Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 258428 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1740 Gepost op: 14 maart 2023, 14:20:31 »
Dat is een mooie uitsnijding van je eigen werkelijkheid geworden Wolter. "Modelbouwers mogen dat gelukkig".  (y)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1374
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1741 Gepost op: 14 maart 2023, 14:28:15 »
Vergeet niet dat dit gebouw en ook die in Nuis/Niebert gebouwd werden toen de landbouw op de grens van paardentractie en tractor stond. Je zul  beide bij het gebouw kunnen plaatsen. Kar met paard en omgebouwde paardenwagen met een McCormick ervoor(Miedema wagen)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1742 Gepost op: 14 maart 2023, 14:29:19 »
Het was zeker geen kritiek, maar ik was gewoon benieuwd.  ;). Maar je eigen werkelijkheid bouwen is in dit geval prachtig gelukt  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1743 Gepost op: 14 maart 2023, 18:17:31 »
Ik realiseerde me ook de overgang van paard naar verbrandingsmotor.









Er zijn in ieder geval leuke fotomotieven.

Wolter
Moins mais mieux.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1744 Gepost op: 14 maart 2023, 18:25:45 »
Een wissel, een gebouw en een herinnering. Heel mooi geworden.

Trouwens over de paarden krachten. Ik weet niet hoe vooruitstrevend Friesland was maar tot mid jaren 60 hadden wij in Zeeland (ik ben pas in 70 naar Zoutkamp verhuis) nog een aantal boeren die voor lichte landbouw zoals eggen, nog steeds hun paarden gebruikten. En die waren stik gelukkig hiermee (de paarden). Tot mid 60 hadden wij ook nog een schillenboer die met paard en wagen langs kwam.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1745 Gepost op: 14 maart 2023, 19:34:19 »
Tijd is een rekbaar begrip. Toen we net in Apeldoorn kwamen te wonen (1974) was daar nog een scharensliep die de kar voort liet trekken met een paard. En in 1986 ging ik naar Wageningen, daar had de melkboer een kar met een paard/pony ervoor. Dat was wel in de nadagen, want binnen no-time was dat straatbeeld weg.
Maar die paarden kunnen ook in die weide, zeg maar een tankstation avant la lettre :D

Groet,
michel

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1746 Gepost op: 14 maart 2023, 20:34:32 »
Mooi, deze verhalen. Ik herken ze.  Ze laten in ieder geval zien hoe langzaam de omschakeling van paard naar motor ging.

Ook in andere dingen zag je een langzame motorisering.
Al mijn grootouders, geboren tussen 1899 en 1906, hebben nooit een rijbewijs gehad. Pas de volgende generatie haalde dat rijbewijs.

In 1991 kwam de monteur van het gasbedrijf in de Achterhoek nog met zijn gereedschap op de fiets bij mij aanzetten om de geiser te controleren. En bij mijn toenmalige Achterhoekse werkgever gingen de onderhoudsploegen van de buitendienst van gemeentewerken pas vanaf 1990 met bestelwagentjes rijden, in plaats van met een gemeentelijke fietskar achter hun eigen fiets. Tot die tijd kon de gemeente met een groot buitengebied het redden met een grote en een kleine vrachtwagen.

Wolter
Moins mais mieux.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1747 Gepost op: 15 maart 2023, 09:17:33 »
Mijn schoonvader liep in de jaren 60 (als bijbaan) met een hondenkar (eigenlijk nog de oude spelling, hondekar  ;D) rond om melk te bezorgen in Putten. Zijn vader was loodgieter en ging met gereedschapskist op de fiets Putten rond. Toch niet eens zo heel lang geleden, maar tegenwoordig zijn beide ondenkbaar.....

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1748 Gepost op: 15 maart 2023, 17:03:46 »
Zo ging dat dus. Dank voor je verhaal.

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera: spoor 0
« Reactie #1749 Gepost op: 16 maart 2023, 21:38:30 »


Mensen die dit geneuzel een beetje hebben gevolgd, weten dat ik een zwak heb voor smalspoor. En ook dat ik begin over te hellen naar spoor 0. Ik kreeg de tip een mensje te gebruiken als referentie voor de grootte van zelfgebouwde dingen.

Wolter




Moins mais mieux.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1750 Gepost op: 19 maart 2023, 23:43:06 »
In schaal 0 is een gemiddeld mens 4 cm. (ongeveer 1,8 meter en hangt van je schaal af - 1:45 of 1:43,5 of 1,48)

Je kan best wel leuke figuren vinden op het internet. Als je bij Cults ga kijken (https://cults3d.com/en/search?q=people) en je zoekt op "people" dan vind je goed gedetailleerde figuren die je kan printen (3d - resin). Er zijn een paar die gratis zijn. Zijn heel goed schaalbaar dus kun je zowel op je h0 baan inzetten als in schaal 0.

Moet wel met een resin printer.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1751 Gepost op: 20 maart 2023, 00:41:30 »
Wolter, van de beslissing om over te stappen naar een grotere schaal heb ik nooit spijt gehad.
Bouwen in H0 en H0e werd fysiek voor mij steeds moeilijker.

0e is een prachtige schaal voor binnen. (voor een baantje in een tuin echter niet geschikt, daar voldoet naar mijn ervaring, 1:22,5 beter.)
Je kunt, zoals je weet met 0e; H0 railmateriaal, aandrijvingen, onderstellen en koppelingen gebruiken.
Op hetzelfde oppervlak als in H0 kan je ongeveer hetzelfde realiseren in 0e, doordat het rijdend materieel korter kan zijn en de boogstralen kleiner.

En in model kan je in smalspoor niets bedenken, dat in werkelijkheid al eens is gebouwd!
Dat geeft je een enorme vrijheid....


« Laatst bewerkt op: 20 maart 2023, 00:51:44 door Piet Groot »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1752 Gepost op: 20 maart 2023, 08:51:15 »
Dat stokje is een teststokje. Maar toevallig pasgemaakt op mijn eigen lengte; wat korter dan gemiddeld.

Dank voor de tip van de figuurtjes!

Qua spoor wordt het trouwens geen Oe, maar Om.

Ik kocht onlangs als donoren voor onderstellen een paar ho-locomotieven. Laten die nu veel beter te zijn dan hun prijs suggereerde … nou ja, een luxe probleem.

Anekdote van dit weekend, bij het passeren van een leuk gebouw in Schoorl: ‘Hé, een leuke melkfabriek!’ Al Googelend, om meer informatie te vinden, kwam ik er achter dat dat gebouw ‘De goede verwachting’ gewoon op schaal te koop is.

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1356
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1753 Gepost op: 20 maart 2023, 12:37:45 »
Smalspoor is (naar mijn bescheiden mening) altijd leuk  ;D. Kan ook heerlijk naast een baan of modulebak in H0 bestaan.

Alleen 0m is 22,5mm spoorwijdte, dan heb je toch niet veel aan H0 aandrijvingen? Of je moet alle asjes verlengen? Of zie ik dat verkeerd?

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1754 Gepost op: 20 maart 2023, 13:54:05 »
Klopt, die spoorwijdte kan naast, of boven, het andere.
Voor het verlengen van assen zie s.v.p. de bijdragen van Rob K., onder meer over de terugkeer van het eiland Waan.

Groeten,

Wolter
Moins mais mieux.