Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?  (gelezen 2891 keer)

Gert1

  • Gast
LS Models vermeld op haar website bij diverse SNCF-rijtuigen dat er ofwel het omkaderde ofwel het "noedels"-logo opstaat.

Bij omkaderd kan ik me wel wat voorstellen, maar wat bedoelt me nu toch met "noedels"? Heeft iemand wellicht voorbeeldfoto's en valt er iets te zeggen over het tijdperk waarin deze soorten logo's werden gebruikt?

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2008, 16:45:53 »
«Noedels» is de gebruikelijke LSM-aanduiding voor het zgn. 'spaghettilogo' (sigle nouille), een mijns inziens veel helderder term.


(Plaatje van Google geplukt)

Nummer 3 is het omkaderde logo, nummer 4 het spaghettilogo (dat kwam in tijd erna, maar voor het sigle fleché nummer 5). Voor de data zou ik moeten researchen, maar voor de vuist weg: logo 3 eind jaren '60 en jaren '70, logo 4 jaren '80 tot halverwege de jaren '90, logo 5 vanaf 1995 zo'n beetje tot 2005. Nu is er het nieuwe logo «carmillon».

Nummer 1 is overigens het oudste logo (vanaf 1938), nummer 2 is alleen verschenen in documenten en nooit op materieel, stations en dergelijke.
Alle logo's - behalve dus nummer 2 - zijn anno 2008 nog in het wild te vinden, al overheersen vanzelsprekend de logo's 5 en 6.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2008, 16:51:06 door Wesley »

Gert1

  • Gast
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2008, 16:49:29 »
Bedankt voor je snelle reactie Wesley!

Weet je toevallig ook welke van de twee logo's destijds op de Corail-rijtuigen stonden die in Nederland reden?

Ik doel op de rijtuigen die in afwachting van de aflevering van ICR-rijtuigen door NS werden gehuurd om in de binnenlandse dienst te rijden.

mvg,
Gert

Anoniem

  • Gast
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2008, 16:52:02 »
Ik heb m nog aangepast, zie boven ;). Meer weet ik nu helaas niet, maar ik zou zeggen: kijk eens op railfaneurope.net naar foto's van Corail en de data die erbij staan. Voor de Den Haag - Groningen (dat was ergens tussen '75 en '80 toch?) is het waarschijnlijk het kaderlogo.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2008, 16:56:33 door Wesley »

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2008, 16:56:59 »
@ wesley

Waar is logo 6.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Anoniem

  • Gast
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2008, 17:00:02 »
Da's het huidige SNCF-logo, dat staat niet op het plaatje, voor de liefhebber:



Omwille van de TGV's bestaat er ook een 'spiegelbeeldig' logo dat van rechts naar links afloopt i.p.v. het eigenlijke logo hierboven.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2008, 17:01:43 »

Bron: Trains-en-voyage.com (klik op de foto voor een vergroting)

Zie hier de 'evolutie' van het SNCF logo. Natuurlijk zijn de logo's niet meteen aangepast, het kan jaren duren voordat zo'n logo eindelijk vervangen is  :).

@Gouda,
Er is sinds 2005 inderdaad een nieuw logo
Wesley heeft hem inmiddels geplaatst  ;D

Joeri

Anoniem

  • Gast
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2008, 17:03:47 »
Euh ja, da's dus hetzelfde rijtje, maar dan anders gepresenteerd met jaartallen enzo ;D. Trouwens, 1937? Dat is hypercorrect, toen bestonden de PO-MIDI, PLM, ETAT, EST, NORD en dergelijke nog, en de SNCF alleen op papier 8).

Gelukkig zat ik aardig in de richting met mijn schattingen ;D
« Laatst bewerkt op: 22 January 2008, 17:09:36 door Wesley »

Gert1

  • Gast
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2008, 17:05:19 »
Heren, ik dank u! Dit is toch weer een prachtig voorbeeld van de kracht van beneluxspoor: binnen twintig minuten een duidelijk en volledig antwoord.  :)

mvg,
Gert

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2008, 17:07:45 »
Dat er zoveel verschillende logo's waren wist ik niet. Ik vind die laatste wel het mooiste eigelijk.
Voor grootspoorfoto's zie site

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: SNCF-logo: Wat is het verschil tussen het omkaderde en het noedels logo?
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2008, 17:27:37 »
Wesley,
Het is inderdaad hetzelfde rijtje, maar gezien de oorspronkelijke vraag toch wel nuttig  ;).
Voor degenen die frans kunnen: in de bron van het plaatje staat wat meer uitleg.

Joeri