Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
  

Auteur Topic: NS Mat'24, vraag over rijrichting  (gelezen 4468 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Hanulveen.nl
NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Gepost op: 30 december 2018, 15:37:04 »
Hallo,

Ik vroeg mij af of een Mat'24 mCD ook los inzetbaar kan zijn.

Dit is duidelijk de kop met cabine.


Maar heeft deze zijde ook een mogelijkheid om de trein te besturen?


Er zijn wel foto's van een losse mBD / mCD, maar reed deze ook wel daadwerkelijk enkeldelig rond?
En dan ook wel eens 'achteruit'?
Ik vermoed zelf van niet vanwege het ontbreken van de derde deur zoals b.v. bij een Ces.
Maar misschien een nood inrichting... of deden ze dat anders? Of in het geheel niet..

mvg,
Martijn.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2018, 18:44:48 door Bert van Gelder »
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2018, 15:47:31 »
De motorwagens hebben een zogenoemde hulpstuurstand op het achterbalcon, dus ze kunnen ook vanaf deze zijde bediend worden. Het werd echter alleen in noodgevallen of als rangeerstuurstand gebruikt

In principe reden de motorwagens niet los, in de jaren 50 kwam je eigenlijk alleen stammen van 4 wagentreinen tegen.
Maar als jij het wilt, het is jouw modelbaan  8)

Hierbij een foto van de hulpstuurstand van de blokkendoos motorwagen van het spoorwegmuseum.
geen stoel, geen snelheidsmeter, alleen tractie en rembediening.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Hanulveen.nl
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 16:03:21 »
Aha, dankjewel voor de info. (y)

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018, 16:16:56 »
Arjen,

Motorwagens reden wel degelijk "los".
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.

Bij schaarste van ander materieel werden ze dus sporadisch wel degelijk ingezet voor ander doeleinden, zij het dan wel op de geëlektrificeerde lijnen.
In hoeverre dan de hulpstuurstand ook werd gebruikt in bij mij niet bekend.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2018, 16:57:37 »
Ja, maar de vraag was of ze alleen reden. En dat was niet het geval.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2018, 17:09:59 »
Ik dacht dat in het boek van Stoom tot Stroom staat dat de hulpstuurstand van de motorwagen alleen werd gebruikt voor het rangeren op de eindstations en dat je vanuit de hulpstuurstand niet de vrije baan op mocht.
Groeten,
Richard

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2018, 17:13:32 »
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.
Dat zijn de z.g. trekkrachten die gevormd waren uit 3 motorwagens. Maar die waren zo samengesteld dat er altijd een dichte kop op de buitenkanten zat.

De enige motorwagens met een volwaardige stuurstand aan de balgzijde waren de mCd's.
En dan had je nog de Ces. Dat was geen motorwagen maar een stuurstandrijtuig. Die kon ook met de balg vooruit rijden.
Zowel bij de mCd als de Ces was die kant te herkennen aan de 3 deuren naast elkaar.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 430
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2018, 18:18:48 »
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.
Dat zijn de z.g. trekkrachten die gevormd waren uit 3 motorwagens. Maar die waren zo samengesteld dat er altijd een dichte kop op de buitenkanten zat.

Dit was tijdens de WOII. Bij gebrek aan kolen voor de stoomlocs en het beperkte reizigers verkeer konden de Blokkendozen als trekkrachten ingezet worden om goederentreinen te rijden. De Nederlandsche Spoorwegen beschikten toen nog niet over E-locs. De eerste 3 E-locs kwamen pas in 1948 (Serie 1000) vanuit Zwitserland. Deze waren tijdens de oorlog door de regering in ballingschap besteld.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2018, 18:41:13 »
Ik dacht dat in het boek van Stoom tot Stroom staat dat de hulpstuurstand van de motorwagen alleen werd gebruikt voor het rangeren op de eindstations en dat je vanuit de hulpstuurstand niet de vrije baan op mocht.

Dat is niet juist, in het boek van Stoom tot Stroom staat zelfs een foto van een achteruit rijdende motorwagen die betrokken is geweest bij het ongeval bij Rijswijk in 1927.  (blz 96 en 97)
Men was toendertijd niet zo moeilijk met allemaal regels, vanaf de hulpstuurstand was gewoon normaal te rijden.
Men deed het niet graag, omdat je wegwaaide vanaf het balkon waar je stond te bedienen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #9 Gepost op: 01 januari 2019, 19:18:05 »
Waar ik dat dan wel heb gelezen staat me niet meer bij, maar inderdaad de achteruit rijdende mC (met trein) botste op een andere blokkendoostrein. In hetzelfde boek zie ik op blz 141 een andere foto, een losse mC of mCv met 1 goederenwagen als trein onderweg van Den Haag SS naar Utrecht. De kant van het rijtuig met 2 deuren is de kop van de trein en zie je de teakhouten kopwanddeuren. Dat moet wel avontuurlijk rijden zijn geweest zo zonder snelheidsmeter of andere meters.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #10 Gepost op: 01 januari 2019, 19:28:04 »
De foto op blz 141 lijkt mij een proef motordienstwagen, het nummer C 9469 staat ook genoemd als mK (motorkonvooiwagen ) in de tabel op blz 139.
En het zal zeker avontuurlijk geweest zijn, maar de arbowet was toen nog niet zo streng  8)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #11 Gepost op: 01 januari 2019, 23:14:59 »
Mw Jaap heeft dan weer wel alles op de hulpstuurstand zitten en rijdt wel beide kanten los voorop.
Is natuurlijk wel weer een uitzondering en de kopwanddeuren zijn extra gedicht met een perspexplaat.
070421 130-33 Woerden by Gerard van Vliet, on Flickr

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2019, 11:13:43 »
Jaap was voor de restauratie een dienstwagen/motorpost/ander ding met twee dichte kopwanden, ik denk dat ze de apparatuur zoals snelheidsmeters gewoon weer terug hebben geplaatst nadat ze de wand met vouwbalg er weer in hadden gelast :) Dikke kans dat de originele Jaap deze voorziening niet had.

Mvg,

Robert

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2019, 11:33:19 »
Even een ander vraagje. Waar is de jaap eigenlijk heb deze een tijd niet meer gezien?

Marc

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2019, 12:25:45 »
Een snelle, digitale speurtocht levert als laatste informatie op dat hij in Haarlem in de werkplaats zou staan voor een opknapbeurt die echter weinig vordering zou maken. Maar wellicht dat ieamnd anders betere info heeft?
Groet, Frank