Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Al mijn goede ideeën... door MOVisser
Vandaag om 08:13:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Station Roodeschool door NS264
Vandaag om 06:47:13
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Loc digitaal maken.  (gelezen 4233 keer)

Willie van Koolwijk

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Loc digitaal maken.
« Gepost op: 03 december 2018, 20:29:12 »
Hoi mensen, even een vraag.

Een locomotief die digitaal voorbereid is, wat betekend dat precies.  Komt daar nog veel bij kijken om die digitaal te make, of is dat simpel op te lossen.

Mvg,
Willie van Koolwijk
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 21:36:50 door Willie van Koolwijk »
Mvg,
Willie van Koolwijk.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #1 Gepost op: 03 december 2018, 20:31:30 »
Digitaal voorbereid betekent dat de loc een stekkerverbinding heeft. Je maakt de loc open en prikt de decoder op zijn plek. Meer is het niet.
Wel zijn er verschillende stekkers. Dus in de handleiding even kijken welk type stekker de decoder moet hebben.

Hier trouwens een mooi overzicht.
http://www.floodland.nl/aim/info_nem_connectoren_1.htm
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 20:35:32 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #2 Gepost op: 03 december 2018, 20:49:47 »
Zoals Henk al zegt, als een loc digitaal voorbereid is hoef je hem alleen open te maken, de "brugstekker" (*) eruit te halen, en de stekker van de decoder erin te steken. Net als bij een stopcontact thuis, maar dan iets kleiner  ;D  Op de verpakking van de lok staat vaak al aangegeven wat voor decoder erin moet. Zo'n logootje als een dominosteentje met 8 stippeltjes erin betekent dat het een 8-polige stekker is. Soms staat er 21MTC op de doos of Plux22, of iets anders. Dat zijn weer net even andere decoders. De meesten zijn gewoon gangbaar en dus gewoon te krijgen in de modelspoorwinkel.

Hier zie je overigens hoe de brugstekker eruit ziet:  https://youtu.be/LPNMZnvbuVA?t=425  (dat is dat singetje met 8 bolletjes erop. De lok is hier al open gemaakt)

Hier gaat de brugstekker eruit:  https://youtu.be/LPNMZnvbuVA?t=475

En hier gaat de stekker van de decoder erin:  https://youtu.be/LPNMZnvbuVA?t=517


Met vr. groet, Martijn.


(*) Een brugstekker is een tijdelijke stekker die er vanaf de fabriek in zit, zodat de lok op een analoge baan kan rijden. Dan is de lok dus "analoog".


Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2018, 09:30:48 »
En je moet dan zelf nog de motorinstellingen en eventuele functiemapping doen. Want de kans dat een loc direct goed loopt is net zo groot als een goed lopende auto na een carburateur revisie* ;D


Timo

* Ook al kan een moderne loc met een moderne decoder al best okay lopen direct uit de doos maar het kan waarschijnlijk wel beter.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7847
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2018, 12:13:50 »
Timo, ik denk niet dat iemand die net met digitaal begint over motorinstellingen en functiemapping wil horen. Schrik je ze gelijk af. De meeste standaardproducten van de standaardproducenten lopen echt wel meteen prima. Ik vind je autovergelijking niet op gaan. Wij merken het verschil wel door de ervaring, maar de massagebruiker echt niet. Laat 'm eerst eens een decoder erin prikken, de rest komt later wellicht wel.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2018, 12:48:05 »
@Sven, eerste ben ik het met je eens, willen ze vast niet horen. Maar ben het er niet mee eens dat je het niet moet vertellen. Vind ik toch echt een essentieel onderdeel van een decoder inbouwenen vind het niet eerlijk dat een nieuwkomer niet te vermelden. En ja, ook met een brak afgestelde carburateur kan je rijden maar fijn is anders. ::) Maar zoals ik ook aan gaf zal een moderne decoder in een moderne loc waarschijnlijk best okay lopen. Maar dan nog wil je waarschijnlijk op zijn minst de minimale en maximale snelheid aanpassen en ook dat zin motorinstellingen.


Timo
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 12:51:09 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #6 Gepost op: 04 december 2018, 12:57:09 »
Ik ben het met Sven eens dat bij heel veel modellen de rijeigenschappen al behoorlijk tot goed bij de standaardinstellingen van de decoders. Voor de echt afwijkendr aandrijvingen staat in de handleidingen meestal wel wat instellingen.i
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #7 Gepost op: 04 december 2018, 13:24:43 »
... ook met een brak afgestelde carburateur kan je rijden
Een moderne auto heeft al lang geen carburateur meer...
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #8 Gepost op: 04 december 2018, 13:37:12 »
@henk, klopt, zeg ik ook. En als je daar genoegen mee neemt (y) Maar goed, top snelheid aanpassen is ook een motor instelling. En ook waardes uit het boekje overnemen voor het type motor is motorinstellingen aanpassen. Dus zeg ook niet dat je de lastigste route moet bevaren. Maar wel zo eerlijk om te vermelden dat het gedag waarschijnlijk beter kan dan direct uit de doos. Immers wordt rijgedrag van digitaal nu juist geprezen. ::) Dus wat mij betreft zijn motorinstellingen vermelden net zo zinnig om te vermelden als dat een loc eerst analoog goed moet lopen voor je een poging tot digitaliseren doet.

@72sonett, klopt, net als een LoPi 4 automatisch afregelen heeft. Maarja, er zijn er genoeg die "oldtimers" als Tams of Uhlenbrock inbouwen. Absoluut niets mis mee, die kunnen ook prima lopen. (y) Maar even de carburateur motorinstellingen nalopen" (hoe simpel ook) kan betere resultaten opleveren.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #9 Gepost op: 04 december 2018, 15:24:49 »
En niet te vergeten, het adres aanpassen (cv1), anders gaat het bij de eerste wel goed maar daarna niet meer, dan reageren ze allemaal op adres 3.
Mark

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #10 Gepost op: 04 december 2018, 15:36:44 »
Ook even in reactie op Timo, ik gebruik ook altijd gewoon de standaard instellingen (dus waar je niks voor hoeft te doen). Het zal best dat als je ze naast elkaar zet, of als je automatisch gaat rijden (met de pc en zo) je het verschil kunt zien. Maar bij mij rijden ze ook prima hun rondjes dus als je gewoon een normale decoder erbij koopt in de winkel is inprikken echt voldoende.

@Timo: zeker niet lullig bedoeld hoor! Het is een beetje als de audio installaties van meester Vink. Die kun je ook helemaal regelen en installeren zodat je het summum aan geluid hebt, maar ik ben prima tevreden met mijn boxjes die ik in de pc plug  :)  Zolang Wim maar niet hier komt luisteren  ;D


Edit: en wat Mark zegt, standaard staan alle lokadressen van nieuwe decoders op "3". Een lokadres is het nummer wat je eerst in moet tikken in je besturingscentrale, zodat die weet voor welke lok jouw commando is bedoeld. Daarom moet je elke lok zijn eigen adres geven (dus een ander nummer geven). Maar dat heeft niks met inbouwen te maken, dat staat in de beginnershandleiding van je centrale.


« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 15:39:16 door Rondje_HO »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #11 Gepost op: 04 december 2018, 16:20:50 »
@Rondje_HO, jij past ook de maximale snelheid niet aan? Of neemt de waardes over uit het boekje? Dan zou je dat eens moeten doen, kan je nog veel uit halen, juist als je met de hand rijdt ::)

Jullie moeten er niet zo zwaar aan tillen ;D Tuurlijk kan je er een heel weekend mee pielen om het uiterste uit de kan te halen. Dan heb je het over de audio-installatie van meester Vink. Maar simpelweg je volume en bas knop op de juiste plek zetten is ook al een vorm van aftellen ;) En op een basis decoder zal dat ook beperkter zijn dan op een duurdere. Maar je hoeft het niet allemaal te gebruiken. Maar uit de doos zit ik toch op zijn minst aan het volume en zet ik de speakers neer waar ik ze wil. En net als dure versterkers met Audyssey/AccuEQ/etc zijn er nu ook decoders die een poging kunnen doen het automatisch af te stellen zoals LoPi 4's. Maar ook dat is een vorm van afstellen... En net als bij audio zal er waarschijnlijk een positieve correlatie zitten tussen de prijs van de decoder/audio, het te verwachten rijgedrag/geluid en de tijd die je bereid bent te steken in het afstellen naar wens. ;D

En als jij het prima vind rijden met een niet afgestelde carburateur/motorinstellingen, prima (y) Lekker zo laten!


Timo
« Laatst bewerkt op: 04 december 2018, 16:22:44 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #12 Gepost op: 04 december 2018, 16:44:07 »
@Rondje_HO, jij past ook de maximale snelheid niet aan? Of neemt de waardes over uit het boekje?
....


Nope, helemaal noppes :)  Maximum snelheid is toch als je het balkje helemaal naar boven schuift op de z21-app?  :D  Het enige wat ik wel eens instel is het volume van een soundlok (want die staan altijd op standje "echte trein" of bij een enkele lok een aantal cv's als hij niet wil rijden. Maar dan moet ik wel een lijstje gevonden hebben met welke cv's ik aan moet passen en welke waarde die dan moeten hebben. Dan pas ik die een voor een aan in de app. En dan schrijf ik de oude waarde ook nog even op want als ik dan niks merk dan zet ik ze weer op die oude waarden  :P

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Lok digitaal maken.
« Reactie #13 Gepost op: 04 december 2018, 19:16:35 »
@Rondje_HO, jij past ook de maximale snelheid niet aan? Of neemt de waardes over uit het boekje? Dan zou je dat eens moeten doen, kan je nog veel uit halen, juist als je met de hand rijdt ::)
Ik rij al een aantal jaar met digitale treinen en heb pas afgelopen weekend voor het eerst de verlichting aangepast met function mapping, daarvoor was het niet meer dan het adres instellen en eventueel de verlichting wat zachter zetten. Als je gewoon wilt rijden is meer niet nodig, later kan je er dan alsnog dieper op ingaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Willie van Koolwijk

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Loc digitaal maken.
« Reactie #14 Gepost op: 04 december 2018, 21:49:02 »
Bedankt voor alle uitleg, ik ben al blij als ik de decoder in kan bouwen hahahah, laat staan de rest. Ik ben handig maar met electro ben ik niet zo in thuis. Ik weet een startset te koop waar de loc dus digitaal is voorbereid.  Wist even niet of ik die wel moest kopen, als ik het zo hoor is het dus makkelijk digitaal te maken. Heb geen idee wat een decoder kost of wat dan ook. Dus dan kan kan de set gerust kopen.

Mvg,
Willie van Koolwijk
Mvg,
Willie van Koolwijk.