Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trams, treinen, bruggen en Americana in Portland Oregon door hvyfuji
Vandaag om 04:18:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:59:12
Werkbank bouwen door ArjanB
Vandaag om 03:44:21
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:14:13
Projekt 083-338 door Erik Baas
22 juli 2019, 23:59:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
22 juli 2019, 23:51:48
Schwarzburg door 44
22 juli 2019, 22:52:08
Artitec SS700/NS3700 door Gerke
22 juli 2019, 22:45:37
Piko h0 NS 2200 door Gerke
22 juli 2019, 22:30:49
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door nkob
22 juli 2019, 22:07:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
22 juli 2019, 22:06:20
BNLS-module: De Korne door pietgrasparkiet
22 juli 2019, 21:52:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
22 juli 2019, 21:49:55
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
22 juli 2019, 21:23:20
Raadplaatje door Illya Vaes
22 juli 2019, 21:20:22
Efringen-Kirchen door poftie
22 juli 2019, 21:01:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door frederik19630
22 juli 2019, 20:43:13
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
22 juli 2019, 19:58:23
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door mass am see
22 juli 2019, 19:22:49
Vloerbaan op een studentenkamer... door Joost O
22 juli 2019, 18:43:06
Iets kleins in 00 door Noordernet
22 juli 2019, 18:33:00
Combe Halt, Brits smalspoor door Stedahult
22 juli 2019, 18:14:39
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
22 juli 2019, 17:53:56
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door OpAart
22 juli 2019, 17:33:37
Update: baan in de tropen door Joost O
22 juli 2019, 16:50:30
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door mass am see
22 juli 2019, 16:22:12
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
22 juli 2019, 13:41:36
Pfarrerwinkel bahn door 44
22 juli 2019, 13:02:50
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Jelmer
22 juli 2019, 12:47:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
22 juli 2019, 12:42:57
  

Auteur Topic: DDM1 en DDAR verschillen?  (gelezen 2316 keer)

Den Zoeterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
DDM1 en DDAR verschillen?
« Gepost op: 22 december 2018, 07:32:43 »
Wat zijn de verschillen tussen DDM1 en DDAR stammen?

Ik zit eraan te denken om een DDM1 set van Artitec aan te passen naar een 3 delige DDAR stam met 1700.

Wat ik al weet;
•DDM1 heeft een pantograaf op de stuurstand
•DDAR heeft een automatische koppeling
•DDM1 heeft dieren op de stuurstand

Wie kan mij verder helpen?
« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 08:02:30 door Den Zoeterdam »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: DDM1 en DDM verschillen?
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2018, 07:52:30 »
Vermoed dat je bedoeld DDM1 aan te passen naar DDAR.

Interieur is 2e klas groen en 1e klas blauw ipv rood.
Eerste klas gedeelte zit in stuurstand ipv ABv.muv 1 stam eerste klas streep is donkerblauw buiten zijde en doorgetrokken.

DDAR heeft stamnummerborden aan de zijkant..bijv 7333

Dit is wat ik zo snel ff weet.


De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1568
  • Allegra" treinstel
Re: DDM1 en DDM verschillen?
« Reactie #2 Gepost op: 22 december 2018, 07:59:04 »
DD-AR heeft Elcetroniche koers aanduiding

Den Zoeterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2018, 08:03:39 »
Bedankt (y). Het is dus mogelijk om een 3 delige Artitec stam aan te passen naar hoe ze momenteel rondrijden?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DDM1 en DDM verschillen?
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2018, 08:33:12 »
Eerste klas gedeelte zit in stuurstand ipv ABv.muv 1 stam

In de hedendaagse DD-AR stammen zijn er meerdere stammen waarbij de 1e klas nog in een ABv rijtuig zit. Dus dat rijtuig zou je prima kunnen handhaven.

Meeste aanpassingen zullen aan het stuurstandrijtuug gedaan moeten worden.

- baanruimer heeft bij DD-AR niet de middelste horizontaal lopende balk, want daar zit bij DD-AR de automatische BSI koppeling.
- opstaptreden en handgrepen die bij DDM-1 aan de linkerzijde van de neus zitten, zijn bij DD-AR aan de rechterzijde aangebracht.
- witte stekkerdoos op de neus ontbreekt bij DD-AR
- luchtketels achter de baanruimer ontbreken bij DD-AR
- stroomafnemer ontbreekt bij DD-AR

Alle rijtuigen
- DD-AR heeft digitale bestemmingsdisplays. De ophanghaken voor de koersborden op de ABv en Bvk (stuurstandrijtuig). Hier hingen bij DD-AR geel gespoten koersborden met het stamnummer, voorzijde 73xx, achterzijde 74xx. Bij de huidige stammen zijn de stamnummers tussen deze als transfers rechtstreeks op het rijtuig aangebracht, omdat de rijtuigen in de stammen en de loc nu altijd bij elkaar blijven. Let dus bij het kiezen van een stamnummer ook op het juiste nummer van de 1700.
- De reclamebanen van alle DD-AR rijtuigen zijn een raam naar links verschoven t.o.v. DDM-1 vanwege de digitale bestemmingsdisplays.
- De daken hebben bij DD-AR een lichtere tint grijs


Jeroen
« Laatst bewerkt op: 22 december 2018, 08:52:58 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3132
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #5 Gepost op: 24 december 2018, 11:36:45 »
Zou er niet aan beginnen, grootste verschil voor het oog zijn de reclamebanen.
Blijf het echter nog steeds zeer jammer vinden dat Artitec niet met een DD-AR komt, voor hun is het een zeer eenvoudige aanpassing, de vorm is bijna intentiek kop/zijkant, op enkele hele kleine dingen na (stekker doos) trapjes etc.

Artitec, breng A U B een DD-AR uit   ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #6 Gepost op: 24 december 2018, 13:14:51 »
Wat voor Artitec veel belangrijker is: het moet wel verkopen. De markt is de laatste jaren wel aardig gevuld met DDM-1 en  1:93,5 DD-AR.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3356
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2018, 13:24:07 »
Dat vraag ik me af. Ik heb geen inzicht in de Trix verkoop, maar stel dat deze wel goed verkocht heeft dan is er altijd nog markt voor
DD-AR III, een stam met motorrijtuig en DDZ. Van DDM1 heb ik het idee dat er nog relatief makkelijk aan te komen is. Ze zijn sowieso de dump in gegaan. Ik weet niet wat de kosten zijn van het aanpassen van een mal tov nieuw ontwikkelen, maar waarom niet de mal uitmelken?

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3132
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2018, 13:57:44 »
DDM-1 zijn zo goed als uitverkocht nu, voordelig scoren kan niet meer.
En het was niet echt gedumpt, ze hadden een actie 4 rijtuigen krijgen 3 betalen, maar hier zaten wel (schoonheids) foutjes in.

Een DD-AR is veel meer van mogelijk, met 1700/mDDM, en meer varianten, de DDM/1 is nooit veranderd qua looks de DD-AR wel.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
    • Spoorhistorie
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 december 2018, 14:06:33 »
Nog een tip, ik kan hem gemist hebben, huidige
DDM-1 stam 1700 lok, drie rijtuigen en een stuurrijtuig DDM-1 zonder automatische koppeling op lok en stuurrrijtuig.
DD-AR stam 1700 lok, twee rijtuigen en een stuurrijguig DD-AR met automatische koppeling op lok en stuurrijtuig
« Laatst bewerkt op: 24 december 2018, 14:13:32 door WilcoV »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4278
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #10 Gepost op: 24 december 2018, 15:40:14 »
Een DD-AR is veel meer van mogelijk, met 1700/mDDM, en meer varianten, de DDM/1 is nooit veranderd qua looks de DD-AR wel.

Dan zal wel de mDDM eerst obtwikkeld moeten worden. Vergis je niet wat daar voor prijskaartje aan hangt om die te ontwikkelen.

Op welke varianten van DD-AR doel je dan nog meer naast de 1700 en mDDM varianten? DD-AR heeft ongeveer dezelfde veranderingen doorgemaakt als DDM-1, of doel je op de gerenoveerde variant DDZ? Ook voor die variant zullen de mallen voor ALLE rijtuigen wederom aangepast moeten worden.

Neem daarbij dat de overgrote meerderheid van de modelspoorders het verschil tussen DDM-1 en DD-AR niet eens kent/ziet en de al weggezette DDM-1 en DD-AR en je houd een veel te kleine markt over om het voor Artitec aantrekkelijk te maken om een DD-AR uit te gaan brengen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3132
  • NL/NS vanaf 1945
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #11 Gepost op: 24 december 2018, 17:04:51 »
Waarom had Artitec dan niet de DD-AR uitgebracht ipv DDM1?
Dat vind ik dan vreemd.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 462
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2018, 20:58:31 »
Wees blij ddm1 kan je ook nog tussen je icr gooien  :)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 375
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #13 Gepost op: 25 december 2018, 00:01:19 »
Je kunt een DD-AR stuurstand ook inzetten met ICR.  8)
Met vriendelijke groeten, altijd.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
Re: DDM1 en DDAR verschillen?
« Reactie #14 Gepost op: 25 december 2018, 08:18:17 »
Waarom had Artitec dan niet de DD-AR uitgebracht ipv DDM1? Dat vind ik dan vreemd.
Dit is meer een vraag om bij Artitec te stellen dan hier..  ::)
Groeten Joop, machinist Lls