Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door edwin1974
Vandaag om 22:58:40
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 22:54:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:51:29
Aachenau West door Erwin 054
Vandaag om 22:49:57
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 22:17:49
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door Ronald69
Vandaag om 22:13:23
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 21:50:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:45:37
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 21:42:43
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 21:33:51
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
  

Auteur Topic: Vrij blok tussen 2 seinen?  (gelezen 1714 keer)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
  • N Spoor Freak
Vrij blok tussen 2 seinen?
« Gepost op: 26 November 2018, 23:21:16 »
Hallo,

Vandaag fietste ik vanuit mijn werk langs de spoordijk bij Lageweide (Utrecht) en zag daar 2 treinen achter elkaar stilstaan, er zat naar schatting ongeveer 500meter tussen de treinen (en geen sein er tussen)....Ik vond dit een raar iets, ik dacht dat er altijd een vrij blok tussen 2 treinen moest zijn?
Of is er in sommige gevallen soms een uitzondering?

Groet,
Raymond
« Laatst bewerkt op: 26 November 2018, 23:23:53 door raymond erdtsieck »
No Pain No Gain!

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1657
Re: Vrij blok tussen 2 seinen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 November 2018, 00:39:12 »
Dit zag ik ook op 1 juni 1987 in Dordrecht. Een lange goederentrein, getrokken door de 2332 en 2324, reed langzaam voorbij en stopte voor het rode sein in de boog voor het station en nam bijna het hele blok in beslag. De losse lok 2466 stopte voor het rode sein achter de goederentrein. Tussen laatste wagen van de goederentrein en het sein zat ongeveer 120 meter.





De 2466 kwam langzaam aanrijden, want hij had natuurlijk als voorgaande sein geel gekregen en de mcn kon dus een rood sein verwachten.

mvg, Erich
« Laatst bewerkt op: 27 November 2018, 00:41:25 door Deetrein »
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Sein permissive
« Reactie #2 Gepost op: 27 November 2018, 10:30:09 »
Allen,

op de foto bij Dordrecht is op de seinmast een bord met een P zichtbaar.
Ik heb begrepen dat dan bij STS op zicht mag worden doorgereden.

Groet, Willem

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4411
Re: Sein permissive
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2018, 11:32:19 »

Niet helemaal.
Wanneer er een storing is en het sein niet uit de stand stop komt mag je een rood P sein passeren.
Echter moet je eerst proberen de treindienstleider te spreken om toestemming te vragen.
Mocht dit niet lukken, mag je jezelf toestemming geven.
Bij de opvolgende P- seinen hoeft niet niet steeds opnieuw.

Wanneer je een bediend sein hebt moet je een aanwijzing STS van de betreffende TDL ontvangen.

En inderdaad rijden op zicht.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2018, 19:38:01 door Bert van Gelder »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Sein permissive
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2018, 18:59:49 »
Allen,

op de foto bij Dordrecht is op de seinmast een bord met een P zichtbaar.
Ik heb begrepen dat dan bij STS op zicht mag worden doorgereden.

Groet, Willem
Daarom zou hij dat willen, dan staat ie 30 meter verder alsnog weer stil :p

En om het vraag van dit topic te beantwoorden, een trein mag gewoon doorrijden tot een stoptonend sein, en dan kan het blok ervoor prima bezet zijn (waardoor het sein dus ook rood zal tonen :p)

trdl

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Ideaal is groen op groen rijden
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2018, 21:16:59 »
Raymond,

als tussen twee treinen geen bloksein is, dan staan/rijden de treinen in hetzelfde blok.
Dat kan, bijvoorbeeld na een STS passage van de achterop komende trein, bij doorrijden bij een permissive sein of als er een storing is.

Een vrij blok achter het sein voor de trein is niet noodzakelijk. Het sein toont dan stop (rood).
Als het er wel is dan toont het bloksein verwacht stop (geel).
Ideaal is als er voor de trein twee blokken vrij zijn. Dan toont het bloksein groen en mag de trein het met baanvaksnelheid voorbij rijden.

Geel op geel rijden op de vrije baan wordt door de reizigers en waarschijnlijk ook door het treinpersoneel ervaren als sukkelen.
Treinpaden en -sloten behoren zo te worden gepland, dat geel op geel rijden wordt vermeden.
 
Groet, Willem

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
  • N Spoor Freak
Re: Vrij blok tussen 2 seinen?
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2018, 23:34:28 »
Bedankt voor het antwoord!

Ik dacht dat tussen alle seinen op de hoofdbaan een blok vrij moest zijn en dat dat beveiligd was met ATB.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!