Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
  

Auteur Topic: Vragen over verschillende merken rails (H0)  (gelezen 51293 keer)

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #90 Gepost op: 28 January 2007, 19:39:00 »
Ik ben destijds overgestapt op Peco code 75 en dat bevalt mij prima, zeker in vergelijking met mijn vorige railmateriaal want dat was nog oud Lima spul.
Die plastic puntstukken met rijproblemen was ik zat en gebruik nu de elctrofrog wissels (met polariserend punstuk) ook van Peco.
Het is volgens mij alleen in flex lengtes te krijgen.
 
Een nadeel is alleen dat het niet overal verkrijgbaar is, dat wordt wel steeds beter, maar ze kunnen het vaak wel voor je bestellen.

mvg, Stephan.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #91 Gepost op: 28 January 2007, 20:19:04 »
Baanwerker,
Je schrijft niet of je nog oud materieel hebt. Daarvan kunnen de wielflenzen nog wel eens te hoog zijn voor b.v. code 75 rails.
Ik zelf heb Rocoline zonder ballast bed. Dat is code 83 rails waar het meeste oudere materieel geen problemen mee heeft. Is tevens goed verkrijgbaar en redelijk geprijsd.
Sterkte,
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #92 Gepost op: 30 January 2007, 18:29:53 »
Rij-eigenschappen, natuurgetrouwheid en prijs spelen bij de keus een belangrijke rol.
Peco is volgens mij wat kwaliteit betreft het beste, maar ook duurder en ik vraag me af of het gemakkelijk leverbaar is.

Ja, ik stond een tijdje terug ook voor deze keuze.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Tillig Elite Rail. De rijeigenschappen zijn goed (op de engelse wissels na) en de natuurgetrouwdheid is zeer goed. Ook de prijs vind ik erg goed, de zelfbouwpakketten voor wissels zijn erg gunstig voor je portomonnee.
Een aantal winkels leveren Tillig wel, maar niet allemaal, maar wel een deel via conrad.
Bij deze rail moet je wel bijna alles leggen met flexrail en wat ervaring is dus wel vereist. Maar na wat oefenen moet het wel lukken. Voor wat meer informatie over deze rail:
http://www.floodland.nl/trein/info/model_12.htm
mvg laurens

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #93 Gepost op: 30 January 2007, 22:53:36 »
Hoi Laurens,

weet je ook wat de oorzaak is van het slechter rijden over engelse wissels? Ik heb ook Tillig Elite Rail maar nog geen engels wissel, terwijl er in mijn nieuw te maken 10 jaren plan wel een aantal in zullen moeten komen.

Groeten,

Christoph

zuylen

  • Gast
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #94 Gepost op: 02 February 2007, 09:04:44 »
Ik heb nog van die holle piko en fleischmannrails. Dat heb tijdens tijdelijke railtekorten naar volle tevredenheid gebruikt. Mooi zijn deze holle blikken dingen niet. Maar als ze uit het zicht liggen, zie je er niets van. :o

Groeten,
André van Zuijlen ;D

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #95 Gepost op: 02 February 2007, 10:25:41 »
Fleischmann Profigleis, ik gebruik alleen dat, het is makkelijk schoon te maken, wissels, e.d. zijn makkelijk te demonteren om schoon te maken.
voor het rijden even een poetsblok er over en je hebt een hoop plezier.
Of gewoon een goederen trein met poetswagen er in mee laten rijden.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #96 Gepost op: 02 February 2007, 10:50:06 »
Hee Christoph,
Ik ben zelf tegen een probleem aangelopen met deze engelse wissel (zie draadje hierover).
Het probleem was dat de tongen niet helemaal precies aansloten bij het omzetten met een wisselmotor, omdat de andere tong al tot zijn maximum zit.
Ik probeer nu het op te lossen door iedere 4 tongen apart van een aandrijving te voorzien.
Je kunt dus beter de engelse wissels van Roco nemen, die sluiten iets beter aan en ook te combineren is bij de rails van Tillig.
(Weet niet of ik toevallig een verkeerde had of dat het vaker voorkomt)
Huib Maaskant heeft het ook de Roco engelse wissels op zijn baan met Tillig toegepast, maar dat was geloof ik omdat ze toen nog niet beschikbaar waren.

mvg. laurens


Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #97 Gepost op: 02 February 2007, 17:00:15 »
Hoi Laurens,

als ik het goed begrijp is het probleem dat het bewegende kunstof deel om de tongen vast te houden te kort is? Hierdoor lopen de flensen van de treinen hier tegen de tong aan.
Tillig heeft deze verbindingsstang ook los in het assortiment dus deze kan eventueel vervangen worden (misschien zijn de vervangende iets langer), verder is het misschien mogelijk om met evergreen strips iets te maken wat lang genoeg is.

Groeten,

Christoph

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #98 Gepost op: 02 February 2007, 17:12:40 »
De bewegingsstang die Tillig in zijn programma heeft is die van een normale wissel geloof ik. Deze is net ietsje anders.
Verlengen kan natuurlijk, maar het gaat hier over ongeveer een millimeter. Als het niet kleiner is.
Dus om dat gepriegel te besparen, en eenmaal begonnen is er geen weg terug, probeer ik maar iedere tong apart aan te drijven.

mvg. laurens

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #99 Gepost op: 02 February 2007, 17:41:23 »
succes ermee.
Misschien wil je als het gelukt is dit nog eens op een foto vastleggen en deze hier plaatsen.

Groeten,

Christoph

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #100 Gepost op: 03 February 2007, 00:15:51 »
Hee Christoph,
Vanavond ben ik een stuk verder gekomen en het werkt nu redelijk (bijna helemaal goed) aan 1 kant, de andere kant hoef ik alleen nog aan te sluiten.

Zal morgen even een verslagje/fototjes neerzetten bij het eigenlijke draadje dat hier over ging. Daar kun je het morgen nalezen.

(iets later dan gepland: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3066.msg47805#new)

mvg. laurens
« Laatst bewerkt op: 05 February 2007, 13:18:32 door Sikje248. Reden: Linkje toegevoegd »

djm008

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #101 Gepost op: 18 May 2007, 15:00:10 »
Ik heb via internet tweedehans rails gekocht. Allemaal H0 trouwens. Wissels, kruisen enz.

Alleen;

A de rails is gewoon zo dof. De helft van de tijd zijn loopt de trein niet vlekkeloos en er is geen fatsoendelijk rondje van de trein te maken.

Ik wil nu splinternieuwe rails gaan kopen.

Wat zullen hiervoor de kosten zijn. Om bijvoorbeeld een groot rondje te maken op een plaat van 3 bij 2...?

WillemNS

  • Gast
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #102 Gepost op: 18 May 2007, 15:09:37 »
Hallo,

Dan kun je het beste voor flexrails gaan.
Bij www.anw-modeltreinen.nl zijn de piko flexrails 3 euro per stuk.
En dat zijn echt goede railsen hoor, heb ik ook.
Is een stuk van (volgens mij) 97 cm, bijna een meter dus.
Flexrails kun je in alle hoeken leggen die je je maar kunt bedenken.

Willem

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #103 Gepost op: 18 May 2007, 15:11:49 »
Je kan proberen je rails schoon te maken, maar nieuwe rails kopen is inderdaad ook een optie.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Vragen over verschillende merken rails (H0)
« Reactie #104 Gepost op: 18 May 2007, 17:58:50 »
A de rails is gewoon zo dof. De helft van de tijd zijn loopt de trein niet vlekkeloos en er is geen fatsoendelijk rondje van de trein te maken.

Welk merk staat er onder de rails? Ik durf bijna te verwedden Lima, en dan heb je de oude stalen rails gezien de doffe kleur. Niks mee doen behalve weggooien.

Maarten van der Burgt.