Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door MRdirect
Vandaag om 15:33:14
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Nieuwe baan, nieuwe vragen  (gelezen 1957 keer)

Paul1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Gepost op: 30 december 2018, 14:55:17 »
Beste forumleden

Al erg lang vind ik modeltreinen erg leuk, alleen heb ik door ruimte en tijdsgebrek nog nooit echt de gelegenheid gehad om een complete baan op te bouwen
Ik ben dus redelijk nieuw en onervaren met de aanleg van een modelbaan, maar heb nu wel de gelegenheid hier mee te beginnen.
Ik heb de ruimte voor een baan van 3,6m x 1,25. Het plan is eigenlijk gecompliceerder dan eigenlijk de bedoeling was. De baan bestaat min of meer uit 2 nivo’s. De onderste nivo is een ovaal,aan de achterkant is een 6 sporig schaduw station gepland. Alleen de voorkant zal hiervan zichtbaar zijn. Dit zal een enkelsporig deel zijn. Dit voornamelijk om langere doorgaande treinen te kunnen rijden. Aan de rechter kant komt een klimspiraal die naar nivo 2 gaat en direct op een 2e schaduw station uit komt. Vanaf daar loopt de baan over een brug door naar een kopstation met 3 of4 sporen voor boemeltreinen en een rangeer loc voor wat rangeer werk met enkele goederen wagens. In de klimspiaal komt tevens een aftakking zodat de goederenlocs eventueel via nivo 1 weer in de goede richting kunnen rijden. Tot zover de plannen. Ik heb een Twincenter en wil digitaal gaan rijden ,dus loc aansturing en wissels, en als mij dat gaat lukken later ook de seinen. Wat ik niet wil is automatisch rijden via koploper of een soort gelijk programma.

Alleen is er dan gelijk iets wat ik nog niet helemaal begrijp, ik wil wel over zicht houden over de stand van de wissels en of er sporen bezet zijn. Het liefst op een tableau met een sporen plan er op met leds die de wisselstanden aan geven en leds die aangeven of er eenspoor bezet is. Een andere vraag is hoe laat ik treinen automatisch op de goede plek stoppen. Ik had wat zitten googlen en kwam op een feedback decoder van Viessman.
Zijn er mensen die hiermee kunnen helpen. Mijn technisch inzicht is wat dit aangaat behoorlijk beperkt.

Paul


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2018, 15:13:23 »
Naar mijn idee is er geen meerwaarde aan wissels/seinen digitaal sturen als je niet met de computer gaat rijden. Enige voordeel is dat het iets in draden scheelt. Maar het grote nadeel heb je dan ook ondervonden en dat is het bedienen en overzicht houden. Nu zijn er wel wat systemen die dat kan (of zelfbouw) via bijvoorbeeld LocoNet maar ik weet zo 123 even geen nummers.

Maar dat brengt me eigenlijk naar de tweede vraag. Je vraagt je af hoe op de juiste plek stoppen. Dat suggereert toch dat je automatisch wilt rijden. Misschien niet 100% automatisch maar toch. Ik neem dus aan dat je bedoelt stoppen voor rood enzo?

Eerste optie is gewoon jij met de hand. ;) Dat is dan echt gewoon handmatig rijden.

Iets meer automatisch zou je simpelweg (net als bij analoog) gewoon het stuk voor het sein spanningsloos kunnen maken samen met het schakelen van het sein naar rood. Maar goed, dan mis je wat functies van digitaal (afremmen, licht bij stilstand etc). Dit zou je kunnen aanvullen met remmodules, bijvoorbeeld het ABC systeem. Ding is, de decoder moet dit wel ondersteunen (doen de meeste maar toch) en de loc / volle stroomopname moet vooraan de loc zijn anders zijn deze te laat remmen.

Een ander punt wat je moet beslissen is, wat moet dat sein aansturen? Wil jij volledig zelf alle seinbeelden schakelen en de veiligheid in het oog houden? Of verwacht je een soort automatisch bloksysteem?

En ik denk toch een beetje dat je het laatste verwacht. En dan zou ik toch aanraden naar computer sturing te kijken. Dit is namelijk prima te combineren met handmatig rijden! Dit hoeft echt niet alleen "op start drukken en naar de treinen kijken" zijn. Dit kan alles zijn van alleen overzicht houden en de seinen schakelen. Of een tweede trein zijn rondje laten doen op de hoofdbaan waar jij de wissels voor bedient terwijl je zelf met een eerste loc rijdt. Tot inderdaad het achterover leunen en kijken.

Er zijn wel wat systemen waarmee je computerloos een soort blokbeveiliging etc maakt maar naar mijn idee is het makkelijker/goedkoper/flexibeler als je wel een computer gebruikt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 16:32:45 »
Ik heb een Twincenter en wil digitaal gaan rijden ,dus loc aansturing en wissels, en als mij dat gaat lukken later ook de seinen. Wat ik niet wil is automatisch rijden via koploper of een soort gelijk programma.
Ik wil wel over zicht houden over de stand van de wissels en of er sporen bezet zijn. Het liefst op een tableau met een sporen plan er op met leds die de wisselstanden aan geven en leds die aangeven of er een spoor bezet is.

Wat je hier wil realiseren, kan allemaal met een ESU Ecos 2.
Hiermee maak je een plan van uw baan, bedien je wissels en seinen, sluit je er een bezetmelder op aan.
En je rijdt zelf met de treinen via de centrale, dus geen PC nodig.

Hier een foto van een deel van een baanplan met de stand van de wissels, die door een klik met de vinger te veranderen zijn op het aanraakscherm.


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018, 16:44:56 »
Hoi,

Alleen is er dan gelijk iets wat ik nog niet helemaal begrijp, ik wil wel over zicht houden over de stand van de wissels en of er sporen bezet zijn. Het liefst op een tableau met een sporen plan er op met leds die de wisselstanden aan geven en leds die aangeven of er eenspoor bezet is. Een andere vraag is hoe laat ik treinen automatisch op de goede plek stoppen. Ik had wat zitten googlen en kwam op een feedback decoder van Viessman.

Kijk eens in de richting van LocoNet. Je TwinCenter heeft een aantal LocoNet aansluitingen. Met een aantal componenten kan je volgens mij wel richting jouw gewenste oplossing gaan. Kijk eens Hans de Loof: Loconet printjes. Uhlenbrock heeft een soort van seintableau voor LocoNet. Hoe duur het een en ander is weet ik zo niet.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Paul1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2018, 08:25:23 »
Beste Timo, Ceuleers, en Ronald

Dank jullie voor de reacties. Het idee wat ik in eerste instantie had was lekker ouderwets op zo’n tableau kijken in plaats van naar zo’n pc scherm, maar ondertussen wel alles aansturen door decoders. Ik had een tip gekregen om in het schaduw station de treinen door reed contacten en relais die een ledje aanstuurt zich zichtbaar te laten maken.maar dan zit ik nog wel met het wissel probleem, hoewel Lenz daar wel iets voor schijnt te hebben. Ik zag iets van een module met een 20 voudige kabel om leds aan te sturen. Het systeem van Uhlenbrock vond ik erg mooi maar ook erg duur Maar goed als mijn idee vele malen duurder is is via pc misschien toch beter, zal eens kijken hoe het dan zit met baan opbouw en zo.

Paul

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2018, 10:55:19 »
Paul, steek je licht ook eens op bij Littfinski Daten Technik .
Die hebben onder andere voor:
Bediening van de wissels met een digitaal signaal vanuit een zogenaamd bedieningsbord de Key Commander
Wil je liever niet zelf je bedieningstableau maken dan kan je gebruik maken van een Gleisbildstellpult waar je dan ook terugmeldingen van de bezette sporen kan hebben

Om een en andere duidelijker te maken, is er ook een Nederlandstalige site met aansluitvoorbeelden voor zowat elk item in combinatie met tich andere fabrikanten.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #6 Gepost op: 31 december 2018, 11:26:35 »
hoi,

hoewel Lenz daar wel iets voor schijnt te hebben. Ik zag iets van een module met een 20 voudige kabel om leds aan te sturen.

Aan het systeem van Lenz heb je niets aan omdat je een Fleischmann TwinCenter hebt. Die heeft vooral Loconet-aansluitingen. Lenz gebruikt het XpressNet-protocol. Dat zijn twee verschillende protocollen en dat praat niet lekker met elkaar.  Dan moet je toch echt naar LocoNet oplossingen gaan kijken. Je kan ook met Arduino aan de gang als je van programmeren en uitproberen houdt. ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2018, 11:48:40 »
Dank jullie voor de reacties. Het idee wat ik in eerste instantie had was lekker ouderwets op zo’n tableau kijken in plaats van naar zo’n pc scherm
PC sluit een tableau niet uit!

Maar het gaat er meer om, welke mate van automatie verwacht je?
Paar vragen daarvoor:
  • Moeten treinen zelf stoppen voor onveilige seinen?
  • Wil je een vorm van blokbeveiliging? / Wat moet de seinen bedienen?
  • Moet het schaduw station zelf gevuld worden?

Als alle antwoorden nee zijn, dan laat de computer zitten. Maar als je een vorm van automatie is dan is naar mijn idee een PC een aardige toevoeging. Deze kan dan bijvoorbeeld stilletjes het schaduwstation afhandelen. Of blokbeveiliging toepassen voor de IC die je "onbemand" laat rijden. Dit terwijl jij via een tablau wissels zet en rangeert of met de boemel aan de gang gaat. Modules van Hans de Loof of LDT is inderdaad wat ik eerder daarvoor bedoelde. Met een PC ben je gewoon heel flexibel in wat je wilt automatiseren en hoe. (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Paul1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #8 Gepost op: 31 december 2018, 13:37:57 »
Dit is een beetje mijn punt, blokbeveiliging is overbodig omdat de zichtbare delen enkelsporig worden en het niet de bedoeling is dat er heel veel treinen achter elkaar rijden. De seinen automatisch stellen is geen must en ook overbodig omdat er maar weinig seinen gebruikt gaan worden. Waar het mij om gaat is dat ik niet ergens een spoor op rij terwijl deze al bezet is. Of dat ik een wissel oprij die nog niet goed staat en daardoor kortsluiting veroorzaak. En daar komt bij dat ik weinig met pc’s heb en zo’n bedienings paneel gewoon veel leuker/ mooier en overzichtelijker vindt. Enige voorwaarde is wel dat alles werkt met mijn Twincenter en digikeijs decoders.( deze zijn namelijk al verwerkt). En het zou ook nog een voordeel zijn als alles goed te betalen is, en met mijn beperkte kennis te verwerken is. Dat systeem van Ldt ziet er veel belovend uit

Paul

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Nieuwe baan, nieuwe vragen
« Reactie #9 Gepost op: 01 januari 2019, 21:02:16 »
Geen automatische seinen / blokbeveiliging hebben maar wel een systeem om tegen jouw fouten te beschermen is een beetje een gekke combi. Of nouwja ::), als deze beveiliging verder zou moeten gaan dan dat jij een goed overzicht hebt van de wisselstanden en bezette sporen. En dan klinkt het inderdaad dat je gewoon computerloos moet gaan, geen beveiliging moet proberen toe te voegen anders dan wat bezetmelders en een duidelijk tableau. (y) En dit kan dus met de producten van LDT of Hans de Loof.

Overigens kan het op zich niet zo veel kwaad om een wissel in de verkeerde stand te berijden. Meeste aandrijvingen blokkeren dit niet hard dus geen ontsporing. En kortsluiting heb je alleen als je gepolariseerde puntstukken gebruikt. Maar dat is alleen maar een duidelijke indicatie dat de wissel niet goed stond ;D 8)


Timo

Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox