Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Frans/Belgisch H0e baantje
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:22:03
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 09:12:03
Station Roodeschool
door
Sven
Vandaag
om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:39:43
Al mijn goede ideeën...
door
henk
Vandaag
om 08:38:22
Aachenau West
door
mass am see
Vandaag
om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
MOVisser
Vandaag
om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 07:37:56
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: aanpassen intermountain goederenwagens Ho (gelezen 3131 keer)
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5990
stationsplein Baden-Baden
aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Gepost op:
11 augustus 2006, 11:31:37 »
Hallo,
Heb eeb stel intermountain goederenwagens. Werkelijk prachtige wagens.
Maar heb ze moeten aanpassen om op mijn rails te kunnen laten rijden.
Sommige onderdelen zitten inde weg en moeten worden verwijderd. Wat ik persoonlijk altijd jammert vind.
Het gaat om de onderdelen die bij de draaistellen/koppelingshouder zitten. In de bocht lopen de wielen hier tegen aan. Na verwijderen niet meer.
Op mijn baan ligt fleischmann profi rails. De bochten zijn 6131, 6133 en 6138.
Een vrij grote radius vind ik zelf. Met andere merken heb ik geen problemen.
Heeft iemand anders dit probleem met intermountain ook.
mvg
Dion
Gelogd
groetjes Dion
HC_Ut
Offline
Berichten: 140
Kaartjes stanser
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #1 Gepost op:
11 augustus 2006, 11:59:34 »
Gekke vraag misschien... Maar wat zijn intermountain goederenwagens? (Dit vraagt om een plaatje
)
Gelogd
Webmaster
www.opeenshadikhet.nl
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5990
stationsplein Baden-Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #2 Gepost op:
11 augustus 2006, 12:17:02 »
Hallo,
Geen gekke vraag. Mij is vetelt als je het niet weet dan moet je het vragen.
Intermountain is een amerikaanse "producent" van oa amerikaanse goederenwagens.
Plaatje wil ik er wel opzetten maar krijg het niet voor elkaar.
Maar als je intermountain in google typt, komt het te voorschijn.
mvg
Dion
Gelogd
groetjes Dion
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #3 Gepost op:
11 augustus 2006, 12:49:58 »
Dion, ik heb geen problemen met mijn Intermouantain 40ft reefers. Andere wagens heb ik niet. Maar ik vraag me af, welke wagens heb je? En wat is *precies* het probleem. Niet lullig bedoeld hoor, maar is de radii van je boog niet gewoon te scherp? Die boog nummers van Fleischmann ken ik niet. Misschien kun je zelf even de radius opzoeken. Heb je de mogelijkheid een dig. foto te maken van de onderkant van zo'n wagen?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Harry
Offline
Berichten: 1424
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #4 Gepost op:
11 augustus 2006, 12:55:05 »
6131 = R3 = 483,5 mm straal
6133 = R4 = 547 mm straal
6138 = tegenboog voor wissels = 647 mm straal.
Dit zijn de grootste standaardbochten in het fleischmann profi assortiment.
even voor de vergelijking:
6120 = R1 = 356,5 mm straal
Groeten Harry
Gelogd
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5990
stationsplein Baden-Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #5 Gepost op:
11 augustus 2006, 13:05:43 »
Hallo Stig,
Van intermountain heb ik de problemen met de cylindrical coverd hoppers.
Heb de nummers 45122 en 45117.
Beschik van intermountain alleen over allerlei hoppers de rest niet.
De radius waar ik meer rij zijn r3 fleischmann profi rails 483.5mm
r4 fleischmann profi rails 547mm
r5 fleischmann profi rails 647mm
Lijken mij toch radiussen die groot genoeg zijn.
Het probleem is: als de wagen in de bocht zit gooit deze de wielen eruit.
Dit gebeurt omdat de binnenkant van het wiel tegen de koppelingshouder loopt. Bij sommige koppelings houder zitten allerlei details. Deze heb ik verwijderd. Om meer ruimte te krijgen, voor het draaien van het wielstel.
Dit heeft een beter effect. Maar bij een van de wagens is dit zelfs niet genoeg. Met als gevolg dat deze wagen er nog af en toe uit wordt gegooid.
Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen. Mijn rails omwisselen is geen optie. De rest van andere merken rijd goed over deze rails.
Echt het model grondig verbouwen is misschien een optie, maar dat is ook het allerlaatste wat ik wil doen.
Foto's heb ik wel, maar krijg die niet bij mijn teks.
Mvg
Dion
Gelogd
groetjes Dion
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #6 Gepost op:
11 augustus 2006, 14:46:19 »
Ik zie het bij mijn eigen reefer, d'r zit aan de handrem zijde een ketting imitatie en aan de andere kan van het draaistel een trekstang. Waarschijnlijk is dat bij jouw model ook zo. Die heb je dus al weggehaald. Het wisselen van wielstellen, heb je dat al geprobeerd?
Zijn het uit een stuk gegoten acetal wielsets?
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5990
stationsplein Baden-Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #7 Gepost op:
12 augustus 2006, 13:55:37 »
Hallo Stig,
De ketting en de trekstang heb ik inderdaad weg gehaald. Dat gaf al wat meer ruimte.
Bij de ene wagen gaf dat voldoende ruimte voor het draaien van het wielstel.
Je tip van het wisselen van de draaistellen was een goede.
De tweede wagen met de problemen rijd alweer stukken beter. Eruit gooien gebeurt niet meer. Je ziet nog wel dat het krap is. Maar daar leven we wel mee. Zolang de wagen er maar niet wordt uitgegooid.
Over de wielset kan ik je geen antwoord geven. Want ik weet niet wat uit een gegoten acetal wielsets zijn.
Mvg
Dion
Gelogd
groetjes Dion
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #8 Gepost op:
13 augustus 2006, 17:39:50 »
nou, das vrij simpel. Uit 1 stuk gegoten wielsets zijn geheel van plastic, dus geen metalen wielen of as. Plastic wielen lopen over het algemeen minder mooi dan metalen en ontsporen ook wat eerder.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
arjen
Gast
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #9 Gepost op:
13 augustus 2006, 20:51:15 »
En nog even voor de zekerheid: 'acetal' is een soort plastic
(heet officieel polyoxymethyleen of POM, door DuPont verkocht onder de naam Delrin)
Van hetzelfde spul maken ze ook vaak tandwielen, erg slijtvast.
Gelogd
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5990
stationsplein Baden-Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #10 Gepost op:
13 augustus 2006, 23:30:35 »
Dank jullie voor de uitleg, weer wat geleerd.
Dan kan ikde vraag van Stig beantwoorden.
Het zijn wielen van metaal.
Groeten
Dion
Gelogd
groetjes Dion
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #11 Gepost op:
13 augustus 2006, 23:37:21 »
Mooi, als het wielen van metaal zijn, kun je controleren of de maatvoering bij alle wielsets gelijk is. Meet eens met een schuifmaat (heb je die? Hoop het wel.) tussen de flenzen van de twee wielen. Op
www.nmra.org
moet je maar even kijken wat de maat zou moeten zijn, ik weet dat niet uit mijn hoofd. Of vergelijk even of ze allemaal hetzelfde zijn. Misschien heb je net 1 wielset die niet goed op maat is. Als dat zo is, kun je de wielen een beetje naar elkaar of juist uit elkaar drukken, net wat nodig is.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Shay
Gast
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #12 Gepost op:
11 september 2006, 16:32:54 »
Het echt probleem schuilt natuurlijk in de raisl etc die je gebruikt.
De codering die men in us aanhoudt is code 83 of zelfs code 70 (maatgeving rails) Op de NMRA site vindt je hier alles over.
USa rijders gebruiken merendeel flex of bouwen de rails zelf.
okk de wissels bouwt men zelf of neemt men een grotere radius.
Felischmann rails hebben een code 100 waarme ze zichzelf diskwalificeren voor USA materiaal.
Advies . gebruik Peco 83 flex en leg je baanplan zo dat er vloeiende lijnen onstaan. Wissels van Tillig zijn ook een optie (makkleijk zelf te bouwen) op de nieuwe Peco code 83.
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #13 Gepost op:
13 september 2006, 00:08:24 »
Zijlstra, ik weet toevallig dat Dion ook amerikaanse wagens heeft van andere merken, hij heeft flink inkopen gedaan zullen we maar zeggen. De andere wagens hebben ook RP25 contour wielen, en die hebben kennelijk geen problemen als ik dat zo hoor. Alleen een paar Intermountain wagens.
Of materiaal met RP25 contour wielen per definitie niet op code 100 Fleischmann rail kan rollen lijkt me sterk. Veel amerikanen rijden vrolijk met Peco, Roco en Atlas code 100 rail... Inderdaad is het zo dat daar veel van code 83 en 70 gebruik gemaakt wordt, maar zeker niet de enige.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Alexander
Offline
Berichten: 774
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
«
Reactie #14 Gepost op:
14 september 2006, 21:38:11 »
Hallo allemaal,
Voor de huidige Amerikaanse hoofdlijnen is code 100 wel op schaal. Die rails moeten tegenwoordig 10.000 ton met 120 km/ hr aan kunnen.
Maar ik zou toch eerts eens kijken of het niet de wielen of draaistellen het probleem zijn.
Groeten, Alexander
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
aanpassen intermountain goederenwagens Ho