Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren  (gelezen 7801 keer)

hepost

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #15 Gepost op: 08 januari 2019, 21:48:03 »
Maar wát werkt er dan niet meer? Komen de signalen van de hall-sensoren dan niet meer aan of komen die wel aan maar werken de servo's niet meer?

De servo's werken niet meer, de meldingen van de sensoren komen wel binnen.

Klinkt mij in de oren naar storing op de voeding. Vandaar dat ik ook altijd pleit om geen 5V onder de baan te distribueren ::) Zeker de 5V uit de USB niet. Je zou de mega eens uit een andere bron kunnen voeden.

De mega heb ik met een 7,5v netadapter (2A@5v) gevoed maar dat maakte geen verschil. Ik ben het met jullie eens dat het waarschijnlijk in de lange bedrading of storing op de voeding moet zijn. Vandaar dat ik eens de voeding van de sensoren in de modules in serie heb gezet. Zie het onderstaande schema. (Het schema in een van mijn eerdere berichten heb ik aangepast om de oorspronkelijke situatie te verduidelijken.)



Dit lijkt het probleem te hebben opgelost. Ik krijg nu de meldingen van de sensoren in rocrail te zien en de wissels reageren ook op de commando's. Ik moet nog een module voorzien van sensoren dus ik hoop dat er geen nieuwe verrassingen ontstaan. Bedankt voor het meedenken allemaal!
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 22:01:29 door hepost »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #16 Gepost op: 09 januari 2019, 09:10:12 »
Extra dingetje om toe te passen: geef elk printje / hall sensor ook een 100nF keramische condensator :) Of waarschjnlijk nog beter, geef elk printje ook een 78L05 en voedt de boel met een hogere spanning :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #17 Gepost op: 09 januari 2019, 20:40:47 »
Nog sterker: volgens mij MOET elke 780x regelaar daarnaast ook een 1 of 10 uf elco bij z'n ingang krijgen als de lengte vanaf een voedingspunt een bepaalde afstand overschrijdt (dit even uit m'n hoofd).

Punt wat ik nu pas beter begrijp: kan die Arduino Mega genoeg stroom trekken uit de USB-poort van die laptop? Het zal niet de eerste keer zijn dat de stroomvoorziening van laptop USB-uitgangen aan de magere kant/niet geheel volgens specificaties is. Storing op die uitgangen is ook erg normaal overigens.

Je moet niet vergeten dat digitale elektronica eigenlijk hoogfrequent-techniek is. De snelle schakeltijden kunnen 'slappe' voedingen onderuit trekken. Daar er de nodige signalen naar dat motorshield gaan, zou het me niets verbazen als de voeding wat krap is.

EDIT: die sensors blijken van Allegro MicroSystems te zijn. Type 3144 wordt niet meer gemaakt. In hun 'General Guidelines' over toepassen van Hall-sensoren staat hier helemaal onderaan:

https://www.allegromicro.com/en/Design-Center/Technical-Documents/Hall-Effect-Sensor-IC-Publications/Unipolar-Hall-Effect-Sensor-IC-Basics.aspx

"For designs without chopper stabilization − It is recommended that a 0.01 µF capacitor be placed between the output and ground pins and between the supply and ground pins. "

EDIT 2: het zou best kunnen dat een extra buffertje (7404 zo uit m'n hoofd) aan te raden is. Je gaat nu een digitale uitgang enorme afstanden af laten leggen zonder enige vorm van buffering bij de ingang. Een buffer vlak bij de Arduino-ingang zou ook kunnen helpen.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 21:22:48 door Menno »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #18 Gepost op: 09 januari 2019, 21:28:58 »
... kan die Arduino Mega genoeg stroom trekken uit de USB-poort van die laptop?

Een USB 2 uitgang moet 500 mA kunnen leveren, 900 mA voor USB 3. Een Arduino met motor shield en een paar sensoren zal dat lang niet niet halen. De DCC stroom naar de rails wordt wel geschakeld door die motor shield maar komt uit een aparte voeding, niet uit de PC.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2019, 21:33:45 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

hepost

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2019, 15:05:19 »
Momenteel heb ik geen merkbare storingen in de signalen van de sensoren en ook niet meer in de werking van de overige onderdelen van de baan. Ik weet niet of het nodig of zinvol is om alles aan te passen. Ik neem echter jullie adviezen graag aan. De onderdelen voor de voeding en de condensatoren voor de sensoren zijn besteld.

Wat ik mij nog wel afvraag als ik externe voeding voor de sensoren gebruik is het volgende, er moet volgens mij vanuit de externe voeding een gnd aangesloten worden op de mega om het werkend te krijgen. Geeft meerdere voedingen t.b.v. de sensoren met elke hun eigen gnd op de mega niet problemen? Zoals ik het nu werkend heb zijn alle printplaatjes waaraan de sensoren zijn bevestigd in serie gezet omdat parallel (dus meerdere gnd-aansluitingen, wel dezelfde voeding namelijk vanuit de mega) blijkbaar storing gaf.

@Menno:
Voor de voeding gebruik ik het schema wat te vinden is op https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html. Daarin wordt inderdaad het advies gegeven om een extra condensator (10 µF/35 V) toe te passen indien de bedrading tussen de voeding en de schakeling groter wordt dan ± 15 cm.

Wat ik nog niet helemaal begrijp uit het schema van de hall sensor is of er altijd per sensor 2 condensatoren nodig zijn. Kan ik 1 condensator tussen vcc en gnd plaatsen en daar zeg maar 10 sensoren mee voeden? Of moet ik bij elke sensor 1 condensator tussen vcc en gnd plaatsen? Daarbij natuurlijk nog voor elke sensor 1 condensator tussen signal en gnd.

Wat betreft de buffers voor het digitale signaal, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Al het nodige gelezen op diverse sites maar hoe ik dit in de praktijk moet toepassen is mij nog niet geheel duidelijk. Als ik het goed begrijp is de 7404 een ic met 6 inverters die digitale signalen omdraait en versterkt, tenzij ik 2 inverters in serie zet om zo weer het originele signaal te krijgen. Nu zou ik dat op een breadboard eens kunnen testen zodra ik de nodige componenten heb.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2019, 16:49:19 »
Een USB 2 uitgang moet 500 mA kunnen leveren, 900 mA voor USB 3.
Hoho, dat is met authorisatie op die poort het geval. 500 mA mag pas nadat het aangesloten apparaat daarover gecommuniceerd heeft en de host daarvoor toestemming heeft gegeven. Standaard is 100 mA de maximumstroom en zoals gezegd: niet elke laptop levert een goede stroom op z'n USB-uitgangen.
Een Arduino met motor shield en een paar sensoren zal dat lang niet niet halen.
Het gaat ook niet om het totale stroomverbruik maar om het schakelen van de Arduino. Digitale elektronica is gewoon HF-techniek, omdat de stijg- en daaltijden van signalen erg kort zijn. Dat kan bij krap bemeten voedingen en (zoals in dit geval) slechte ontkoppeling, meteen tot problemen leiden, omdat de snelle wisselingen van toestanden op uitgangen invloed kunnen hebben op de voedingsspanning van de controller zelf.

@ hepost: massa is altijd massa, dus die kan je over het algemeen ongestraft aan elkaar knopen.
Waar je mogelijk op moet letten is de stroom die de voeding maximaal kan leveren: 1 Ampère lijkt me voor die sensoren ruim voldoende en hoger zou ik echt niet gaan: bij een kortsluiting zou ik namelijk niet raar opkijken als de voeding niet z'n kortsluitbeveiliging (indien aanwezig) aanspreekt, maar de boel gewoon uit laat fikken.

Wat betreft de sensoren en de condensatoren: in de digitale techniek moet elk onderdeel ontkoppeld worden, dus elke sensor moet twee ontkoppelcondensatoren krijgen volgens aanbevelingen op die website.

Je moet het maar zien als een draadje (de voedingsspanning) dat strak gespannen is en waar je op een aantal punten gewichten aan gaat hangen (je sensoren).
Dat touwtje zal onder invloed daarvan door gaan hangen. Tot zover niets aan de hand. Nu ga je echter een van de gewichtjes op en neer trekken/duwen (veranderende toestand van de uitgang). De andere gewichten en het touwtje zullen daar last van hebben en mee gaan bewegen.
Door het toepassen van een veer bij elk gewicht (de ontkoppelcondensator) zal het effect van het bewegen niet zo sterk doorwerken op de andere gewichten en het touwtje.

Die buffers/inverters zijn niet persé noodzakelijk, maar kunnen problemen voorkomen: nu is het misschien niet nodig en werkt alles prima, maar als er nog meer elektronica onder de baan komt is het misschien geen verkeerd idee om iets van buffering toe te passen.
Het is in ieder geval niet erg gebruikelijk om een digitaal signaal een lange afstand af te laten leggen zonder dat signaal vlak voor de ontvanger (of, indien nodig, halverwege onderweg) nog eens op te poetsen.

Die 7404 noemde ik puur uit m'n hoofd: ik weet dat er ook niet-inverterende inverters bestaan, maar weet daar uit m'n hoofd geen typenummers van.
Tipje: in de TTL logica wordt in databladen de voedingsaansluiting vaak niet getekend in de principeschema's of 'schematical overview'.
Let daar op als je de schakeling opbouwt. Je zal de eerste niet zijn die dat over het hoofd ziet en tot frustratie toe niet begrijpt waarom de schakeling niet werkt.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2019, 17:34:52 »
Vraagje over je schema: hoeveel Hall-sensoren heb je nu in totaal aangesloten? Ik zie in je schema maar 1 grijze draad naar de Mega lopen. Mag ik aannemen dat er voor elke Hall-sensor een grijze draad naar de Mega gaat?

Albert (geïnteresseerde leek op het gebied van elektronica).
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2019, 17:57:12 »
Momenteel heb ik geen merkbare storingen in de signalen van de sensoren en ook niet meer in de werking van de overige onderdelen van de baan. Ik weet niet of het nodig of zinvol is om alles aan te passen. Ik neem echter jullie adviezen graag aan. De onderdelen voor de voeding en de condensatoren voor de sensoren zijn besteld.
Dat is het verschil tussen iets goed en robuust ontwerpen en gewoon maar hopen dat het werkt en vooral blijft werken ;) Zelfde geldt voor de buffers voor de data.

Maar top dat het besteld is (y)

Geeft meerdere voedingen t.b.v. de sensoren met elke hun eigen gnd op de mega niet problemen? Zoals ik het nu werkend heb zijn alle printplaatjes waaraan de sensoren zijn bevestigd in serie gezet omdat parallel (dus meerdere gnd-aansluitingen, wel dezelfde voeding namelijk vanuit de mega) blijkbaar storing gaf.
Je maakt een denkfout, je hebt niet meerdere voedingen. Je hebt meerdere spanningsregulators. Enige wat je daarmee doet is niet de 5V (welk ook direct aan de microcontroller van de Arduino hangt) distribueren maar een hogere spanning en hiervan in de buurt van de hall sensor weer een stabiele 5V maken. En ook de Arduino is voorzien van spanningsregulator om daar een stabiele 5V te houden. Een 78L05 heeft ook maar één GND aansluiting ofwel GND is gelijk aan de ingang en de uitgang.

@Menno:
Okay, heeft geen Menno en Menno heeft ook al een top reactie geplaatst maar ook nog reactie van mijn hangt ;D

[...]
Daarin wordt inderdaad het advies gegeven om een extra condensator (10 µF/35 V) toe te passen indien de bedrading tussen de voeding en de schakeling groter wordt dan ± 15 cm.

Wat ik nog niet helemaal begrijp uit het schema van de hall sensor is of er altijd per sensor 2 condensatoren nodig zijn. Kan ik 1 condensator tussen vcc en gnd plaatsen en daar zeg maar 10 sensoren mee voeden? Of moet ik bij elke sensor 1 condensator tussen vcc en gnd plaatsen? Daarbij natuurlijk nog voor elke sensor 1 condensator tussen signal en gnd.
Het gaat niet zo zeer om of een 78L05 dat kan of niet, maar dat je de voedingsspanning lokaal regelt zodat deze minder gevoelig is voor storing. Maar in dit geval meer, om niet de 5V waarmee de Arduino microcontroller mee gevoed wordt als antenne onder de baan te leggen.

En Menno noemde 1A als max stroom. Twee opmerkingen daarover:
1) Dat is alleen bij de 7805, niet de kleinere 78L05 die ik adviseerde. Deze zit in een meer schappelijkere TO-92 behuizing.
2) Al neer gelang de ingangsspanning moet je een 7805 bij 1A wel voorzien van een groot koelblok ;)

En ik zit nog even te kijken naar de datasheet van de A3144 en daaruit blijkt dat we gewoon moeilijk aan het doen zijn! :-X :-X Dat ding heeft geen enkel probleem om direct 12V te krijgen! Dus ik zou zeggen, gewoon 12V (of iets dergelijks) direct naar de hall-sensoren en gewoon direct aan de pootjes een 100nF keramische weerstand en gaan! Helemaal geen printjes bij de hall-sensoren. En bij de Arduino zou ik 100nF tussen GND en data (hall-sensor uitgang) plaatsen en de lijn voorzien van een krachtigere pull-up (dan de interne van de Arduino) van 1k ofzo.

Buffer lijkt me dan niet echt nodig daar de A3144 best een aardige stroom kan schakelen en het maar om laag frequente signalen gaat. Naast de hardwarematige ontstoring (de genoemde weerstand en condensator) zou je nog softwarematige ontstoring in kunnen bakken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2019, 18:58:31 »
... Dat ding heeft geen enkel probleem om direct 12V te krijgen! Dus ik zou zeggen, gewoon 12V (of iets dergelijks) direct naar de hall-sensoren en gewoon direct aan de pootjes een 100nF keramische weerstand en gaan!
Maar als de uitgang van de sensor dan 'hoog' gaat, wordt dat toch ook 12 V? De Arduino verwacht een 'hoog' van max 5 V, die zal 12 V op een ingang niet lekker vinden, als hij het al overleeft.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2019, 18:59:39 »
Maar als de uitgang van de sensor dan 'hoog' gaat, wordt dat toch ook 12 V?
Nope, zijn open collector uitgangen  8)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: DCC++ probleem automatiseren, probleem met servo's, Mardec en Hall-sensoren
« Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2019, 19:23:18 »
Ow... ja, OK dus.  :)
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH