Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: H0 is een soort Sm.  (gelezen 1772 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
H0 is een soort Sm.
« Gepost op: 28 oktober 2018, 13:22:25 »
Beetje vreemde titel, geef ik toe. Maar dekt de lading wel. Het zit zo: Het begon met een normaalspoorbackertje in schaal H0. Toen kwam er een postrijtuig van Stoomtrammaatschappij Oostelijk Groningen maar dan op normaalspoor. En toen klopten de verhoudingen niet meer en begon de zoektocht. Ik bedacht dat een overstap naar schaal Sm (1:64) logisch is want dan is H0 rails te gebruiken als meterspoor (of kaapspoor, wat u wilt).

En zo begon de zoektocht naar de juiste afmetingen van stoomtram materieel. Aan de hand van foto's geef ik u mijn overdenkingen:

Om te beginnen even een plaatje van oud H0 spul: ziet er bekend uit nietwaar?



Tweede plaatje is mijn zelfbouwbackertje op normaalspoor met mijn OG-postrijtuig omgespoord op normaalspoor. Ziet er ook nog best geloofwaardig uit.



Dan zetten we het postrijtuig achter een Hanomag-kit van J. Moors. Ziet er iets geloofwaardiger uit want de kit is afgeleid van een tramloc die ontworpen is voor normaalspoor en die ziet er iets ranker uit dan het Backer-hok wat ik zelf maakte.



Tot zover was het allemaal nog in H0. Dan nu de overstap naar Sm (1:64). Eerst even over mijn Backertje: Na het nodige speurwerk naar de afmetingen zoals ze reed bij OG en de omzetting naar de afmetingen voor Sm bleek dat mijn bouwsel eigenlijk voldeed aan de afmetingen van een smalspoorlocje voor Sm. Overigens is er het nodige te zeggen over de juiste afmetingen. Over de breedte en de hoogte zijn we het snel eens. Over de lengte van de bak is er onenigheid. Sommige bronnen komen op zo'n 50 mm baklengte terwijl anderen het houden op 62 tot zelfs wel dik 70 mm lengte. Uitgaande van een tekening van NVBS kom ik op 62 mm wat neerkomt op een baklengte van 4 meter in het echt. Echter is de maat van 4 meter precies de maat inclusief de buffers op (een kopie van) een originele tekening uit een bekend tramboek. Zou het zomaar zo kunnen zijn dat de NVBS tekening gebaseerd is op het verkeerde uitgangspunt namelijk de lengte inclusief buffers? Die conclusie laat ik graag aan u over, ik brand mijn vingers liever niet aan koud water.

Wat betreft het postrijtuig heb ik een schets gemaakt in de schaal Sm. Daar bovenop legde ik dan een oude Fleischmann Bierwagen op zijn kant. De overeenkomst was verbluffend. In 3D ziet het er dan zo uit: mijn Backertje die eigenlijk onbedoeld al 1:64 is en de bierkar die eigenlijk ook onbedoeld 1:64 trammaterieel blijkt te zijn:



Ok, mijn Backertje is voor Sm een paar mm te laag. De bierkar is eigenlijk 10 mm te kort, de hoogte is goed en de radstand is slechts 5 mm te lang. Maar in theorie zou ik de buffers van de wagon kunnen halen, overspuiten in grijs met zwarte biezen en klaar is mijn tram in 1:64.

Om mijn theorie kracht bij te zetten even een plaatje van de bierwagen achter de Hanomag van J.Moors: hoewel beide in 1:87 (volgens de producenten tenminste, dus beter gezegd 'bedoeld voor H0') zijn de verhoudingen dan, naar mijn idee, zoek.



De moraal van het verhaal is er eigenlijk niet of ik zou kunnen concluderen dat het eigenlijk allemaal niet heel veel uitmaakt. Want ook al is de bierwagen 1 cm te kort voor een postrijtuig in Sm vind ik het een prima afmeting voor een goederentramrijtuig. De radstand moet korter maar dat is geen moeilijk karwei. Ik vraag me waf at er gebeurd als ik een schets maak van een personentram-rijtuig in Sm en er een oud H0 rijtuig uit de rommeldoos op leg..........

groet, Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran