Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 20:37:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 20:37:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Zijn wij Kritisch?  (gelezen 6084 keer)

MRP_Peter

  • Gast
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #30 Gepost op: 25 January 2008, 00:52:55 »
Het is qua bijstellingen van een detail, indien dit gepaard gaat met wijzigen van spuitgietmallen, als volgt bij de fabrikanten:

Er wordt weldegelijk geluisterd naar de wens van de klant, maar.......het is ook een punt van of een bepaald model op het punt van marktverzadiging is aangekomen of niet.
Een fabrikant weet dit veelal eerder dan dat de hobbyist dit weet.
Het maken of wijzigen van een spuitgietmal kost veel geld, en het is maar de vraag of indien na wijziging, het model zichzelf terugverdient of niet.
Als een bepaald model op de ontwikkelingstafel ligt en er moet een mal voor gemaakt worden dan kost dit gemiddeld tussen de 50.000 en 80.000 Euro per mal als dit extern gedaan wordt.
Dat betekent simpelweg dat een model, even uitgaande van een afzet van 5.000 modellen, dat een model alleen om de kosten van de mal dekkende te krijgen zowieso een meerwaarde moet hebben van 10-16 Euro.
Maar je bent er hier nog niet mee, grondstoffen en dergelijke moeten ook in de prijs meegerekend worden, alsmede de onderdelen die niet met een spuitgietmal gemaakt kunnen worden, zoals assen met wielen, tandwielen, wormwielen en de kleine electromotoren.
Dan krijg je nog de nodige beletteringen, kleurstellingen, enzovoorts om het model completer te maken.
Dan is het alleen nog maar een kwestie van het berekenen van de man-uren, welke besteed worden aan het model om het tot een compleet ge-assembleerd en rijdend model te krijgen, laten we dit stellen op een uurtje.
Een man-uur kost in Nederland tussen de 25-50 Euro per uur, wat in bijvoorbeeld Duitsland niet veel lager of hoger zal zijn.
Als al deze kosten opgeteld zijn kost het model om de nabij de 80 Euro(afhankelijk van het model), nog voor ie de fabriek gaat verlaten.
Dan moet het nog naar de importeur of vertegenwoordiger toe die het in een land verder verdeelt.
Deze wil ook zijn kosten dekkende krijgen en als het kan er nog een boterham aan verdienen, dus gaat de prijs al omhoog naar de 100 of 120 Euro.
Voodat een model in de winkel ligt om door een plaatselijke klant gekocht te worden is er al minstens 30 euro op de prijs gekomen.
Maar goed, dat even wat prijs-opbouw betreft maar dat mag duidelijk zijn.

Een fabrikant zal als het enigzinds kan aan bezuinigingen doen wat er simpelweg toe kan leiden dat een bepaald nieuw model afgeleidt wordt van een bestaand model, waarvan alleen het kleurtje veranderd wordt om het model lijkende te krijgen voor een bepaalde markt in een bepaald land.
Immers, als voor alle verschillende soorten produkten een mal gemaakt moet worden is dit een zeer kostbare aangelegenheid waarbij het maar de vraag is of de kosten ervan dekkend zouden zijn.
Hetzelfde geldt ook voor een wijziging in een mal, zoals eerder genoemd.
Een fabrikant moet zeker weten dat ie genoeg afzet heeft, eer dat hij een wijziging gaat aanbrengen in detail aan een model.
Een klein detail-wijziging wat door de hobbyist als klein en makkelijk gezien wordt, betekent in het produktie proces vaak een drastische bijstelling of wijziging in de manier waarop er geproduceerd wordt.
Neem dat even in gedachten om na te gaan waarom een model mogelijk niet gewijzigd wordt....

Met vriendelijke groet,

Peter.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #31 Gepost op: 25 January 2008, 02:33:55 »
Citaat
zet eens een 1:87 rijtuig naast een 1:100 of 1:93 rijtuig en zeg eens eerlijk wat je mooier vindt.
Als ik kan kiezen tussen 1:87, 1:93 en 1:100, dan kies ik voor 1:100.

Citaat
Als ik geen ruimte heb, rij ik liever met een trein met 4 fatsoenlijke 1:87 rijtuigen dan 5 in 1:100.
Dit is een mooi voorbeeld van "zoveel mensen, zoveel wensen". Ik heb liever 5 rijtuigen 1:100 dan 4 rijtuigen 1:87. Dat het rijtuig dan 8 in plaats van 9 ramen heeft, boeit mij nauwelijks. Als ik er het rijtuig in herken, dan ben ik tevreden.

We moeten 1 ding niet uit het oog verliezen:
Het eerste doel van een fabrikant (modelspoor of iets anders) is om geld te verdienen.
Modelspoorfabrikanten moeten soms een afweging maken. Bijvoorbeeld: Maak ik een exact model, of kies ik voor boogstraal R1. Kiest men voor R1, dan zullen er mensen zijn die zeggen: "Ik hoef het model niet, want het is geen exacte weergave". Maar kiest de fabrikant voor een exacte weergave en R2 bogen, dan zeggen er mensen: "Ik hoef het model niet, want hij kan toch niet op mijn baan rijden".
Jammer voor mensen die een exact model willen, maar als de doelgroep met R1 bogen groter is dan de groep die een exact model wil, zullen er niet correcte modellen blijven verschijnen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #32 Gepost op: 25 January 2008, 07:51:23 »
@Bob
Ik heb nog nooit een "echte trein" in een vitrinekast zien hangen, zéér onrealistisch  ;D



Spoorwegmuseum
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

genincr

  • Gast
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #33 Gepost op: 25 January 2008, 08:29:23 »
Ik heb nogal wat van dat oude Fleischmann-spul in huis en dat is nog deels in schaal 1:82. Soms lijken de modellen bijna karikaturen als je dat vergelijkt met een zelfde model wat recentelijk is geproduceerd.

Toch is het mooi, dat oude spul. Geweldig als er een halve kilo oud ijzer over die rails dendert. Maar de techniek is vooruit gegaan, vandaar de vele mooie modellen. Dat er hier en daar eens wat misgaat, een opdrukje, een klinknageltje, een iets te klein raampje etc. etc., het zij zo.
En hoeveel commentaren lezen we daarover ten opzichte van al die duizenden verkopen die de fabrikanten realiseren? 

Soms lees ik hier "als ie niet 1:87 is qua lengte, dan koop ik 'm niet". Het enige wat ik dan denk is "mooi, geen probleem; maar zouden de bovenleidingsmasten op zijn spoorbaan wel op de juiste afstand staan ? Want het is echt geen gezicht als dat niet klopt met die lange wagens.......".  ;)

Het hele modelspoorgebeuren beleeft ieder op zijn eigen manier, laat horen wat je ervan vindt, laat iedereen in zijn waarde, en vooral......
GENIET VAN JE HOBBY !!!


Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #34 Gepost op: 25 January 2008, 12:51:53 »
Ik kan op het stephersons mooi op de daken vd koplopers zien.
Lijken mij toch echt grijs /mat zilver/aluminium achtig.
De zilver/aluminium splinters er door heen gemengd deden ze (vroeger) wel vaker het
zogenaamde Hammerite effect maar dan mat.Later door weing / slecht onderhoud gewoon dof dus.
Greetz:Menno
________________________________________________________________
Excuus voor het stads fiese textieuze overlast!!  ;D
« Laatst bewerkt op: 25 January 2008, 16:49:32 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #35 Gepost op: 25 January 2008, 12:53:57 »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #36 Gepost op: 25 January 2008, 12:55:33 »
De zilver/aluminium splinters er door heen gemongen deden ze (vroeger) wel vaker het
zogenaamde Hammerite effect maar dan mat.Later door weing / slecht onderhoud gewoon dof dus.
Greetz:Menno

Gewat ??
Gr.
Eric

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #37 Gepost op: 25 January 2008, 12:56:46 »
'T zal wel iets Friesigs zijn.  Koeien uitmongen ofzo...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #38 Gepost op: 25 January 2008, 12:58:19 »
T is al weer recht getrokken!!  ;D
On topic weer graag!!  8)
Greetz:Menno
__________________________________________________
Stads fries!!
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #39 Gepost op: 25 January 2008, 12:59:28 »
maak er gemengd van en we zijn weer bij
Gr.
Eric

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #40 Gepost op: 25 January 2008, 12:59:52 »
T is al weer recht getrokken!!  ;D
On topic weer graag!!  8)
Greetz:Menno
__________________________________________________
Stads fries!!

Gemengd schrijf je met een "d" op het eind. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #41 Gepost op: 25 January 2008, 13:46:15 »
________________________________________________________________
Excuus voor het stads fiese textieuze overlast!!  ;D

Overlast is 1 ding, kritisch blijven iets geheel anders

Alleen vind ik wel dat er sommige domme fouten worden gemaakt. Ik hoef denk ik geen voorbeelden te noemen. Maar dan denk ik als je even 10 seconden de moeite neemt om een foto woord te bekijken dan had je gezien dat het er niet zo uit ziet.

Grrout'nis, Gerrt oet Grrunn'
« Laatst bewerkt op: 25 January 2008, 13:48:36 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.