Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule  (gelezen 41877 keer)

PeterV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #105 Gepost op: 07 oktober 2019, 21:36:37 »
Wat je naast bovenstaande tips ook zou kunnen proberen is de spanning van je step down converter (nu 16.2V zo te zien) op 18V zetten.
Die 16.2V zit redelijk op de grens en kan bij belasting zomaar omlaag gaan. Dus 18V instellen en nogmaals proberen.

Mvg,
Peter

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #106 Gepost op: 07 oktober 2019, 22:18:32 »
Hallo Allen,

Bedankt voor de tips morgen is verder proberen. Maakt de hogere spanning 18 / 19 volt nog wat uit voor de rijspanning op de brug zelf? Ik rij met n-spoor.

Met vriendelijke groeten Erwin
Erwin

MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #107 Gepost op: 08 oktober 2019, 08:58:58 »
De rij spanning en de aanstuur spanning zijn 2 aparte kringen, je zult dus geen hogere spanning op je rails krijgen.
Groeten, Marius

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #108 Gepost op: 08 oktober 2019, 20:26:44 »
Als er twijfel is over de voeding stop dan die van de DR5000 erin, op 19VDC instellen en zet alles in Basic mode. Daarmee sluit je e.e.a. uit.

Vandaag de voeding van de DR5000 19 VDC ingesteld en aangesloten en basic mode geselecteerd, maar dit geeft geen verbetering ten opzichte van het draaien. De brug start soms wel maar draait dan een paar opritten teveel door en stopt dan halverwege een oprit of stopt te vroeg! soms start de brug helemaal niet ik hoor dan ook geen vergrendeling of wat dan ook. Ik weet niet of dit met instellingen te maken heeft of dat de DR5052 niet goed functioneert. Alles weer analoog aangesloten dan werkt het perfect.

Met vriendelijke groeten Erwin

Erwin

MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #109 Gepost op: 08 oktober 2019, 22:18:44 »
Heb je het ook nog even geprobeerd met een track signaal aangesloten op de track input?

Als dat ook niet werkt, toch maar een berichtje wagen naar Digikeijs zelf of ze nog een idee hebben wat dit probleem veroorzaakt. Ik zou het voor nu niet weten waardoor dit gedrag wordt veroorzaakt.
Het ene moment draait de draaischijf te ver door en het volgende moment weer te weinig.

Als de spoel niet meer wil vrijgeven (het klikkende geluid) kan je dan met de hendel onder de brug wel de vergrendeling er makkelijk van af krijgen? Ik heb met mijn Märklin draaischijf een soort gelijk probleem gehad waarbij de motor langer kon draaien waardoor de vergrendeling klem kwam te zitten, na opnieuw afstellen van spannings onderbreker in de aandrijving is dit probleem bij mij verholpen.
Je kunt dit testen als de vergrendeling er meerdere malen niet af wil, de brug handmatig te ontgrendelen en daarna met de software nogmaals te proberen.
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 22:20:46 door MdBruin »
Groeten, Marius

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #110 Gepost op: 09 oktober 2019, 00:58:34 »
ik heb mijn DR5052 en EXT gemonteerd. ik heb hem draaiend en het werkt naar behoren. ook in koploper heb ik hem werkend gekregen.

nu mijn vraag, hoe kan ik er voor zorgen dat locs er automatisch op en af kunnen rijden? ik heb immers toch geen inrij en stopsectie in mijn brug? of denk ik nu verkeerd?

kan iemand mij uitleggen hoe ik kan zorgen dat de locs automatisch de brug op rijden/ draaien naar het goede spoor en de brug weer netjes afrijden.

MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #111 Gepost op: 09 oktober 2019, 17:04:26 »
De terug melding van de DR5052 gaat over Loconet, het adres hiervoor kan je terug vinden in de software (1152 uit mijn hoofd) Dit is het adres van de brug zelf, voor de posities daarna zal je zelf een losse melder moeten aansluiten welke daarna kan worden koploper worden gebruikt. De adressen van de DR4088OPTO kan je hiervoor niet gebruiken, deze zijn alleen voor de positie bepaling voor de DR5052 en verder niet. Hoe in te stellen durf ik je niet te zeggen, ik heb nog geen ervaring met computer gestuurde treinbanen.
Groeten, Marius

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #112 Gepost op: 09 oktober 2019, 18:14:57 »
Ik had het adres gezien 1152 van de brug. Ik vroeg mij af hoe ik hem dan in koploper verwerk als blok? Moet ik een gewoon blok maken? Wat voor module moet ik aangeven om sectie 1152 aan te geven etc?

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #113 Gepost op: 09 oktober 2019, 20:44:28 »
Heb je het ook nog even geprobeerd met een track signaal aangesloten op de track input?

Heb ik geprobeerd, je hoort wel het tellen / tikken van het aantal afritten van bijvoorbeeld spoor 3 naar 6 dat zijn in dit geval 8 tikken! dan stopt het draaien van de brug in de software ook. Alleen de brug zelf wil niet draaien de motor hoor ik ook niet lopen lijkt wel of deze geen voeding krijgt. Ik weet het niet meer. Ook met de externe voeding erbij van 18 Volt doet niets extra i.c.m. de trackspanning.



Moet ik misschien hier nog wat aan veranderen? Met het ontgrendelen




Met vriendelijke groeten Erwin
« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2019, 21:32:49 door ETH023 »
Erwin

PeterV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #114 Gepost op: 09 oktober 2019, 23:21:38 »
Ik heb deze instelling, alleen de ontgrendeling wachttijd is anders namelijk 750[ms]:



Wat je nog handmatig kunt proberen is het volgende:
1. Sluit de rode draad van de draaischijf op de +16V van de voeding aan.
2. Sluit de gele draad van de draaischijf op de -  (GND) van de voeding aan.
3. Zet de voeding aan.
4. Maak met de grijze draad nu even kortstondig contact met de - (GND) van de voeding, als het goed is gaat de draaischijf nu 1 positie naar links (tegen de klok in).

Hoe langer je met de grijze draad contact maakt met de - (GND) van de voeding des te langer zal de draaischijf doordraaien. Laat je de grijze draad weer los dan zal de draaischijf op de eerstvolgende positie stoppen.

Je kunt het ook eventueel ook met een schakelaar doen zie (zie schema)


Wil je de draairichting wijzigen wissel dan de +16V en GND met elkaar om maar laat de grijze draad met schakelaar zitten.

Gebruik wel de voeding die je nu ook gebruikt voor het voeden van de DR5052.
Je kunt nu lange en korte pulzen nabootsen met de schakelaar en zo kijken wanneer de schijf gaat draaien.
Als de schijf nu gewoon werkt zit het probleem in de instellingen van de DR5052 of de DR5052 zelf.

Mvg,
Peter

« Laatst bewerkt op: 09 oktober 2019, 23:24:01 door PeterV »

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #115 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:11:13 »
@Peter,

Ik heb deze instelling, alleen de ontgrendeling wachttijd is anders namelijk 750[ms]:

Die 500 (ms) heb ikzelf aangepast stond ook op 750 (ms) moet ik nog terug zetten.

Wat je nog handmatig kunt proberen is het volgende:
1. Sluit de rode draad van de draaischijf op de +16V van de voeding aan.
2. Sluit de gele draad van de draaischijf op de -  (GND) van de voeding aan.
3. Zet de voeding aan.
4. Maak met de grijze draad nu even kortstondig contact met de - (GND) van de voeding, als het goed is gaat de draaischijf nu 1 positie naar links (tegen de klok in).

Hoe langer je met de grijze draad contact maakt met de - (GND) van de voeding des te langer zal de draaischijf doordraaien. Laat je de grijze draad weer los dan zal de draaischijf op de eerstvolgende positie stoppen.

Gebruik wel de voeding die je nu ook gebruikt voor het voeden van de DR5052.
Je kunt nu lange en korte pulzen nabootsen met de schakelaar en zo kijken wanneer de schijf gaat draaien.
Als de schijf nu gewoon werkt zit het probleem in de instellingen van de DR5052 of de DR5052 zelf.

Mvg,
Peter

Het bovenstaande heb ik gedaan en dan werkt de draaischijf perfect  (y) Welke instellingen zou ik dan moeten aanpassen in de DR5052 om de brug te laten draaien?

bedankt voor het meedenken allen.

Met vriendelijk groeten Erwin
Erwin

PeterV

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #116 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:53:35 »
Met de basis instellingen zou het gewoon moeten werken. Wat nog wel belangrijk is voor de Basis test is dat het
Controller Type op DR5052 Basic staat, maar dat had Ben ook al voorgesteld in een eerdere Post.

Als de draaischijf nu nog steeds niet werkt via aansturing met de DR5052 zou ik toch contact op gaan nemen met Digikeijs als je dat nog niet gedaan hebt.

- De draaischijf werkt Mechanisch en Elektrisch goed bij Analoge aansturing.
- De gebruikte voeding werkt ook goed.
- De instellingen zijn op DR5052 Basic gezet.
Het enige wat nu overblijft is de DR5052 zelf.

Mvg,
Peter

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #117 Gepost op: 12 oktober 2019, 12:03:14 »
Hallo Peter en meelezers,

Met de basis instellingen zou het gewoon moeten werken. Wat nog wel belangrijk is voor de Basis test is dat het
Controller Type op DR5052 Basic staat, maar dat had Ben ook al voorgesteld in een eerdere Post.

Dat staat de DR 5052!

Als de draaischijf nu nog steeds niet werkt via aansturing met de DR5052 zou ik toch contact op gaan nemen met Digikeijs als je dat nog niet gedaan hebt.

Heb ik gedaan en zou het ook retour sturen i.o.m. Digikeijs. Ik heb nog nog een 2de nieuwe DR 5052 liggen en aangesloten maar wat blijkt deze werkt ook niet, dat wil zeggen de DR5052 werken wel alleen de draaischijf doet het niet als deze aangesloten is. Alles weer losgekoppeld en op de analoge manier rode draad op +16 volt en de gele draad op de GND grijze draad op de GND de draaischijf werkt perfect.

- De draaischijf werkt Mechanisch en Elektrisch goed bij Analoge aansturing. Ja
- De gebruikte voeding werkt ook goed. Ja
- De instellingen zijn op DR5052 Basic gezet. Ja
Het enige wat nu overblijft is de DR5052 zelf. Deze werken volgens mij! Alleen ik zal wel wat verkeerd doen maar wat?

Mvg,
Peter

Alvast bedankt weer met vriendelijke groeten Erwin
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 16:37:40 door ETH023 »
Erwin

MdBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #118 Gepost op: 14 oktober 2019, 13:22:26 »
Het is een lastig probleem Erwin, een probleem waar ik je niet verder mee kan helpen. Ik heb alleen de Märklin draaischijf, anders was ik wel mee gaan testen of ik hetzelfde probleem ondervindt en waar het mogelijk in zit. Het lastige bij jou is dat het probleem niet constant Is, nu is digitaal een stuk gevoeliger als analoog. Heb je het ook al erover met Digikeijs gehad dat je tweede module ook problemen geeft?

Misschien een gekke gedachte, heb je al eens de sleepringen en contacten schoon gemaakt onder de brug? Als je dat nog niet hebt gedaan, zou je dat eens kunnen proberen?

Hoe goed is jouw Duits in schrijven Erwin, ik weet dat er namelijk een grote gebruikersgroep is met mogelijk eentje met dezelfde configuratie als jou.
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 13:24:01 door MdBruin »
Groeten, Marius

ETH023

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
Re: Digikeijs DR5052 draaischijfmodule
« Reactie #119 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:16:58 »
Hallo Marius,

Bedankt voor je reactie, Ik heb het digikeijs gemeld ook van de 2de DR5052 maar hierop nog geen reactie ontvangen.
Waarmee zou je de sleepringen en contacten het beste schoonmaken?

Mijn Duits om te lezen gaat wel maar om het te schrijven wordt lastiger.
Maar op welk forum is dat dan?

Met vriendelijke groeten Erwin
Erwin