Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:28:22
Wissels en bloksysteem door meino
Vandaag om 00:16:32
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 00:09:20
Raadplaatje door Tramkees
Vandaag om 00:05:56
DR4088LN programmeren voorbij 128, hoe door Debvd
13 oktober 2019, 23:56:43
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door WesleyMunnik
13 oktober 2019, 23:43:03
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
13 oktober 2019, 23:36:33
Staat de NS lok 3737 momentel in het NSM ? door thevandijks
13 oktober 2019, 23:20:10
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
13 oktober 2019, 23:13:59
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
13 oktober 2019, 23:07:03
Bramsburg door Wim Vink
13 oktober 2019, 22:58:41
Foto/Filmtopic Laurent door Marcel112
13 oktober 2019, 22:50:50
Baanbouw Bosje77 door bosje77
13 oktober 2019, 22:41:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 oktober 2019, 22:33:55
Arduino voor verlichting boven de baan door jerrytrein
13 oktober 2019, 22:23:26
NL baan: Frotterdam in h0 door d.vanaalst
13 oktober 2019, 22:18:21
Modelspoorbeurs Houten 12 oktober 2019 voor/na beschouwing ! door sncf231e
13 oktober 2019, 22:02:24
Platform der Kleinserie BAUMA 2019 door arnout
13 oktober 2019, 21:47:47
DCCpp combineren met Loconet buffer door Remco_Nzo
13 oktober 2019, 21:41:02
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Luc2000
13 oktober 2019, 21:10:07
Vitrine maken van Ikea kast, vragen en tips gezocht door b+j
13 oktober 2019, 21:07:28
ADE stuurstandwagen open maken? door MFDtrains
13 oktober 2019, 20:40:20
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door laurent
13 oktober 2019, 20:25:52
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Koerts
13 oktober 2019, 20:16:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
13 oktober 2019, 20:06:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door Marij Stoffels
13 oktober 2019, 19:28:45
Projekt 083-338 door 44
13 oktober 2019, 19:07:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
13 oktober 2019, 18:54:37
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
13 oktober 2019, 17:39:35
Westlandbaan door Tulpendaal
13 oktober 2019, 17:28:34
  

Auteur Topic: FEVE 1000 in H0m  (gelezen 2768 keer)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Dieselpower rules!
FEVE 1000 in H0m
« Gepost op: 15 januari 2019, 22:05:38 »
Via Shapeways heb ik onderstaande kit gekocht voor een diesellok serie 1000 van de Spaanse FEVE:



Kap FEVE 1000 in 3D-print (Frosted Ultra Detail, FUD) door ‘’TT Trams” via Shapeways. Er zijn 3 varianten: FEVE 1000 met rond toplicht of rechthoekige lampset en Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) serie 251 met werkbordes.
Afmetingen: lengte 117 mm, hoogte 46 mm en breedte 50 mm

Nu ben ik al heel lang aan het zoeken naar een geschikte aandrijving.
Bijvoorbeeld bij TT-dieselloks van Tillig. De V75 heeft de cabine op een kop, maar is met 103 mm te kort. De T466.2 is 113 mm, dus net iets te kort, maar heeft de cabine ook wat meer a la de 2400 meer van de kop af.

Heeft iemand een goede tip voor me?
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2019, 22:27:43 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Dieselpower rules!
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2019, 22:09:13 »
Voor de liefhebber, wat meer info:

Serie 1000 van de FEVE
De FEVE 1000-serie bestaat uit een bijna homogene groep van 42 Alsthom-locomotieven, verdeeld in verschillende bedrijven, waarvan er 26 werden overgedragen aan FEVE. Ze zijn al tientallen jaren een voorbeeld van robuustheid, veel van deze locomotieven zijn nog steeds actief voor bepaalde bedrijven en de FGC en de FGV. Bovendien gebruikte de FEVE deze om ze te moderniseren naar het 1900-model.
Type         Diesellocomotief
Aandrijving   Dieselelektrisch
Bouwjaar      1955 tot 1967
Fabrikanten   Alsthom, Euskalduna en Babcock & Wilcox
Motortype      1 x MGO V12 SHR (serie 1000), 1 x MGO V12 ASHR (serie 1050)
Motorvermogen   850 PK (lage serie 1000); 925 PK (hoge serie 1050)
Dienstgewicht   44 ton
Lengte      11.174 meter
Breedte      2.550 m
Hoogte      3.700 m
Asindeling      Bo'Bo'
Max. snelheid   70 km/h

Geschiedenis
De serie 1000 door Alsthom maakt deel uit van een moderniseringsplan om de stoomtractie te vervangen. Vanwege de toen zwakke economie werd dit gestimuleerd door het ministerie van openbare werken.  Dit resulteerde in verschillende series diesellocomotieven en dieseltreinstellen, meest gebouwd in Frankrijk. In 1955 kwam de eerste door Alsthom geleverde Model Union Française BB44, of BB500 (MOP), oorspronkelijk ontworpen voor de koloniale markt. Vanwege de uitstekende resultaten werd al snel een sterker model gebouwd met een groter vermogen (925 pk).
Bij de FEVE werden ze gebruikt om passagiers- en goederentreinen te trekken tot aan de jaren '80. Daarna werden zij deels vervangen door de nieuwe serie 1600-1650 van Alsthom en ingezet voor korte goederentreinen.
Tijdens hun tijd bij de FEVE vonden er weinig wijzigingen plaats, behalve dan aan het lucht remsysteem, installatie van nieuwe automatische koppelingen type Alliance of het veranderen van roosters. De lichtsignalering is gewijzigd door deze aan te passen aan FEVE-voorschriften. Op dezelfde manier werden sommige locomotieven tijdens hun laatste dienstjaren uitgerust met het ASFA-veiligheidssysteem.
Met het verminderen van de vloot van de FEVE door veroudering, maar gezien de hoge betrouwbaarheid, besloot het bedrijf 17 locomotieven tot 2004 te moderniseren in de nieuwe serie 1900.
Met de overgang van de FEVE naar verschillende regionale vervoerders, werd ook deze serie daarover verdeeld. Zo zijn er locomotieven naar de Cantabria, Asturias ECONOMICOS, Sociedad General de Ferrocarriles Vasco Asturiana, de spoorwegen van Robla, Santander Bilbao, en de lijn Manresa-Olvan van de huidige FEVE. Andere zijn nog in Catalonië en verkocht aan de Tajuña spoorlijn en de Caminhos de Ferro Portugueses (CP) in 1974 (serie 9001-9006).

Vertaald uit het Frans, bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9rie_1000_de_FEVE



Diesellocomotief van de VIAS (ex FEVE) bij ombouwwerkzaamheden in het station van Enllac, Mallorca, juni 2005. Foto: Joerg Seidel



Diesel- en smalspoorliefhebber
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Dieselpower rules!
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2019, 22:13:56 »
En dan hebben we nog deze, foto's zelf genomen op 2 juli 2011 in Raeren (B):





Dit zou de FT 1024 van de Ferrocarriles de Tajuna SA zijn.
   
Deze lok is in 1965 door Alsthom in Tarbes gebouwd en wel voor het Spaanse Ferrocarriles de Tajuna SA, nummer FT 1024, en wel als smalspoorlok (breedte 1000 mm). Later werd deze lok overgenomen door de Portugese Spoorwegen waar hij het nummer CP 9003 kreeg. Samen met de 9001 en 9002 werden ze weer doorverkocht aan het Franse CFD, die twee liet opknappen en doorverkocht aan de OCBN (spoorwegmaatschappij van het Afrikaanse Benin-Niger), nummers 701 en 702. De derde bevindt zich nu in Raeren...de lok staat al geruime tijd in deze staat daar, dus of men daar nog iets mee gaat doen?

Bron: Het Groot Belgisch Treinen Forum, 26-11-2009 (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=6811)
   
De Ferrocarril del Tajuña, de spoorweg van Tajuña , ook wel bekend als de spoorweg van Aragon, was een smalspoorlijn in Spanje die het station van Niño Jesús, Madrid, en Alocén (Guadalajara) verbond. De lijn bestond sinds 1881 voor de mijnbouw en werd in 1886 voor het reizigersvervoer omgebouwd. Het was 142,2 kilometer lang en kende 28 stations. Al vanaf 1943 werd het reizigersverkeer op delen gesloten en alleen nog gebruikt voor de mijnbouw. In 1997 werd het laatste gedeelte tussen Vicálvaro en de Morata de Tajuña cementfabriek gesloten. De exploitatie van de spoorweg is doorgegeven aan de stad Madrid, die het deel tussen Vicálvaro en Arganda del Rey in het metronet heeft opgenomen.
In 2001 werd stoomlocomotief Henschel Arganda uit 1925, gebruikt door de Tajuña-spoorweg, bestemd voor toeristische doeleinden tussen het station La Poveda in Arganda del Rey en de Campillo-lagune (Rivas-Vaciamadrid).
Ongeveer 49 km van de oude route tussen Arganda del Rey en Ambite werd geplaveid en aangepast als ‘Via Verde’, een fiets/wandelroute.

Bron: https://es.wikipedia.org/wiki/Ferrocarril_del_Taju%C3%B1a
Diesel- en smalspoorliefhebber
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6033
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2019, 22:34:03 »
Vind ik het nadeel bij ontwerpen bij Shapeways: leuke kappen, maar vaak niet bedacht voor een bepaalde aandrijving. Ik weet niet hoe veel je aandurft, maar je kunt ook N locomotieven gebruiken en de assen vervangen voor bredere?

Om je te helpen iets te vinden, zijn de volgende gegevens nodig:
1) Wat is de asafstand tussen twee assen op een draaistel?
2) Welk wieldiameter zoek je?
3) Wat is de afstand tussen de middenpunten tussen de twee draaistellen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3773
    • Modeltrein projecten
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2019, 01:28:42 »
Bemo loccies van de rhb een idee?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Tramkees

  • Online Online
  • Berichten: 109
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2019, 12:05:52 »
Hoeveel mm is de breedte in de motorhuif  en moeten beide draaistellen worden aangedreven of volstaat één ??
Wendeheim, wo sich Ost und West treffen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8557
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2019, 12:58:51 »
Roco tramonderstel? De wielen zijn in elk geval over de as te verschuiven to 12mm spoorbreedte, of te vervangen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Dieselpower rules!
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2019, 22:43:45 »
Helaas dit weekend geen gelegenheid gehad om de kit erbij te pakken en maten op te meten.
Maar kom er op terug!

Roco tramonderstel ga ik zeker ook bestuderen omdat ik tegelijkertijd ook een kap had laten printen van een dieselmotorwagen van de FEVE die op Mallorca gereden heeft...
Diesel- en smalspoorliefhebber
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2019, 15:31:23 »
Roco tramonderstel ga ik zeker ook bestuderen omdat ik tegelijkertijd ook een kap had laten printen van een dieselmotorwagen van de FEVE die op Mallorca gereden heeft...

Is dat zo'n in Duitsland in de jaren 60 gebouwde motorwagen? Of nog een ouder type (groen met ovalen wc raam?)? De FEVE vond ik op Mallorca veel interessanter dan de FCCS, het beroemde elektrische treintje.
Groeten,
Richard

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Dieselpower rules!
Re: FEVE 1000 in H0m
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2019, 06:25:26 »
Het gaat om de motorwagens serie 2000 van de FEVE, gebouwd door Ferrostaal in de jaren 50. Hiermee werd sinds 1956 onder andere het verkeer naar Artà uitgevoerd. De motorwagens waren 15,90 meter lang met een asafstand van 10 meter. Ze hadden twee motoraandrijvingen van 129 en, na inbouw van nieuwe motoren tussen 1979 en 1981, 250 PK. Er waren zeven bijwagens serie 5000 van eveneens 15 meter lengte. In 1997 werd de serie 2000 vervangen door de serie 61 en verkocht naar Argentinië.

Foto Shapeways-kap:





Bron info en internetfoto: http://trenesytiempos.blogspot.nl/2016/12/cronicas-de-la-via-estrecha-xi-los.html
Diesel- en smalspoorliefhebber
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526