Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Zijn wij Kritisch?  (gelezen 6097 keer)

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
Zijn wij Kritisch?
« Gepost op: 24 January 2008, 11:24:08 »
Ik zie steeds een vaker een terug komend stukje text of een variant erop:
We moeten oppassen met het gemierenneuk (over het correct zijn van) dat de fabrikanten niet stoppen met nederlandse modellen.

Hoe denken we hier nou over?
Zijn wij nou echt zo kritisch?
Zijn we ehte NL-ers....Hoge kwaliteit voor weinig geld?
Zouden de fabrikanten nou echt stoppen als we te zeurderig zijn?
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 12:30:52 door Menno 1846. Reden: spatie vergeten »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Zijn wij Kritisch?
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2008, 11:29:48 »
Ik denk niet dat ze zullen stoppen met het produceren van modellen omdat we "zeuren" over de afwerking of kwaliteit van een model. Vermits de meeste modeltreinen toch niet goedkoop zijn, verwachten wij nu ook eenmaal een goede afwerking...

Ik denk eerder dat de fabrikanten dergelijke feedback verwachten, zodat hun volgende modellen beter aangepast worden aan de wensen van hun kopers. Natuurlijk moet de feedback op een goede manier worden gegeven en niet door uitspraken als "het trekt op niets" of  enkel slechte punten opnoemen zonder even de moeite te nemen om toch een paar positieve punten te zeggen!!
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

stig

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2008, 12:03:08 »
Ik denk eerder dat een heleboel modelspoorders een pak boter op hun hoofd hebben. Wel hoge eisen stellen aan de natuurgetrouwheid van de modeltrein, en die vervolgens in een kermisattractie/achtbaan laten rijden... Er is meer dan alleen de modeltrein natuurlijk.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2008, 12:31:52 »
Beetje waarde voor t geld kan natuurlijk wel.
Maar muggenzifterig......
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2008, 12:38:58 »
Ik denk niet dat fabrikanten zullen stoppen met Nederlandse modellen omdat "wij" te veel zeuren. Stoppen met Nederlandse modellen doen ze als ze er niets meer aan kunnen verdienen.

Wat het zeuren op zich betreft: soms is het terecht, soms niet. Maar wat ik gezeur vind, vinden anderen misschien terecht.

Verder moet je je bedenken, dat modelspoorders een band kunnen hebben met een bepaald type lok, rijtuig of treinstel. Die mensen zitten misschien al jaren op dat model te wachten. Als dat model dan eindelijk wordt uitgebracht en bepaalde eigenschappen mist, dan kan het voorkomen dat mensen daar heftig op reageren.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2008, 12:43:14 »
Fabrikanten en importeurs vinden het niet erg dat we kritisch zijn.
Maar we kunnen met zijn allen zo lekker doorschieten.

Het is hoe je de kritiek over wilt brengen.

BV : Aha, ik zie dat het dak zilver is, wellicht dat we dat aan de fabrikant kunnen overbrengen, want dat is foutief, ipv....

Ik zie dat het dak weer zilver is, wat een stelletje sukkels, ik ga echt geen trein van 320 euro lopen overspuiten hoor, ik koop em niet, ik ga ze mailen, ik ga ze bellen dat het sukkels zijn.....

Dan staat een fabrikant ook niet echt te trappelen zeg maar.
Die lezen mee, diverse bladen lezen mee, en soms halen we de bladen zelfs als forum, zijnde een stelletje zeurpieten (destijds naar aanleiding van de Piko hondekop)

Kijk.....kritiek (dus verwoestende kritiek) op een prototype.....niet slim, geef opbouwende kritiek. Geef tips, waarschuwingen.

Kritiek op een bestaand model, prima, maar ook daar schieten enkele af en toe goed door.

Reacties als, ik ga ze boycotten, ik ga ze massmailen, ik zet hier het email adres van de vertegenwoordiger neer, is not done.

« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 12:46:05 door Chris van Diesen »

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2008, 12:57:50 »
Te kritisch of niet, dat doet niet zo heel erg veel ter zake denk ik.
Het is de manier waarop kritiek gebracht wordt bij de fabrikant van modelspoor artikelen waarvan ik er ook eentje ben.
Afkraken kunnen we allemaal wel, dat behoeft niet zo erg veel moeite om dat te doen.
Echter, een enigzinds nette omschrijving van hetgeen beter zou kunnen en waarom klinkt al een stuk positiever, al dan niet gepaard gaande met foto's van de werkelijkheid waarop een bepaald detail wel te zien is of anders is dan wat er zich op het model bevindt.
Dergelijke goed omschreven argumenten, op- of aanmerkingen op een artikel heb ik als fabrikant ook meer aan omdat datgene als goede 'feedback' kan dienen en desnoods op het model in kwestie bijgesteld kan worden.
Nogmaals, alleen afkraken en geen goed onderbouwde be-argumentering waarom het in die of gene ogen niet goed is, heb ik, en al mijn andere collega modelspoor artikelen fabrikanten niks aan en daar kunnen we als fabrikant zijnde ook niks mee.
Kritiek, op- en aanmerkingen mag, maar onderbouw het, dan hebben we er met zijn allen iets aan en kunnen we de hobby nog beter maken.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 13:02:02 door Peter (MRP) »

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2008, 12:58:24 »
Ik denk eerder dat een heleboel modelspoorders een pak boter op hun hoofd hebben. Wel hoge eisen stellen aan de natuurgetrouwheid van de modeltrein, en die vervolgens in een kermisattractie/achtbaan laten rijden... Er is meer dan alleen de modeltrein natuurlijk.
Vele hebben geen(ruimte) modelspoorbaan maar hebben een vitrine
Vr. groeten,
Bob

stig

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2008, 13:06:47 »
Bob, een verzamelaar is doorgaans niet zo kritisch, die wil persé alle modellen van dit of van dat hebben... ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DB143

• Offline Offline
  • DIKKE ZEEMEEUW
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2008, 13:15:44 »
Een boel modelspoorders hebben zeker een heel pak boter op hun hoofd.
Leveren ze een boel kritiek op bv. Plan E van Artitec met de naden op dak.
En degene die het hardste schreeuwen kopen deze natuurlijk wel.
Wees dan een kerel en laat ze liggen, of ga ze vebouwen!
Maar er zijn vast veel meer voorbeelden.

Maar als ik zie hoe de Silverlingen van Roco zijn ontvangen in Duitsland, was de kritiek ook niet van de lucht.
Dus onze Duitse vrienden kunnen zeker net zo goed  zeuren - en terecht-
als wij hier.

Je betaald een bak met geld dan mag een model verwachten die goed is, en als de mensen het er niet mee eens zijn, gewoon laten liggen.
Het is zo simpel, de fabrikanten denken: ze kopen het toch wel.
Je moet gewoon zeggen: zoek het uit met je rommel. En dat geldt voor elke fabrikant, niet allen modelspoor.

Het zal wel weer negatief klinken, maar dan moeten de heren fabrikanten eindelijk maar eens gaan luisteren naar de echte wensen van de klanten.
En niet altijd van die verkorte rommel maken, of slechte aandrijving enz enz...

En ik mag voor de firma M dus ook hopen dat LSM of de firma R een zelfde treinstel gaat maken als door firma M is aangekondigd, maar dan wel exact 1:87.
Goed, dit is maar een voorbeeld.
Maar je mag toch kritisch zijn, het is mijn geld tenslotte wat ze willen hebben.

Rob

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2008, 13:38:01 »
Wat het zeuren op zich betreft: soms is het terecht, soms niet. Maar wat ik gezeur vind, vinden anderen misschien terecht.

En dit lijkt me de hele kern. De één vindt dit belangrijk, de ander dat. Vandaar dat het woord 'gezeur' of iets in die geest nooit op zijn plaats is. Vertel gewoon wat je van een model vindt en waarom en accepteer dat andere mensen er anders over denken. De fabrikanten visser er tussen de bedrijven door wel de kritiek uit waar ze wat mee kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2008, 13:46:16 »
Het zal wel weer negatief klinken, maar dan moeten de heren fabrikanten eindelijk maar eens gaan luisteren naar de echte wensen van de klanten.
En niet altijd van die verkorte rommel maken, of slechte aandrijving enz enz...

....

Maar je mag toch kritisch zijn, het is mijn geld tenslotte wat ze willen hebben.

De fabrikanten zullen heus wel luisteren als er op een goede manier commentaar wordt gegeven, met onderbouwing, en niet bv roepen dat de kleur van het een of ander niet grijs genoeg is, nee stuur dan een mailtje naar de fabrikant, met voldoende uitleg waarom dat je dat vindt, en stuur er desnoods een foto bij van het echte model...

Hoe zouden wij het vinden als we wat op de markt brachten en er enkel een hoop commentaar op kwam, zonder suggesties om het beter te maken?

Dus commentaar is goed, heel goed zelfs, maar het moet goed overgebracht worden.. En jammer genoeg zijn er veel mensen die dat niet kunnen, niet enkel op dit forum, maar ook op vele andere fora!!

RichardK

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2008, 13:47:48 »
Er is een verschil tussen kritisch zijn en muggenzifterij,
Kritisch zijn is het  hele model nagaan, zowel de voordelen als de nadelen opnoemen, en eventueel zelf verbeteren.
Muggenzifterij is steen en been klagen over een rooster dat 0.005 milimeter te laag zit, maat tóch 6 dezelfde locs aanschaffen.

Nick Vandenzavel

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2008, 13:52:14 »
dat klopt
Ik kan begrijpen dat mensen die veel geld neertellen voor een modeltrein willen dat die er perfect uit ziet zoals in het echt, maar ik vraag me af of ze wel rekening mee houden dat veel machinaal gemaakt wordt en dat machines maar nauwkeurig zijn tot op x tienden van een mm...

Maar ja, er zijn altijd mensen die muggenziften over de kleinste dingen

Ries

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2008, 14:00:58 »
Inhakend op Stig,

Het is altijd een stuk makkelijker kritisch naar anderen te kijken, dan naar jezelf in de spiegel. Kan je wel in de spiegel kijken, dan kan je op modelbouw gebied tot grote hoogte stijgen.
Als ik zie wat voor vragen er hier gesteld worden met betrekking tot het grootspoor én wat dan vervolgens de "gissende"antwoorden zijn, dan heeft de gemiddelde modelspoordert, uitzonderingen daargelaten, een diep bedroevende baan, simpelweg omdat het niet strookt met de werkelijkheid, afgezien van het al aanwezige RUIMTE COMPROMIE!
Wie so 1 op 87 , er zijn maar weinig mensen die in bijvoorbeeld de Pur of te wel de Fine-Scale bouwen en ook consequent, met alle uitsluitingen werken. Vraag hier op het forum is, wat bouwen in Fine-Scale precies inhoud, pas het vervolgens toe en ga dan niet lopen zeuren dat dit of dat model beperkingen vertoont, maar kies voor 1 kwaliteits lok 1 op 87, met een paar wagonnetjes.

Ik denk, dat de grote modelspoorfabrikanten absoluut niet achterlijk zijn, wat wij met z'n allen vragen, dat krijgen we ook.
Wil, let op!, de overgrote meerderheid dat het volgende model nog steeds door radius "veels te krap" rijdt dan zal de modelspoor fabrikant wel achterlijk zijn als hij zegt dat doe ik niet, dat is dus een keus.

Waarom zijn er dan producenten die wel 1 op 87 leveren, dat heren en dames zijn de strijders die onze hobby naar een hoger plan willen brengen en hun nek uitsteken, samen met een groep hobyisten die zo goed mogelijk trachten realistisch te bouwen. Dat is een andere keus.

Ooit weleens opgevallen, dat de modelspoorbranche al jaren voorop loopt wat betreft "Marktwerking" t.o.v. het grootspoor.

Dat deze marktwerking een feit is en dat je hierover tal van zinnige en onzinnige discussies kan voeren, lijkt mij duidelijk en ook gewenst (vooral de zinnige en opbouwende discussies) omdat dat "onze"hobby brengt naar het punt waar wij met z'n allen (lees de meerderheid) willen dat hij belandt.

Punt ter overdenking voor een ieder die het past:
Ga eens bij jezelf te rade en bedenk hoeveel tijd je per weer besteed aan het "klagen" dat dit of dat model niet klopt of etc., de zogenaamde "klaag tijd"

Er zijn mensen die niet "klagen" en toch niet tevreden zijn, wat doen zij?
Hun "klaagtijd"zetten ze om in "Feedback tijd" , door modelspoorproducenten te benaderen met gerichte vragen; is het mogelijk dat, dit model ontwikkeld zou kunnen worden en daarna Feedback geven in de vorm van informatie van het betreffende model (foto's/ beschrijvingen)

Misschien is het de "klagers" nog niet opgevallen, maar er lopen dus al heel veel mensen rond die hun tijd besteden aan de lobby en de Feedback.

Wat zou het mooi zijn als er steeds meer en meer "klaagtijd" omgezet zou worden in "Feedback tijd"

Groetjes,
Ries