Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 01:21:11
Terugverende koppeling
door
Deetrein
Vandaag
om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem
door
RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
03 August 2025, 13:15:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Detailhandel en Fora
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Detailhandel en Fora (gelezen 16617 keer)
FRET
Detailhandel en Fora
«
Gepost op:
26 January 2008, 15:40:09 »
Net bij een Märklin-shop in het noorden geweest. Kort onderhoud over
de Koploper gehad.
Er wordt door de medewerkers niet meer naar forums gekeken.
Dit door toch weinig, in hun ogen, onderbouwde kritieken. Men
kreeg daar niet het idee dat er een positieve sfeer van een forum
uitging.
Is denk ik niet de kant waar dit forum heen moet.
henk
Detailhandel en Fora
«
Reactie #1 Gepost op:
26 January 2008, 17:20:42 »
Denk het ook niet. Maar is ook niet zo.
Kritiek die de handel niet bevalt is niet hetzelfde als slecht onderbouwde kritiek.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
RodeDuivel
Detailhandel en Fora
«
Reactie #2 Gepost op:
26 January 2008, 18:02:52 »
Ik ben bang dat de medewerkers van de Märklin shops in het noorden van het land te weinig kennis van zaken hebben ten aanzien van het grootbedrijf. Daardoor zijn zij niet in staat om de terechte opmerkingen te duiden. Opmerkingen worden ook geplaatst om fabrikanten te attenderen op gesignaleerde tekortkomingen, die zij vervolgens tijdens de reguliere produktie kunnen voorkomen. Zie in dat verband ook de opmerkingen ten aanzien van de Märklin 1215. Gebleken is dat deze opmerkingen hebben geleid tot aanpassingen aan het definitieve model. Kortom de opbouwende kritiek wordt wel degelijk ter harte genomen. Dat een detaillist zijn ogen daarvoor sluit is spijtig en duidt op een niet zakelijke inslag.
Grtz,
Willem
Chris
Detailhandel en Fora
«
Reactie #3 Gepost op:
26 January 2008, 18:10:48 »
De mensen die het hardst roepen dat ze dit of ander forum niets vinden, lezen elke letter stilletjes mee en weten precies wat er staat en niet staat.....
Zelfs directeuren NL van een bekend modeltreinenmerk....
En ze kunnen het leuk vinden of niet, dit forum is er, en heeft zijn nut bewezen en bewijst het nog steeds met modeltreinmerken en winkeliers die WEL de waarde zien van inbreng en luisteren naar hun klanten.
En als diegene die nu heel hard roepen, dat het allemaal niets is qua fora eens hun ogen zouden openen, kan ze dat genoeg voordeel opleveren.
Maar ja....als je ook al niet weet hoe je email moet beantwoorden...is een forum natuurlijk helemaal lastig.
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2008, 18:41:26 door Chris van Diesen
»
Chris
Re: Detailhandel en Fora
«
Reactie #4 Gepost op:
26 January 2008, 20:47:35 »
Aangezien dit wel een interessante opmerking is, laat ik deze draad staan, en eens kijken OF fabrikanten en detailhandel zich durven uit te spreken en wat men vind van diverse fora, en wat we kunnen verbeteren.
Paul Stolk
Big Boy rides again!
«
Reactie #5 Gepost op:
27 January 2008, 16:04:21 »
De persvrijheid in ons land is een groot goed,het is fantastisch dat wij mogen schrijven wat wij denken,zolang het maar met fatsoen (normen en waarden) gaat.
In grote delen van de wereld gaat het nog steeds heel anders toe.
Het zou een hele slechte zaak zijn als gebruikers van ons forum zich door bijv.het Marklin verkoop circuit zouden laten voorschrijven wat goed voor ons is!
Het is logisch dat de vakhandel niet blij is met kritiek,het is immers hun brood.
Daar zet ik dan tegenover dat het iedereen vrij is om wel of niet van deze tussenhandel gebruik te maken,dat is het kenmerk van een vrije markt economie.
Als de Marklin adviesprijs voor de 39010 BR01 Euro 380,- is en ik kan hem op internet vanuit Duitsland voor bijna Euro 100.- minder kopen,waar zou ik dan de tussenhandel voor nodig hebben?
Ik kan gemakkelijk zonder die zgn.toegevoegde waarde (winkelinrichting,salaris medewerkers,meebetalen aan niet-Marklin activiteiten zoals modelautos etc),maar dat moet ieder maar voor zich zelf uitmaken,vrijheid,blijheid.
In zekere zin is het praten met de vakhandel hetzelfde als de duivel om advies vragen,wiens brood men eet wiens taal men spreekt.
In dit verband las ik in het draadje over de M koploper dat men het verzoek had gedaan om geen verder speculaas te verspreiden over het uitkomen van dit model,daar gaan we weer,het zal toch niet zo zijn dat wij alleen dat mogen schrijven wat door anderen is goedgekeurd?!
Ik ben een groot fan van Marklin,maar ik laat mij ook door Marklin niet de wet voorschrijven!
Weet u wat er van komt als we alles als zoete koek gaan slikken?
Dan krijg je zoiets als die auto programmas op zaterdagmiddag,waar alles wat vier wielen heeft de hemel wordt ingeprezen omdat men daarvoor betaalt wordt,fout,fout,fout!
Chris
«
Reactie #6 Gepost op:
27 January 2008, 16:14:17 »
1 puntje
Het verzoek om niet te babbelen destijds over de Koploper, kwam niet van Marklin, maar van BeneluxSpoor zelf.
We wilden feiten, geen speculaas.
Dat willen we nooit.
Voor de rest is dit niet de weg die we met dit draadje willen gaan.
Gooierhaven
«
Reactie #7 Gepost op:
27 January 2008, 16:23:53 »
Kritiek op een model leveren, betekent nog niet het niet gekocht wordt.
Kijk straks maar weer eens in het nieuwe aanwinsten draadje.
Aan juichverhalen heeft een bedrijf niet zo veel, aan kritiek des te meer.
Dat mag alleen voor ons geen reden zijn ongefundeerde uitlatingen te doen.
Net als de fabrikanten zou het ook de detailhandel (winkel, maar ook beurshandelaar) zich beroepsmatig moeten interesseren voor zijn publiek.
Betere argumenten om fora niet meer te volgen zouden zijn:
- er zijn te veel fora;
- de fora verwijzen naar elkaar en er zijn veel dubbelingen;
- de meningen zijn (groten)deels anoniem;
- de deelnemers vormen slechts een beperkt deel van de totale klanten.
Maar die worden niet genoemd.
Jan
Ernest
«
Reactie #8 Gepost op:
27 January 2008, 16:32:51 »
Ik speel in een band en breng CD's uit.
Na ieder release volgen de kritieken. Daar zitten positieve commentaren bij
en ook negatieve. Soms zelfs vernietigend. Da's niet leuk om te lezen. Maar ik lees ze allemaal, denk er over na en overweeg of ik er iets mee moet doen of niet.
Nou is muziek maken nog iets wat met emotie te maken heeft en niet iedereen ervaart dezelfde uiting van emotie op dezelfde manier.
Treinen zijn voor de Roco's, Fleischman's en Maerklin's van deze wereld gewoon handel. Bij de medewerkers van die bedrijven zal ongetwijfeld nog de liefde voor het model leven maar in feite is het produceren en uitbrengen van een model een commerciele beslissing die genomen wordt na gedegen marktonderzoek.
Dat een dealer geen zin heeft om fora te bezoeken zal mij eerlijk gezegd worst zijn.
Maar ik ben er van overtuigd dat alle bekende modelspoor fabrikanten en/of hun importeurs regelmatig op de fora mee lezen om te merken wat er in de markt leeft.
En gelijk hebben ze. Misschien is het soms geneuzel. Misschien is het soms technisch of economisch niet haalbaar. Maar het geeft duidelijk aan waar consumenten op letten.
Het is net als met mijn muziek, als je niet tegen de kritiek kunt moet je gewoon lekker voor jezelf blijven pielen op je zolder kamertje. Maar als je met de grote jongens mee wilt doen moet ook het boeh geroep kunnen verdragen.
Groeten,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.
Rob
«
Reactie #9 Gepost op:
27 January 2008, 17:08:13 »
Een paar punten ter overdenking:
- Al vind je als medewerker/winkelier dan ook dat de kritiek niet onderbouwd is of te negatief: niet op de grote fora letten is struisvogelpolitiek. Er wordt wel een stemming weergegeven en daar kun je je voordeel mee doen. Denk b.v. eens aan de Roco 2400. Toen dat nieuws bekend werd, was onmiddelijk duidelijk dat het een hit zou worden. Als winkelier kun je dan misschien nog gauw een paar extra dozen bestellen. Idem met de Plan E van Artitec.
- Bij een Märklin-shop zal kritiek naar mijn mening extra hard aankomen. Ze zijn immers , door de gekozen formule, bijna volledig afhankelijk van dat ene merk. Even los van het merk (bij b.v. een Roco-shop zou ik hetzelfde zeggen) , ik denk nog steeds dat het geen goede formule is. Ik kom zo af en toe bij de Mediamarkt in Groningen en zie dan uit m'n ooghoek die shop wel staan. Heb er nog geen voet over de drempel gezet. Niet omdat ik een anti-Märklin fanaat zou zijn, maar simpelweg omdat ze mij niets te bieden hebben. Gebouwen bouw ik het liefste helemaal zelf en 3-rail is voor mij niet interessant.
- De koudwatervrees van winkeliers en hun medewerkers breekt ze ooit op. Internet is er nu eenmaal, daar verander je niets aan. Zometeen krijgen we allemaal een rekeningnummer van 18 tekens (bron: Nu.nl) en wordt betalen binnen Europa helemaal een fluitje van een cent. En dus bestellen in het buitenland ook. Wat zet je daar tegenover? Service! Luisteren naar je klant wordt dan helemaal belangrijk. En als de klant zo'n forum belangrijk vindt, is het een "beetje dom" (bron: Maxima
) daarop af te geven. Ga liever meedoen en laat je stem horen.
In dat verband misschien een tekenend voorbeeld:
Als 19-jarige werkte ik als bijbaantje in een modelspoorwinkel in Groningen. 300 m. verderop kwam een Bart Smit, die toen nog een modelspoorafdeling had. (Nou ja, afdeling? Dozenschuiverij) En dan kwamen mensen met een locomotief, met doodleuk op de doos nog de sticker van Bart Smit. "Meneer, hij doet ut niet...." In je kop dacht je: Ga dan nou ook maar naar Bart.....
Maar we hadden de opdracht het ding na te kijken en indien mogelijk het probleem op te lossen. Gratis! Zonder commentaar. Mensen weer helemaal blij. Resultaat: Het volgende wagentje, locomotief of wat dan ook, werd bij ons gekocht. Ook al stuntte Bart nog zo met een paar dingen. "Want hier krijgen we service meneer en betekent garantie nog iets".
Moraal: Voor mijzelf heb ik besloten pas iets via het buitenland te kopen als het verschil groter is dan € 15,-, of het moet hier niet verkrijgbaar zijn. Je moet ergens een grens leggen. Die € 15, - betaal ik dan voor de service. En om ervoor te zorgen dat ik om de hoek nog een onderdeeltje kan krijgen dat ik NU nodig heb.
Groeten, Rob
«
Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 17:11:55 door Rob
»
Groeten, Rob
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Hengelooo 1:160
«
Reactie #10 Gepost op:
27 January 2008, 17:25:01 »
Ik ben het met je eens: naast het model is de service ook onderdeel van het product. In de winkel iets kopen vind ik ook leuker dan iets anoniem per post bestellen.
In Märklinshops hebben ze ook Trix dacht ik.....
Was dat de modelbouwinkel aan het Ape-Kerkhof?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Rob
«
Reactie #11 Gepost op:
27 January 2008, 17:36:29 »
Citaat van: Mispoes op 27 January 2008, 17:25:01
Was dat de modelbouwinkel aan het Ape-Kerkhof?
Hoe raad je het?
Eerst "Berger" in de Folkingestraat, klein intiem winkeltje. Daarna naar het A-Kerkhof. Goeie herinneringen aan. En met heel veel plezier op de zaterdagen en rond Sinterklaas (druk! toen nog wel) gewerkt. Achterin een hokje met proefspoortje en alles wat nodig was om een spoedreparatie uit te voeren.
Aan het A-Kerkhof een hele lange diepe ingang met etalages aan beide zijden. Helaas later door een knurft van een architect gelijkgetrokken met de voorgevel....
Met die etalage kon je nog eens wat!
Groeten, Rob
Groeten, Rob
Mispoes
Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
Hengelooo 1:160
«
Reactie #12 Gepost op:
27 January 2008, 17:57:44 »
Ik ben rond 2000 één keer in een modelbouwwinkel geweest in Groningen vandaar..... Mij staat iets bij dat de winkel zelf ook erg smal was: het was op een zaterdag en dus ontzettend druk. Voelde mij net een cavia in de bak van Fred Oster en stond al gauw weer buiten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Peter Korsten
«
Reactie #13 Gepost op:
27 January 2008, 18:00:52 »
Wat je als commentaar op een forum als dit zou kunnen geven, is dat er nogal veel gekakeld wordt. Men heeft de neiging om anderen na te praten, sommigen geilen er op om als eerste een nieuwtje te laten horen dat ze van een winkelier gehoord hebben en ga zo nog maar even door. En ja, soms is deze site meer een sociale ontmoetingsplaats dan strikt een plek om informatie uit te wisselen over modelspoor. Het zij zo.
En ook vertegenwoordigt dit forum niet de meerderheid van de modelspoorders. Er zijn nog voldoende mensen die niet dag en nacht achter de computer zitten, maar in plaats daarvan hun informatie halen bij een winkelier, een club of vrienden met dezelfde hobby. Allemaal waar.
(Als je denkt hier verholen kritiek te lezen, heb je helemaal gelijk.
)
Echter, de trend is dat meer en meer consumenten zich eerst uitgebreid oriënteren op het internet alvorens tot aankoop over te gaan, zeker als het gaat over duurdere producten. En jongeren doen dat meer dan de oudere generaties, dus het is een trend die alleen maar sterker gaat worden.
Daarnaast, omdat wij een stichting zijn die op basis van vrijwillige bijdragen opereert, zijn wij volkomen onafhankelijk van commerciële belangen. Een tijdschrift is afhankelijk van advertenties en het toegezonden krijgen van nieuwe modellen, dus die kunnen niet zo gemakkelijk ongezouten kritiek geven zoals dat hier kan. Zelf vind ik tijdschriften geweldig, gewoon het gevoel van het glanzende papier in je handen, maar voor de actualiteit of onafhankelijkheid hoef je het niet te doen.
Ons voortijdig einde is ons meermalen voorspeld, er zijn boze woorden gevallen en het is weer bijgepraat, maar ondertussen zijn we wel een factor van belang geworden in het Nederlandse (en wellicht het Vlaamse) modelspoorlandschap.
De kunst is om het kaf van het koren te scheiden. Omdat ik nou toevallig een correcte lengteschaal belangrijk vind, wil niet zeggen dat dit voor iedereen geldt. De verkoopcijfers zeggen wat dat betreft heel wat meer.
En kritiek, tja, mijn puur persoonlijke indruk is dat dit bij Märklin gevoeliger ligt dan bij andere merken. Het kan niet gezegd worden dat Roco ontzien werd met de ICK en de 1823, of Mehano met de ICE3 en Fleischmann, tja, als je alleen maar varianten van de P8 uitbrengt, kun je ook niet veel fout doen. Zelfs het gevierde LSm is niet heilig.
Het internet negeren is een belangrijk deel van de meningsvorming negeren.
- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #14 Gepost op:
27 January 2008, 18:01:25 »
Citaat
Voelde mij net een cavia in de bak van Fred Oster
Volgens mij bestonden er in de tijd van Fred Oster alleen nog maar opwindtreintjes.......
Groet Jaap (van vóór die opwindtreintjes)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1