Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltorque motor tandwiel door Fritsprt
Vandaag om 19:57:22
PB models: koplopers (voorbespreking) door edwin1974
Vandaag om 19:43:15
Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Besselspoor
Vandaag om 19:38:24
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door RodeDuivel
Vandaag om 19:35:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:28:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:14:07
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Stedahult
Vandaag om 19:13:00
servo montage onder wissel door Marijn
Vandaag om 19:08:18
Doorzichtige beschermkap voor spoor-0 diorama door piksov
Vandaag om 18:54:31
Ik loop vast door C-rails
Vandaag om 18:35:11
19 Toen door Eric B
Vandaag om 18:29:20
Kranenberg, een exercitie in code 70 door DH1-3104
Vandaag om 18:06:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:59:03
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:58:00
Puntstuk polarisatie, zin of onzin? door 741230
Vandaag om 17:49:16
Artitec zandwagens door VAM65
Vandaag om 17:35:18
Athearn Genesis H0-G22527 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:26:55
Sankt Georgen. door puntenglijder
Vandaag om 16:17:33
DR4024 overweg aansturing door Bert_Apd
Vandaag om 16:01:42
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal door jandcargo
Vandaag om 15:53:18
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 15:53:10
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 15:49:19
8-pins decoder voor Athearn Genesis H0-G22527 door bellejt
Vandaag om 15:41:50
Containerdraagwagens door Dutch_Modeltrains
Vandaag om 15:27:35
Licenties nodig voor modeltreinen? door wke
Vandaag om 14:46:51
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door HuubvG
Vandaag om 13:51:52
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door bollen neus
Vandaag om 12:46:32
Raspberry Railways door Rasp
Vandaag om 12:40:41
MB-module: Hielan Ware door ATB
Vandaag om 12:22:41
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 11:03:58
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 179550 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1590 Gepost op: 04 november 2022, 16:58:05 »






Houtwerk, vandaag.
Natuurlijk teken je wel eens verkeerd af.
Komende dagen verder.


Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Nederlands loodsje et cetera: Tolbert Landbouw (vervolg)
« Reactie #1591 Gepost op: 07 november 2022, 21:42:50 »








De Landbouwcoöperatie in Tolbert had nog een ander gebouw.
De voorlopige versie van karton vormt een mooi contrast met de groene loods.

En intussen werd een simpele spoorafsluiting gemaakt. Op het originele raccordement was ook geen ruimte voor een stootjuk. En ook in model is dit functioneel.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1592 Gepost op: 11 november 2022, 20:57:57 »
Intussen bleek dat het voor het bovendek gebruikte populierenmultiplex van 6 mm zowel getordeerd als bol is. Niet erg, het was een stuk dat we al vier verhuizingen hadden meegesleept.

Verder kregen het doorgaande spoor en de aftakking alvast voedingsdraadjes. En ik vond nog een mooi overzicht van de correcte dwarsliggerverdeling. Want het moet er wel een béétje uitzien als een tramlijn van NS. Opvallend kenmerk is een dwarsliggerafstand van 88 cm op de rechte stukken, een volle cm in schaal ho.

En via de post kwamen een Franse en een Deense Gs in de uitvoering van tijdperk 3. Die Deen heeft in het echt trouwens een rembordes, maar het Fleischmann-exemplaar heeft dat niet. Voorlopig kan ik daar prima mee leven.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1593 Gepost op: 17 november 2022, 20:20:22 »




Toen ik bezig was het wissel voor Tolbert aan te passen aan mijn wensen sneuvelde ook wat zo mooi de stelbiels heet. Ik vind dat toch al geen gezicht, zo’n heen weer schuivend stuk plastic.
De tongen kregen ieder een afzonderlijk stangetje, dat door de grondplaat straks in de aandrijving valt. Daarmee is een bovengrondse verbinding tussen de tongen constructief niet nodig.

De aandrijving maakte ik bijna 20 jaar geleden en heeft tot de afbraak van een proefbak in Proto 87 ongeveer zes jaar storingvrij gefuctioneerd, in combinatie met zelfgebouwde wissels, die hiermee werden bediend. Het systeem is gewoon nageaapt van de omzetters die Vincent de Bode een paar jaar daarvoor had gemaakt voor zijn Engelse baan Flintfield.
Daarmee bereikte ik (1) een degelijk omzetten van wissels, zonder lelijke, bovengronds schuivende delen kunststof, (2) een polariseerbaar puntstuk, (3) een goedkoop en in serie in zelfbouw te realiseren mechaniek dat niet al te kritisch is, (4) in mijn geval een mechanische bediening van een knop op een fietsspaak, tuimelaars uit aluminiumstrip en gestrekt ijzerdraad. De schakelaar zorgt voor de veerdruk op de respectieve wisseltong.

Of het leuk is dit systeem toe te passen? Ja, want je kunt de stelbiels weglaten.

Wolter

« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 20:22:45 door Noordernet. Reden: Tekst verduidelijkt »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 1981
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1594 Gepost op: 17 november 2022, 20:50:14 »
Lekker bezig Wolter (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1595 Gepost op: 17 november 2022, 22:39:54 »
Als ik het goed begrijp heb je nu twee gaatjes door de bodem nodig om de tongen te stellen? En de afstand tussen de tongpunten is voldoende gewaarborgd?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1596 Gepost op: 18 november 2022, 13:12:25 »
Dat van die sleufjes klopt, Albert. Op het ondergrondse schuivende deel zijn twee paralle buisjes gesoldeerd. De tongen bewegen dus ook steeds parallel.

Echte finescalers maken trouwens de gaten/sleufjes te groot en plakken ze af met sigarettenvloeitjes.  Nu lijkt dat wat dogmatisch, maar een vloeitje is veel dunner dan gewoon papier, en heeft geen invloed op de hoogteligging van het spoor, maar laat zich toch ballasten. En als je de exacte plaats van je wissel weet, prik je de ‘tongstangetjes’ door het papier. Zo kun je toch nog een beetje corrigeren.









Ik heb nog wat foto’s toegevoegd ter verduidelijking.

Zo’n aan de tongen gesoldeerd messingdraadje (bij mij 0,5 mm) kon ook wel eens de redding zijn voor al die Tilligwissels waarvan de stelbiels het heeft begeven. Ja, een NEM-flens kan er langs.
En de dwarse draadje aan de tongen voorkomt dat deze opwippen.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1597 Gepost op: 18 november 2022, 17:35:52 »
Ik snap het. Maar nu schiet me iets te binnen. Ik zie per tong 2 stukjes messing gesoldeerd. 1 horizontaal om de hoogte t.o.v. het spoor te fixeren en 1 vertikaal om de tong te stellen. Kun je die twee combineren? Valt het dan nog minder op?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1598 Gepost op: 18 november 2022, 18:42:47 »
Ja, dat kan wel. Een ‘steldraad’ naar beneden, vervolgens  een paar mm horizontaal tegen de onderkant van de tong en dan met een haakse, scherpe knik horizontaal naar de buitenkant van de aanslagspoorstaven (het niet-bewegende deel van het wissel).
Ja, het valt dan minder op.

En voordeel van solderen is dat je het vaak overnieuw kunt doen als het niet goed zit.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 18 november 2022, 18:44:44 door Noordernet. Reden: Meer woorden »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera: andere wisselbediening
« Reactie #1599 Gepost op: 19 november 2022, 16:07:10 »


Dit is het aanschouwelijke beeld van mijn uitleg van gisteren aan Albert, met een ‘demo’ uit een stukje installatiedraad.

Het deel rechtsonder verdwijnt door de grondplaat in de wisselomzetter, het tussenstuk soldeer je tegen de onderkant van de tong en het korte omhoogstekende stukje voorkomt dat de wisseltong opwipt.

Wolter

Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1600 Gepost op: 20 november 2022, 18:12:08 »


Een beetje gespeeld met een nette dwarsliggerverdeling voor het ‘hoofdspoor’ bij Tolbert Landbouw. Tóch gebaseerd op het (vroeger) normale aantal  dwarsliggers voor NP46, spoorstaven van 15 m, 78 cm h.o.h. En om te voorkomen dat de rails ten opzichte van elkaar verschuiven werd een pertinax dwarsligger bijna aan het begin gesoldeerd. Bij het begin van de boog komt weer zo’n dwarsligger.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 13:47:09 door Noordernet. Reden: Taal »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1601 Gepost op: 24 november 2022, 13:59:12 »
We waren in Rotterdam. Een rechtgeaarde spoorwegliefhebber gaat dan naar het Depot. Van museum Boijmans van Beuningen. Een nieuw en spiegelend gebouw, waar voor de openingtijd al van alles te zien was. Fotografisch was het leuk.







Station Maashaven.
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7824
    • Rangeerbanen
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1602 Gepost op: 24 november 2022, 14:05:53 »
Hoe is Boijmans nu? Ik vond het altijd één van de beste musea van Nederland (op gebied van moderne kunst), maar door de verbouwing er niet meer heen gegaan. Ik zou wel weer eens willen gaan, dus is het depot de moeite?

Groet,
michel

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1603 Gepost op: 24 november 2022, 15:44:26 »
In Boijmans zelf zijn we deze keer niet geweest, maar vlak voor Corona wel. Maar het is wel een van onze favoriete musea.

Het depot is leuk omdat je op ideeën komt hoe dingen worden bewaard, er hangen bijzondere dingen, waaronder deze



fantastische fiets. Verder allerlei uitleg over het analyseren van de beelden op schilderijen. In plaats van ‘mooi landschapje’ te denken, ga je zien dat het gaat om een suikerrietplantage waarop tot slaaf gemaakten allerlei gevaarlijk werk doen bij zeer hete vuren. En je krijgt inzicht in de machtsstructeren op zo’n plantage.

Je kunt op de bovenste verdieping een fleece deken lenen om om te doen tijdens je wandeling over het dakterras dat rondom het gebouw ligt. Het waait daar flink en je jas ligt natuurlijk in het kluisje bij de garderobe.

Groet,
Wolter
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 15:47:24 door Noordernet. Reden: Taal »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 5977
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1604 Gepost op: 24 november 2022, 21:33:07 »
Die fiets is behoorlijk, uhm, essentieel, zeg maar..... Zou er een blokje op willen ervaren  :)