel is voornamelijk het makkelijker programmeren, meer aansluitmogelijkheden heeft voor de toekomst. (99 adressen en maar 5 functies kunnen bedienen zijn beperkingen die alleen voor de LM gelden en niet voor andere handregelaars.) Toch zou ik op mijn baan geen IB willen hebben, waarom? Ik geef dan 300 a 400 euro meer uit en daarvan kan ik een hoop andere leuke dingen kopen, bovendien kan ik met die handregelaars ook nog rondlopen.

Ik heb ook een klein baantje en met meer dan 3 treinen tegelijk rijden zal wel niet gebeuren.
Er zal waarschijnlijk ook geen PC aan te pas komen in de nabije toekomst.
Zo'n muis trok ook gelijk mijn aandacht, dus ga me meer hierop richten.

Richard

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2006, 23:38:56 »
Fijn dat je nu weet waarop je je wilt focussen. Ik zou zeggen, veel succes met zoeken en als je nog vragen hebt, roep maar. Genoeg wijsneuzen hier. ;D
Grtz Henk
K.Bay.Sts.B

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #22 Gepost op: 23 september 2006, 10:30:00 »
hoi

daar ben ik weer  ;D.
Op het forum van onze belgische vrienden heb ik gelezen dat iemand problemen had met de muis in combinatie met N spoor. Iets met voltage verschil.
Weet iemand iets van deze problemen of was dit een individueel geval.

Ik ga naar Eurospoor volgende maand op zoek naar een muis en anders een lokboss om vast iets te wennen.

Richard

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #23 Gepost op: 23 september 2006, 13:40:24 »
Richard,

De beginset met de Lokboss in H0 is exact hetzelfde als de beginset met LokBoss in N, dus daar er is ook geen sprake van een verschil in spanning.

Ook in gewoon analoog is er geen verschil in spanning de Fleischannn trafo is in beide gevallen 14V=

Mvg
Wim.

Ps: Even teraanvulling na het herlezen van het bericht op het andere Forum. Wat daar gezegd wordt in de openingsvraag/mededeling is platgezegd gewoon klink klare onzin en gelul van de bovenste plank.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2006, 14:29:03 door Wim Ros. Reden: ps »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #24 Gepost op: 23 september 2006, 15:14:56 »
Richard,

Even wat decoder specificatie opgezocht, hier alvast 1, er volgen er meer.

Deze is van de Zimo MX620 of MX62

Allowable Track voltage ...................................................................................................... 12 - 22 V (MX64, MX64H and MX64V can also be operated with 24 V.)
Maximum continuous motor output ....................................... MX620, MX62 ...................... 0.8 A MX63, MX64 ............................ 1 A MX64H, MX64V .................... 1.6 A
Peak motor current ...................................................................................................................... 2 A
Maximum total function output, continuous *)……..……….. .. MX620, MX62 ....................... 0.3 A MX63, MX64, MX64H ............ 0.5 A
Maximum continuous total current (motor and functions)…………. ...... MX620, MX62 .......... 0.8 A MX63, MX64 ............ 1.2 A MX64H, MX64V ....... 1.8 A
Operating temperature ............................................................................................... - 20 to 100 oC
Dimensions (L x W x H) … ............ MX620, MX620N excluding pins ................... 14 x 9 x 2.5 mm MX62, MX62N excluding pins ....................... 14 x 9 x 3 mm MX63 .............................................................. 20 x 12 x 4 mm MX64 .............................................................. 26 x 16 x 3 mm MX64H, MX64V ............................................. 26 x 16 x 5 mm

Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #25 Gepost op: 23 september 2006, 17:58:56 »
beste Wim,

het ging over de lokmuis van Roco niet de Lokboss.

Maar aan de gegevens van de decoder te zien, mag dit dus geen problemen opleveren.
( Mijn elctra kennis is niet wat je zegt super, daarom deze vraag.)
Bedankt.

Richard

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #26 Gepost op: 23 september 2006, 18:05:14 »
Richard, ook de Roco trafo is voor N hetzelfde als voor H0, dus hetzelfde verhaal.

De mogelijkheid om de digitale spanning op de rails iets naar beneden bij te kunnen stellen is om de maximale snelheid van de treinen iets naar beneden te kunnen bijstellen, dus dan rijden ze niet zo hard volgas.

Maar een lokje zal nooit volgas rijden op de baan, dus de volle spanning zal ook nooit op de motor terecht komen. En zoals je al had begrepen, de spanning is voor de decoder geen enkel probleem.

Mvg
Wim.


Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #27 Gepost op: 23 september 2006, 18:19:14 »
Beste Wim,

hartelijk dank voor de uitleg.
Kan nu met een gerust hart Eurospoor ronddwalen en aan mijn digitale tijdperk beginnen  ;D.

Richard

HenkK

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #28 Gepost op: 25 september 2006, 17:40:22 »
@Richard

Je las dit bericht (ik citeer ff van onze Belgische vrienden)
===
Het probleem zit in het voltageverschil tussen de transfo van de lokmaus en de decoders. N-schaal decoders zijn afgesteld op 12V en H0 gebruikt 16V. Als je dus de originele transfo gebruikt kan je je decoders verbranden.
Daarom dien je de transfo te vervangen door een lichter model. In een doe-het-zelf-zaak kan je een transfo voor halogeenlampen vinden. Zoek een model dat 12V uitgang heeft en van 50-60Hz en dan is het risico op problemen al veeeeeeeeeeeeel kleiner. De kostprijs is zo'n 12 euro.
===

Ik heb net een nieuw Roco Lokmaus2 setje (uit een startset gehaald) gekocht met een digitale N Fleischmann-locomotief. Ga ermee proefrijden op testbaantje om kennis te maken met digitaal. Ook ik denk na over dit berichtje, weet eigenlijk nog niet wat ik ermee moet.

Henkk.

Ntreintjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Digitaal beginnen in N.
« Reactie #29 Gepost op: 25 september 2006, 19:26:37 »
@HenkK

Dat is inderdaad het berichtje dat ik bedoelde en ook de reden dat ik niet gelijk een muis gekocht heb.
Wacht geduldig op je bevindingen met de Lokmaus.

Richard