Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Decoders, ervaringen en advies gevraagd  (gelezen 5604 keer)

tfro71

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2018, 18:47:38 »
Je gaat ze laten inbouwen?
Dan zou ik vooral eens met de inbouwer overleggen. Die ziet er waarschijnlijk veel meer voorbij komen. Zo ken ik wel inbouwers die bijzonder veel kennis hebben.

Verder kan voor elke loc een andere decoder passend zijn.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2018, 19:00:57 »
Esu (y) Esu (y) Esu (y)
Met groet,

Ger.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2018, 20:18:48 »
Natuurlijk bouw ik ze zelf in.

Kees.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 28 november 2018, 23:59:10 »
Sound: ESu -> vanwege de grote verzameling vrij te verkrijgen lok geluiden
Non-Sound -> Zimo -> vanwege de hele goede rijeigenschappen op lage snelheid (in mijn opinie beter dan de esu) en het ontbreken van het esu knorretje.

Mvg spock

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 29 november 2018, 09:45:07 »
Wat is "het ESU knorretje" ?

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 29 november 2018, 10:22:44 »
Esu heeft zijn eigen manier van aansturen van de motor, wat kan resulteren in een zacht knorrend geluid.

Zie: https://youtu.be/ZehKeFDcsyU

Mvg spock

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 29 november 2018, 11:47:12 »
Ik heb het filmpje eens bekeken, en het is een herkenbaar geluid, ik heb bijna allemaal ESU decoders, en dat gezoem of knorretje heb ik ook bij meerdere loco's.
Maar misschien heeft het iets met de loc zelf te maken.
In het filmpje zie je 2 verschillende locomotieven, dat is moeilijk om te vergelijken vind ik.
Als je nu de loc open maakt, en een test doet met een ESU, en daarna er een Zimo inplugt, dan pas zou het verschil tussen de decoders hoorbaar zijn.
Als ik 2 loco's van bv. mehano reeks 77 beide met een lokpilot V4 decoder na elkaar laat rijden, maakt de ene meer lawaai dan de andere, lijkt me meer het geluid van de motor of overbrenging. Hetzelfde met een Class 66 van ESU of Mehano.
Ik heb mehano's die op 128 stappen DCC op stand 1 verder kruipen die zoemen, en anderen dan weer niet, allemaal met dezelfde ESU decoders.
En druk maak ik mij er niet over, als ze rijden met wat wagons erachter, hoor je van alles dat meer lawaai maakt dan de decoder of motor.
En als het een soundloc is, dan hoor je nog minder gezoem.

En om te reageren op de vraag in dit topic, ik koop alleen ESU decoders, omdat ik ze via de Lokprogrammer instel.
Eén keer investeren in dit toestel, en vele jaren plezier met decoders programmeren.
Onlangs nog een V4 loksound kapot gehad, deze had nog maar enkele uurtjes gewerkt, de loc staat gewoon op het spoor stil, geen enkele functie ingeschakeld, ineens een storend gepiep dat uit de loc komt, noodstop ingedrukt, dan terug stroom ingeschakeld, zelfde gepiep.
Decoder proberen uit te lezen via lokprogrammer, geen reactie, decoder dus kapot.
De decoder is via mijn dealer terug opgestuurd naar ESU Duitsland.
Enkele weken later heb ik een nieuwe gekregen, blijkbaar was er toch iets mis met de decoder. Ik wil maar zeggen, de service is ook schitterend.
Het gaat hier toch om een decoder van 100 €, als ze zeggen, je hebt hem zelf stuk gemaakt, geen garantie, dan kan je er ook niks aan doen.
Dus ik ben zeer tevreden over ESU.  ;)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 29 november 2018, 12:16:43 »
Nog een ESU fan ;D, dit omdat:
  • met de ESU Programmer het instellen wel heel makkelijk gaat (loont zeker bij het bezit van veel loks).
  • Je met de programmer een "backup" van je decoder als een project op je pc kan weg schrijven.
  • je met een programmer een project zo weer in een nieuwe decoder kan pompen (verander daarna het locadres en je nieuwe decoder is klaar voor gebruik, altijd handig als je meerdere dezelfde loks hebt.
  • je met een programmer je decoders direct weer van de nieuwste firmware updates voorziet en dus altijd de laatste snufjes en verbeteringen in je decoders hebt zitten
  • Er een zelf instelling functie in zit mbt de motorregeling

« Laatst bewerkt op: 29 november 2018, 12:18:50 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 29 november 2018, 12:30:42 »
Hallo,

Ik kan me voorstellen dat je de vergelijking niet kunt maken als je alleen Esu decoders bezit.
Ik heb bij een knorrende loc de Esu decoder vervangen door een Zimo decoder vervangen en toen was het geluid weg (en had gelijk beter rijgedrag).

Dat verschillende locs verschillend (mechanisch) geluid maken lijkt me voor de hand liggend.

Dit knorrend geluid is echter geen aandrijvingsgeluid. Als je de loc vanuit stilstand naar rijstap 1 insteld,  dan hoor je eerst het geknor en pas daarna gaat de loc rijden.

Ik bezit zelf ook de ESU locprogrammer en vind dit zeer eenvoudig werken, zeker met de wat ingewikkelende functiemappings.

Dit draadje gaat echter over een digitale beginner (zonder locprogrammer)  en in deze situatie vind ik de Zimo een betere keuze voor Non-Sound ivm de betere rijeigenschappen dan Esu.

mvg spock



ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 29 november 2018, 12:50:31 »
Mijn eerste decoders die ik aanschafte waren van Roco.
Was ik zeer tevreden over, tot ik meer te weten kwam van de ESU's en de lokprogrammer.
Op een gegeven moment heb ik dan de lokprogrammer aangeschaft, en toen ontdekte ik de vele extra mogelijkheden.
We zijn allemaal beginners geweest, en had ik in het begin ineens voor ESU gegaan, dan had ik geen geld verspild aan de andere decoders.
Want als je dubbeltractie of zelfs meertractie wil rijden, dan worden de ESU decoders en lokprogrammer pas interessant.
Het wordt zonder dit toestel moeilijk om 3 locomotieven op dezelfde snelheid, versnelling en afremmen in te stellen.

Dus als digitale beginner, denk goed na welke richting je uit wil.
Wil je gewoon met 1 loc een sleep trekken, met een loc die sneller optrekt en stopt dan een Ferrari, dan is de goedkoopste decoder ok.
Wil je realistisch optrekken en afremmen met een sleep met 2 of 3 locomotieven ervoor, dan kan je beter wat meer investeren.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 29 november 2018, 12:52:40 »
....
Onlangs nog een V4 loksound kapot gehad, deze had nog maar enkele uurtjes gewerkt, de loc staat gewoon op het spoor stil, geen enkele functie ingeschakeld, ineens een storend gepiep dat uit de loc komt, noodstop ingedrukt, dan terug stroom ingeschakeld, zelfde gepiep.
Decoder proberen uit te lezen via lokprogrammer, geen reactie, decoder dus kapot.
De decoder is via mijn dealer terug opgestuurd naar ESU Duitsland.
Enkele weken later heb ik een nieuwe gekregen, blijkbaar was er toch iets mis met de decoder. Ik wil maar zeggen, de service is ook schitterend.

Die tevredenheid heb ik ook bij Lenz, en daar ging het over twee decoders die al enkele maanden, of zelfs jaren gebruikt waren geweest. Stopte er ook spontaan mee, geen enkele reactie, reset werkte niet, en niets meer uit te lezen.
Opgestuurd naar Lenz, en na enkele dagen terug. Volgens bijgeleverde brief was de decoder gereset en was het daarna weer goed.
Echter had de decoder nu wel weer netjes allemaal even lange draadjes? Dus die ook vernieuwd, of toch een nieuwe decoder?
Resultaat was in elk geval weer 2 werkende decoders beschikbaar.

Moraal is denk ik dat er meerdere goede decoders op de markt zijn, en dat het erg een persoonlijk gevoel is waar je het liefst mee werkt.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 29 november 2018, 13:02:55 »
Die service wordt eigenlijk door alle decoderfabrikanten wel geleverd. Een defecte decoder wordt gemakkelijk omgeruild (al of niet via de winkelier), waarbij niet eens moeilijk wordt gedaan over de mogelijke oorzaak. Ze zijn bedoeld om zelf in te bouwen en dan kan er weleens iets mis gaan. Ik neem aan dat het een keer ophoudt als je om de haverklap defecte decoders aanbiedt, maar dat zal ook wel bij alle fabrikanten zo'n beetje hetzelfde zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 30 november 2018, 02:35:20 »
Ik vind ESU ook het makkelijkst. Heb een programmer en dan hoef je niet moeilijk te doen met cv29 en zo. gewoon inprikken, aanklikken en huppekee. De rij eigenschappen vind ik best wel prima nadat ik het zelf heb ingesteld. Kan best wezen dat andere decoders zonder instellen meteen goed rijden. Wel vind ik dat er nog steeds geen goede mogelijkheden zijn om bij sommige locs echt langzaam te kunnen rijden, simpelweg omdat de decoder niet lager kan dan stap 1. Soms rijden locs op stap 1 nog steeds weg met een grote overgang van stilstand naar beweging.

Iedereen heeft zo zijn/haar voorkeuren. Vraag aan een groep wat het beste automerk is en dan komt er ook niet echt 1 antwoord :P

Mvg

Robert


puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 30 november 2018, 07:57:48 »
Robert.

Je kunt CV 2 ook op 1 zetten, hierdoor zakt de spanning naar de motor van 3 Volt naar 1 Volt.

Het is maar een idee. ;)

Kees.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3831
Re: Decoders, ervaringen en advies gevraagd
« Reactie #29 Gepost op: 30 november 2018, 08:04:08 »
Toch is dat Knorretje van ESU wel een dingetje. Iemand dat almopgelost gekregen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor