Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS  (gelezen 3888 keer)

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Gepost op: 12 februari 2019, 19:44:06 »
Beste mensen,

Volgens de OVP van de ACME 50584 is de inzetbaarheid: IVb en staat er "Austria Express op".
Nu heb ik op het forum gezien (bij nieuwe aanwinsten) dat "men" 'm hier ook voor gebruikt.

Het rijtuig heeft UIC nummer:
71 84 72-70 622-2

Via de site van Martijn Haman (https://www.martijnhaman.nl/slaaprijtuigtype_mu_mus_mun.htm) staat een foto uit 1995.
Volgens dezelfde site was dit rijtuig ooit de 71 84 72-80 622-0 en kreeg dit rijtuig in 1995 het nummer: 61 84 72-80 622-2 en
in 1996: 61 84 72-70 622-4. Ik vermoed dat het nummer uit 1995 een foutje is en dat 71 84 72-70 622-2 moet zijn.
Zo staat het ook op: http://www.railwiki.nl/index.php/Slaaprijtuigen_MU

Nu wil het echter dat:
1. Ik deze tegen kwam: http://www.railfaneurope.net/pix/nl/car/night/OEBB_WL_MU_71_84_72-70_622-2__Muenchen_Hbf_17_8_91.jpg
Uit 1991 dus.
2. Ik zelf spots heb uit 1993 waarin dit rijtuig rijdt in de Int215/214 Donauwalzer
3. Ik spots heb uit 1994 waarin dit rijtuig zit bevindt in Int203/202 Schweiz Express.

Daarmee lijkt een vernummering in 1995 niet te kloppen.
Het rijtuig lijkt mij ook niet in te zetten voor de Austria Express (behalve dan in de jaren '90 voordat deze in mei 1993 werd opgeheven).
Het tijdperk lijkt mij eerder V dan IVb (dat liep tot 1990)

Iemand die de exacte details weet van dit rijtuig?

Bij voorbaat dank!

Groet,

Michiel
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2019, 12:44:55 door Michiel 80 »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2019, 20:04:21 »
Een behoorlijk complex verhaal. Op de foto's is het controlecijfer van het UIC nummer niet te zien. Ik heb de UIC die het rijtuig heeft, ingevoerd er daar komt uit dat de volgende UIC's het volgende controlecijfer moet hebben:
71 84 72-80 622-x > 0
71 84 72-70 622-x > 2

Ik hoop dat je er wat aan hebt: https://www.somda.nl/uic/

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2019, 20:34:53 »
Dank Daan.
We zijn er nog niet ;-) Ben er achter dat het nummer op de site van Martijn dus ook kan:
61 84 72-80 622-2. Controle cijfer klopt. Maakt het raadsel nu nog groter...

Op de foto van Railfaneurope is m.i. wel goed te zien dat het om de 71 84 72-70 gaat en dus moet het wel de 622-2 zijn.
Dat zou dus echt betekenen dat die dat nummer in 1991 al had. Over 1993 en 1994 ben ik 100% zeker dat het rijtuig toen dat nummer al had.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2019, 20:55:25 door Michiel 80 »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2019, 21:22:00 »
Ondertussen ook de vraag even op www.somda.nl neergezet. Als daar wat meer info komt, zet ik het hier neer.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2019, 17:39:42 »
In het Rail Magazine speciaalnummer 'de NS in 1995' staat de vernummering van de 71 84 72-80 622 naar 61 84 72-80 622 vermeld, dit nummer staat ook in de materieeloverzichten van 1995 en 1996. De opgegeven reden van de vernummering is de opheffing van de TEN-pool waarbij van alle acht aanwezige slaaprijtuigen het getal 71 werd veranderd in 61.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2019, 19:15:52 »
Juist!!! En dank!
Maar waar komt het nummer 71 84 72-70 dan vandaan?? Want dat nummer had het rijtuig sowieso in 1991 tm 1995. 71 84 72-80 moet het dus voor die tijd nog geweest zijn en dus is die vernummering niet geheel juist vermeld zo lijkt het....

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2019, 21:53:46 »
En nog even verder nagezocht: "80" staat voor het feit dat het rijtuig ook stoom verwarmd kan worden naast elektrisch. "70" staat alleen voor elektrisch verwarmen.
In dat opzicht is het wel vrij onlogisch om een 80-rijtuig te vernummeren naar 70-rijtuig, terug naar 80 En later weer naar 70..


Schiet mij maar lek.
Truste!

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2019, 12:02:49 »
Het rijtuig behoort tot de serie 4821-4840 die door Fiat in 1970 is gebouwd en was bij indienststelling blauw van kleur met gele biezen en het logo van de CIWL op de beide zijkanten.
Rijtuig 72-80 622, eigendom van de NS, week hiervan af. Dit rijtuig had geen logo op de zijwanden en geen teksten onder de dakrand. Later zijn de rijtuigen geheel blauw geschilderd met een witte band onder de ramen met daarin de tekst “Voiture lits Vettura letti Schlafwagen Sleeping car”. De deuren zijn zilvergrijs van kleur. In december 1996 heeft rijtuig 72-80 622 een nieuwe beschildering gekregen waarbij het rijtuig zijn blauwe kleur heeft behouden, maar voorzien is van een gele streep onder de ramen en afbeeldingen van sterren.

Rijtuig 622 (Ex 4832) is innerlijk en uiterlijk een heel ander rijtuig dan de rest van de Mu vloot zie bijv de uiterlijke verschillen.
Het was een beetje een buitenbeentje zal maar zeggen,misschien vandaar die vernummeringen???
1) 1 Raam minder in de zijwand van het gangpad.
2) Andere draaistellen.
3) Ander Wc raam.

Foto Priveverzameling: Jamie Diks

Door de werkplaats van Wagons-Lits in Oostende zijn in de periode 1995-1997 twaalf slaaprijtuigen voor de NS gemoderniseerd. Het betrof van oorsprong in 1964 door Fiat gebouwde rijtuigen type M, waarvan het interieur vergaand gemoderniseerd is en die onder andere airconditioning hebben gekregen. De rijtuigen zijn daarmee identiek aan het type MU geworden. Ze bevatten 12 compartimenten voor ieder drie reizigers aan een zijgang. Verder beschikt ieder rijtuig over twee toiletten, een pantry voor de begeleid(st)er en een kast voor het opbergen van beddengoed.
Tijdens de ombouw is ook de nieuwe beschildering volgens NS-huisstijl aangebracht. Deze bestaat uit een donkerblauwe kleur, een gele bies en sterren op de zijwand.

Hier zien we een rijtuig uit de serie 300 (61 84 72-71 311-3 t/m 313-9, 318-8, 320-4,321-2, 324-6, 327-9 t/m 330-3)

Foto Priveverzameling: Jamie Diks
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2019, 14:51:41 door Jamie »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2019, 13:08:03 »
Wow, wat een prachtige foto's!  :D

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2019, 19:14:15 »
Dank voor je info.
De vernummering zit m sowieso in 2 dingen:
* eerste twee cijfers geven soort voertuig aan.
71: (ex) TEN slaaprijtuig
Werd 61: Eurocity rijtuig

* cijfer 3 en 4 landcode:
84: Nederland

* cijfer 5 en 6: type
72: slaaprijtuig ex TEN met 12 compartimenten

* cijfer 7 en 8: energie voorziening
80: stoom en elektrisch
Werd 70: elektrisch

M.i. is te verklaren dat 71 -> 61 werd.
Er is ook te verklaren dat op een gegeven moment de stoomvoorziening
Buiten dienst is gesteld en dus 80 -> 70 werd.

Maar het lijkt mij zeer onlogisch dat later weer stoomvoorziening werd toegevoegd en later weer werd verwijderd.

Mijn vermoeden is dat de opgegeven vernummering in de special van Railmagazine niet klopt. Maar om dat te bewijzen zijn foto's nodig uit 1995 en 1996 waar het nummer duidelijk op te zien is ;)

Hopelijk wordt vervolgd.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2019, 20:25:16 »
En dan heb je opeens een ingeving: "moet nog spots Alpen Expres hebben".
Denk dat we nu met zekerheid kunnen zeggen dat de vernummering aangegeven op de site van Martijn en die van Railmagazine niet klopt.
Want:
7184 7270 622-4
07-08-1993 in trein 215
09-09-1993 in trein 215
15-04-1994 in trein 203
30-07-1994 in trein 203
05-08-1994 in trein 203
29-12-1994 in trein 13211
13-01-1995 in trein 13213
17-02-1995 in trein 13213

6184 7270 622-4
01-03-1996 in trein 13211
23-07-1996 in trein 1335
28-02-1997 in trein 13213
20-02-1998 in trein 13213

Vrijwel uitgesloten is dat tussen februari 1995 en maart 1996 het rijtuig nog even 6184 7280 622-2 Is geweest omdat de stoomverwarming weer aangesloten was...

Blijft de vraag wanneer het rijtuig 7184 7270 622-2 is geworden zoals ook de ACME heeft. Vrijwel zeker is te zeggen dat dit in 1991 al zo was, getuige de foto van Railfaneurope.



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2019, 22:22:18 »
Weer een reactie waar je niks aan hebt voor de originele vraag, maar ik toch te leuk vond om niet te delen:

https://flic.kr/p/KhayzG

;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2019, 07:54:00 »
Blijft de vraag wanneer het rijtuig 7184 7270 622-2 is geworden zoals ook de ACME heeft. Vrijwel zeker is te zeggen dat dit in 1991 al zo was, getuige de foto van Railfaneurope.
Na mei 1985 volgens deze foto: https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/16115459468/

Misschien heeft Martijn Haman meer info over de vernummeringen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2019, 08:03:44 »
Dus ergens tussen mei 1985 en 1991 vernummerd.
Vervolgens in mei/juni 1995 nog een keer na afschaffing TEN-pool en eind 1996 nieuwe kleuren gekregen.

7 juni 1996 had die nog de oude kleuren maar wel het 6184 nummer:
https://flic.kr/p/bfo41K

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2019, 23:12:57 »
Het rijtuig behoort tot de serie 4821-4840 die door Fiat in 1970 is gebouwd en was bij indienststelling blauw van kleur met gele biezen en het logo van de CIWL op de beide zijkanten.
Rijtuig 72-80 622, eigendom van de NS, week hiervan af. Dit rijtuig had geen logo op de zijwanden en geen teksten onder de dakrand. Later zijn de rijtuigen geheel blauw geschilderd met een witte band onder de ramen met daarin de tekst “Voiture lits Vettura letti Schlafwagen Sleeping car”. De deuren zijn zilvergrijs van kleur. In december 1996 heeft rijtuig 72-80 622 een nieuwe beschildering gekregen waarbij het rijtuig zijn blauwe kleur heeft behouden, maar voorzien is van een gele streep onder de ramen en afbeeldingen van sterren.

Rijtuig 622 (Ex 4832) is innerlijk en uiterlijk een heel ander rijtuig dan de rest van de Mu vloot zie bijv de uiterlijke verschillen.
Het was een beetje een buitenbeentje zal maar zeggen,misschien vandaar die vernummeringen???
1) 1 Raam minder in de zijwand van het gangpad.
2) Andere draaistellen.
3) Ander Wc raam.

Foto Priveverzameling: Jamie Diks

Door de werkplaats van Wagons-Lits in Oostende zijn in de periode 1995-1997 twaalf slaaprijtuigen voor de NS gemoderniseerd. Het betrof van oorsprong in 1964 door Fiat gebouwde rijtuigen type M, waarvan het interieur vergaand gemoderniseerd is en die onder andere airconditioning hebben gekregen. De rijtuigen zijn daarmee identiek aan het type MU geworden. Ze bevatten 12 compartimenten voor ieder drie reizigers aan een zijgang. Verder beschikt ieder rijtuig over twee toiletten, een pantry voor de begeleid(st)er en een kast voor het opbergen van beddengoed.
Tijdens de ombouw is ook de nieuwe beschildering volgens NS-huisstijl aangebracht. Deze bestaat uit een donkerblauwe kleur, een gele bies en sterren op de zijwand.

Hier zien we een rijtuig uit de serie 300 (61 84 72-71 311-3 t/m 313-9, 318-8, 320-4,321-2, 324-6, 327-9 t/m 330-3)

Foto Priveverzameling: Jamie Diks

De M rijtuigen hadden al air-conditioning.