Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?  (gelezen 4934 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #15 Gepost op: 30 november 2018, 10:05:26 »
Gerard,

Iets goedkoper zijn die ringbandjes die ze gebruiken om even een boekje te maken. Erg gemakkelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2018, 10:54:05 »
Printkroonstenen werken anders dan conventionele kroonstenen. Als je in een printkroonsteen dat met een draadje doet, trek je hem er zo uit.

Dan heb ik zeker alleen maar eigenwijze printkroonstenen in gebruik, want loslaten willen ze niet.
En het zal op mijn huidige baan om enkele honderden aansluitingen op alleen al terugmelders en decoders gaan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2018, 11:05:51 »
Ik zie hier draad, kroonstenen, printplaatklemmen en aderhulzen voorbijkomen. Maar dat is allemaal geen elektronica. ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2018, 11:26:21 »
Als je digitaal gaat rijden een treu RMS voltmeter. Kan je tenminste je baanspanning gewoon controleren.

Groet,

Gerard van der Sel.

@Klaas: Is maar hoe je het bekijkt. Worden in de elektronica ook gebruikt naast weerstanden en ander componenten.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #19 Gepost op: 30 november 2018, 11:37:20 »
Ik bekijk het puur vanuit de definitie. Het is pas elektronica als er actieve componenten aan te pas komen, zoals transistors en IC's.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #20 Gepost op: 30 november 2018, 12:55:09 »
Probleem van definitie opgelost.

Gr, Bert
Team moderatoren

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #21 Gepost op: 30 november 2018, 13:18:47 »
check: een breadboard behoort dus niet tot de basis spullen om in huis te hebben?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #22 Gepost op: 30 november 2018, 13:25:04 »
Hangt er vanaf hoe diep je wil gaan in de elektronica. Als je schakelingen wil testen is een breadboard wel handig. Hoewel ik ook vaak een plaat hout gebruik met koperen spijkers om een proefschakeling in elkaar te solderen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4066
Re: Electronica, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #23 Gepost op: 30 november 2018, 13:38:18 »
Als je digitaal gaat rijden een treu RMS voltmeter. Kan je tenminste je baanspanning gewoon controleren.
Ik heb herhaaldelijk gelezen dat je multimeter direct op de baan spanning geen nauwkeurige meting geeft. Je hebt niet echt een gefixeerde frequentie en het signaal is asymmetrisch.
een bronnetje

Het lijkt mij wel degelijk mogelijk omdat je met true RMS feitelijk de absolute oppervlakte berekent, maar ik heb het nog nooit zelf gedaan. Ik gebruik dan nog steeds een multimeter die misschien ouder is dan ikzelf en die ik ooit in de garage van mn ouders had gevonden en die is geen true RMS volgens mij.

EDIT:
In deze site staat het volgende er over:
Citaat
Trying to measure the DCC voltage on your track will introduce new problems and additional confusion. First problem is, they are designed for 60Hz. Outside of that frequency, the results get interesting, as the sample rate is not fast enough for signals such as the DCC waveform. Which introduces a huge amount of error and uncertainty.

Digital multimeters display the voltage as the Root Mean Square (RMS) value. Additional signal processing is done to calculate that value, which is then presented to you. Some manufacturers, such as Fluke, have a True RMS feature, which is really accurate compared to other brands, and especially compared to really cheap DMMs. Better DMMs (such as those by Fluke and other quality instrument makers) use additional calculations to arrive at the RMS value. Cheaper DMMs will use simpler, lower cost circuits to determine the voltage. Then there are the calibration standards used at the factory as a reference to calibrate the DMM.
Dus met een goede Fluke zou je idd de baanspanning moeten kunnen meten.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2018, 13:41:46 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4066
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #24 Gepost op: 30 november 2018, 13:43:40 »
naja de een soldeert dingen op gaatjesprinten, de ander gebruikt breadboard. En ik las net iets raars over solderen op spijkers hier  ;)

Het is net wat je prefereert, mijn voorkeur gaat uit naar solderen op gaatjesprinten
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #25 Gepost op: 30 november 2018, 13:57:25 »
Probleem van definitie opgelost.

Dat is maar net hoe je het wilt bekijken. Volgens mij heeft de vraagsteller de term 'electronica' in heel brede zin gebruikt.

Er zijn wel omschrijvingen te vinden in de Gecombineerde Nomenclatuur (zeg meer 'douanetarief'), maar die zijn wel heel specifiek en daar heb je hier weinig aan. In ieder geval behoren ook passieve elementen (weerstanden, condensatoren, inductie-elementen, bijv.) tot de categorie 'elektronisch'. Dat valt ook op te maken uit de omschrijving in Wikipedia, alhoewel ook daar geen eenduidige definitie van 'electronica' wordt gegeven (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronica).

Enfin, zolang de vraagsteller tevreden is, denk ik dat wij ons niet moeten druk maken over de draagwijdte van 'electronica' in dit draadje.

Dat gezegd zijnde, ik heb al aardig wat suggesties voorbij zien komen, die ook voor mij interessant zijn.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

locofiel

  • Gast
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #26 Gepost op: 30 november 2018, 14:20:50 »
@klaas

"Hangt er vanaf hoe diep je wil gaan in de elektronica. Als je schakelingen wil testen is een breadboard wel handig. Hoewel ik ook vaak een plaat hout gebruik met koperen spijkers om een proefschakeling in elkaar te solderen."

Zoals gezegd, ieder doet het op z'n eigen wijze.
Wel geef je hier aan welke leeftijdsgroep je behoort: ik heb de houten testborden nog voorbij zien koen in de zeventiger jaren (tijdschrift ELO)  :D

Ipv breadboards of broodplanken zoals Ali ze noemt, kun je ook de antieke Philips EE proefborden nemen.
Ik zelf vind de braadboards een mooie uitvinding, maar mijn vingers zijn niet meer zo flexibel, dus de voornoemde EE borden zijn iets meer voor mij.

Gr,

Dirk

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2018, 16:56:24 »
Nu ik het houtwerk bijna af heb, begint het leggen van de rails. Daarover heb ik me al voldoende ingelezen en al doende leert men. Digitaal ben ik een beginner, maar solderen heb ik vroeger en recent (hard decoder inbouw) genoeg gedaan. Ik wil in de toekomst een DCC baan met bezetmelders en rijden met de computer.
Alvast Anticiperend op deze volgende stap kwam de volgende vraag bij me op:
Is er een soort basis pakket electronica onderdelen wat je in huis zou moeten hebben? Ik heb het dus over onderdelen (printplaatjes, weerstandjes, diodes etc). Gereedschap en een goede soldeerbout zijn reeds aanwezig. Dit zodat ik in een keer kan bestellen.
Kortom, waar kunnen jullie niet buiten? En waar (in China?) het handigst te bestellen?

Met vriendelijke groet,

Gerard
Kijkend naar de vraagstelling, is het inderdaad maar net hoe diep je wilt gaan. Na het aansluiten van verschillende computergestuurde banen met diverse systemen heb ik nog geen breadboards en dat soort dingen nodig gehad. Daar ik ook zeker geen verstand van elektronica heb, liever ook niet.

In de praktijk ondervindt je vanzelf of je het nodig hebt en meestal is dat ook gekoppeld aan de interesse die ernaar ontstaat om je verder te willen ontwikkelen in elektronica.

Kijk vooral op een beurs eens rond bij de verschillende banen hoe de installatie erbij hangt en hoe je het zelf graag wilt zien en welke eisen je stelt.


BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1222
  • Southern....de oude dan
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2018, 23:06:03 »
Tsjonge, uur of 14 niet gekeken, weer veel vooral discussie. En formulering vraagstelling is belangrijk blijkt maar weer eens, dat trek ik me aan.
@ Klaas e.a. mijn vraag was idd meer gericht op onderdelen als diodes voor bij gebruik bezetmelders bv. Wat niet weg neemt dat ik weer paar nuttige tips heb opgepikt. Verder zie ik mezelf in de toekomst nog wel eens een printje solderen, maar diepgaande electronica (cq digitale-) kennis ontbreekt (-nog)
Maar het motto is zoals gezegd al doende leert men.
Iedereen nogmaals bedankt,

Gr Gerard

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Electronica en toebehoren, wat moet je als basis in huis hebben?
« Reactie #29 Gepost op: 01 december 2018, 10:24:07 »
Gerard,

Volgens mij geeft iedereen daar zelf de invulling aan op basis van de eigen kennis en interesse.

Bezoek de site van Hans de Loof eens http://users.telenet.be/deloof/  Mij inspireert dit ontzettend, daar ik het idee heb dat mijn kennis hierdoor omhoog gaat. (en ik heb geen kennis op dit gebied 0)

Lijkt me dat je volgende week aan het struinen bent op Houten digitaal. Einde van de dag zul je er wel uit zijn.

Groet Ad