Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 10:31:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:28:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep door Joz
Vandaag om 09:41:00
Rondom Charlois door spoorzeven
Vandaag om 09:34:24
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 07:51:53
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Martijnstein
Vandaag om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 December 2025, 21:21:01
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
12 December 2025, 18:37:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
12 December 2025, 14:05:52
Bauarbeiten im gange door 741230
12 December 2025, 12:57:20
  

Auteur Topic: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?  (gelezen 11351 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #15 Gepost op: 29 January 2019, 18:28:28 »
Het zijn ook geen kortkoppelmechanieken. Mobadapter verkoopt nem schachten voor oude locs met vaste koppelingen. Voor de uitvinding van de nem 362 schacht was het vaak een heel gelazer om je modellen dezelfde koppelingen te geven. Alsnog een schacht op zo’n oud model kan heel handig zijn.

Maar vragensteller wil dus wel kortkoppelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #16 Gepost op: 30 January 2019, 01:07:03 »
Ja, inderdaad leuke spulletjes en handige oplossingen bij Mobadapter. Mijn oude Märklinlocs hebben inmiddels allemaal een NEM-schacht en daar ben ik tevreden mee, ondanks dat het allemaal niet echt kortkoppelt. Maar dat vind ik minder erg dan die kloven tussen de rijtuigen. Ik kan in iedergeval die fijne Roco kortkoppelingen gebruiken. Voor de rijtuigen en enkele treinstellen wil ik graag naar kortkoppelmechanieken toe.

De Roco mechanieken vallen dus definitief af (dank voor de tips!), hoewel ik er wel een stel onder mijn Jouef Laes autotransporters ga plakken aan de hand van een topic op een Frans forum:


De Ribu mechanieken lijken me voor de meeste rijtuigen prima geschikt gezien de ruimte en het feit dat ze zowel in als onder het rijtuig geplakt kunnen worden.


De tip om zo'n Ribu goed te smeren zal ik ter harte nemen.

Op vier locs (2 Jouef, 2 Lima) plak ik ivm de ruimte wel een Symoba. Die komen toch maar aan 1 kant, want ik rij ook vooral met vaste samenstellingen.

Dank iedereen voor de bijdrages! Ik blijf openstaan voor tips.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2019, 01:09:03 door Martijn_vK »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #17 Gepost op: 30 January 2019, 10:11:04 »
Bij onder de bak monteren: let even op of de flenzen van de wielen in het draaistel nog voldoende ruimte hebben. Ik heb ervaring met dezelfde montage onder een messing rijtuig (lees; uiterst dunne bodemplaat) en toen kwam ik al hoogte tekort.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #18 Gepost op: 30 January 2019, 12:23:29 »
Goeie tip! Voorkeur heeft ook wel om de mechanieken IN de rijtuigen te maken. Dan hoeft er meestal ook geen materiaal verwijderd te worden (ribbels van de bodemplaat oid) behalve het gat.

Ik ben er wel uit: het worden Ribu's. Dat scheelt ruim de helft ten opzichte van Symoba's. Hopelijk functioneert het straks ook probleemloos, maar dat is ook een beetje de uitdaging he.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22752
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #19 Gepost op: 30 January 2019, 12:43:51 »
Bij een beetje interieur moet er bij plaatsing in de bak ook wel wat gebeuren. Ik heb al heel wat mechanismen geplaatst en begin altijd maar om te kijken of het zonder veel problemen onder de bak kan. Ribbels boeien niet erg met tweecomponentenlijm of een of andere supergel.

Er is nog een tussenoplossing indien nodig. Een gat in de bodem maken en het mechanisme dan aan de onderkant tegen het interieur plakken of een metalen plaat of wat daar ook zit plakken.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #20 Gepost op: 30 January 2019, 15:30:47 »
Hallo,

Inmiddels heb ik de nodige wagons en loks omgebouwd naar kortkoppeling en wil graag mijn ervaringen delen.

Naast het grote Ribu mechaniek heeft Ribu ook nog een kleiner model: de SKD 504. Deze komt qua afmetingen in de buurt van de Symoba.
Ribu heeft in mijn ogen 2 grote nadelen. De plastic lipjes die als veer dienen, komen in bochten naar voren, en bij wagons met weinig ruimte, komen ze dan tegen de bufferbalk. Onder loks passen ze meestal niet om die reden.
Verder veren de ribu mechanieken niet zo mooi terug naar de middenstand.
De Symoba is uitgerust met een minuscuul metalen spiraalveertje, wat alles weer netjes terug naar het midden trekt.
Ik heb beide Ribu's al vaker gemonteerd en de meesten later weer vervangen door Symoba's.
De Symoba functioneerd in mijn ervaring veel beter. Maar ik geef eerlijk toe, dat het kostbaar wordt als je veel wagons wil ombouwen.
Overigens passen de NEM-schachten van Ribu (ook los: Ribu 502) prima op de Symoba mechaniekjes. Inmiddels maak ik de NEM-schachten ook vaak zelf op maat van kunststof of messing profiel, en koop ik alleen de losse mechaniekjes in plaats van complete setjes, dat scheelt ook wel iets in de prijs.

Er zijn nog meer mechaniekjes in de handel (o.a. Makette: http://www.makette.de/makette/kkk.html ) maar deze heb ik nog niet geprobeerd.

Vel succes en plezier met ombouwen.

Bart


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #21 Gepost op: 30 January 2019, 23:17:11 »
Wat low budget is, hangt af van wat je zelf kunt, en in huis hebt.

Ik herinner me op dit forum een project uit 2006 of zo, met daarin een foto die nog steeds op Sleutelspoor.nl staat (geplot uit een styreenplaatje, meerdere losse onderdelen, op elkaar gestapeld, vormen samen de draaisteloplegging van een draaistel met kortkoppelingsmechanisme):


Elders in dat draadje staan ook foto's van sleutelspoor.nl
zoals deze:


Ik kan er zelf niets van, het uittekenen niet en en ik heb ook geen styreen plotter of laser cutter.

Maar ik kan me voorstellen dat het goedkoper is om voor een groot aantal min of meer gelijke Hag, Lima Roco, of Liliput bakken geheel nieuwe bodems te snijden, dan om er Makette KKK-houders onder te frommelen. Stuk voor stuk wagons met prachtig versierde bodems, met leidingen, accu's, WC-kokers, remvoetjes  en Godweetwat er nog meer onder hangt. Maar ik kijk nooit naar de bodem als een bak op de rails staat. De bodem mag van mij ook gewoon glad zijn.

Er is vast wel een draadje op het forum te vinden waarin uitgelegd wordt hoe je styreen plot.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Kortkoppelmechanieken
« Reactie #22 Gepost op: 09 February 2019, 15:32:36 »
Creatief met styreen:
Gekopieerd van een Lima DDM naar DDIRM tussenrijtuig. Deze combineert aan het motorrijtuig waar een Fleischmann mechaniek in zit. De andere verbindingen zijn met Symoba gemaakt.

 




Symoba


Fleischmann

Dit is een project van tig jaren geleden, maar het rijdt prima balg aan balg.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
« Reactie #23 Gepost op: 15 February 2019, 01:42:02 »
En hoeft niet gesmeerd, zoals de Ribu?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Kortkoppelmechanieken, welke alternatieven?
« Reactie #24 Gepost op: 15 February 2019, 18:30:50 »
Ik heb niks gesmeerd en dat loopt gesmeerd.  ;D

Het zelf gefreubelde heeft redelijk wat speling en geen richtveer, het Fleischmann mechaniek mag dat alles compenseren.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!