Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18  (gelezen 3926 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Gepost op: 16 december 2018, 16:03:46 »
Hallo!

Afgelopen zomer bij de Tramfabriek.nl een kitje besteld van de Gooische Stoomtram om zo het messing bouwen, maar vooral de airbrush wat meer onder de knie te krijgen. Dit kitje leek mij daar ideaal voor. Zo gezegd, zo gedaan.

Het is een geweldige kit om te bouwen. Alles past goed, de onderdelen zien er keurig uit en doordat de aandrijving en de kast al vooraf zijn gemaakt kan er weinig fout gaan. Aan de andere kant vond ik het ook wel weer een beetje saai ;). De volgende keer dat ik bij de Tramfabriek bestel zal het een kit worden zonder vooraf geassembleerde onderdelen. Geeft net wat meer uitdaging. Desalniettemin is de kit, mede doordat een aantal lastige zaken vooraf zijn geassembleerd, zeer laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen die iets wilt bouwen! (y) (y)



Allereerst ben ik begonnen met de voetplaat. Deze bestaat uit drie onderdelen die met behulp van een kleine brander en wat soldeerpasta zeer snel te solderen zijn. Daarna is het tijd voor de schorten. Dit was een zeer precies werkje. Aangezien ze op twee nokjes rusten, staan ze al snel scheef. Ik heb met een halve wasknijper, die ik met het schuine gedeelte tussen voetplaat en messing onderdeel schoof, de schorten ondersteund tijdens het solderen. Uiteindelijk met veel geduld zat het perfect onder de voetplaat.



Dan komen we op de volgende twee onderdelen uit die daarna samen één kast zullen gaan vormen



De diverse losse onderdelen zijn van messing en soldeer je vrij gemakkelijk op de kast. Het viel mij wel op dat er erg ruimte toleranties zijn aangehouden. De gaatjes zijn erg ruim. Het risico op scheefstand is daardoor ook groot. Dit is dus even opletten. De lantaarns heb ik niet gesoldeerd. Deze heb ik tot op het einde als los onderdeel bewaart. Dit vergemakkelijkte het spuiten en daarnaast het monteren van de LEDs.



Ondanks dat het onderstel reeds gemonteerd is heb ik het toch weer uit elkaar gehaald. Ik wilde geen messingkleurig onderstel, maar mooi zwart. Onderdelen die ik kon loshalen dus apart gelegd, binnenzijde van het frame afgeplakt en daarna de luchtspuit eroverheen laten gaan. De onderdelen zijn gespoten met Phildie etsprimer, Phildie zwarte lak en tot slot met Phildie blanke vernis.



Omdat ik in de ketel een Esu Powerpack mini wilde inpassen, moest de motor iets verschuiven. Deze heb ik voorzichtig van het kunststof onderdeel los gehaald en opnieuw vastgelijmd nadat deze 3mm was verschoven. Hoeveel de motor is verschoven is te zien aan de as. Het messing busje zat oorspronkelijk aan het uiteinde van de as en nu halverwege.



De Esu Powerpack heb ik ontdaan van de kunststof huls. Kortsluitingsgevaar is er niet, doordat de print rondom door een kunststof ketel wordt omringd. Doordat ik de huls eraf heb gehaald, paste de print precies in de ketel! Ik had minimale speling. Door de wanden van de ketel iets te buigen, kon de print naar binnen geschoven worden. Met een dotje lijm heb ik de elco vastgezet aan de achterwand van de vuurkist. Bij het monteren van het onderstel is uiteindelijk gebleken dat er tussen alle onderdelen ongeveer 1 à 2 millimeter ruimte zit. Het past dus precies!

De decoder, een Esu Lopi mini, heb ik uiteindelijk in de grote watertank geplaatst. Deze is hol en bood voldoende ruimte.

Ondertussen was ook de ketel grotendeels geschilderd:



De ketel heb ik na licht schuren eerst voorzien van een primerlaag met Alabastine spuitplamuur. Daarna is er Phildie stoomloc groen overheen gegaan. De diverse zwarte delen heb ik met de hand geschilderd. Daarna alle losse leidingen, kraantjes en meters aangetipt met Humbrol 93 en 94, brons en messing kleur. Op de foto waren nog niet alle onderdelen geschilderd. Op het einde heb ik er nog een vernislaag overheen gespoten.

Volgende keer meer!

Groetjes, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2018, 16:09:02 »
Hoi Mathyn,

wat een leuk verslag.
En slim van het Powerpack.
Ga je er een geluidsdecoder in/bij zetten?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2018, 17:51:47 »
Hoi Dave,

Dank voor het compliment.

Die ambitie had ik nu niet. Doordat ik een powerpack heb geplaatst was er in eerste instantie naar mijn idee geen ruimte meer over voor een speaker. Inmiddels ben ik er achter dat er weldegelijk nog een plekje vrij is. Wie weet bij een volgende tram. Op de website van Sven (Tramfavriek) staat er een duidelijke illustratie waarop je kan zien waar de speaker kan komen. Aangezien ik wel de ambitie heb om de vloot uit te breiden wil ik dit de volgende keer wel toepassen.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #3 Gepost op: 17 december 2018, 19:46:05 »
Hoi Mathyn,

Als Hilversummer heeft dit lokje m'n warme belangstelling. Leuk dus om je draadje te lezen. (y)

Je opmerking dat deze kit zeer laagdrempelig is, en dus een mooi project voor een beginner, doet me neigen om Sven te verblijden met een bestelling. Nu nog bedenken of ik me wil wagen aan een correcte weergave van lok 16, dus met een tramkoppeling en spoor stoot- en trekwerk... Eerst oefenen met de 18 kan natuurlijk ook.

In ieder geval succes met dit snoepje! Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat.

Groeten, Peter

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #4 Gepost op: 17 december 2018, 20:10:23 »
Hoi Peter,

Als inwoner van Huizen heeft deze loc minstens net zo veel interesse van mijnerzijds  (y) (y)

Het is inderdaad een fijne laagdrempelige kit, je zou eens de bouwbeschrijving op zijn site kunnen bekijken om een beeld te krijgen: https://tramfabriek.nl/gs18/gs18.html

Een correcte weergave is een mooi doel. De trambuffer zit op mijn model in feite te laag. Dit is zo ontworpen zodat de loc met een universele beugelkoppeling kan koppelen. Op die manier kan vrijwel alles koppelen met de loc. Dit heb ik zo gelaten. Het is echter vrij eenvoudig aan te passen.

Loc 18 heeft ook nog zonder schorten en met stootbuffers gereden, zoals op deze foto te zien is van de website van Nico Spilt: http://www.nicospilt.com/dia/dia0096_groot.JPG
Dát lijkt mij ook nog wel een leuke uitvoering ;D

Zie ook deze website voor geweldige afbeeldingen van heel veel GS-materieel: http://www.gerardg.nl/blaricum/gooische-stoomtram.html

Hopelijk heb je er wat aan (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #5 Gepost op: 17 december 2018, 20:42:51 »
We gaan door met het spuitwerk ;D

De kast is met airbrush en Phildie lak geverfd. Ik moet zeggen dat ik niet anders meer wil...

Voordat ik ging spuiten heb ik de kast eerst met een zandstraalspuit lichtjes gestraald. Daarna goed ontvet. Omdat ik geen Phildie ets-verdunner in huis had ben ik begonnen met een hele dunne waas ets-primer. Op deze manier wist ik zeker dat de hechting goed zou zijn.

Als tweede laag was het grijs van het interieur aan de beurt. Aangezien ik geen Phildie lichtgrijs had staan en verf van bijvoorbeeld Humbroll niet tussen twee lagen Phildie lak kan, is mijn keuze gevallen op Alabastine spuitplamuur. Deze bus had ik staan en het bleek na een proefstukje perfect te hechten op de Phildie primer. Daarnaast geldt deze primer ook als prima onderlaag voor Phildie kleurlakken. Dat ging dus goed (y). Bij een volgende bestelling bij Phildie bestel ik toch maar lichtgrijs mee...



Het gedeelte wat grijs moet worden is daarna netjes afgeplakt. Daarna is de eerste kleurlak gespoten: NS stoomloc groen.



Hier nog niet helemaal dekkend. Een tweede spuitgang was noodzakelijk.

Na voldoende droogtijd heb ik de groene vlakken afgeplakt met tape en is het zwart erop gegaan. Dit werd aan zowel buiten- als binnenzijde gespoten. Daarna kon alle tape eraf.



Vervolgens resten er nog een aantal details aangetipt te worden. Net als bij de ketel heb ik hierbij gebruik gemaakt van een aantal Humbroll kleuren. Tot slot is er een laag blanke vernis overheen gegaan.



Als laatste moesten de geëtste schildjes gelijmd worden en heb ik bij de bel een tweetal leidingen gemaakt. Het verloop daarvan heb ik van foto's overgenomen van loc 18 bij de SHM. De keuze is gevallen op nummer 16, met korte tank op het dak.



In de lantaarns zijn kleine LEDjes gemonteerd. Ze zijn allebei op een aparte functieuitgang aangesloten zodat een rangeersein gegeven wordt zodra F3 is ingeschakeld. Ik had nogal ruzie met het verlijmen van de lampglaasjes. De rand is niet helemaal strak geworden... Eigenlijk valt het wel mee als je je bedenkt dat deze foto een gigantische close-up is.

En dan het eindresultaat:








De ganghandel is uiteraard beweegbaar gemaakt! (y)

Groet, Mathyn

« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 20:45:00 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2018, 21:02:51 »
Superleuk!  (y)

Ook heel erg mooi gespoten.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2018, 23:27:17 »
Hoi Mathyn,

Het geheel is zeer fraai geworden! (y)

De bouwbeschrijving had ik al eens bekeken. Zag er niet al te spannend uit. Dus met een beetje geduld moet dat lukken. Als ik de kit koop zal ik het lokje waarschijnlijk zonder rijtuigen laten rijden. De plaatsing van de koppeling is dan van minder belang.

De site gerardg.nl is me bekend. Leuke opnames. En op de foto's uit de periode 1940 - 1945 is de 16 veel te zien. De 15 en de 16 waren de enige stoomloks die ze zelf nog in hun bezit hadden. Dit omdat ze met hun spoor stoot- en trekwerk nog nodig waren voor het facultatieve vervoer van goederenwagens naar Laren, Naarden en Muiden. De rest is na het invoeren van motorwagens voor het personenvervoer verkocht. Deze site is ook boeiend http://members.ziggo.nl/hans.desain/Gooise%20stoomtram/

Lok 18 (later vernummerd in 14) is bij de CSM in Roosendaal inderdaad voorzien van spoor stoot- en trekwerk. Na schenking aan de Tramweg Stichting is dat er nog een tijd op gebleven. Bekend zijn de foto's van de 18 met twee blokkendoosrijtuigen.

Groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 23:59:43 door Silver Fox 2512. Reden: Typo en meer info »

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2018, 09:07:09 »

Een plaatje van de 16 met spoorbuffers.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2019, 17:12:04 »
Ik zie dit draadje nu pas... Je hebt er een prachtig model van gemaakt! Erg strak geverfd.

De lampen op het laatst monteren ben ik geen voorstander van, omdat ze met een klodder soldeer steviger vast zitten dan met secondenlijm. Er komt altijd wel een keer per ongeluk druk op, van de verpakking of je pakt 'm per ongeluk verkeerd vast. Het is wat meer gepiel om de draadjes voor de verlichting te monteren, maar dat vind ik de stevigheid wel waard.

De lampenschijven monteren hoeft niet moeilijk te zijn. Ik doe een klein druppeltje Kristalklear op een cocktailprikker en draai deze rond aan de voorkant van de binnenrand. Daarna met een pincet het schijfje er op en aandrukken. Ik doe er ook vijf lampenschijfjes bij, voor als het onverhoopt fout gaat of je raakt er een kwijt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2019, 21:13:32 »
Hoi Sven,

Bedankt voor het compliment! ;D

Ik was achteraf ook niet blij met het lijmen van die lampen. Dat ga ik nooit meer doen, de volgende keer soldeer ik alles lekker stevig vast. Ik had de lampen los gehouden zodat ik zowel de kast als de lampen eenvoudiger kon spuiten. Maar dat gemak weegt niet op tegen het gedoe bij het vastlijmen. Door wat meer af te plakken met schilderstape kom ik er uiteindelijk ook wel.

Iets met 'trial and error'  ;)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Tramfabriek Gooische Stoomtram 16/18
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2019, 09:25:00 »
Mathyn, mijn complimenten, het ziet er fantastisch uit!
En Sven, het zijn prachtige natuurgetrouwe modellen, ook dankzij jouw gedegen onderzoek!

Dit type tramlok is nog steeds mijn favoriet, door een sterk verminderde motoriek heb ik moeten overschakelen naar een grotere schaal, ik ben nu bezig in schaal 2m, mijn stoomtrammaterieel in H0e en 0e liggen al jaren te verstoffen….

Piet