Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)  (gelezen 4314 keer)

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Gepost op: 16 December 2018, 20:53:45 »
Ik ben van plan om een Hondekop2 (van Piko) gekoppeld te laten rijden met een Hondekop4 (van Artitec). Dat vergt niet alleen een fysieke (functionele) koppeling van de stellen, maar ook een afstemming van de CVs om het rijgedrag zoveel mogelijk identiek te krijgen. Ik had verwacht, dat iemand dat al eerder zou hebben geprobeerd, maar heb daarover op dit forum niks kunnen vinden. Dus zelf maar aan de slag, maar dat is nog knap lastig. Hopelijk kan iemand wat tips geven.

Wat is het geval? De Piko heeft een Uhlenbrock-decoder aan boord en de Artitec een LokSound4-decoder. De CVs daarvan hebben een ander verloop (range), ze zondermeer identiek maken heeft daarom geen zin. Bijvoorbeeld CV2 (min. snelheid) heeft bij Uhlenbrock een range van 1-63 en bij Loksound 0-255. CV5 (max. snelheid) - Uhlenbrock 1-63, Loksound 0-255. En zo zijn er wel meer van dat soort verschillen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ter informatie nog het volgende: ik gebruik (nog) een 6021 van Märklin als centrale en beschik over een LokProgrammer van ESU.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten,
Gerrit

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2265
    • Biesje.nl
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2018, 21:34:54 »
Ik ben zeker geen expert hierin, maar zelfs al waren de decoders en aandrijvingen gelijk, dan hou je toch altijd wat verschillen. Als nog niemand anders het heeft gedaan dan zou je denk ik toch moeten testen. het eenvoudigste is misschien de decoder van de Piko om te wisselen met een LoPi4 zodat je in ieder geval een ding hetzelfde hebt en deze makkelijk kan programmeren met vergelijkbare waarden.

Het liefst zou ik in al mijn stroomlijnmaterieel ook de aandrijving van de Artitec Hondekop in willen bouwen. Erg mooie aandrijving en mooi uit het zicht weggewerkt.

Succes!

Mvg,

Robert

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2018, 21:38:02 »
Sowieso de tip om de schroefjes die standaard door Piko worden gebruikt te gaan vervangen.

Deze zijn namelijk te kort om de koppeling bij het rijden ook daadwerkelijk vast te houden.
Heb ze bij mijn HK2's helaas al meermalen er uit gereden, kan er nu zelfs geen PeC achter hangen zonder dat de koppeling loskomt.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2018, 23:34:25 »
welke cv-waarden goed werken weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik bij wat locjes die vast gekoppeld zijn met identieke aandrijving en decoder wel verschillende waarden heb om ze een soort van gelijk te laten werken, nog afgezien van de rijrichting want dat maakt ook verschil... Als iemand anders het al heeft uitgezocht geldt dat voor zijn specifieke treinstellen en kan het bij de jouwe dus anders zijn, t geeft hooguit een indicatie. Ik ben bang dat t gewoon een kwestie is van rondje rails leggen, beide motorwagens erop en karren maar, kijken welke er sneller is en die dan net zo lang afknijpen tot het erop begint te lijken.
Wat ik je wel sowieso kan aanraden: koppel de treinstellen met de motordraaistellen aan elkaar. Heb je dan snelheidsverschil dan lossen die twee motorbakken dat maar mooi onderling op en gaan ze geen lichtere niet-aangedreven bakken uit de rails trekken/duwen.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2018, 12:18:10 »
Inderdaad eerst zoals Floris zegt, zorgen dat de topsnelheden gelijk zijn aan elkaar. Daarna zou ik in CV67 t/m cv94 een lineaire snelheidscurve instellen, en tot slot de tijd waarin de treinstellen van stilstand tot topsnelheid en andersom komen ook gelijk aan elkaar maken bij beide treinstellen. Bijvoorbeeld optrekken in 20 seconden, en afremmen in 10 seconden.  Dat kan i.i.g. bij de ESU (m.b.v. de lok programmer). Of die tijd ook instelbaar is bij een Uhlenbrock, weet ik niet. Anders zou je in je HK-2 ook een ESU moeten bouwen.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2018, 20:33:58 »
Bedankt voor de tips! Het is duidelijk nog een flinke klus, veel experimenteren en testen en dan maar hopen, dat ik de goede waarden kan vinden. Ga het eerst met de Uhlenbrock proberen, en als dat niet lukt ontkom ik waarschijnlijk niet aan een Lopi4 decoder.
Wat de schroefjes betreft, zoals Marcel opmerkte: die zijn inderdaad te kort. Het viel niet mee om iets langere exemplaren te vinden, maar met behulp van de Piko-importeur is dat uiteindelijk wel gelukt.

Ik ga aan de slag en houd jullie op de hoogte van mijn vorderingen (of tegenslagen).

Groeten,
Gerrit

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2018, 21:08:40 »
Misschien kun je even iets meer info over die schroefjes geven? Bijvoorbeeld het artikelnummer waaronder ze bj Piko te bestellen zijn?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2018, 21:45:38 »
Zeker met verschillende decoders is het even puzzelen. Maar paar gedachten van mij:

- Niet alleen de max snelheid gelijk krijgen, ook de minimale. En daarvoor is het dan weer van belang dat je de motor zo mooi mogelijk hebt afgeregeld.

- Bij de meeste merken zijn wel echte getallen gegeven voor de optrek en afremvertraging. Dus dat moet dan redelijk makkelijk in te stellen zijn. Maar dat zou ik tot het laatste bewaren, eerst de boel netjes met een constante snelheid zien te laten rijden

- Ik zou niet met de complexe curve aan de slag gaan maar gewoon met de 3-punts curve. Ook zou ik hem niet lineair maken maar (zoals ook de standaard is bij een LoPi) Vmid (middelste snelheidsstap) op 1/3 van de topsnelheid leggen. Met langzaam rijden heb je meer aan meer rijstappen dan bovenin.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1941
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2018, 22:55:39 »
Hi All,

Of met Koploper gaan rijden, de snelheden netjes ijken en Koploper doet de rest. Zelfs automatisch in en uit tractie rijden als je dat wilt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2018, 23:06:13 »
Zou inderdaad ook wel willen weten welk nummer die langere schroefjes hebben...
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #10 Gepost op: 17 December 2018, 23:07:40 »
Ik heb het al een paar keer gedaan. De aandrijving van een Trix 1200 en een Roco 6700 lijken niet erg op elkaar en toch rijdt de ACTS combinatie hier goed samen.

Eerst de maximumsnelheid gelijkkrijgen en dan even puzzelen met de lage cv’s in soortgelijke verhoudingen.
Om te testen kan je zo nu en dan de modellen hetzelfde adres geven en ze een stukje uit elkaar op de rails zetten. Dan rijden en dan zie je heel goed welke loc bijregeling nodig heeft. Lukt uiteindelijk best snel. Op den duur rijdt het spul dan een rondje zonder dat de afstand tussen de locs merkbaar verandert. Grappig gezicht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerrit K

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2018, 23:20:08 »
Misschien kun je even iets meer info over die schroefjes geven? Bijvoorbeeld het artikelnummer waaronder ze bj Piko te bestellen zijn?

Die schroefjes heb ik van de importeur gekregen. Moest er wel lang naar zoeken, begreep ik. Voor mij een prima service, maar helaas kan ik je daardoor geen artikelnummer geven.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #12 Gepost op: 18 December 2018, 09:36:26 »
Koploper kan het wel maar is ook geen magie. Als de instellingen ver uit elkaar liggen heeft Koploper er ook de grootste moeite mee om dat netjes te doen. Dus ook met Koploper krijg je nog steeds betere resultaten als ze in ieder geval een beetje op elkaar lijken qua snelheid, zeker de lage range.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #13 Gepost op: 18 December 2018, 22:47:29 »
qua schroefjes, basistip: nooit een apparaat/speelgoed/whatever wegmikken voor alle schroefjes eruit zijn. Binnen een jaar heb je vaak al een behoorlijk assortiment.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec)
« Reactie #14 Gepost op: 18 December 2018, 23:35:58 »
Doet een Esu Lopi dat niet automatisch?
Iets met cruise control, heb zelfs een Lima 1600 met een Roco 1600 gekoppeld, puur voor de fun merkte niet echt dat ze ruzie gingen zoeken.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?