Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
  

Auteur Topic: Vrij blok tussen 2 seinen?  (gelezen 1710 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
  • N Spoor Freak
Vrij blok tussen 2 seinen?
« Gepost op: 26 November 2018, 23:21:16 »
Hallo,

Vandaag fietste ik vanuit mijn werk langs de spoordijk bij Lageweide (Utrecht) en zag daar 2 treinen achter elkaar stilstaan, er zat naar schatting ongeveer 500meter tussen de treinen (en geen sein er tussen)....Ik vond dit een raar iets, ik dacht dat er altijd een vrij blok tussen 2 treinen moest zijn?
Of is er in sommige gevallen soms een uitzondering?

Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 26 November 2018, 23:23:53 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Vrij blok tussen 2 seinen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2018, 00:39:12 »
Dit zag ik ook op 1 juni 1987 in Dordrecht. Een lange goederentrein, getrokken door de 2332 en 2324, reed langzaam voorbij en stopte voor het rode sein in de boog voor het station en nam bijna het hele blok in beslag. De losse lok 2466 stopte voor het rode sein achter de goederentrein. Tussen laatste wagen van de goederentrein en het sein zat ongeveer 120 meter.





De 2466 kwam langzaam aanrijden, want hij had natuurlijk als voorgaande sein geel gekregen en de mcn kon dus een rood sein verwachten.

mvg, Erich
« Laatst bewerkt op: 27 November 2018, 00:41:25 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Sein permissive
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2018, 10:30:09 »
Allen,

op de foto bij Dordrecht is op de seinmast een bord met een P zichtbaar.
Ik heb begrepen dat dan bij STS op zicht mag worden doorgereden.

Groet, Willem

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: Sein permissive
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2018, 11:32:19 »

Niet helemaal.
Wanneer er een storing is en het sein niet uit de stand stop komt mag je een rood P sein passeren.
Echter moet je eerst proberen de treindienstleider te spreken om toestemming te vragen.
Mocht dit niet lukken, mag je jezelf toestemming geven.
Bij de opvolgende P- seinen hoeft niet niet steeds opnieuw.

Wanneer je een bediend sein hebt moet je een aanwijzing STS van de betreffende TDL ontvangen.

En inderdaad rijden op zicht.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2018, 19:38:01 door Bert van Gelder »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Sein permissive
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2018, 18:59:49 »
Allen,

op de foto bij Dordrecht is op de seinmast een bord met een P zichtbaar.
Ik heb begrepen dat dan bij STS op zicht mag worden doorgereden.

Groet, Willem
Daarom zou hij dat willen, dan staat ie 30 meter verder alsnog weer stil :p

En om het vraag van dit topic te beantwoorden, een trein mag gewoon doorrijden tot een stoptonend sein, en dan kan het blok ervoor prima bezet zijn (waardoor het sein dus ook rood zal tonen :p)

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Ideaal is groen op groen rijden
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2018, 21:16:59 »
Raymond,

als tussen twee treinen geen bloksein is, dan staan/rijden de treinen in hetzelfde blok.
Dat kan, bijvoorbeeld na een STS passage van de achterop komende trein, bij doorrijden bij een permissive sein of als er een storing is.

Een vrij blok achter het sein voor de trein is niet noodzakelijk. Het sein toont dan stop (rood).
Als het er wel is dan toont het bloksein verwacht stop (geel).
Ideaal is als er voor de trein twee blokken vrij zijn. Dan toont het bloksein groen en mag de trein het met baanvaksnelheid voorbij rijden.

Geel op geel rijden op de vrije baan wordt door de reizigers en waarschijnlijk ook door het treinpersoneel ervaren als sukkelen.
Treinpaden en -sloten behoren zo te worden gepland, dat geel op geel rijden wordt vermeden.
 
Groet, Willem

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
  • N Spoor Freak
Re: Vrij blok tussen 2 seinen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2018, 23:34:28 »
Bedankt voor het antwoord!

Ik dacht dat tussen alle seinen op de hoofdbaan een blok vrij moest zijn en dat dat beveiligd was met ATB.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!