Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
MRdirect
Vandaag
om 15:33:14
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365 (gelezen 3546 keer)
Hielke
Offline
Berichten: 122
H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Gepost op:
04 december 2018, 12:22:52 »
Het zal vorig jaar rond deze tijd zijn geweest dat ik ben begonnen te stoeien met een baanplan voor mijn nog te realiseren dorp 'Woudstervenen'.
Er zijn inmiddels enkele veranderingen thuis gaande, waardoor ik binnenkort een aardige ruimte tot mijn beschikking zal krijgen.
Reden om afgelopen dagen een baanplan te bedenken voor deze ruimte.
De beschikbare ruimte is rechthoekig. Afmetingen 2.95 (achterwand) x 3.65 (zijdes). Plan is om een U-vormige baan neer te leggen met een schaduwstation.
Hieronder een afbeelding van niveau 0. Rood is dorp (links), blauw (rechts) is industrie.
Gelogd
Beginner (in de remise vanwege verhuizing)
Woudstervenen in wording
Hielke
Offline
Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #1 Gepost op:
04 december 2018, 12:23:52 »
Het schaduwstation:
Gelogd
Beginner (in de remise vanwege verhuizing)
Woudstervenen in wording
Hielke
Offline
Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #2 Gepost op:
04 december 2018, 12:24:52 »
En het totaalplaatje:
Gelogd
Beginner (in de remise vanwege verhuizing)
Woudstervenen in wording
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1404
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #3 Gepost op:
04 december 2018, 14:20:40 »
Welk railmateriaal wil/ga je gebruiken?
De bochten op de koppen (straal 350mm??) zijn veel te kort om in het zicht te houden.
Probeer die gekke slingers ook uit je plan te halen. Het is geen zicht om een trein daar door te zien komen en ze bevorderen alleen het ontsporen van je trein.
Een helling van 3.8% is eigenlijk te steil. Leg je stadsdeel iets omhoog dan moet je minder diep naar je schaduwstation - dus een flauwere helling.
Ook neem ik aan dat je de helling verderzet aan de linkerkant tot aan de wissels om voldoende hoogteverschil te krijgen om je schaduwstation bereikbaar te houden.
Over de reikwijdte de je nu hebt naar de buitenkanten van de baan ga ik me niet uitspreken, daar zal je zelf wel achter komen, maar ik kan niet 1,00m diep grijpen tenzij ik over de baan ga hangen.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024
Rondje_HO
Offline
Berichten: 8133
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #4 Gepost op:
04 december 2018, 15:53:02 »
Dat die slinger inderdaad niet zo handig is ben ik het wel mee eens. Ik had ook zo'n slinger in mijn baanontwerp zitten maar bij het proefrijden gaf dat telkens problemen. En terwijl ik dacht dat dat juist leuk zou staan zag het er toch juist onnatuurlijk uit. Toen de rails recht lag leek het veel realistischer. Zo'n slinger is alleen leuk als je met hele korte treintjes rijdt met twee-assige wagentjes, iets zoals Länderbahn treintjes.
Gelogd
Met vr. groet, Martijn.
Mijn banen:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70445.0.html
Nieuw; nu met foto's:
https://www.flickr.com/gp/151072373@N04/240tu5
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #5 Gepost op:
04 december 2018, 19:13:42 »
Dag Hielke,
Als het al niet gezegd is, dan toch nóg maar een keer; welkom hier.
De titel Woudstervenen deed mij direct aan Friesland denken om één of andere reden. Ben je geïnspireerd door de Fryske wâlden wellicht?
Zo te zien een rondrijbaan met aan de ene kant een (plattelands?)dorp en aan de andere kant industrie. (Mmm, misschien toch geen Friesland dan?). Wel een goede opdeling zo, waarbij je elk deel zijn eigen sfeer mee kan geven. Mooi ingedeeld zo.
De opmerkingen van Frans Peeters snijden allemaal hout. Kijk nog even wat je daar mee zou kunnen doen. De opmerking over de slingers en de hellingshoek zijn belangrijk om een bedrijfszekere modelbaan te kunnen krijgen (geen ontsporingen en geen doorgebrande motoren omdat de locs te steil moeten klimmen). Over de straal van je bogen; als je niet meer ruimte hebt moet je het hier gewoon mee doen.
Zou je eens kunnen vertellen wat het doel is van elk spoor? Wat zijn de perronsporen, welke industrie wil je gebruiken, et cetera.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Hielke
Offline
Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #6 Gepost op:
04 december 2018, 22:18:57 »
Heren, bedankt voor de reacties!
Voor wat betreft de slingers; leek mee leuk, maar verstandig is het dus niet. Ga ik zeker naar kijken!
De bochten op de koppen zijn R2 bochten, meer ruimte is daar niet (deur). Ik heb dit plan gemaakt met Roco Geoline. Reden: ik heb er een aantal van liggen doordat ik een startset heb gekocht. Is geen must, maar leek me handig om mee verder te gaan.
Ik zal ook kijken of ik de helling eerder kan laten beginnen om zo het percentage te verkleinen. De afstand tussen de baan en schaduwstation heb ik op 10 cm gezet. Lijkt me wel het minimum.
Reikwijdte: moet ik mee gaan spelen. Nou ben ik lang, maar er is natuurlijk een max 😉
Valt wel mee te schuiven.
@VFR/Hijlco: klopt, ik ben een wâldpyk! Woudstervenen wordt een fantasiedorp, niet ergens op geïnspireerd.
Gelogd
Beginner (in de remise vanwege verhuizing)
Woudstervenen in wording
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1404
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #7 Gepost op:
04 december 2018, 23:31:01 »
Kan je van beide kanten aan je schaduwstation?
indien niet, dan is die 10cm er zo'n 20 te weinig. Je moet immers met je arm over alle andere sporen over om iets te doen achteraan.
Misschien toch overwegen om in het linker deel iets van een langwerpige spiraal te voorzien om meer hoogteverschil te creëren.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024
VFR
Offline
Berichten: 2326
Really old handsome bastard
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #8 Gepost op:
05 december 2018, 19:48:23 »
Ha, een wâldpyk. Dat begripe de oaren dochs net.
Dat litte wy moai sa.
Gelogd
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai
De Wadlander
Jelmer
Offline
Berichten: 3804
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #9 Gepost op:
05 december 2018, 21:44:21 »
Sa ist en net oars
Benieuwd naar de verdere uitwerking van het plan.
Groeten,
Jelmer (geboren in het Nij Smellinghe)
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Hielke
Offline
Berichten: 122
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #10 Gepost op:
06 december 2018, 19:54:53 »
Die verdere uitwerking laat nog even een paar (hoop ik) dagen op zich wachten i.v.m. werk! Tussendoor ben ik er in m’n hoofd wel mee bezig, maar op papier (lees: in anyrail) zetten werkt voor mij het best.
Wordt vervolgd!
Gelogd
Beginner (in de remise vanwege verhuizing)
Woudstervenen in wording
jandcargo
Offline
Berichten: 1190
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #11 Gepost op:
06 december 2018, 21:17:31 »
Hallo Hielke,
Wat heb je een mooie ruimte ter beschikking!
Daar is vast een goede invulling aan te geven.
Mijn punt van aandacht is de rechterkant boven.
Probeer aan elk spoor een duidelijke functie te geven. dan volgen daar vanzelf wisselstraten uit en krijgt alles een logisch geheel met aankomst/vetrekspoor/omloopsporen en laad/lossporen.
Zo werkt het in de ecchie ook
Dit geeft ook meer voldoening bij het rangeren ed
succes jandcargo
Gelogd
Ronald van der kooi
Offline
Berichten: 356
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #12 Gepost op:
07 december 2018, 06:52:39 »
It tritje wut no wol echt een frieske oangelegenhied.
Hielke ik zou het spoor van hetschaduwstation naar de achterkant van het links gedeelte doen heb je een langere baan om naar Beneden te gaan.
Je kan het achter een boomwal wegwerken
Gelogd
bezig met project tusken (tussen) wad en walden
rijdt tijdperk 3 ns
Gestart met baanplan kafigsdorf tp 3 duits
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5121
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365
«
Reactie #13 Gepost op:
07 december 2018, 07:27:31 »
Hoi Hielke,
Kijk ook nog even kritisch naar je station.
1) Driewegwissels kennen we in Nederland niet.
2) Op de tekening gezien, aan de onderzijde van het station heb je nog een stuk enkelspoor tot aan de boog. Je beperkt nu de lengte van je stationssporen, terwijl je aan de onderzijde van het station dus nog ruimte hebt. Bedenk heel goed met welke treinlengtes je wilt gaan rijden en zorg dat je langste trein ruim in het station past als de ruimte dat toelaat.
3) Net als met die slingers in het spoor, geldt dat ook voor je stationssporen. Men past het liefst zo veel mogelijk recht spoor toe. Bij jouw stationsontwerp loopt er nu geen enkel spoor rechtdoor. Omdat je hoofdbaan uit enkelspoor bestaat, is het logischer om één spoor volledig recht te leggen, dus de wissels ook rechtdoor op dat ene spoor. Om treinen in je station te laten kruisen leg je er één spoor naast die dan bereikt wordt door beide wissels afbuigend te berijden. Het derde spoor leg je dan het liefst weer naast het tweede.
4) Om je baan wat speelser te maken, de bogen ruimer te krijgen en je station wat langer te maken, kun je ook overwegen om de boog boven het station ruimer te maken, zodat de wissels dus meer naar links verschuiven en je station vervolgens diagonaal op je baan te leggen.
5) Denk ook nog even goed na over het nut van het derde spoor. Het is een prima spoor voor een goederentrein, maar is dat dan ook ergens voor nodig? De aanleg van dat spoor is logischer als er bijvoorbeeld een goederenloods komt of een aftakking naar een bediening. Als er gekruisd moet worden in het station met reizigerstreinen, zal men nooit de goederentrein in datzelfde station ook aan de kant nemen. Die zal dan een station verder met de desbetreffende reizigerstrein kruisen. Wordt er in je station met reizigerstreinen niet gekruisd, dan heb je voor het kruisen van een reizigerstreun met een goederentrein aan twee sporen genoeg. E.e.a. is ook afhankelijk van je tijdperk. Vroeger waren er veel meer lokale bedieningen dan tegenwoordig en had je toen ook vaker grotere emplacementen dan tegenwoordig.
Veel succes en plezier verder!
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
H0 baanplan Woudstervenen 295 x 365