Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: “proof of concept”  (gelezen 2167 keer)

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
“proof of concept”
« Gepost op: 17 november 2018, 22:21:21 »
Proof of concept

Mijn ouders zijn begin dit jaar verhuisd. In het huis, waar ik geboren en getogen ben, hebben zij op de kop af 53 jaar gewoond. Vlak voor zij verhuisden heb ik besloten om de boel buitenom op te meten en te fotograferen. Gewoon omdat het (nog) kon. Deze metingen heb ik recentelijk omgezet in een tekening, waarbij de foto’s goed van pas kwamen om bepaalde details te kunnen reconstrueren. De tekening is nog niet af, mede omdat ik nog niet weet hoe (op welke manier) ik het pand tzt wil gaan nabouwen. Ik heb echter wel de tekening op A4 formaat afgedrukt (met extra kopiëen voor de breek). In eerste instantie wilde ik alleen de vier aangezichten aan elkaar plakken om te zien hoe het op H0 schaal overkomt, maar uiteindelijk  heb ik ook het dak erbij gefabriceerd. Hier heb ik wel wat vrijheden moeten nemen, omdat het dak van het achterdeel in het echt wat ingewikkelder is. Dat is een Mansardekap driekwart rondom. Dit is dus iets wat ik verder wil uitwerken.
Een ander lastig punt is dat het pand op een helling staat. Tussen de voorzijde en de achterzijde zit ongeveer een meter hoogteverschil. Dat is uiteraard te tekenen en te modeleren, maar voor deze exercitie heb ik het nog even genegeerd. Dat betekend dus wel dat de deuren in de voorgevel 1 meter in de lucht hangen...! (Bij de achtergevel ook, maar daar heb ik de terrassen niet gemaakt, alleen schematisch aangegeven..)
Het afdrukmateriaal is standaard 80gr A4 papier, niet het meest ideale materiaal om mee te knutselen, maar voor mij was het meer een “proof of concept” om te kijken hoe het zou overkomen en hoe groot het zou worden.
Begonnen met uitsnijden / uitknippen. Ik had geen lijmtabs meegetekend, aangezien ik in eerste instantie niet van plan was het op deze manier te lijmen, maar deze kon ik vrij eenvoudig erbij bedenken. Hoewel ik wel een paar keer fout mee ging... Dat ik extra kopiëen had gemaakt was ik achteraf wel blij mee, omdat dit mij voldoende materiaal gaf om het model in elkaar te plakken.
Uiteindelijk was het in elkaar plakken een middagje werk, maar gaf me wel veel voldoening. Zeker als ik erbij vermeld dat dit waarschijnlijk de eerste echte modelbouw activiteit in het afgelopen decenium is...

Afgedrukte tekeningen, uitgangsmateriaal van dit model:

Tekeningen gemaakt op basis van mijn metingen en de diverse foto’s.

Meten is weten:

(Foto eigen materiaal)
De begane grond heb ik rondom het pand kunnen inmeten. De verdieping was wat lastiger. Met wat eenvoudige hulpmiddelen kom je echter redelijk ver. Deze foto toont de gemeten maten (geel), de afgeleide maten (blauw) en de hoeken van het dak (rood). Naar wat ik begrijp telt het programma het aantal pixels van de referentiemaat en geeft dan een antwoord voor de gevraagde maat. Uiteraard is dit afhankelijk van perspectief en paralax, dus het is wenselijk de referentie en gevraagde maat zo dicht mogelijk bij elkaar te houden, bij voorkeur in hetzelfde vlak. Hetzelfde geld voor de hoeken, maar aangezien ze redelijk overeen kwamen vind ik de uitkomst wel acceptabel. Bij de zijgevel aan de voorzijde had ik mijn twijfels over de juistheid van de dakgevelhoek en de foto die ik had was onder een hoek genomen. Hier kon ik de goolge streetview foto’s goed gebruiken, omdat deze op een afstandje (gelukkig voor mij) wel vanuit het juiste perspectief genomen waren.

Voorgevel:

Voor diegenen die deze gevel denken te herkennen: deze gevel was in het verleden voorzien van een uitstekende feature...  ;)

Zijgevel rechts:

Hier zie je goed de Mansarde kap aan de linkerzijde getekend, maar ik heb hem eenvoudig recht gehouden aan deze kant. Dit wil ik nog oppakken.

Achtergevel:


Aanzicht rechts / achter:


Echt een meesterwerk is het niet geworden, mede door het materiaal en de bestede tijd, maar dat was ook niet de opzet van deze oefening. Wel een leuke oefening om te doen.  (y)

Nog te doen:
  • Tekening verder uitwerken. Ik weet nu ongeveer waar de knelpunten liggen en hoe ik het model beter kan opbouwen.
  • Uitzoeken welke materialen ik het mee wil gaan bouwen.
  • Diepte in het model, dwz ramen en deuren verdiept aanbrengen. Hangt ook weer vd materialen af.
  • Schaal: ik heb hem nu in 1:87 nagebouwd, maar hij komt redelijk fors over. Het is een groot pand, maar ik moet hem straks ook kwijt kunnen. Wellicht 1:100??

Maar het begin is er, het  “proof of concept” is er!
Mvg, Eric

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: “proof of concept”
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2018, 10:53:35 »
@HIJ (naam?) is een mooi pand,
als je baan/layout 1:87 wordt zou ik hem zeker niet kleiner maken als 1:87. Tegenover de rest wordt hij dan te klein.
Wat betreft materiaal, 0.5 mm styreen wit als eerste laag, op de buitenkant aangevuld, met slaters baksteen plaat en styreen strips (evergreen of zo) vor de hout verschaling en de vensters en zo. Misschien in stapjes bouwen. Eerst de gevels bouwen en dan aankleden.
Alternatief is CMC frezen direct met details maar dan ben je nog een tijdje aan het computer tekenen ;D
Kijk maar eens bij het draadtje van Gerco over Katwijk voor inspiratie.

In iedergeval een goed begin voor een zelfbouwer  (y)
Ga je volgen.
ps misschien gewoon met een andere titel in Banen/dioramas verplaatsen laten

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: “proof of concept”
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2018, 11:09:40 »
Poehee, dat is nog een heel werk geweest.

Als ik naar de onderlinge verhoudingen kijk (grote van de ramen ten opzichte van de hoogte van muren et cetera) ziet het er goed uit. Net als in de werkelijkheid waarschijnlijk. ;)

Ik zou het zeker in schaal 1: 87 gaan bouwen. De hedendaagse bouwpakket huizen (Tillymodels bijvoorbeeld) zijn echt volgens die schaal gebouwd en ogen groot in vergelijking met de oudere bouwpakket huisjes uit de jaren 70 en 80. Ik heb het huis wat Rienk (Timmerman?) heeft ontworpen voor Tillymodels gebouwd en dat vond ik eerst ook een kolos. Maar als je de rest van de scenery erbij zet, klopt het prima.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

HIJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: “proof of concept”
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2018, 14:43:53 »
@Tulpendaal /Joke:  (HIJ zijn initialen) dank je voor je input, dat was wel de richting die ik op zat te denken in geval van volledig zelfbouw. Het draadje van Gerco over Katwijk volg ik ook, dat is voor mij wel hogeschool, maar dat cad ontwerpen is iets wat ik zelf ook leuk vind. En jaren als werk gedaan heb, dus wel bekend mee ben. Jaren niet gedaan, dus weer even wennen, maar het komt weer heel snel terug.

@VFR /Hylco ook dank voor je input. Verhoudingen zijn zoals in het echt, zoals gemeten. Ik heb er jaren gewoond en ik ben heel tevreden met hoe het “smoelt”. Dus voor mij is het goed.

Heb niet echt een baan liggen, alles staat in dozen, iets met Einstein ofzo... (ruimte en tijd  ;) )

Dus ik kan nog alle kanten op...
Mvg, Eric