Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
20 July 2025, 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
20 July 2025, 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
20 July 2025, 11:49:12

Auteur Topic: Zijn wij Kritisch?  (gelezen 6114 keer)

Ries

• Offline Offline
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #15 Gepost op: 24 January 2008, 14:10:13 »
@Bob
Ik heb nog nooit een "echte trein" in een vitrinekast zien hangen, zéér onrealistisch  ;D

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
« Reactie #16 Gepost op: 24 January 2008, 14:24:12 »
Inhakend op Stig,

Het is altijd een stuk makkelijker kritisch naar anderen te kijken, dan naar jezelf in de spiegel. Kan je wel in de spiegel kijken, dan kan je op modelbouw gebied tot grote hoogte stijgen.
Als ik zie wat voor vragen er hier gesteld worden met betrekking tot het grootspoor én wat dan vervolgens de "gissende"antwoorden zijn, dan heeft de gemiddelde modelspoordert, uitzonderingen daargelaten, een diep bedroevende baan, simpelweg omdat het niet strookt met de werkelijkheid, afgezien van het al aanwezige RUIMTE COMPROMIE!
Wie so 1 op 87 , er zijn maar weinig mensen die in bijvoorbeeld de Pur of te wel de Fine-Scale bouwen en ook consequent, met alle uitsluitingen werken. Vraag hier op het forum is, wat bouwen in Fine-Scale precies inhoud, pas het vervolgens toe en ga dan niet lopen zeuren dat dit of dat model beperkingen vertoont, maar kies voor 1 kwaliteits lok 1 op 87, met een paar wagonnetjes.

Ik weet niet of het je bedoeling was, maar jouw uitspraak komt bij mij over alsof alleen mensen, met een baan die perfect is zoals ze in het echt is, echte modelspoorders zijn.... Ik hoop dat je het zo niet bedoelde, want dan vind ik het toch wel een erg schokkende opmerking...
Er zijn nu eenmaal verschillende soorten mensen, dus ook mensen die tevreden zijn met een mooie baan, waar ze kunnen rijden, ook al is die niet zoals het in het echt is....

groetjes

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #17 Gepost op: 24 January 2008, 15:04:19 »
Wat leuk zeg, een heel draadje met 1 en de zelfde mening alleen anders verwoord.
Wat me op zich wel interessant lijkt, en dat werd net al een beetje genoemd… is een antwoord op de volgende vraag:

Hoeveel mensen bouwen een dusdanig kwalitatief hoogstaande baan, dat een model van de grote fabrikant er gebrekkig uit ziet wanneer deze op zo’n baan rijdt?

Aan Nick,
Ik denk dat Ries de bovenstaande vraag ook zo bedoelde maar het wat omslachtig bracht.

En om dan maar meteen antwoord te geven op je vraag...
Of je nu met hout en pieschuim huisjes maakt, bouwpakketten koopt, of de meest pure maquettes neerplant op je baan... we zijn allemaal modelspoorders!... Het punt is alleen en dat is ook meteen de achterliggende gedachte van de bovenstaande vraag... Hoe handig is het om een modelspoorfabriekant helemaal de grond in te stampen over een bladveer uit een draaistel dat net niet helemaal de juiste kleur heeft terweil je huizen knal rode muren hebben en de grasmat aan de zijkanten je spaanplaat weer oprolt en daarmee de koeien ook ampasant mee neemt   ;D

Snap je?.. die tegenstelling is wat krom...
Overigens als iemand nog zo'n grasmat wil hebben?  ;D gewoon doen hoor!  ;) we zijn immers allemaal modelspoorders!

Maar nog even over die vraag bovenaan mijn bericht.. iemand suggesties?  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

stig

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 24 January 2008, 15:08:47 »
Tuurlijk, je bent modelspoorder als je dat wilt. Het gaat om de tegenstelling: perfecte loc - niet perfecte baan irt. klagen.

@Ries: Bis bis!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2008, 15:11:52 »
Citaat
Waarom zijn er dan producenten die wel 1 op 87 leveren, dat heren en dames zijn de strijders die onze hobby naar een hoger plan willen brengen en hun nek uitsteken
Voor mijn gevoel heeft dat minder met strijders of een hoger plan te maken, dan met een gat in de markt vullen.

Citaat
Hoeveel mensen bouwen een dusdanig kwalitatief hoogstaande baan, dat een model van de grote fabrikant er gebrekkig uit ziet wanneer deze op zo’n baan rijdt?
Nou, om eerlijk te zijn, mijn blikken Marklin Maxi startsetloc ziet er wat ongedetailleerd uit naast de plastic huizen. ;D
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

henk

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2008, 15:12:37 »
Wel twee aanvullingen ter overdenking Mark.

1. Een baan bouw ik zelf. Is het voor mijn gevoel niet goed genoeg geworden, dan heb ik daar alleen mezelf mee. Ik vraag niemand geld voor mijn bouwsels. Zo'n fabrikant wil het model echter alleen maar afstaan als ik daar een vaak fiks bedrag voor betaal. Dan ga ik me dus afvragen of ik het model dat geld wel waard vind. Die argumenten delen we hier.

2. Dat model staat ook naast de producten van andere fabrikanten. Ik vind het gek als een ICM viertje een stuk korter is dan vier ICR-rijtuigen. Dat staat zelfs op een spaanplaatbaan vreemd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
« Reactie #21 Gepost op: 24 January 2008, 15:15:22 »
Ja ik snap het wel Mark, en waarschijnlijk bedoelde Ries het wel op dezelfde manier :)

Over je vraag:
Ik denk heel weinig mensen. Ik wil hiermee zeker niemand voor het hoofd stoten, want er zijn heel goede en kwalitatief mooie banen, maar het is ook gwn niet mogenlijk om alles uit grootspoor naar schaal over te brengen, dus of de buffer van die loc nou 2 tinten lichter grijs is dan een andere, nou het zal niet meteen opvallen denk ik op een modelspoorbaan waar niet alle kleuren net zoals in het echt zijn...

Maar op zich blijft het gewoon een feit dat kritiek steeds opbouwend moet zijn, zelf heb ik ook geen problemen met kritiek, als het op een goede en constructieve manier gebracht wordt...
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #22 Gepost op: 24 January 2008, 15:20:49 »
Van mij hoeft een model niet perfect te zijn. Alleen vind ik wel dat er sommige domme fouten worden gemaakt. Ik hoef denk ik geen voorbeelden te noemen. Maar dan denk ik als je even 10 seconden de moeite neemt om een foto te bekijken dan had je gezien dat het er niet zo uit ziet.
Voor grootspoorfoto's zie site

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #23 Gepost op: 24 January 2008, 15:31:27 »
@ Chris D:
Je haalt me de woorden uit de mond!!  ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2008, 20:50:34 »
ik denk dat het irritant is dat er modellen uitkomen die Met Dezelfde Moeite beter hadden kunnen zijn.

Denk even aan de Roco Northlander met recht hoekje in het blauw. Beetje jammer. Het lijkt muggezifterij om hier erg op te focussen, maar ondertussen had een simpel fotoonderzoek van het voorbeeld alle ellende voorkomen.

Dan bestaat er zoiets als de voorbeeldsnelheid, daar heeft de digitale spoorder vast minder last van. Maar soms twee keer of meer de maximum modelsnelheid bereiken is toch wel jammer. En met enige moeite bij het samenstellen van motor+overbrenging m.i. wel te voorkomen (zonder extra onderdelen, let wel).

Te dikke lasnaden en klinknagels (die zijn volgens mij altijd te dik) zijn al minder de discussie waard, hooguit dat je kan zeggen dat sommige fabrikanten het beter beheersen dan andere.

Groet, Sicco Jan

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 January 2008, 21:36:30 »
De enige zaken waar ik me soms echt aan irriteer zijn de volgende twee.

- Fouten die voorkomen hadden kunnen worden door een betere verdieping in het model. Hiermee doel ik voornamelijk op zaken als foutieve trapjes, ramen of de lakering. Geldt vooral voor de nieuwe ontwikkelingen. Sommige heruitgaves zijn al zo oud dat daar (terecht) wat minder streng naar gekeken wordt.

- De schaal. Ooit had eens een forumlid het het volgende spreekwoord in zijn handtekening staan: "Een op zevenentachtig: das prachtig, een op honderd: voel je bedonderd". Die discussie is al vaker gevoerd en ik blijf er bij dat tegenwoordig al het H0 materieel in exact 1:87 (dus ook`qua leîGte) kan worden uitgevoerd. Dat gaat dan voornamelijk oöEr treiÎótellen en rijtuigen. Loks en goederenwagens worden meeÃTal redåLijk goed op schaal uitçEvoerd. Ëomt een model in de knïÅi met RA, omdat de draaistelleN€niet vEÒ genoeg kunnen draaien, zorg dan dat het model wel door R2 kan en maak dit ook bekend.

Tegen mensen die de 'propaganda' voor 1:87 een beetje beu aan het worden zijn, zeg ik: zet eens een 1:87 rijtuig naast een 1:100 of 1:93 rijtuig en zeg eens eerlijk wat je mooier vindt. Als ik geen ruimte heb, rij ik liever met een trein met 4 fatsoenlijke 1:87 rijtuigen dan 5 in 1:100.

Gelukkig wordt tegenwoordig meer en meer (lees: bijna alles) wat nieuw uitkomt in H0 meteen in 1:87 uitgebracht. H0, zoals het ooit bedoeld was. ;)
Toch is het jammer om soms te horen dat je favoriete trein eigenlijk te kort is...

tinus

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 24 January 2008, 21:58:08 »
kritiek mag!! en moet!!
voor mij hoeft een trein niet exact 1:87
ben ook tevreden met 1:100.
het gaat er mij om dat een model geloofwaardig
overkomt. dus dat de verhoudingen goed zijn.
de daken en de wanden vind ik dan ook een
belangrijk iets, omdat je op een modelbaan toch
vaak van schuin-boven op een model kijkt.
ook dubbelproducties vind ik bijzonder jammer.
neem bv de lint...voor hetzelfde geld had je bv een
lint en een wadloper kunnen hebben. er zijn nu 2
fabrikanten aan 't investeren geweest in hetzelfde
model en er zal er altijd een beter verkopen of uit de
test komen, wat de verkoop ook weer kan beinvloeden.

tinus .

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #27 Gepost op: 24 January 2008, 22:15:30 »
Mag ik dan kritiek hebben op de manier van het boven ingetikte bericht ?

Want dat leest erg lastig zo.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 24 January 2008, 23:08:03 »
Van mij hoeft een model niet perfect te zijn. Alleen vind ik wel dat er sommige domme fouten worden gemaakt. Ik hoef denk ik geen voorbeelden te noemen. Maar dan denk ik als je even 10 seconden de moeite neemt om een foto te bekijken dan had je gezien dat het er niet zo uit ziet.

Hoi

Het klinkt misschien raar, maar zelfs als je extra oplet maak je toch nog fouten.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar mijn  ACTS klaas . Hiervan kreeg ik ook de (overigens terechte) opmerking dat het logo aan de zijkant te klein zou zijn.

Achteraf vraag je je dan weer af hoe dit in godsnaam mogelijk is.
Heel eenvoudig,.. je hebt geen binding met het voorbeeld, je bent teveel op andere details gefocused etc.

Als thuisprutser heb je dan een klein probleem, bij de tweede verander je het gewoon.  Als grootseriefabrikant is het dan vaak al te laat, en geldt de economiewet. Uitleveren dus zoals het is.

Je kunt ook niet verwachten dat er voor ieder model steeds nieuwe onderdeeltjes gemaakt gaan worden. Er wordt gewoon in de schappen gekeken wat onderling bruikbaar is, met de nodige compromissen als gevolg.

(De koploper heeft toch in het echt ook een zilverkleurig dak ??? ???)

http://www.bahnstatistik.de/Bilder/NS/Koploper2.jpg

Bart

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #29 Gepost op: 24 January 2008, 23:11:27 »
(De koploper heeft toch in het echt ook een zilverkleurig dak Verbaasd Verbaasd)

Nope, grijze zilverglimmerverf.  Da's grijze verf met kleine metaalsplintertjes er doorheen.

*zie discussie dak Roco 1823*

groet,
Wim
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 23:13:14 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie