Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omlaag
Auteur
Topic: MB-module: "Vakwerk is een vak apart" (gelezen 23795 keer)
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #30 Gepost op:
18 december 2018, 12:53:46 »
Pfoe, dat weet ik even niet meer. Ik heb geloof ik de aslast van 2 bakken VIRM omgerekend naar kN/m. Zoals ik al zei, meer voor het globale idee. De profielen die in de brug zitten zijn niet zo makkelijk toepasbaar in het programma omdat ze zijn samengesteld en geklonken. Daarom een wat versimpelde weergave van de werkelijkheid.
Overigens, van een Cremonadiagram heb ik nog nooit gehoord! Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het
Williot diagram
om de verplaatsingen van vakwerken grafisch uit te rekenen.
Groeten,
Timo
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #31 Gepost op:
18 december 2018, 12:58:11 »
Methode Cross anyone?
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #32 Gepost op:
18 december 2018, 13:18:22 »
En dat is dan weer voor statisch onbepaalde constructies! Een variant daarvan wordt nog steeds gebruikt en heet nu de krachtenmethode.
Leuk, al die Civielers hier!
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10571
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #33 Gepost op:
18 december 2018, 13:23:57 »
Bouwkundige hier.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Chris80
Offline
Berichten: 3375
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #34 Gepost op:
18 december 2018, 15:00:51 »
Het enige bouwkundige dat ik kan is muren bouwen van kratten bier
.
Groet,
Chris
Gelogd
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Carel Ruysink
Offline
Berichten: 1060
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #35 Gepost op:
18 december 2018, 17:22:53 »
Ook heel bevredigend.
Carel
(ook bouwkundig. Laat het liefst uitrekenen)
Gelogd
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven
72sonett
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 2083
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #36 Gepost op:
18 december 2018, 21:34:46 »
Citaat van: Marc tramt op 18 december 2018, 12:58:11
Methode Cross anyone?
Niet voor platte vakwerken, wel voor statisch onbepaalde constructies, maar die methode is nu bijna helemaal vervangen door de eindige elementenmethode (FEM).
Citaat van: TimoD op 18 december 2018, 12:53:46
... Tegenwoordig gebruiken we in het eerste jaar het Williot diagram om ...
Hoe heb je dan de krachten in de staven uitgerekend?
Gelogd
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #37 Gepost op:
19 december 2018, 13:40:19 »
Ik heb de brug in MatrixFrame gezet. Dat is een software pakket wat we bij de TU kregen en wat vrij makkelijk en snel een redelijk resultaat geeft (is mijn ervaring). Het ging dan ook puur om te controleren of de aanname correct was dat hoe verder je aan de buitenkanten van de brug zit, hoe meer materiaal je nodig hebt vanwege de hogere krachten.
Groeten!
Timo
Gelogd
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #38 Gepost op:
04 februari 2019, 13:21:27 »
Hi!
Het is alweer even geleden dat ik hier wat gepost heb, maar er is goed nieuws te melden: de tentamens zijn voorbij. En dat betekent tijd voor de hobby! Dus ik heb de lokale styreenwinkel leeggekocht en ben voorzichtig begonnen. Ze hadden vooral styreen voor de grootste diagonalen, dus daar maar mee begonnen. Ik ben begonnen met van wat afvalhout een mal maken. Deze is op lengte en breedte van de diagonalen. Ook steekt de mal ietsje uit, zodat de plaatjes die de profielen verbinden om meer buigsterkte op de zwakke as te krijgen, precies goed gesneden kunnen worden naar het grote voorbeeld:
De plaat levert de kleine bijna vierkante plaatjes op, het u-profiel is de helft van de diagonaal.
Vervolgens een proefstukje gemaakt en daarna serieproductie gestart. De profielen liggen op hun kant in de mal, en zijn daardoor perfect vierkant. De breedte wordt ook met de slankere profielen zo gewaarborgd. een paar stripjes op elkaar gelijmd en geschuurd tot de juiste dikte drukt de profielen tegen de wanden van de mal aan. De klemmetjes houden het geheel strak en recht.
Dan na een dagje snijden en plakken ziet het er zo uit: de "buitenste" diagonalen dienen meer weerstand te bieden en zijn daarom voorzien van meer plaatjes (en dus meer weerstand tegen buiging en knik). De "binnenste" diagonalen van elk driehoek hebben minder plaatjes maar wel dezelfde profieldikte. Het volgende driehoek is dan opgebouwd aan één stapje slanker profiel volgens dezelfde methode.
Maar nu is de voorraad styreen alweer op en de hele winkelwereld is dicht, dus nu een dagje wachten tot de winkels weer open gaan om nieuw styreen in te slaan!
Zo, er is dus in ieder geval nog leven in de brouwerij. Volgende stap is dus om de diagonalen af te maken. Ik ben nu toch lekker bezig. Dit gaat steeds sneller en makkelijker, dus ik verwacht daar nog een dag voor nodig te hebben. Voordat het styreen binnen is ben ik vooral aan het nadenken hoe ik de draagconstructie van de rail ga maken. Het oorspronkelijke idee was om de secundaire langsliggers te verlijmen op de dwarsbalken, maar ik ga ze nu in elkaar "haken" door wat te snijden en doen. Zo hangt de draagconstructie in de dwarsbalken, die op zijn beurt weer hangt op de zware langsliggers. Deze zullen dan uiteindelijk worden opgelegd op de module. Door ook hier profielen met iets grotere plaatjes te verbinden, zorg ik naar het grote voorbeeld dat alles samen werkt en nog sterker is.
Tot binnenkort!
Timo
Gelogd
Jan Bouwman
Offline
Berichten: 235
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #39 Gepost op:
04 februari 2019, 15:59:52 »
Top!
Ziet er bekend uit
Bye
Jan
Gelogd
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...
Mijn bouwdraadje:
In the Dutch Mountains
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #40 Gepost op:
19 april 2019, 18:04:50 »
Hallo!
Goed, ik zie dat ik achterloop in mijn laatste update! Er was namelijk al wel wat gebeurd... Alle diagonalen zijn namelijk al af en ik was ook begonnen met de helft van het dragende frame. Wat foto's:
Hier met nieuwe aanwinst DE-22
. Te zien is dat dit nog maar het halve frame is, samen met twee diagonalen (voor de vorm)
Toen vond ik echter dat de spoorwijdte op de brug wel heel groot was. Tegelijkertijd had ik het druk met studie, dus lag het project tijdelijk stil. Tussen het studeren door heb ik op het forum gevonden dat bijvoorbeeld ook Hendrik Jan en de mannen van "Spoormuseum in h0" op hun bakken de afstand tussen sporen hebben verkleind tot de 'echte' afstand: 46mm in plaats van de 58mm die meestal wordt aangehouden door fabrikanten. Dus even op gebroed, en vandaag het frame versmald. Gelukkig had ik nog genoeg styreen!
Hier het smallere frame, met wat wagons erop, en de dwarsdragers op de juiste afstand. Zo lang wordt de brug dus 'echt'.
Tot slot heb ik het tweede deel van het frame ook afgemaakt.
Ook de helft van de kokerliggers zitten al in het frame verwerkt, de andere helft ligt er los naast. Ziet er toch best vol uit!
Nu het andere deel nog, maar eerst borrel
.
Groeten,
Timo
Gelogd
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7046
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #41 Gepost op:
03 mei 2019, 12:29:03 »
Serieuze vorderingen
Zoals bekend hoeft het niet in één keer af.
Maar dit ziet er veelbelovend uit.
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Forever Rocofan
Offline
Berichten: 2395
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #42 Gepost op:
11 juli 2019, 10:01:10 »
Hoi Timo,
Ik kreeg van Marc een link naar jouw draadje over de brug die je wilt bouwen. Wist niet dat er nog iemand deze brug aan het bouwen is. Gisteren heb ik namelijk een draadje gestart, omdat ik voor dezelfde brug gekozen heb.
Dus ik ga ook de bouw van jouw brug volgen en misschien kunnen we elkaar nog tips en trucs geven of af kijken van elkaars foto's.
Vriendelijke groet Ruud B.
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #43 Gepost op:
11 juli 2019, 15:19:49 »
Ha Ruud,
Wat ga jij een leuke brug bouwen
! Gelijk even je draadje doorgelezen
Ik denk dat wat tips over en weer zeker kunnen ja. Kunnen we gelijk kijken of mijn styreen-plan wel zo'n goed idee is, kijkend naar de draagkracht van de brug...
Nu moet ik wel gaan doorbouwen: gelukkig is het nu vakantie
Groeten!
Timo
Gelogd
TimoD
Offline
Berichten: 70
Re: MB-module: "Vakwerk is een vak apart"
«
Reactie #44 Gepost op:
30 december 2019, 14:17:22 »
Hier is al een tijdje niets gepost... En helaas betekent dat ook dat er niet heeel veel gebeurd is. Tot afgelopen weekend: modelspoorbeurs in Zutphen. Samen met Marc heb ik bij Modulebaan.nl het hele weekend "gedemoëd". Het was een ontzettend leuk weekend en erg gezellig en er is nog wat gebeurd ook! Goed, de plaatjes:
Dit was nog bij mij thuis, als voorbereiding. Je kan het complete brugdek (nu dus aan elkaar) zien (die upload is misgegaan, sorry!) en ik heb de stukken voor de dakliggers gesneden en verlijmd.
Aan diezelfde ligger worden hier schetsplaten (dat zijn die meer-dan-vier-hoekige platen) gelijmd. De bovenste ligger vereist 3 verschillende enkelsymetrische schetsplaten, de onderste ligger ook 3 types, maar totaal niet symmetrisch. Dit komt door de verschillende zwaartes van de diagonalen. Je moet het jezelf niet te makkelijk maken nietwaar?
Aan het eind van het weekend is dit de stand: bovenste ligger klaar, onderste ligger klaar. Nu tijd om de doorstekende I-liggers recht af te schuren en de diagonalen er strak (!) in te lijmen. Dan de rest van de schetsplaten er tegenaan en de kokerligger afmaken (dwz het andere uprofiel erop en dan de verbindingsplaatjes maken).
Dat klinkt allemaal vrij simpel, maar het moet nu vooral strak en op de juiste hoogte. Problemen met PVR wil ik liever voorkomen.
Eerst maar weer studeren voor tentamens en dan is er in februari weer tijd om te knutselen.
Tot dan!
Groeten,
Timo
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Modelspoorverenigingen (MSV)
|
Modulebaan.nl
|
MB-module: "Vakwerk is een vak apart"