Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door sncf231e
Vandaag om 14:04:54
Train-o-matic smart power pack aansluiten door Martin Domburg
Vandaag om 14:03:41
Leiden Centraal op N schaal door 1200blauw
Vandaag om 14:00:28
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:23
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door Ronald Halma
Vandaag om 13:43:27
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:02:23
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Advies loeplamp door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:30
Marklin/Trix koploper door Bahn-AG
Vandaag om 12:24:28
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:06:19
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 189147 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1665 Gepost op: 18 januari 2023, 18:27:16 »
Vanmiddag had ik vrij. De bak voor Tolbert Landbouw is constructief zo goed als af.

Het gereserveerde Peco-wissel kreeg nieuwe dwarsliggers wisselhouten uit Pertinaxstrip, want van de kunststof dwarsliggers waren er wat verloren gegaan. Ik werk tenslotte niet altijd met nieuwe spullen.



Mijn pertinax wisselhouten zijn een fractie smaller dan die van Peco, die wel eens aardig te breed konden zijn met hun ruim 3 mm. Ik weet niet beter dan dat echte wisselhouten 25 cm breed horen te zijn.



Als inspiratie kwam nog een bekend boek van H.F. Enter met de post. Laat ik juist nu met het fenomeen Spooraansluiting bezig zijn...

Wolter
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2023, 18:30:05 door Noordernet »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1934
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1666 Gepost op: 19 januari 2023, 06:36:55 »
Voor mijn gevoel is het verschil in breedte vooral visueel, omdat je pertinax wisselhouten nog geen kleurtje hebben. Als ik er nauwkeurig naar probeer te kijken, is het verschil voor mij niet zichtbaar. Overigens een goed idee dat ik ergens ga archiveren. Ik hergebruik mijn Tillig wissels ook al jaren, maar er zijn er inmiddels ook een paar gesneuveld.

Groeten,
Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1667 Gepost op: 20 januari 2023, 18:54:37 »
Ondertussen wordt lekker verder gebouwd.









Het enige wissel ligt inmiddels op zijn plek.
Mijn vrouw maakte de portretfoto. Ze vindt het leuk, al dat bouwen in huis.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1668 Gepost op: 21 januari 2023, 18:45:08 »


Inmiddels liggen het hoofdspoor en het raccordement naar de landbouwcoöperatie ook op hun plek. De foto toont een tussenstand.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1669 Gepost op: 22 januari 2023, 21:01:18 »


Tolbert Landbouw is aangesloten.
En komende week eens met de voedingsdraadjes aan de gang.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2093
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1670 Gepost op: 22 januari 2023, 22:51:16 »
 (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1671 Gepost op: 23 januari 2023, 08:25:04 »
Netjes! De organische vorm van zowel de bak als het spoor vind ik erg goed gekozen. Heb je (vast!) al ideeën hoe Tolbert op de rest van de wereld wordt aangesloten? Of bouw je stapje voor stapje verder?

Trouwens, een praktische vraag. Wat zijn je beweegredenen voor kurk tov bv EPS?

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1672 Gepost op: 23 januari 2023, 11:28:59 »
Uit de vorm van het origineel volgde de vorm van de bak. Uit mijn eis van haaks aansluiten op ‘de rest van de wereld’ volgde dat geen enkele hoek van de bak haaks is. En ik wilde graag wat transparantie in het geheel. Daarom werd de plaat schuin gezaagd en afgerond.
Dat grapje haalde ik uit een boek van Barry Norman.









Ik deed wat proefjes met een paar soorten aansluiting naar een fiddle yard c.s., gewoon met klosjes hout eronder. Het is dus niet op hoogte uitgelijnd. Maar ik zag al dat die aansluiting mooi haaks was.

Wolter

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2023, 23:18:04 door Noordernet. Reden: ‘van de bak’ toegevoegd. »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

C-rails

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1673 Gepost op: 23 januari 2023, 13:17:05 »
Of te wel op z'n Grunnigs: Schaif staait laif, dus nait soezen lói  ;D :angel:
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2023, 13:18:40 door C-rails »
Mvg.

Cor

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1674 Gepost op: 23 januari 2023, 15:02:49 »
Over kurk in plaats van EPS. Kurk blijft lang goed, bleek me. Bij EPS weet ik dat niet. En een opbergvoordeel is dat kurk op een rol komt.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 5177
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1675 Gepost op: 23 januari 2023, 15:32:38 »
Met dat kurk gaat niet veel gebeuren.
XPS is wel duurzaam maar niet erg geluiddempend, denk ik.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1676 Gepost op: 23 januari 2023, 23:24:01 »



Draadjes …

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1677 Gepost op: 24 januari 2023, 08:43:49 »
Ik heb vroegâh met piepschuim (op rol) gewerkt. Opzich prima, maar wel erg kwetsbaar. Mijn laatste project was met XPS/EPS, alleen wat dikker. Daardoor kon je meer hoogte erin krijgen. Kurk ken ik niet van eigen gebruik, maar door de structuur lijkt het mij lastiger om strak te werken (net zoals bij piepschuim). Maar we blijven volgen  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2363
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1678 Gepost op: 24 januari 2023, 19:02:09 »
Kurk is vrij stevig. En omdat Tolbert slechts lokale ophogingen kent, kan ik prima hier en daar een extra plakje kurk leggen. Eventuele afrondingen doe ik met een surform of een afbreedmes. De kurk is van zichzelf vrij stevig.



Op de foto van het eerste testrijden is de schuine rand van de kurk te zien, gewoon gesneden met een schuin liggend scherp afbreekmes.


Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 726
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1679 Gepost op: 25 januari 2023, 08:08:38 »
Dank voor de toelichting. En herken ik nu links een Lima/Hema transformator?  ;D