Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23

Auteur Topic: Detailhandel en Fora  (gelezen 16646 keer)

Rob

• Offline Offline
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #15 Gepost op: 27 January 2008, 18:20:29 »
Ik ben rond 2000 één keer in een modelbouwwinkel geweest in Groningen vandaar..... Mij staat iets bij dat de winkel zelf ook erg smal was: het was op een zaterdag en dus ontzettend druk. Voelde mij net een cavia in de bak van Fred Oster en stond al gauw weer buiten.
Frank, dat kan dan niet aan het A-Kerkhof geweest zijn. Die winkel bestond toen al niet meer. Ik denk dat je de Stoomfluit bedoelt, in de St. Jansstraat.
Groeten, Rob
Groeten, Rob

Trainmotion

• Offline Offline
  • I'm watching you
« Reactie #16 Gepost op: 27 January 2008, 18:28:10 »
Wat betreft fora en de detailhandel. Ik denk dat het juist erg interessant is voor modelfabrikanten om te weten wat onder "een deel van" hobbyisten speelt.

Dit fora brengt naast opbouwende kritiek ook wel "wat"geneuzel voort. Ik vind dit niet echt storend, want dat maakt dit fora opener en socialer.
Een "serieuze" fabrikant leest hier toch wel door heen en krijgt de kern van de feedback wel boven water. Wat voor ons resulteert in betere modellen.

De vraag van Chris blijft nog steeds wat de fabrikanten en detailhandel vinden van dit en andere fora?

Groet,

Roelof
« Laatst bewerkt op: 28 January 2008, 15:34:00 door Peter van der Leek. Reden: Offtopic verwijderd »
Digitaal DCC 2 rail DB-NS tijdperk III/IV/V

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #17 Gepost op: 27 January 2008, 19:01:46 »
Het commentaar wat ik van winkeliers hoor, is dat er naar hun mening te veel wordt gezeurd. En zijn mensen waar die een model nooit mooi genoeg vinden. Dan is dat weer mis, dan zus. En vervolgens blijven we daar pagina's over doorzeuren en kopen we het model wel massaal. Hoezo hypocriet.
Ik kan de winkeliers moeilijk ongelijk geven.
Een forum kan nuttig zijn, er kan goede kritiek worden geleverd, adviezen worden gegeven hoe iets verbeterd kan worden.
Ik denk dat fora soms iets te massaal zijn. Als iemand zegt dat hij een model niet goed vindt en het daarom niet koopt, prima, maar moeten dan 10 tot 15 personen precies hetzelfde zeggen? Volgens mij was het bij de eerste reactie al aardig duidelijk.
Het zou me niets verbazen als dat de reden is waarom iemand (dan kan ik zijn, maar ook een winkelier) afhaakt.
Zeggen dat iemand iets moois heeft gemaakt of gekocht is leuk en voor de persoon ook zeker weten een manier op zijn ego te strelen, maar wanneer is het mooi genoeg geweest? Ik vraag me soms af wat de mensen denken die een pagina verder zeggen.
"@ pietjepuk
mooie loc!
grtz Bokito"
Voor wie schrijf je dat bericht dan? Kijk als je nou meer over de loc wilt weten, prima, maar dit soort berichten... ???

Henk
K.Bay.Sts.B

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #18 Gepost op: 27 January 2008, 19:14:24 »
En vervolgens blijven we daar pagina's over doorzeuren en kopen we het model wel massaal. Hoezo hypocriet.

Ik lees dit wel vaker maar wie zegt dat de zeurders ook de kopers zijn?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Hans Keulen

• SIK 1:1
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 January 2008, 19:42:34 »
Een forum is net zoiets als de ingezonde brieven pagina van een krant. Er staan heel veel zinvolle dingen. En er staat een hoop geleuter.

Van tenminste één modelbouwfabrikant weet ik zeker dat ze ieder draadje in dit forum lezen. En er bij hun toekomstige modellenpoltitiek veel rekening mee houden. Uiteraard luisteren ze ook naar hun winkeliers, maar velen daarvan lezen hier ook mee.

Uiteraard zijn hier mensen met verschillende meningen. De één gaat voor exacte schaalnauwkeurigheid en details, een tweede gaat voor speelbaarheid en robuustheid en de derde voor prijs.

En uiteraard versterken hier de sentimenten elkaar wel eens waardoor het beeld onevenwichtig wordt. Soms worden we euforisch over een model terwijl daar best kritiek op te leveren is en speelt de herkomst van een model ook mee (Kleinserie fabrikanten ondervinden een vriendelijker onthaal dan de grote fabrieken). Soms sabelen we een model neer vanwege verschillen die we bij een ander model met de mantel der liefde bedekken.

Naar een forum als dit moet je dus als fabrikant of winkelier wel genuanceerd kijken. Maar kijken moet je zeker !! Want waar vind je anders op één plek zoveel meningen en wensen van ook nog eens een keer actieve (en kopende !)  modelbouwers. In veel andere branches geven marketeers veel geld uit aan onderzoeken om de informatie te weten te komen die hiet gratis voor het oprapen ligt.

Als ze dat in een winkel in Groningen niet begrijpen...  Het zij zo.

Hans

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #20 Gepost op: 27 January 2008, 20:06:38 »
Ik lees dit wel vaker maar wie zegt dat de zeurders ook de kopers zijn?
Daar heb je zeker gelijk in. De winkelier had in ieder geval het idee dat het toch een behoorlijk groot percentage tot beide groepen behoorde.
Misschien had ik duidelijker moeten zijn.
In het eerste gedeelte (tot hoezo hypocriet) probeer ik de mening van een winkelier zo goed mogelijk te verwoorden, daar geef ik aan hoe ik er tegenaan kijk.
K.Bay.Sts.B

Paul Stolk

• Offline Offline
  • Big Boy rides again!
« Reactie #21 Gepost op: 27 January 2008, 20:10:01 »
Chris,
Heel vaak is het belangrijker in kranten te lezen wat er te gebeuren staat of wat er lijkt te gebeuren dan slechts droge feiten tot ons te nemen van dingen die reeds gebeurd zijn.
Dat bedoel ik nou met een vrije pers,kunnen mensen zich zelf een opinie vormen over wat zij horen,zien,of lezen,in plaats van dat men moet wachten tot een ander feiten heeft goedgekeurd voor het grote publiek.
Weleens naar Top-Gear gekeken?
Daar worden de mooiste en duurste autos ter wereld door de wringer gehaald,als iets niet goed is wordt dat gewoon gezegd.
Ik had gehoopt dat het bij dit forum net zo zou gaan,geen innige banden met de partijdige tussenhandel,de vrijheid hebben om wat dan ook te kunnen schrijven,wellicht heb ik mij vergist.....
Moeten we nu geduldig gaan wachten tot de handel de informatiekraan openzet,tja want anders is het weer speculaas,en dat mag niet........,toch?
Want speculaas is streng verboden!
Wat mij verder nog van het hart moet is dat verticale prijsbinding in Nederland verboden is,dat wil zeggen dat een fabriek (bijv.Marklin) geen verplichte verkoopprijs mag opdringen aan de tussenhandel.
Men hanteert dus adviesprijzen.
Vervolgens zie je dan dat de winkels gewoon de adviesprijzen overnemen,en geen cent minder (zou ik ook doen als ik een winkel had).
Voor een BR01 39010 scheelt dat dus Euro 80.-!
Kan je een tas boodschappen van kopen,of in de spaarpot houden voor de volgende loc (Marklin BR64,she is lovely,isn't she?).

Gooierhaven

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 January 2008, 20:17:36 »
Ik neem aan dat bedrijven die hier meelezen niet gaan zitten turven hoeveel keer een bepaalde mening wordt verkondigd, maar alleen naar de inhoud kijken. Ze doen dit immers om er van te leren en beter van te worden.

Alle franje en off-topic is lastig, maar met een beetje handigheid hoef je daar geen last van te hebben. Maar je moet wel je eigen hobbyisme van de zakelijke interesse kunnen scheiden.

Jan

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #23 Gepost op: 27 January 2008, 20:17:41 »
Het is maar net hoe je je kritiek brengt.

Ik weet namelijk uit ervaring, dat mijn modelbesprekingen op Groterdam worden gelezen door diverse winkeliers en importeurs en fabrikanten.

Daar krijg ik zelfs reacties op.
Sterker nog, men gebruikt de besprekingen af en toe, voor hun klantenkring.

Ik heb kritiek, onderbouw die, of stel een vraag in de bespreking.
Ik krijg reacties terug.
Al de besproken modellen heb ik ZELF gekocht ( ik werd onlangs beschuldigd corrupt te zijn.) vandaar dat ik welk commentaar dan ook kan geven.

Kijk, het doel van beneluxSpoor.net is : Het bevorderen van de modelspoorhobby.
Dat kunnen we alleen met jullie, de fabrikant/importeur en de winkelier.

Een verlengstukje hiervan is de modellencommissie.
Een besloten forum van redacteuren van modelspoorbladen, kenners uit de grootspoorwereld, en gebruikers van dit forum.
Er zijn voornamelijk importeurs die hier dankbaar gebruik van maken.

Daarin bespreken we modellen die uit gaan komen, leveren foto materiaal aan aan fabrikanten/importeurs, en geven advies of hier en daar spreken we onze zorg uit, als we een prototype foto zien.
Dat doen we natuurlijk niet door te roepen : Wat een bagger, ik koop het niet.

Als we dat nu hier ook eens deden.
Vertel, geef je mening, maar onderbouw ze.
En....als er een reactie komt, probeer daar ook eens open voor te staan.

Het is een kwestie van geven en nemen.

@Paul : Ik heb het gevoel of ik tegen een muur sta te praten met je, maar BeneluxSpoor heeft met geen enkele fabrikant een innige relatie.......

We krijgen niks, we beschermen zowel gebruiker als fabrikant tegen onnodig kwetsende kritiek of onjuistheden. (Althans, dat proberen we)

De regels van BeneluxSpoor zelf, verbieden speculaas.
Dat geeft onrust en teleurstelling.
Bij beide partijen. Ik geef ook aan, dat ik de kant waar jij nu naartoe wilt, niet met dit draadje wil doen.....

Speculaas is iets heel anders dan je mening geven.
Je mening geven mag, mits onderbouwd, en laat ze aub ergens op slaan.
EN die mening geeft een consument, NOOIT een importeur van de concurrent.....
« Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 20:28:02 door Chris van Diesen »

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #24 Gepost op: 27 January 2008, 20:26:55 »
Ik heb ook al van verschillende winkeliers enz gehoort dat ze liever beneluxspoor weghebben omdat er gewoon veels te veel kapot wordt gemaakt. Ik denk dat ze daar best een punt hebben want er word nogal lang doorgezeken over kleine foutjes.
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #25 Gepost op: 27 January 2008, 20:29:30 »
Dan moet jij en die winkelier dit draadje nog maar eens goed doorlezen....

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
« Reactie #26 Gepost op: 27 January 2008, 20:30:28 »
@Chris

Ik weet dat jullie al moderator en leden van de stichting al veel werk hebben, maar kunnen jullie niet "strenger" optreden in de topics? Natuurlijk heeft het geen zin om dit in ieder topic te doen, maar bv als het over modelbesprekingen gaat kordaat en rechtlijnig optreden tegen offtopic of niet onderbouwde commentaren? Bv door het verwijderen van offtopic content of nutteloze kritiek zonder onderbouw... NAtuurlijk moet niet overal pagina's lange onderbouw bij, maar bij bepaalde topics kan dat toch altijd een meerwaarde bieden...

Indien er nog nood is aan een extra moderator, laat maar even een pb'tje acher
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #27 Gepost op: 27 January 2008, 20:32:29 »
We kunnen het wel aan, maar enig idee hoeveel reacties we daar weer op krijgen ?  ;D
We doen ons best, maar kunnen en mogen niet alles weghalen.

Daarbij, een moderator, doet het nooit goed.
Dat weten we, en we proberen een gulden middenweg te vinden.

Dat lukt niet altijd.

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
« Reactie #28 Gepost op: 27 January 2008, 20:34:58 »
Dat jullie niet alles kunnen weghalen dat snap ik, maaar het niet mogen weghalen is met niet helemaal duidelijk...

Nou ik vind dat jullie als moderators jullie werk goed doen! Het is een tof forum dat snel de mensen helpt met hun problemen, en dat veel informatie geeft over nieuwe modellen, ook al is die niet altijd onderbouwd. Als ik een nieuw model zou kopen, dan zou ik toch hier zeker eerst raad vragen...
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #29 Gepost op: 27 January 2008, 20:39:52 »
Je mening geven mag, mits onderbouwd, en laat ze aub ergens op slaan.

Dan nog houden we een categorie mensen die de nuance niet kan ontdekken tussen volledig afkraken en een model goed vinden maar minpunten noemen.

Ik herinner mij de discussie een paar maanden geleden hier over de Artitec plan E. Henk (onze Henk) en ik waren de roependen in de woestijn tegen een groep die blijkbaar vond dat er niets over de plan E gezegd mocht worden. Aanleiding waren de wielen. Ik kreeg sterk de indruk dat onder onze opponenten iemand zat die goede maatjes is met de heren van Artitec. Het leuke was evenwel dat later Artitec zelf met een oplossing kwam.....

Ik weet dat jullie al moderator en leden van de stichting al veel werk hebben, maar kunnen jullie niet "strenger" optreden in de topics?

Doe me een lol zeg!  >:(
« Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 20:41:30 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.