Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 15:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:32:30
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door AlbertG
Vandaag om 15:21:13
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 15:14:44
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Dave.......
Vandaag om 15:09:09
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 14:41:28
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 13:50:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 13:37:28
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:34:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door nighttrain1
Vandaag om 13:01:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 12:50:29
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 11:04:59
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
Loksound downloads door Jaelro
Vandaag om 10:01:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 October 2025, 23:51:08
  

Auteur Topic: aanpassen intermountain goederenwagens Ho  (gelezen 3496 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Gepost op: 11 August 2006, 11:31:37 »
Hallo,

Heb eeb stel intermountain goederenwagens. Werkelijk prachtige wagens.
Maar heb ze moeten aanpassen om op mijn rails te kunnen laten rijden.

Sommige onderdelen zitten inde weg en moeten worden verwijderd. Wat ik persoonlijk altijd jammert vind.
Het gaat om de onderdelen die bij de draaistellen/koppelingshouder zitten. In de bocht lopen de wielen hier tegen aan. Na verwijderen niet meer.

Op mijn baan ligt fleischmann profi rails. De bochten zijn 6131, 6133 en  6138.
Een vrij grote radius vind ik zelf. Met andere merken heb ik geen problemen.

Heeft iemand anders dit probleem met intermountain ook.

mvg

Dion
groetjes Dion

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #1 Gepost op: 11 August 2006, 11:59:34 »
Gekke vraag misschien... Maar wat zijn intermountain goederenwagens? (Dit vraagt om een plaatje  ;))

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #2 Gepost op: 11 August 2006, 12:17:02 »
Hallo,

Geen gekke vraag. Mij is vetelt als je het niet weet dan moet je het vragen.

Intermountain is een amerikaanse "producent" van oa amerikaanse goederenwagens.

Plaatje wil ik er wel opzetten maar krijg het niet voor elkaar.

Maar als je intermountain in google typt, komt het te voorschijn.

mvg

Dion
groetjes Dion

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #3 Gepost op: 11 August 2006, 12:49:58 »
Dion, ik heb geen problemen met mijn Intermouantain 40ft reefers. Andere wagens heb ik niet. Maar ik vraag me af, welke wagens heb je? En wat is *precies* het probleem. Niet lullig bedoeld hoor, maar is de radii van je boog niet gewoon te scherp? Die boog nummers van Fleischmann ken ik niet. Misschien kun je zelf even de radius opzoeken. Heb je de mogelijkheid een dig. foto te maken van de onderkant van zo'n wagen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #4 Gepost op: 11 August 2006, 12:55:05 »
6131 = R3 = 483,5 mm straal
6133 = R4 = 547 mm straal
6138 = tegenboog voor wissels = 647 mm straal.

Dit zijn de grootste standaardbochten in het fleischmann profi assortiment.
even voor de vergelijking:

6120 = R1 = 356,5 mm straal

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #5 Gepost op: 11 August 2006, 13:05:43 »
Hallo Stig,

Van intermountain heb ik de problemen met de cylindrical coverd hoppers.
Heb de nummers 45122 en 45117.

Beschik van intermountain alleen over allerlei hoppers de rest niet.

De radius waar ik meer rij zijn r3 fleischmann profi rails 483.5mm
                                                r4 fleischmann profi rails 547mm
                                                r5 fleischmann profi rails 647mm

Lijken mij toch radiussen die groot genoeg zijn.

Het probleem is:  als de wagen in de bocht zit gooit deze de wielen eruit.

Dit gebeurt omdat de binnenkant van het wiel tegen de koppelingshouder loopt. Bij sommige koppelings houder zitten allerlei details. Deze heb ik verwijderd. Om meer ruimte te krijgen, voor het draaien van het wielstel.
Dit heeft een beter effect. Maar bij een van de wagens is dit zelfs niet genoeg.  Met als gevolg dat deze wagen er nog af en toe uit wordt gegooid.

Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen. Mijn rails omwisselen is geen optie. De rest van andere merken rijd goed over deze rails.
Echt het model grondig verbouwen is misschien een optie, maar dat is ook het allerlaatste wat ik wil doen.

Foto's heb ik wel, maar krijg die niet bij mijn teks.

Mvg

Dion
groetjes Dion

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #6 Gepost op: 11 August 2006, 14:46:19 »
Ik zie het bij mijn eigen reefer, d'r zit aan de handrem zijde een ketting imitatie en aan de andere kan van het draaistel een trekstang. Waarschijnlijk is dat bij jouw model ook zo. Die heb je dus al weggehaald. Het wisselen van wielstellen, heb je dat al geprobeerd?

Zijn het uit een stuk gegoten acetal wielsets?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #7 Gepost op: 12 August 2006, 13:55:37 »
Hallo Stig,

De ketting en de trekstang heb ik inderdaad weg gehaald. Dat gaf al wat meer ruimte.
Bij de ene wagen gaf dat voldoende ruimte voor het draaien van het wielstel.

Je tip van het wisselen van de draaistellen was een goede.
De tweede wagen met de problemen rijd alweer stukken beter. Eruit gooien gebeurt niet meer. Je ziet nog wel dat het krap is. Maar daar leven we wel mee. Zolang de wagen er maar niet wordt uitgegooid.

Over de wielset kan ik je geen antwoord geven. Want ik weet niet wat  uit een gegoten acetal wielsets zijn.

Mvg

Dion
groetjes Dion

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #8 Gepost op: 13 August 2006, 17:39:50 »
nou, das vrij simpel. Uit 1 stuk gegoten wielsets zijn geheel van plastic, dus geen metalen wielen of as. Plastic wielen lopen over het algemeen minder mooi dan metalen en ontsporen ook wat eerder.

arjen

  • Gast
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #9 Gepost op: 13 August 2006, 20:51:15 »
En nog even voor de zekerheid:  'acetal' is een soort plastic  :)
(heet officieel polyoxymethyleen of POM, door DuPont verkocht onder de naam Delrin)
Van hetzelfde spul maken ze ook vaak tandwielen, erg slijtvast.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #10 Gepost op: 13 August 2006, 23:30:35 »
Dank jullie voor de uitleg, weer wat geleerd.

Dan kan ikde vraag van Stig beantwoorden.

Het zijn wielen van metaal.

Groeten

Dion
groetjes Dion

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #11 Gepost op: 13 August 2006, 23:37:21 »
Mooi, als het wielen van metaal zijn, kun je controleren of de maatvoering bij alle wielsets gelijk is. Meet eens met een schuifmaat (heb je die? Hoop het wel.) tussen de flenzen van de twee wielen. Op www.nmra.org moet je maar even kijken wat de maat zou moeten zijn, ik weet dat niet uit mijn hoofd. Of vergelijk even of ze allemaal hetzelfde zijn. Misschien heb je net 1 wielset die niet goed op maat is. Als dat zo is, kun je de wielen een beetje naar elkaar of juist uit elkaar drukken, net wat nodig is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Shay

  • Gast
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #12 Gepost op: 11 September 2006, 16:32:54 »
Het echt probleem schuilt natuurlijk in de raisl etc die je gebruikt.
De codering die men in us aanhoudt is code 83 of zelfs code 70 (maatgeving rails) Op de NMRA site vindt je hier alles over.
USa rijders gebruiken merendeel flex of bouwen de rails zelf.
okk de wissels bouwt men zelf of neemt men een grotere radius.

Felischmann rails hebben een code 100 waarme ze zichzelf diskwalificeren voor USA materiaal.

Advies . gebruik Peco 83 flex en leg je baanplan zo dat er vloeiende lijnen onstaan. Wissels van Tillig zijn ook een optie (makkleijk zelf te bouwen) op de nieuwe Peco code 83.



stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2006, 00:08:24 »
Zijlstra, ik weet toevallig dat Dion ook amerikaanse wagens heeft van andere merken, hij heeft flink inkopen gedaan zullen we maar zeggen. De andere wagens hebben ook RP25 contour wielen, en die hebben kennelijk geen problemen als ik dat zo hoor. Alleen een paar Intermountain wagens.

Of materiaal met RP25 contour wielen per definitie niet op code 100 Fleischmann rail kan rollen lijkt me sterk. Veel amerikanen rijden vrolijk met Peco, Roco en Atlas code 100 rail... Inderdaad is het zo dat daar veel van code 83 en 70 gebruik gemaakt wordt, maar zeker niet de enige.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #14 Gepost op: 14 September 2006, 21:38:11 »
Hallo allemaal,

Voor de huidige Amerikaanse hoofdlijnen is code 100 wel op schaal. Die rails moeten tegenwoordig 10.000 ton met 120 km/ hr aan kunnen.
Maar ik zou toch eerts eens kijken of het niet de wielen of draaistellen het probleem zijn.

Groeten, Alexander