Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door Montanbahn
Vandaag om 09:22:03
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 09:12:03
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: aanpassen intermountain goederenwagens Ho  (gelezen 3131 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Gepost op: 11 augustus 2006, 11:31:37 »
Hallo,

Heb eeb stel intermountain goederenwagens. Werkelijk prachtige wagens.
Maar heb ze moeten aanpassen om op mijn rails te kunnen laten rijden.

Sommige onderdelen zitten inde weg en moeten worden verwijderd. Wat ik persoonlijk altijd jammert vind.
Het gaat om de onderdelen die bij de draaistellen/koppelingshouder zitten. In de bocht lopen de wielen hier tegen aan. Na verwijderen niet meer.

Op mijn baan ligt fleischmann profi rails. De bochten zijn 6131, 6133 en  6138.
Een vrij grote radius vind ik zelf. Met andere merken heb ik geen problemen.

Heeft iemand anders dit probleem met intermountain ook.

mvg

Dion
groetjes Dion

HC_Ut

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
  • Kaartjes stanser
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2006, 11:59:34 »
Gekke vraag misschien... Maar wat zijn intermountain goederenwagens? (Dit vraagt om een plaatje  ;))

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2006, 12:17:02 »
Hallo,

Geen gekke vraag. Mij is vetelt als je het niet weet dan moet je het vragen.

Intermountain is een amerikaanse "producent" van oa amerikaanse goederenwagens.

Plaatje wil ik er wel opzetten maar krijg het niet voor elkaar.

Maar als je intermountain in google typt, komt het te voorschijn.

mvg

Dion
groetjes Dion

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2006, 12:49:58 »
Dion, ik heb geen problemen met mijn Intermouantain 40ft reefers. Andere wagens heb ik niet. Maar ik vraag me af, welke wagens heb je? En wat is *precies* het probleem. Niet lullig bedoeld hoor, maar is de radii van je boog niet gewoon te scherp? Die boog nummers van Fleischmann ken ik niet. Misschien kun je zelf even de radius opzoeken. Heb je de mogelijkheid een dig. foto te maken van de onderkant van zo'n wagen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2006, 12:55:05 »
6131 = R3 = 483,5 mm straal
6133 = R4 = 547 mm straal
6138 = tegenboog voor wissels = 647 mm straal.

Dit zijn de grootste standaardbochten in het fleischmann profi assortiment.
even voor de vergelijking:

6120 = R1 = 356,5 mm straal

Groeten Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2006, 13:05:43 »
Hallo Stig,

Van intermountain heb ik de problemen met de cylindrical coverd hoppers.
Heb de nummers 45122 en 45117.

Beschik van intermountain alleen over allerlei hoppers de rest niet.

De radius waar ik meer rij zijn r3 fleischmann profi rails 483.5mm
                                                r4 fleischmann profi rails 547mm
                                                r5 fleischmann profi rails 647mm

Lijken mij toch radiussen die groot genoeg zijn.

Het probleem is:  als de wagen in de bocht zit gooit deze de wielen eruit.

Dit gebeurt omdat de binnenkant van het wiel tegen de koppelingshouder loopt. Bij sommige koppelings houder zitten allerlei details. Deze heb ik verwijderd. Om meer ruimte te krijgen, voor het draaien van het wielstel.
Dit heeft een beter effect. Maar bij een van de wagens is dit zelfs niet genoeg.  Met als gevolg dat deze wagen er nog af en toe uit wordt gegooid.

Wat kan ik nog meer doen om dit te voorkomen. Mijn rails omwisselen is geen optie. De rest van andere merken rijd goed over deze rails.
Echt het model grondig verbouwen is misschien een optie, maar dat is ook het allerlaatste wat ik wil doen.

Foto's heb ik wel, maar krijg die niet bij mijn teks.

Mvg

Dion
groetjes Dion

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2006, 14:46:19 »
Ik zie het bij mijn eigen reefer, d'r zit aan de handrem zijde een ketting imitatie en aan de andere kan van het draaistel een trekstang. Waarschijnlijk is dat bij jouw model ook zo. Die heb je dus al weggehaald. Het wisselen van wielstellen, heb je dat al geprobeerd?

Zijn het uit een stuk gegoten acetal wielsets?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2006, 13:55:37 »
Hallo Stig,

De ketting en de trekstang heb ik inderdaad weg gehaald. Dat gaf al wat meer ruimte.
Bij de ene wagen gaf dat voldoende ruimte voor het draaien van het wielstel.

Je tip van het wisselen van de draaistellen was een goede.
De tweede wagen met de problemen rijd alweer stukken beter. Eruit gooien gebeurt niet meer. Je ziet nog wel dat het krap is. Maar daar leven we wel mee. Zolang de wagen er maar niet wordt uitgegooid.

Over de wielset kan ik je geen antwoord geven. Want ik weet niet wat  uit een gegoten acetal wielsets zijn.

Mvg

Dion
groetjes Dion

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2006, 17:39:50 »
nou, das vrij simpel. Uit 1 stuk gegoten wielsets zijn geheel van plastic, dus geen metalen wielen of as. Plastic wielen lopen over het algemeen minder mooi dan metalen en ontsporen ook wat eerder.

arjen

  • Gast
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2006, 20:51:15 »
En nog even voor de zekerheid:  'acetal' is een soort plastic  :)
(heet officieel polyoxymethyleen of POM, door DuPont verkocht onder de naam Delrin)
Van hetzelfde spul maken ze ook vaak tandwielen, erg slijtvast.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2006, 23:30:35 »
Dank jullie voor de uitleg, weer wat geleerd.

Dan kan ikde vraag van Stig beantwoorden.

Het zijn wielen van metaal.

Groeten

Dion
groetjes Dion

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #11 Gepost op: 13 augustus 2006, 23:37:21 »
Mooi, als het wielen van metaal zijn, kun je controleren of de maatvoering bij alle wielsets gelijk is. Meet eens met een schuifmaat (heb je die? Hoop het wel.) tussen de flenzen van de twee wielen. Op www.nmra.org moet je maar even kijken wat de maat zou moeten zijn, ik weet dat niet uit mijn hoofd. Of vergelijk even of ze allemaal hetzelfde zijn. Misschien heb je net 1 wielset die niet goed op maat is. Als dat zo is, kun je de wielen een beetje naar elkaar of juist uit elkaar drukken, net wat nodig is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Shay

  • Gast
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2006, 16:32:54 »
Het echt probleem schuilt natuurlijk in de raisl etc die je gebruikt.
De codering die men in us aanhoudt is code 83 of zelfs code 70 (maatgeving rails) Op de NMRA site vindt je hier alles over.
USa rijders gebruiken merendeel flex of bouwen de rails zelf.
okk de wissels bouwt men zelf of neemt men een grotere radius.

Felischmann rails hebben een code 100 waarme ze zichzelf diskwalificeren voor USA materiaal.

Advies . gebruik Peco 83 flex en leg je baanplan zo dat er vloeiende lijnen onstaan. Wissels van Tillig zijn ook een optie (makkleijk zelf te bouwen) op de nieuwe Peco code 83.



stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #13 Gepost op: 13 september 2006, 00:08:24 »
Zijlstra, ik weet toevallig dat Dion ook amerikaanse wagens heeft van andere merken, hij heeft flink inkopen gedaan zullen we maar zeggen. De andere wagens hebben ook RP25 contour wielen, en die hebben kennelijk geen problemen als ik dat zo hoor. Alleen een paar Intermountain wagens.

Of materiaal met RP25 contour wielen per definitie niet op code 100 Fleischmann rail kan rollen lijkt me sterk. Veel amerikanen rijden vrolijk met Peco, Roco en Atlas code 100 rail... Inderdaad is het zo dat daar veel van code 83 en 70 gebruik gemaakt wordt, maar zeker niet de enige.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: aanpassen intermountain goederenwagens Ho
« Reactie #14 Gepost op: 14 september 2006, 21:38:11 »
Hallo allemaal,

Voor de huidige Amerikaanse hoofdlijnen is code 100 wel op schaal. Die rails moeten tegenwoordig 10.000 ton met 120 km/ hr aan kunnen.
Maar ik zou toch eerts eens kijken of het niet de wielen of draaistellen het probleem zijn.

Groeten, Alexander