Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D  (gelezen 6952 keer)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #30 Gepost op: 01 januari 2019, 23:12:10 »
Jeetje wat een overzicht weer zeg super!
Wat een gedetailleerde informatie in zo korte tijd super.
Had eerst nog voor de gein tegen een mede hobbyist gezegt, misschien is het leuk wat van de oude materialen na te maken en in de rekken re leggen maar dit is wel erg veel haha.

Wel  prachtig al deze informatie mooi om in de toekomst te kunnen vertellen tegen bezoekers.

Nog een vraagje over de spoorstaven deze waren als "nood" werden deze dan gebruikt om de baan een stukje te verlengen zodat jullie dichter bij konden komen?

Mooi ook van dat het oudste lid in de wagen bleef. Waren er nog.meer "gebruiken" op deze wagens. Dit zijn namenlijk mooie verhalen die toch een beetje verborgen zijn voor het publiek.

Alvast bedankt en nog de beste wensen allemaal!!

Gr marc

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #31 Gepost op: 02 januari 2019, 12:56:26 »
Marc ,
DE spoorstaven werden gebruikt om het ontspoorde voertuig weer boven het spoor te plaatsen . De spoorstaven moesten paarsgewijs dwars over het bestaande spoor gelegd worden . Dan de rolwagens met de klauwen op de spoorstaven , daar boven op blokken , en haaks daarboven op weer een rolmat .
De ongevallen wagen werd zo dicht mogenlijk naast of tegen het opjekt geplaatst . Als voorbeeld een aanrijding DDR met auto te Heilo . Bij terplaatse gekomen moest de ongevallentrein geduwd terug naar Uitgeest , loc omrijden en geduwd naar Heilo . Na de hersporing de ongevallen trein geduwd naar Alkmaar , met het stuurrijtuig er ook nog voor . De rest van de trein op zijn eigen spoor naar Alkmaar , maar zonder verlichting des nachts on 02.00 uur . DE rest volgt

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #32 Gepost op: 02 januari 2019, 15:10:08 »
Een ander verhaal .
Des nachts een ontsporing in Haarlem bij het tractie gebouw . Tijdens het hersporen loopt de motor van het lichtagregaat vast . De dienstdoende tractie opzichter vond het nodig dat hij met de beide handlampen zijn eigen moest bij lichten , en het personeel onder het treinstel moest op de tast zijn weg vinden . Deze opzichter werd toen duidenlijk gemaakt dat dit niet kon , of we gingen naar huis . DE andere dag werd mij door mijn eigen opzichter verteld dat deze topz een officiele klacht had in gediend en wat er gebeurd was . DE eenna laatste dag van mijn beschikbaar ontspoorde er in Hoorn ( overweg Koepoortsweg ) een rangeerdeel ,bestaande uit 2x mat 54 ,4 wagenstel . Alvorens met het hersporen te beginnen wilde deze topz met mij overleggen wat de beste werkmethode moest worden . Ik vertelde , en wees hem er op dat hij de hersporingsleider was , en dat ik niet gediend was van schoppen in mijn rug . Hij zag in dat de klacht misschien onterecht was en koos eieren voor zijn geld . Daar het ontspoorde viertje in de midden gescheiden moest worden , en de korte koppeling door gesneden werd , zouden de 2 halve treinstellen appart afgevoerd moeten worden . In overleg met de coördinator herstelpunt ASD ,werd in WPH Haarlem een koppeling besteld . De chaufeur van de WPH kwam in zijn schafttijd ( eigentijd ) de koppeling brengen . Daar wij het zware gereedschap tot onze beschikking hadden ,konden we de reserve koppeling plaatsen , en het treinstel afvoer gereed maken .
Des anderdaags werd door mijn Opzichter Gronddienst gevraagd wat er in Hoorn gebeurd was . IK zij niets bijzonders . Hij geloofde dat niet ,omdat de CTM Alkmaar de officiele klacht in getrokken had en dat ik een dag prestatie verlof verdiend had . 

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #33 Gepost op: 02 januari 2019, 15:13:22 »
Heer lijk dit soort verhalen

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #34 Gepost op: 02 januari 2019, 16:19:02 »
Geweldig zoveel goede en boeiende informatie. Alleen........ nog geen foto's valt me op. (Ik heb ze trouwens ook niet).

 (y) Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #35 Gepost op: 02 januari 2019, 16:23:14 »
Des avonds om 22.00 uur opgeroepen voor een ontsporing in Zaandam . Met de ongevallen auto naar Zaandam . Mijn maat kwam mij met de auto ophalen om van Purmerend naar ASD te gaan . In Amsterdam Noord , net buiten de IJ-tunnel was aan weerskanten van de weg 2 grote benzine stations . Die avond/nacht was er een grote verkeerscontrole gaande . Op de heen weg werden we gecontroleerd , en toen we met de ongevallen auto naar Zaandam gingen werden we ook gecontroleerd . Na de hersporing ,op de terug weg naar ASD-cs waren we voor de derde keer voor controle aan de beurt . Toen we naar huis gingen in de burgerauto moesten we voor de vierde keer de controle fuik in . De agent die wilde controleren zei lachende ; zo spoortje ben je er weer , ga maar gauw naar huis . En welterusten .


Een andere ontsporing was te Amsterdam Watergraafsmeer westzijde .  Na mijn late dienst werd ik om 21.30 uit de trein gehaald voor een ontsporing . In de Watergraafsmeer waren 3 gesloten wagens gekanteld en lagen in een Z over de sporen , 1 van deze wagens was een koelwagen ,die beladen was met bosbessen . De dienstdoende Topz was niet van plan om de kraan te bestellen , dus moesten de wagens met de De 2200 , staalkabel en 1 schijfsblok rechtop gezet worden . Een wagen werd aan de dakrand opgelicht ,zodat de Vsrong gemonteerd kon worden . Deze V sprong werd met een harpsluiting aan de zware trekkabel verbonden . Deze kabel via het eenschijfsblok met de 2200 op het nevenspoor . De rijcontroler werd in de heuvelstand geplaats , dus dieselmotor maximaal toerental , en met het handwiel ( heuvelweerdtand )werd het veld van de hoofdgenerator bekrachtigd . Ook stonde de tractie motoren in serie geschakeld .IN samenspel met de rangeerrem kon je de lok op de millimeter verplaatsen . Toen er 2 wagens rechtop stonden bepaalde de topz dat er gegeten moest worden , maar voor de tweede maal soep was niks , dus werd er iemand weg gestuurd ,want er was een chinees restaurant open , dus chinees ,om 11.00 uur . Mijn schoonfamilie woonde toen in Amsterdam Oost , vlakbij het rangeer terrein .. Daar het Zaterdag was , ging mijn echtgenoot altijd met onze zoon naar haar ouders . Opeens stond mijn schoonvader achter mij , en zij ; dit duurt nog wel even . Als jullie klaar zijn dan kom je maar direct naar ons ,je echtgenoot wordt opgehaald . Een gegeven moment werd er door aannemers personeel besloten om het sjouwwerk door hun te laten doen , om ons te ontlasten . DE temperatuur begon al aardig naar de 20 graden te lopen . OM ongeveer 17.00 uur waren we klaar en hadden het gereedschap in de wagen gegooid . Mijn totale diensttijd was 28 uur . Des Zondags moest ik van mijn coördinator wel op het werk verschijnen ,daar ik anders mijn overuren verloor . Die Zondag heb ik de ongevallen wagen weer uitrukgereed gemaakt en ben na 4 uur werk weer huiswaarts gegaan . 

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #36 Gepost op: 02 januari 2019, 16:26:52 »
antwoord op Carel .
DE meeste foto's staat in het boek ONGEVALLEN van vader en zoon v/d lee . Wij hadden toen geen fototoestel , en ook geen tijd voor foto's .
IK zelf heb heel weinig foto's . Sorry

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #37 Gepost op: 02 januari 2019, 16:46:53 »
Prachtig zeg!
Foto's ben ik ook wel erg benieuwd naar maar dat zal vast iemand wel hebben!
Prachtig al deze geidetaileerde info.

Gr marc

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Gezocht interieurfoto's ongevallen stalen D
« Reactie #38 Gepost op: 02 januari 2019, 16:48:23 »
Je hebt heel weinig foto's zeg je. Maar alles is welkom hoor (y) (y)