Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 18:51:54
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 18:51:26
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
  

Auteur Topic: NS Mat'24, vraag over rijrichting  (gelezen 4889 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Gepost op: 30 December 2018, 15:37:04 »
Hallo,

Ik vroeg mij af of een Mat'24 mCD ook los inzetbaar kan zijn.

Dit is duidelijk de kop met cabine.


Maar heeft deze zijde ook een mogelijkheid om de trein te besturen?


Er zijn wel foto's van een losse mBD / mCD, maar reed deze ook wel daadwerkelijk enkeldelig rond?
En dan ook wel eens 'achteruit'?
Ik vermoed zelf van niet vanwege het ontbreken van de derde deur zoals b.v. bij een Ces.
Maar misschien een nood inrichting... of deden ze dat anders? Of in het geheel niet..

mvg,
Martijn.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2018, 18:44:48 door Bert van Gelder »
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
    • Dwangrail.nl
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2018, 15:47:31 »
De motorwagens hebben een zogenoemde hulpstuurstand op het achterbalcon, dus ze kunnen ook vanaf deze zijde bediend worden. Het werd echter alleen in noodgevallen of als rangeerstuurstand gebruikt

In principe reden de motorwagens niet los, in de jaren 50 kwam je eigenlijk alleen stammen van 4 wagentreinen tegen.
Maar als jij het wilt, het is jouw modelbaan  8)

Hierbij een foto van de hulpstuurstand van de blokkendoos motorwagen van het spoorwegmuseum.
geen stoel, geen snelheidsmeter, alleen tractie en rembediening.


Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2018, 16:03:21 »
Aha, dankjewel voor de info. (y)

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2018, 16:16:56 »
Arjen,

Motorwagens reden wel degelijk "los".
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.

Bij schaarste van ander materieel werden ze dus sporadisch wel degelijk ingezet voor ander doeleinden, zij het dan wel op de geëlektrificeerde lijnen.
In hoeverre dan de hulpstuurstand ook werd gebruikt in bij mij niet bekend.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2018, 16:57:37 »
Ja, maar de vraag was of ze alleen reden. En dat was niet het geval.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2018, 17:09:59 »
Ik dacht dat in het boek van Stoom tot Stroom staat dat de hulpstuurstand van de motorwagen alleen werd gebruikt voor het rangeren op de eindstations en dat je vanuit de hulpstuurstand niet de vrije baan op mocht.
Groeten,
Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26738
    • Pagina van klaas
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2018, 17:13:32 »
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.
Dat zijn de z.g. trekkrachten die gevormd waren uit 3 motorwagens. Maar die waren zo samengesteld dat er altijd een dichte kop op de buitenkanten zat.

De enige motorwagens met een volwaardige stuurstand aan de balgzijde waren de mCd's.
En dan had je nog de Ces. Dat was geen motorwagen maar een stuurstandrijtuig. Die kon ook met de balg vooruit rijden.
Zowel bij de mCd als de Ces was die kant te herkennen aan de 3 deuren naast elkaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2018, 18:18:48 »
Zijn zelfs beelden van 3 motorwagens die een kolentrein trekken te vinden hier op het forum.
Dat zijn de z.g. trekkrachten die gevormd waren uit 3 motorwagens. Maar die waren zo samengesteld dat er altijd een dichte kop op de buitenkanten zat.

Dit was tijdens de WOII. Bij gebrek aan kolen voor de stoomlocs en het beperkte reizigers verkeer konden de Blokkendozen als trekkrachten ingezet worden om goederentreinen te rijden. De Nederlandsche Spoorwegen beschikten toen nog niet over E-locs. De eerste 3 E-locs kwamen pas in 1948 (Serie 1000) vanuit Zwitserland. Deze waren tijdens de oorlog door de regering in ballingschap besteld.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
    • Dwangrail.nl
Re: Mat'24 vraagje
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2018, 18:41:13 »
Ik dacht dat in het boek van Stoom tot Stroom staat dat de hulpstuurstand van de motorwagen alleen werd gebruikt voor het rangeren op de eindstations en dat je vanuit de hulpstuurstand niet de vrije baan op mocht.

Dat is niet juist, in het boek van Stoom tot Stroom staat zelfs een foto van een achteruit rijdende motorwagen die betrokken is geweest bij het ongeval bij Rijswijk in 1927.  (blz 96 en 97)
Men was toendertijd niet zo moeilijk met allemaal regels, vanaf de hulpstuurstand was gewoon normaal te rijden.
Men deed het niet graag, omdat je wegwaaide vanaf het balkon waar je stond te bedienen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2019, 19:18:05 »
Waar ik dat dan wel heb gelezen staat me niet meer bij, maar inderdaad de achteruit rijdende mC (met trein) botste op een andere blokkendoostrein. In hetzelfde boek zie ik op blz 141 een andere foto, een losse mC of mCv met 1 goederenwagen als trein onderweg van Den Haag SS naar Utrecht. De kant van het rijtuig met 2 deuren is de kop van de trein en zie je de teakhouten kopwanddeuren. Dat moet wel avontuurlijk rijden zijn geweest zo zonder snelheidsmeter of andere meters.
Groeten,
Richard

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1630
    • Dwangrail.nl
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2019, 19:28:04 »
De foto op blz 141 lijkt mij een proef motordienstwagen, het nummer C 9469 staat ook genoemd als mK (motorkonvooiwagen ) in de tabel op blz 139.
En het zal zeker avontuurlijk geweest zijn, maar de arbowet was toen nog niet zo streng  8)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3826
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2019, 23:14:59 »
Mw Jaap heeft dan weer wel alles op de hulpstuurstand zitten en rijdt wel beide kanten los voorop.
Is natuurlijk wel weer een uitzondering en de kopwanddeuren zijn extra gedicht met een perspexplaat.
070421 130-33 Woerden by Gerard van Vliet, on Flickr

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
148* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2270
    • Biesje.nl
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2019, 11:13:43 »
Jaap was voor de restauratie een dienstwagen/motorpost/ander ding met twee dichte kopwanden, ik denk dat ze de apparatuur zoals snelheidsmeters gewoon weer terug hebben geplaatst nadat ze de wand met vouwbalg er weer in hadden gelast :) Dikke kans dat de originele Jaap deze voorziening niet had.

Mvg,

Robert

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2019, 11:33:19 »
Even een ander vraagje. Waar is de jaap eigenlijk heb deze een tijd niet meer gezien?

Marc

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5579
Re: NS Mat'24, vraag over rijrichting
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2019, 12:25:45 »
Een snelle, digitale speurtocht levert als laatste informatie op dat hij in Haarlem in de werkplaats zou staan voor een opknapbeurt die echter weinig vordering zou maken. Maar wellicht dat ieamnd anders betere info heeft?
Groet, Frank