Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 10:58:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 10:55:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 10:55:30
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:54:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 10:44:50
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 09:45:56
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Jelmer
Vandaag om 08:13:49
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
  

Auteur Topic: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.  (gelezen 71379 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #300 Gepost op: 11 August 2024, 11:19:29 »
Even 2 ochtenden aan het kwasten geweest, een hele lading figuren en kleine
details in de verf gezet, zodat ze op de nieuwe locomotiefjes geplakt kunnen worden;

IMG_20240810_205116 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_101533 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_101542 by Robbert Jan., on Flickr


En na een half uurtje plakken zit alles op z'n plek en zijn de machientjes bijna klaar;

IMG_20240811_104826 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_104835 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_104851 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_104939 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_104949 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_105033 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_105052 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240811_105232 by Robbert Jan., on Flickr

Het weekend weer goed besteed, rest alleen nog een paar sets met naam en
nummerplaten, die zijn besteld maar moeten nog geëtst worden, even geduld dus.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #301 Gepost op: 11 August 2024, 11:47:19 »
Goede voormiddag,

De kleinere versus de erg grote bufferplaten, zit daarachter een verhaal ?

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #302 Gepost op: 11 August 2024, 16:22:32 »
Dat deze kleine locomotiefjes grote bufferschijven hebben is
omdat ze over het algemeen over sporen rijden met krappe
bogen in een industriesetting, het spoor zal daar ook niet al
te vlak liggen.

Door de bufferschijven groter te maken heb je weinig risico
op overbufferen met een ontsporing tot gevolg.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #303 Gepost op: 16 August 2024, 20:14:01 »
Zomaar even een paar foto's, onderstaande vind ik zeer geslaagd en
ik ben ook wel erg tevreden met de "wasp stripes"

R&J Colliery by Robbert Jan., on Flickr

R&J Colliery by Robbert Jan., on Flickr

"Asbesthos" verstopt tussen de attributen bij de loods, ondertussen
zijn de losse details zoals de oliekannetjes etc. ook even vervuild met
een beetje Ammo/Mig "fresh engine oil" 1408.

R&J Colliery by Robbert Jan., on Flickr

Voorheen nummer "13" is ook klaar, sintels en asresten op de omloop
onder de rookkastdeur en ook her en der olieresten, het drijfwerk is ook
her en der rondom de smeerpunten voorzien van een beetje "olie"

R&J Colliery by Robbert Jan., on Flickr

Tussen de bedrijven door doe ik elke keer een beetje zodat tegen eind
september de baan weer helemaal tip top is voor de trip naar het VK.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 692
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #304 Gepost op: 16 August 2024, 21:39:19 »
Pas maar op dat je niet valt met al die smerigheid (olie) op het emplacement.
Waanzinnig echt sfeertje. Well done.
Station Baarn HIJSM

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4963
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #305 Gepost op: 16 August 2024, 23:11:45 »
Het ziet er inderdaad skitterend uit  (y).

Was nog vergeten te antwoorden. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je deze puppies zo 'percy achtig' vind?
Ik vind ze prachtig gedetaileerd en ik kan niet wachten tot ik zo kan weatheren zoals jij. Ook de cabine ziet er gedetaileerd uit.




Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #306 Gepost op: 28 August 2024, 20:08:17 »
De afgelopen week in de weer geweest met m'n Kerr Stuard Victory,
een heel fijn stukje werk van de fabrikant "Planet Industrials"

The R&J Colliery Victory Dcc rebuild by Robbert Jan., on Flickr

Ik had er direct al sound in gezet middels een oudere loksound 4 micro
maar deze moest er dan in gesoldeerd worden omdat de printplaat
geschikt is voor next18, prima, tot dat je er achter komt dat de
lokpilot erg warm wordt, tot het punt dat de functieuitgang niet meer werkt.
Niet ideaal, dus er moet een oplossing voor gevonden worden.

Als eerste een nieuwe speaker, deze is afkomstig van een ander project
maar daar beviel deze niet, dus hergebruiken die handel, alleen de
klankkast moest even aangepast worden zodat het ook daadwerkelijk past.

The R&J Colliery Victory Dcc rebuild by Robbert Jan., on Flickr

Netjes in de rookkast verstopt, hier kon een speaker kwijt die dubbel zo
groot is als de standaard af fabriek meegeleverde speaker. (wel netjes 8ohm)

Om het passend te maken moest er wel een beetje metaal weggehaald
worden met de dremel, een kwartiertje werk en een hoop zooi.

The R&J Colliery Victory Dcc rebuild by Robbert Jan., on Flickr

Daarna verder gegaan met de bedrading van de componenten, vanaf de
printplaat naar de stroomafname en motor, de rest gaat naar een bus connector
op de bovenzijde van de aandrijving. (hier zat voorheen de speaker)

The R&J Colliery Victory Dcc rebuild by Robbert Jan., on Flickr

The R&J Colliery Victory Dcc rebuild by Robbert Jan., on Flickr

De bus connector is 8 polig, rastermaat 1,27mm, ik gebruik er 7 voor de
verlichting, speaker en stay alive print met 2 kleine tantalum condensatoren.
Alles is daarna met kapton tape elektrisch geisoleerd zodat de decoder er
straks zo ingeprikt kan worden.

In de kap is alles netjes weggewerkt in één van de waterkasten en daarna
zijn de draadjes op een bus stekkertje gesoldeerd waarbij de bedrading zo
kort mogelijk is gehouden.

The R&J Colliery Kerr Stuard Victory by Robbert Jan., on Flickr

The R&J Colliery Kerr Stuard Victory by Robbert Jan., on Flickr

Ik maak gebruik van standaard decoderdraad en lakdraad op kleur wat
veelal gebruikt wordt voor het DC car system, maar voor de installatie van
ledjes en dergelijke kleine verbruikers is het ideaal, en goed weg te werken.
Tussen de polen zit een plaatje styreen, verlijmd zodat er geen kans is
op het breken van de draadjes direct na de soldeerverbinding, al acht ik de
kans klein dat dit zo vaak los/vast komt.

The R&J Colliery Kerr Stuard Victory by Robbert Jan., on Flickr

En dan passen, zonder moeite, het wachten is nu op een Loksound 5 micro
met next18 zodat ik deze van sound kan voorzien en de lok volgende maand
mee kan naar het VK voor de show aldaar.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4963
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #307 Gepost op: 28 August 2024, 22:25:52 »
Die ziet er mooi uit. Ik heb er ook eentje maar in het zwart (helaas) en ongeweatherd nog. Maar het zijn mooie dingen.

Citaat
Ik heb de Peckett wel in handen gehad afgelopen vakantie maar niet meegenomen
omdat ik ze toch een te hoog "Percy" gehalte vind hebben, zeker in het groen
Nog over die Pecket. Ik weet niet wat ze jou hebben laten zien, maar ik vind het skitterende dingen. Ze zijn best hoog gedetaileerd. Elke klep in de cabine heeft wel een kleurtje.


(let niet op de stof laag  ::))


Ik denk als jij zo'n ding onderhanden genomen heb, dat het een van je mooiste loks zou zijn  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #308 Gepost op: 02 October 2024, 10:53:45 »
Inmiddels weer thuis, afgelopen weekend deelgenomen aan de Rapido Railex in Maidstone.

Woensdag in de avond vanuit Hoek van Holland vertrokken naar Harwich, onderweg geen
enkel probleem ondervonden met de douane, hartstikke mooi.

Op donderdag kon er al opgebouwd worden vanaf de namiddag, we waren mooi op tijd
dus eerst maar even een kleine de-tour gedaan via de Kent and East Sussex Railway.

IMG_20240926_122914_1 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240926_124653 by Robbert Jan., on Flickr


Pas vanaf 18:00 konden we de hal in, prima, eerst naar het hotel en daar gegeten
alvorens naar de hal te gaan voor het opbouwen, alles staat dan ook in nog geen uur.
 

IMG_20240928_102321 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240926_202948 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240930_103818 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20240928_102331 by Robbert Jan., on Flickr

Vanuit de organisatie was alles prima geregeld, een plaqette voor op de bak en een wagonnetje
als aandenken, altijd leuk, wel erg geel  ;D

De 2 dagen vlogen voorbij en de respons was super positief, het publiek (1000+) was een heel
stuk vriendelijker dan het nederlandse, vragen of er gefotografeerd mag worden, belangstelling
en niet zomaar een camera de scene in drukken om dat ene plaatje te krijgen, wat een verademing.

De retourreis was eveneens zonder issue, in Harwich werd er wel even gekeken maar de
beamte vond het alleen maar prachtig, dus het was met 2 minuten klaar en daarna was het
de boot op om vervolgens in Nederland zo door de douane te rijden, zonder problemen.

Inmiddels is alles weer opgezet en kan ik wat wijzingen gaan aanbrengen aan de kolenverlading
voor dat ik in November naar de Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen ga in Veendam.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6146
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #309 Gepost op: 06 October 2024, 11:11:45 »
.......................
R&J Colliery by Robbert Jan., on Flickr
.......................

Mooi detail, die restanten lading in de hoeken van de wagons   (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3525
  • Mcn NSR Groningen.
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #310 Gepost op: 15 October 2024, 17:19:31 »
@ Retrojack, dank! het zit hem in die kleine dingen  (y)


Ondertussen ben ik al weer bijna 2 week terug uit Engeland na de succesvolle Rapido Railex.

Tijdens de expo werd snel duidelijk dat de kolenverlading een hekel punt is en het gebouw
eigenlijk niet stevig genoeg is om constant een lade in en uit te nemen, dusss.

IMG_20240930_103833 by Robbert Jan., on Flickr

Het dak er af.

IMG_20241001_114625 by Robbert Jan., on Flickr

Kabels los, tussenvloer er uit.

IMG_20241001_114638 by Robbert Jan., on Flickr

Een nieuwe opening in de zijwand  ::)

IMG_20241001_125616 by Robbert Jan., on Flickr

Een nieuw tussenvloertje, ditmaal met gaten die net iets kleiner zijn dan
de houders er onder.

IMG_20241003_110051 by Robbert Jan., on Flickr

Het plan, stortkokers die vanaf de zijkant van de baan zijn te vullen.

IMG_20241004_131441 by Robbert Jan., on Flickr

Vorderingen met het samenstellen, veelal restmateriaal styreen, als het maar werkt.

IMG_20241005_115738 by Robbert Jan., on Flickr

Testen met de kolen, dat werkt prima en zodra er een wagen gevuld wordt
zakt de nieuwe voorraad netjes weer de houder in.

IMG_20241005_115752 by Robbert Jan., on Flickr

In de houder op de zijkant zitten schuine vlakken om het materiaal te dirigeren in de
juiste richting, dit werkt prima en inmiddels in de houder op de vulopening na dicht.

IMG_20241005_211144 by Robbert Jan., on Flickr

Onder het dak ziet het er dan zo uit, 2 klemmen houden de kokers netjes op de plek.

IMG_20241006_174613 by Robbert Jan., on Flickr

Maar dan, het dak moet er wel weer op, dat wordt passen en meten.

IMG_20241007_204138 by Robbert Jan., on Flickr

Het eerste deel van het dak blijft op het oude niveau, het deel tegen de zijwand
wordt met 5 centimeter verhoogd.

IMG_20241011_150158 by Robbert Jan., on Flickr

Door dat ik het eigenlijke dak kon hergebruiken was het mogelijk snel weer
resultaat te zien, de vorderingen zien er veelbelovend uit.

IMG_20241012_132402 by Robbert Jan., on Flickr

Na een dagje verven, groen op de staalconstructie en de bakstenen bruin begin
het geheel weer vorm te krijgen.

IMG_20241012_173821 by Robbert Jan., on Flickr

Met een aantal tinten enamel verf de bakstenen wat onderlinge kleurverschillen
gegeven, dit is ook het geval onder het oorspronkelijke gebouw.

IMG_20241012_190725 by Robbert Jan., on Flickr

En dan, het dak er weer op, dit past allemaal prima en met een beetje
houtlijm zit het prima op z'n plek, dan kan het nog los, al hoop ik van niet.

IMG_20241013_114954 by Robbert Jan., on Flickr

Om het dak verder af te werken de windveren en wat daklood aangebracht.

IMG_20241015_143212 by Robbert Jan., on Flickr

En de laatste stappen, het op kleur brengen en weatheren van het gehele
gebouw om zo alles weer als één geheel te maken.

IMG_20241015_143223 by Robbert Jan., on Flickr

IMG_20241015_143248 by Robbert Jan., on Flickr

Ik ben erg blij met het resultaat, het gebouw oogt nu nog imposanter en het
beste is dat de weilanden op de achtergrond niet meer boven het gebouw uitsteken.

De laaste dingetjes die nog moeten worden aangebracht zijn de dakgoten en dan is
het geheel kwa scenery klaar voor de volgende beurs, de Modelbouwdagen in Veendam
volgende maand op 16 en 17 november.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7750
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #311 Gepost op: 15 October 2024, 19:00:21 »
En beter werkend en inderdaad imposanter: operatie geslaagd! Ik vind hem in de vernieuwde versie fraai.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8594
  • Nooit uitgeklust....
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #312 Gepost op: 16 October 2024, 09:15:41 »
Die laatste foto is erg fraai! Geeft goed weer hoe imposant het gebouw is geworden! (y)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #313 Gepost op: 17 October 2024, 15:10:33 »
Vind het ook veel mooier nu met dat trapje er in.  8) 8) (y)



Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25932
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
« Reactie #314 Gepost op: 17 October 2024, 15:12:49 »
Schitterend allemaal!
En de laatste foto  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim